Isät leikkipuistoissa jotain rajaa.
Mikä miehiä oikein vaivaa. Käydään tässä leikkipuistossa usein, miltei joka päivä. Toinen kesä nyt tulossa. Talven aikana on muodostunut mukavat kiinteät kuviot muutaminen kotona olevien äitien kanssa.m Sitten on näitä satunnaisempia työssäkäyviä, joiden lapset tunnetaan. Homamt hoituu, lapset leikkii kivasti keskenään.
Kunnes koittaa kesä ja isät jää lomalle. Tulevat tänne, mutta mitään käyttääytymissääntöjä ei ole, oletuksena lienee että muut katsovat heidän kullannuppujensa perään. Äijät räplää tablettiaan tai kännykkäänsä ja lapset tietää sen ja tekee ihan mitä huvittaa. Välillä on joku just kävelmään oppinut putoamassa päälleen, välillä uhmaikäinen varstaa toisten lelut. Just nytkin näen tuossa edessä että tuo yksi poika tuossa tönäisi nuoremman kumoon ... ja näköjään istahtaa sen päälle istumaan. Eikä ääliö-isä huomaa surffailultaan yhtään mitään! Ei huvittaisi puuttua, mutta pakko on, millä tämän saa loppumaan??
Kommentit (78)
25:lle (lainaaminen ei taas onnistu): Jos joku käy käsiksi mun lapseeni, niin ihan varmasti, iästä riippumatta, käyn käsiksi siihen päällekarkaajaan. Ja olen käynytkin. Toki olen valmis myös käymään asiasta sitten keskustelun hänen vanhempiensa kanssa tarvittaessa. Samoin, jos joku käy käsiksi mun lapseeni esim meidän pihalla (okt) niin lentää niska-perse otteella ulos meidän pihasta ja takaisin ei ole mitään tulemista, ikinä. JA tämänkin olen tehnyt, ja tästäkin olin valmis ko lapsen vanhempien kanssa keskustelemaan, eivät vaan ikinä halunneet niin tehdä.
... ei hitsi, nyt se aamupäiväinen hippi-isä lapsineen tulee taas, heilauttaa kättä tervehdykseksi ja rientää tuolta kentän laidalta tänne naama loistaen. Aikooko se _vielä_ jatkaa niitä "lapsen kokonaisvaltainen kannustukseen perustuva kasvattaminen makrobioottisen ruokavalion tukemana" jorinoitaan, joilla se yritti vaientaa minut aamulla. Ollaanko me nyt jotain kavereita vai, apua?!?
ap
Mä olen kanssa huomannut, että isät leikkipuistossa ovat monesti avuttomia vässyköitä, joilla ei ole otetta lapsiin. Huudellaan vaan penkiltä "Kerttuliii, Elsa-Sunnivaa, noh noh, ei saa soosoo" ja hörpitään kahvia termosmukista samalla kun räplätään jotain Applen härpäkettä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 13:06"]No kyllä vaan puutun, jos tilanne on kuten eilen, eli 4v tyttö tulee kivi kädessä mun lastenvaunujen viereen ja kysyy isältään että saako vauvaa heittää kivellä. Ja siis seisoin itse vaunujen vieressä. Isä kyllä oli ihan tilanteessa mukana ja kielsi asiaan kuuluvasti, mutta kyllä vaan kuulkaa itse sanoin melko tiukkasanaiset ukaasit tuolle ilmeiselle iltatähdelle. Jos olisi heittänyt niin korvapuustin olisi saanut. Ihan sama sitten mitä mieltä vanhempansa olisivatkin. Voi kristus mikä kysymys tuon ikäiseltä lapselta. Ihan tosissaan oli, ja vielä kysyi minulta että miksi ei saa heittää... Olisi ehkä hyvä kokea itsensä kipua että tajuaisi.
Kuuluisa puistoisä, ilman padia.
