Suomalaisten suosikkikeskusteluaihe: SAIRAUDET
Tästä tullut oikea valitusyhteiskunta kun tuntuu siltä että kaikki valittaa kuorossa terveyttään, ja suorastaan kilpailevat siitä kellä eniten vaivoja.
Niin kahvi- kuin ruokatunneilla, luetellaan pelkkiä vaivoja ja jos ne ei riitä lesoilun aiheeksi niin vedetään mukaan perheen, sukulaisen, kaverin tai naapurin vaivat. Tämän viikon villitys on luetella että mitä allergioita kenenkin lapsilla on. Kukaan ei edes halunnut keskustella siitä miten niitä voisi siedättää ja mahdollisesti helpottaa tai parantaa. Mitä hittoa?
Kommentit (25)
Samaa olen joskus ihmetellyt. Itselläni ei onneksi ole tällä hetkellä mitään terveysongelmia, ja masentaa joskus kuunnella sitä valituskuoroa esim. työpaikkaruokalassa, valituksen kohteena niin omat, lasten kuin omien vanhempienkin sairaudet. Välillä tuntuu että raihnaisuus-olo melkein tarttuu niistä marinoista, kun niitä liikaa kuuntelee.
Yleensä ne on kuitenkin ne tietyt ihmiset jotka niistä jauhaa kerta toisensa jälkeen. Sitten on niitä joilla on samoja vaivoja, mutta eivät tee siitä numeroa, vaikka päällepäin näkisikin että ovat kipeitä. Jos joku kysyy niin sitten kyllä kertovat sen hetkisestä tilanteestaan.
Tämän huomion olen ainakin tehnyt meidän työyhteisössä.
meillä neljä tapausta jotka alkaa heti aamusta luettelemaan kaikille että miten maha, polvi, pää, hampaat, niska, käsivarret, jalat, (persekin ehkä?) eli lähes kaikki on niin kipeänä, ärsyttävää! kipeimpiä ovat ne jotka pyöräilevät töihin eli 3-4 km yhteen suuntaan! lapsikin pyöräilee tuollaisen matkan hetkessä, valittamatta.
Sitten on ne työtä vieroksuvat tapaukset jotka aiemmin kertoivat kaikista vaivoistaan, mutta nyt ovat yllättäen alkaneet salamyhkäisiksi ja sanovat vaan että "hih, no olin sairaana" jos kysytään että pitikö lomapäiviä tai kävikö jossain, vaikkeivat koskaan näytä siltä että olisivat juuri olleet sairaita, tiedättehän vetämättömiltä, väsähtäneiltä, kalpeilta. Ovat niin pirteitä (pari päivää) että heidän olisi voinut kuvitella olleen jossain lomalla.
Minä olen työyhteisössä jossa juuri kukaan ei valita, muutama vanhempi ihminen yrittää välillä kitistä jostain vaivoista mutta heitä ei kuunnella. Jos joku klenkka näkyvästi, kysyttäessä kertoo kyllä. Mutta voivottelijat eivät huomiota saa.
Meille tuli 4 kesäharjoittelijaa eilen ja istuimme samassa lounasravintolan ruokapöydässä. Jossain vaiheessa juttu siirtyi ruoka-aineallergioihin ja nämä parikymppiset luettelivat pitkät listat ruuista mille ovat allergisia ja että mitkä ruuat aiheuttavat heille tukehtumisen tunnetta kurkussa, ihottumaa, hengenahdistusta, ja parilla heistä kuulemma oltava piikit mukana kaiken varalta. Eräs pelästyi että salaatissa oli omenaa, josta kurkkunsa turpoaa. Tuollaisten allergioiden kanssa elämisen täytyy olla kamalaa! Onko nämä allergiat jotain suomalaista "sisäsiittoista" perimää?
Minun ulkomaisten tuttavien lapsilla kun ei ole mitään allergioita, ei edes laktoosi-intoleransseja. Joskus ovat ihmetelleet Suomessa ollessaan että miksi ruokalistojen ruokien perässä on kirjaimia suluissa, sanoin että allergikkojen takia ja olivat kummastuneita.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:34"]
Minä olen työyhteisössä jossa juuri kukaan ei valita, muutama vanhempi ihminen yrittää välillä kitistä jostain vaivoista mutta heitä ei kuunnella. Jos joku klenkka näkyvästi, kysyttäessä kertoo kyllä. Mutta voivottelijat eivät huomiota saa.
