Suomalaisten suosikkikeskusteluaihe: SAIRAUDET
Tästä tullut oikea valitusyhteiskunta kun tuntuu siltä että kaikki valittaa kuorossa terveyttään, ja suorastaan kilpailevat siitä kellä eniten vaivoja.
Niin kahvi- kuin ruokatunneilla, luetellaan pelkkiä vaivoja ja jos ne ei riitä lesoilun aiheeksi niin vedetään mukaan perheen, sukulaisen, kaverin tai naapurin vaivat. Tämän viikon villitys on luetella että mitä allergioita kenenkin lapsilla on. Kukaan ei edes halunnut keskustella siitä miten niitä voisi siedättää ja mahdollisesti helpottaa tai parantaa. Mitä hittoa?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 12:38"]
Appiukon suosikkipuheenaihe ruokapöydässä on ruuansulatusvaivat. Heti kun käymme ruokapöytään, hän aloittaa yksinpuhelun miten paska lentää ja pierettää. Hän on käynyt tutkimuksissa asian suhteen, joten hän mielellään kertoo siinä ruuan äärellä miten putkea on työnnetty ylä - ja alapäästä, likaisia yksityiskohtia unohtamatta. Miksi niitä asioita ei voi kertoa muualla kuin ruokapöydässä?!
[/quote]
Vissiin on sitten sukua mun anopille. Samanlaiset jutu kuin apellasi ja aina joulupöydässä! On hienoa tuntitolkulla rahaa säästämättä tehdä ruokia ja sitten alkaa monologi kihomadoista, työkaverin paksusuolensyövästä tai jalkasienestä.
Mieheni erään kerran huomautti, että tämä ei nyt ole sopiva aika eikä paikka puhua näistä asioista. Tämä siihen sitten että ruumiintoiminnot ovat ihan luonnollinen asia! Viime jouluna ei kutsua jouluksi syömään enää tullut..
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:29"]
Samaa olen joskus ihmetellyt. Itselläni ei onneksi ole tällä hetkellä mitään terveysongelmia, ja masentaa joskus kuunnella sitä valituskuoroa esim. työpaikkaruokalassa, valituksen kohteena niin omat, lasten kuin omien vanhempienkin sairaudet. Välillä tuntuu että raihnaisuus-olo melkein tarttuu niistä marinoista, kun niitä liikaa kuuntelee.
[/quote]
Vaikeapa sitä toisten vaivoja on ymmärtää jos itse on niiltä onnistunut välttymään.
Siitä syystä keskustelen terveyshuolistani vain muiden samaa tautia (ms) sairastavien kanssa. Se puhuminen kuitenkin auttaa jaksamaan niiden vaivojen kanssa ja helpottaa oloa.
Vaan tämäkään ei tunnu terveille kelpaavan. Kauheasti yrittävät udella sairaudestani ja valittavat kun en heille avoimesti siitä kerro, vaikka kysymyksiinsä kyllä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:50"]
jonkun pitäisi oikeasti tutkia että miksi suomalaisilla niin paljon allergioita, ruotsalaisillakaan kuulemma ei pahemmin ole. johtuuko se heidän sekoittuneesta geeniperimästä että allergioilta vältytään?
[/quote]
Tarviitseeko sitä sen paremmin tutkia, menee vaan ruokakauppaan ja katsoo mitä siellä on tarjolla. Einestä ja keinotekoista muka-ruokaa suurin osa valikoimasta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:45"]
Olen kertonut tämän aiemminkin, mutta työpaikan huomionhakuinen tuoksuyliherkkä tuli kehumaan minun tuoksua miten hyvältä tuoksuu ja ettei ota henkeen tai aiheuta päänsärkyä sitten yhtään, ja tiedusteli että mitä se tuoksu on. Kerroin että ostin sen Ranskasta, ja että on pienessä kylässä käsin tehtyä tuoksuöljyä joka on tosin kallista eli mainitsin hinnan, mutta että erittäin riittoisaa ja että miellyttää myös minua pehmeydellään. Saman tien kun tämä toksuyliherkkä kuuli tuotteen hinnan niin alkoi teeskentelemään ahdistunutta ja sanoi että kylläpä tuo sitten ottaakin muuten henkeen! Argh!!!
[/quote]
Ne on niitä jotka yliherkkiä ja allergisia muiden rahankäytölle :-D Työkaverini sai perintönä turkiksen sukulaiseltaan ja koska ei raaskinut ostaa uutta talvitakkia niin käytti sitä kylmimpinä päivinä viime talvena, vaikka sanoi mm. minulle ettei turkikset ole oikein hänen juttunsa eikä tyylinsä, mutta samapa tuo vaikka sitä pitää kovemmilla pakkasilla kun on kerran saatu.
Toinen tosi kateellisluonteinen työkaveri näki turkin, luuli sitä uudeksi, ja sanoi kateuspuuskassaan että "kamalaa mitä tänne toimistolle on tuotu, katsoin että mikä voisi olla, ja täällä on turkki, ja minä olen allerginen sille kuten kissoille ja koirillekin". Turkki oli toisessa päässä monen sadan neliön kokoista toimistoa joka hyvin ilmastoitu, ja turkis oli hyvin säilötty ilman mitään hajuja ja kosteusvaurioita, ja sukulaisensa oli tainnut pitää sitä jossain turkissäilytyspalvelussa suurimmanksi osaksi vuodesta, joten se ei selvästikään olisi voinut olla ongelma ja kun ne nahat ja karvat on kuitenkin niin käsiteltyjä ettei niistä mitään hilsettä enää allergisen tai astmaisen kiusaksi irtoa :-D
Appiukon suosikkipuheenaihe ruokapöydässä on ruuansulatusvaivat. Heti kun käymme ruokapöytään, hän aloittaa yksinpuhelun miten paska lentää ja pierettää. Hän on käynyt tutkimuksissa asian suhteen, joten hän mielellään kertoo siinä ruuan äärellä miten putkea on työnnetty ylä - ja alapäästä, likaisia yksityiskohtia unohtamatta. Miksi niitä asioita ei voi kertoa muualla kuin ruokapöydässä?!