[/quote]
Katsotaan neljän vuoden päästä uudelleen kun sun oma vauva on samanikäinen :-) siltäkin saattaa sitten tulla samanlaisia saako-kysymyksiä...
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 13:06"]No kyllä vaan puutun, jos tilanne on kuten eilen, eli 4v tyttö tulee kivi kädessä mun lastenvaunujen viereen ja kysyy isältään että saako vauvaa heittää kivellä. Ja siis seisoin itse vaunujen vieressä. Isä kyllä oli ihan tilanteessa mukana ja kielsi asiaan kuuluvasti, mutta kyllä vaan kuulkaa itse sanoin melko tiukkasanaiset ukaasit tuolle ilmeiselle iltatähdelle. Jos olisi heittänyt niin korvapuustin olisi saanut. Ihan sama sitten mitä mieltä vanhempansa olisivatkin. Voi kristus mikä kysymys tuon ikäiseltä lapselta. Ihan tosissaan oli, ja vielä kysyi minulta että miksi ei saa heittää... Olisi ehkä hyvä kokea itsensä kipua että tajuaisi.
[/quote]
Katsotaan neljän vuoden päästä uudelleen kun sun oma vauva on samanikäinen :-) siltäkin saattaa sitten tulla samanlaisia saako-kysymyksiä...
[/quote]
LOL nämä yhden vauvaikäisen lapset vanhemmat on niin parhaita! No, kun vuodet vierii, niin kyllä ne oppii, ainakin jos niiden vauva on poika.
Kahden supervilkkaan pojan äitinä olen relannut puistossa. Puutun peliin vai jos ihmisiä ja omaisuutta vahongoitetaan. Muussa tapauksessa saavat olla, riehua ja rääkyä ja nahistella ja puhua rumia keskenään. Itse yritän meditoida ja kerätä voimia.
Minä taidan olla sellanen tarkkaavaine isä. En puutu jos lapsi testaa ryhmätaitoja turvallisessa ympäristössä. En puutu jos lasta tuupataan vähän tai hän tuuppaa. Katselen miten lapset harjoittelevat taitojaan. Jos tappeluksi menee niin sitten toki puutun, jos netissä ei ole mitään kiinnostavampaa. Harvemmin on. Sitä silti odotellessa.
Mä vaan tulin sanomaan että jos joku teistä puuttuu minun lapseni tekemisiin puistossa niin sitten kohtaatte minut.
Sitä vaan että kannattaisi puuttua omiin asioihinsa. Jooko?
Insinööri-isä
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:43"]
Mä vaan tulin sanomaan että jos joku teistä puuttuu minun lapseni tekemisiin puistossa niin sitten kohtaatte minut.
Insinööri-isä
[/quote]
:D Ooooo
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:43"]Mä vaan tulin sanomaan että jos joku teistä puuttuu minun lapseni tekemisiin puistossa niin sitten kohtaatte minut.
Insinööri-isä
[/quote]Hellanlettas :D
Hei mistä leikkipuistossa erottaa puutteessa olevat mammat?
Voitaisiin tehdä parempaakin tuttavuutta?
En oikein ole saanut kontaktia leikkipaikoilla oleviin mammoihin, mutta nyt kesäloman aikana voisi tuota meidän janipetteriä käydä vähän useammin ulkoiluttamassa.
Mies 20cm/90kg
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:10"]
[/quote]
[/quote]
LOL nämä yhden vauvaikäisen lapset vanhemmat on niin parhaita! No, kun vuodet vierii, niin kyllä ne oppii, ainakin jos niiden vauva on poika.
[/quote]Saa kyllä olla aika jäljessä kehitystä, jos 4-vuotiaan järjenjuoksu on tuolla tasolla. Kyllä meilläkin on 4-vuotiaita POIKIA ollut, eikä tuollaista hölmöilyä koskaan.