[/quote]
Tuollainen linja pitäisi ollakin ja ottaakin työpaikoilla, jottei ala syntymään mitään suojatyöpaikkoja, mutta tästä tullut ihan kamala holhousyhteiskunta jossa valittajat saavat huomiota.
Meilläkin töissä joka toinen (tai hänen lapsi/mies) on allerginen kissoille. No, tuli puhetta jos työporukalla vietettäisiin meillä grilli+saunailtaa.
Muistin siinä samassa mainita että meillä on se kissa, pitää varmaan jonkun muun luokse kokoontua?
Kappas vain! Ei löytynyt yhtään allergista enään :D
Sen olen huomannut että nämä ikivalittajat ovat niitä jotka eivät huolehdi pahemmin ulkonäöistään tai tyyleistään mutta silti kerjäävät huomiota. Jos joku kollega saa huomiota kivalla asulla, asusteilla, kampauksella tai meikillä ja häntä kehutaan ääneen niin tuollainen ikivalittaja kömpii varmasti alta aikayksikön siihen viereen lysähtäneellä olemuksella valittamaan että miten hän ei voisi käyttää tuollaisia korkokenkiä koska jalka on taaaas niiiiiiin kiiipeä! :-/
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:33"]
Sitten on ne työtä vieroksuvat tapaukset jotka aiemmin kertoivat kaikista vaivoistaan, mutta nyt ovat yllättäen alkaneet salamyhkäisiksi ja sanovat vaan että "hih, no olin sairaana" jos kysytään että pitikö lomapäiviä tai kävikö jossain, vaikkeivat koskaan näytä siltä että olisivat juuri olleet sairaita, tiedättehän vetämättömiltä, väsähtäneiltä, kalpeilta. Ovat niin pirteitä (pari päivää) että heidän olisi voinut kuvitella olleen jossain lomalla.
[/quote]Mitä tarkoitat? Ovatko olleet lomalla vai eivätkö ole sairaita? Käyttävätkö jotain huumeita? Ovatko saaneet seksiä?
Olen kertonut tämän aiemminkin, mutta työpaikan huomionhakuinen tuoksuyliherkkä tuli kehumaan minun tuoksua miten hyvältä tuoksuu ja ettei ota henkeen tai aiheuta päänsärkyä sitten yhtään, ja tiedusteli että mitä se tuoksu on. Kerroin että ostin sen Ranskasta, ja että on pienessä kylässä käsin tehtyä tuoksuöljyä joka on tosin kallista eli mainitsin hinnan, mutta että erittäin riittoisaa ja että miellyttää myös minua pehmeydellään. Saman tien kun tämä toksuyliherkkä kuuli tuotteen hinnan niin alkoi teeskentelemään ahdistunutta ja sanoi että kylläpä tuo sitten ottaakin muuten henkeen! Argh!!!
Sairastelija-valittaja-vastarannankiiski-itsensäkorostajamamma taisi tulla taas miinuspeukuttamaan ketjua........... ; )
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:38"]
Meille tuli 4 kesäharjoittelijaa eilen ja istuimme samassa lounasravintolan ruokapöydässä. Jossain vaiheessa juttu siirtyi ruoka-aineallergioihin ja nämä parikymppiset luettelivat pitkät listat ruuista mille ovat allergisia ja että mitkä ruuat aiheuttavat heille tukehtumisen tunnetta kurkussa, ihottumaa, hengenahdistusta, ja parilla heistä kuulemma oltava piikit mukana kaiken varalta. Eräs pelästyi että salaatissa oli omenaa, josta kurkkunsa turpoaa. Tuollaisten allergioiden kanssa elämisen täytyy olla kamalaa! Onko nämä allergiat jotain suomalaista "sisäsiittoista" perimää?
Minun ulkomaisten tuttavien lapsilla kun ei ole mitään allergioita, ei edes laktoosi-intoleransseja. Joskus ovat ihmetelleet Suomessa ollessaan että miksi ruokalistojen ruokien perässä on kirjaimia suluissa, sanoin että allergikkojen takia ja olivat kummastuneita.