Juuri eräs päivä hiekkalaatikolla eräs ISÄ nappasi tyttäreltäni hiekkalelun kädestä ja antoi omalle lapselleen! Siinä sai sitten rutjake kuulla kunniansa, että noin sitä hyviä tapoja opetetaan lapselle, kun jo aikuisetkin vievät lelut lapsila käsistä. Voi hyvää päivää. Hyvä, etten tirvaissut tuota luomakunnan kruunua.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oikeastiko on normaalia, että 4v kysyy, saako vauvaa heittää kivellä? Mulla on tässä neljäs lapsi täyttämässä syksyllä neljä (kolme vanhinta poikia), eikä yksikään niistä oo enää 4 vuotiaana kyselly, saako vauvaa satuttaa jotenkin. Ottavat kyllä suunnilleen tasavertaisina mittaa toisistaan, mutta tajuavat, että vauvoja ei satuteta. Missä kuplassa teidän lapset kasvaa..?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:04"]
Tuoreena isänä mietityttää nuo "säännöt". Mistähän sellaiset saisi tietoonsa? Ja entä jos ei itse ole samaa mieltä jonkun toisen mieleisistä säännöistä? Kyllä se vaan niin on, että jos et viihdy kentällä niin vaihda paikkaa. Putoaminen, kuhmut ja haavat kuuluvat elämään, niistä oppii.
[/quote]
Tulevana isänä: samaa mieltä. Kun tekee, niin tapahtuu. Kun sattuu, niin oppii.
[/quote]
Omakin, vasta kiipeilemään opetellut poikani, oli kerran pudota kiipeilytelineen tikkailta päälleen. Satuin näkemään tilanteen, kun liityin mieheni ja poikani seuraan leikkikentälle. Olisi käynyt pahasti, jos pojan jalka ei olisi kaatuessa jäänyt kiinni köyteen (pää edellä korkeammalta kuin mitä oma pituus on: you do the math). Isä ole kolmen metrin päässä toisella puolen telinettä räpläämässä puhelintaan. En todellakaan halua tuollaisia "opetuksia" lapsilleni, etenkään kun ei joku puolitoistavuotias opetusta edes jälkikäteen muistaisi. Varsinkaan aivovammaisena.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:05"]
Tuoreena isänä mietityttää nuo "säännöt". Mistähän sellaiset saisi tietoonsa? Ja entä jos ei itse ole samaa mieltä jonkun toisen mieleisistä säännöistä? Kyllä se vaan niin on, että jos et viihdy kentällä niin vaihda paikkaa. Putoaminen, kuhmut ja haavat kuuluvat elämään, niistä oppii.
[/quote]
[/quote]
Omakin, vasta kiipeilemään opetellut poikani, oli kerran pudota kiipeilytelineen tikkailta päälleen. Satuin näkemään tilanteen, kun liityin mieheni ja poikani seuraan leikkikentälle. Olisi käynyt pahasti, jos pojan jalka ei olisi kaatuessa jäänyt kiinni köyteen (pää edellä korkeammalta kuin mitä oma pituus on: you do the math). Isä ole kolmen metrin päässä toisella puolen telinettä räpläämässä puhelintaan. En todellakaan halua tuollaisia "opetuksia" lapsilleni, etenkään kun ei joku puolitoistavuotias opetusta edes jälkikäteen muistaisi. Varsinkaan aivovammaisena.
[/quote]
siis isä OLI kolmen metrin päässä...
[/quote]
[/quote]
lapselle pitää opettaa käyttäytymistä. Ihminen on luonnostaan itsekäs!
Mikäs olet tabletilla surffailusta syyllistämään, kun itse tunnut tekevän aivan samaa?
No minä en ole kyllä nähnyt yhdenkään äidin leikkivän lastensa kanssa puistossa.Mammat lätisevät keskenään tai hölisevät kännykkään ja varmasti istuvat penkillä.Isät siellä enemmän liikkuu.Ja minä mummona: välillä kiipeilentelineissäkin ja menemme piilosta ja keinumme yhdessä.Talvella tehdään lumiukkoja tms.