[/quote]
Olen itsekin monelle asialle allerginen, ja esim. omenasta minullakin tosiaan suu, kieli ja kurkku turpoaa ja tulee hengenahdistusta. En ole kokenut mitenkään erityisen hankalaksi elämääni silti, täytyy vaan katsoa ettei syö juttuja joille on allerginen, ja että on aina käsilaukussa lääkkeet mukana vahingon varalta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:42"]
Mitä tarkoitat? Ovatko olleet lomalla vai eivätkö ole sairaita? Käyttävätkö jotain huumeita? Ovatko saaneet seksiä?
[/quote]
Ovat olleet kotona sairaana, etenkin näin keväisin ja kesäisin kun pitää tehdä pihatöitä, siksi ovat ruskettuneen ja terveen näköisiä kun palaavat, kun ulkoilma tehnyt hyvää :D Huumeet eivät varmaan kuvioissa, seksistä en tiedä enkä halua tietää. Jos niillä niin paljon vaivoja kun kertovat niin tuskin pystyvät sekstailemaan, hehe!
jonkun pitäisi oikeasti tutkia että miksi suomalaisilla niin paljon allergioita, ruotsalaisillakaan kuulemma ei pahemmin ole. johtuuko se heidän sekoittuneesta geeniperimästä että allergioilta vältytään?
"Ovat olleet kotona sairaana, etenkin näin keväisin ja kesäisin kun pitää tehdä pihatöitä, siksi ovat ruskettuneen ja terveen näköisiä kun palaavat, kun ulkoilma tehnyt hyvää :D Huumeet eivät varmaan kuvioissa, seksistä en tiedä enkä halua tietää. Jos niillä niin paljon vaivoja kun kertovat niin tuskin pystyvät sekstailemaan, hehe!"
Kiitos selvityksestä. Tiedän tyypin :)
Muutama selkänsä ruumiillisessa työssä rikkonut on päätynyt sairauslomalla tekemään sitä samaa rankkaa työtä omaan piikkiin. On se jännä kun vaan toiselle tehtävä palkkatyö käy terveyden päälle...
Sit taas jos kyse on henkisestä uupumisesta, pienet pihatyöt, ulkoilut jne. voi ihan oikeasti kuntouttaa uupuneen mieltä. Voi näyttää terveeltä ja hyvinvoivalta, mutta henkisesti voi kuitenkin olla vielä ihan alkutekijöissä toipumisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:46"]
Sairastelija-valittaja-vastarannankiiski-itsensäkorostajamamma taisi tulla taas miinuspeukuttamaan ketjua........... ; )
[/quote]
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12285746#comment-68137003
Puhutaanko tässä keskustelussa nyt leikisti sairaista vai oikeasti sairaista ihmisistä? Itse en uskalla mainita sanallaan vakavaa sairauttani, etten vain saisi valittajan leimaa. Ihmiset eivät osaa suhtautua sairauksiin. Petyin suuresti huomatessani tämän. Kaikki ihmisethän me olemme jossain vaiheessa elämää sairaita.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:58"]
Puhutaanko tässä keskustelussa nyt leikisti sairaista vai oikeasti sairaista ihmisistä?
[/quote]
Sekä että. Ne jotka tekevät olemassa olevista sairauksistaan kamalan ison numeron ja jaksavat valittaa siitä joka välissä, ja ne jotka vetävät lonkkaa kotona lorvikatarrissa ja selittävät/sepittävät sairauksiaan. Huvittavaa että meillä eräs oli jatkuvien selkäkipujen takia kipeänä mutta oli kutsunut pari kollegaa Facebookiin ja siellä oli nähtävissä kuvia miten tapetoi ja maalasi seiniä, vaihteli raskaiden huonekalujen paikkaa (yksin, kameran itselaukaisin päällä huom!), ja tuunasi kasvimaataan ja pihaansa. Toinen noista kollegoista näytti muutamaa esimerkkikuvaa meille kun emme ensin häntä uskoneet. Ei ihme että oli aina viikonlopun jälkeen maanantain ja tiistain ja joskus vielä keskiviikonkin kotona selkäkivussa! Tyhmää vielä päivittää tuollaista nettiin!
up