Järkyttävää Toivolan tapauksessa on, että noin paljon voi myöntää kulutusluottoa tuollaisilla koroilla, eihän niistä voi kukaan selvitä
Laskin, että esimerkiksi pelkästään Bank Norwegianin €50 000 kulutusluottoon 16,99% vuosikorolla menee pelkästään korkoihin joka kuukausi yli €700. Lisäksi jos on ollut pikavippejä pääomaltaan vaikkapa €30 000 100% vuosikorolla (tai oletetaan nyt vaikka että vain 50% vuosikorolla), niin pelkästään niiden korkoihin on mennyt €1250-€2500 kuukaudessa. Nordean luotoissa ollut varmaan joku 7-8% vuosikorko, joten €50 000 pääomalle tulee sellainen reilu €300 korkoa kuukaudessa.
Eli maltillisestikin laskettuna tuossa tilanteessa ovat pelkät korkomenot kuukaudessa olleet sellaisen €3000 vähintään. Todennäköisesti enemmänkin, jos pikavippejä on ollut tuota enemmän. Minkä lisäksi sitten tulevat eri kulut yms.
Eli voisi olettaa, että jokin €4000 on saattanut mennä kuukaudessa pelkästään lainojen korkoihin ja kuluihin. Vaikka tulot ovat olleet tosi hyvät, median tietojen mukaan reilu €100 000 verotettavaa tuloa ja verottomat korvaukset päälle, niin ei siitä silti verotuksen jälkeen jää kuin ehkä €6000 käteen. Mikä on hurja summa, mutta jos siitä menee €4000 pelkästään lainojen korkoihin ja kuluihin, sellainen €1500 vuokraan (mikä on arveltu mediassa tuon kokoisen asunnon vuokraksi Ullanlinnassa), niin siitä on jäänyt vain sellainen €500 elämiseen kuukaudessa.
Jonkin verran lapsilisää päälle, mutta silti käteen on parhaassakin tapauksessa jäänyt vain minimitoimeentulotuen verran kuukaudessa elämiseen, ilman että lainojen pääomia on edes yhtään vähennetty. Niitäkin pitää yleensä vähentää, joten todennäköisesti elämiseen ei ole jäänyt yhtään rahaa tai hyvin todennäköisesti jopa miinusmerkkinen summa. Joten on velkaantunut lisää joka kuukausi.
Tuo on minusta järkyttävintä tapauksessa! Miten voi olla mahdollista laillisesti myöntää noin valtavasti vakuudetonta kulutusluottoa tuollaisilla koroilla, koska ei tuollaisesta kykene mitenkään edes huipputuloinen ihminen selviämään ilman ulosottoa. Pitäisi olla omaisuutta myytäväksi, mutta tuskin sellaisessa tilanteessa kukaan alunperinkään tuollaisia pikavippejä tai kulutusluottoja alkaisi ottamaan. Eli jos palkkatuloilla yrittää tuollaisia velkoja hoitaa, niin sehän on yksinkertaisesti matemaattisesti täysin mahdotonta. On käsittämätöntä, että tuollainen tilanne voi edes syntyä!
Kommentit (584)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pikavippejä annetaan ihmisille, joilla ennestäänkin on velkaa liikaa.
Koska heiltä voi lypsää rahaa loputtomiin.
Pienet tulot, pienet menot. Isot tulot, isommat menot. Ongelmana on vain se, että saavutetuista eduista ei osata tinkiä ja hillitä kulutusta jos tulot putoavat.
NFL miljonääreistä 78% on talousongelmissa 2 vuotta peliuran jälkeen. NBA:ssa sama juttu 60% pelaajista 5 vuotta peliuran päättymisestä. Ihon väri noissa sarjoissa on pääasiassa sama kuin Toivolalla. Silti se suurempi ongelma taitaa olla sivistyksen puute ja ymmärtämättömyys suhteuttaa menot tuloihin. Siis ihan peruskoulun matematiikan taidoilla pärjäisi elämässä pitkälle.
Luotonantajalla ei ole mitään mahdollisuuksia tarkastaa asiakkaan tietoja muista luotoista. Jos asiakas valehtelee niin asialle ei voi mitään.
Mä olen vuokranantaja, ja aina välillä tulee hakijoita, joilla on "muutamia tuhansia velkoja mutta niitä pystyn nyt lyhentämään" omien sanojensa mukaan hakijoita. Sitten kun tätä todentaa, on niitä veljoja tosiaan lähemmäs 100 000....yhdistävä tekija on että heillä ei myöskään ole kk palkkaista vakituista työtä, vaan jotain epämääräisiä virityksiä. Todella helppoa on velkaantua tolkutomasti, ennenkuin luottotiedot menee. Luottokortteja saa monia yhtäaikaisesti, sen lisäki ottaa kaikkialta pikavipit, tekee jotain mikä laskutetaan (esim osallistuu johonkin kalliiseen itse maksettavaan koulutukseen- tonneja), loppuvaiheessa pystyy jättämään 2-3kk vuokrat maksamatta ennenkuin tulee häätö.....
Itse kyllä ihmettelen sitä, että oma vuosi budjetti on kaikkinensa (2 lasta) n.25 000e (menot), ja sitten näistä sankareita löytyy jotka saavat sileäksi sen 100 000, ja jotain tuloja ollut kuitenkin kokoajan.
Tässä olisi kyllä uusi aihe mistä olisi hyvä lähteä valistamaan teinejä kouluihin, puhujaksi joku botox naamainen instababe joka ei pysty enään +25 v vuokraamaan asuntoa, eikä normityöllä selviämään veloistaan....
Vierailija kirjoitti:
Luotonantajalla ei ole mitään mahdollisuuksia tarkastaa asiakkaan tietoja muista luotoista. Jos asiakas valehtelee niin asialle ei voi mitään.
Minä kyllä en saanut Santanderilta luottoa vaikka valehtelin. Väittivät että "täällä on merkintöjä asiakastiedossa 12 kpl tms". Eivät uskoneet kun sanoin että asun omistustasunnossakaan vaikka sellaisen olen juuri perinyt. Sitten myin sen puolella miljoonalla. Siinähän jäivät nuolemaan näppejään, meni rikas asiakas sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä en saanut Santanderilta luottoa vaikka valehtelin. Väittivät että "täällä on merkintöjä asiakastiedossa 12 kpl tms". Eivät uskoneet kun sanoin että asun omistustasunnossakaan vaikka sellaisen olen juuri perinyt. Sitten myin sen puolella miljoonalla. Siinähän jäivät nuolemaan näppejään, meni rikas asiakas sivuun.
Santander toimi ihan oikein. Miksi antaa lainaa jos ei ole tuloja. Toisin kun eräät muut pikavippifirmat.
Vuosikorko 930%. Sen jälkeen huijattiin asiakkaita ottamaan 2000€ lainan.
Vuonna 2013 säädettiin pienlainoja koskenut merkittävä kiristys. Luotonantajille tuli velvollisuus selvittää asiakkaiden taloudellinen asema, kuten tulot. Alle 2 000 euron lainoille säädettiin korkokatto: lainan todellinen vuosikorko sai olla enintään viitekorko + 50 prosenttiyksikköä. Koska pienlainojen vuosikorko oli markkinoilla ollut huomattavasti tätä korkeampi (keskimäärin 920 %), pienlainaamisen kannattavuus romahti.
Kun lakimuutoksen seurauksena alle 2 000 euron lainojen tarjonta väheni, vähintään 2 000 euron suuruisten joustoluottojen tarjonta kasvoi. Niitä korkokatto ei koske. Joustoluoton ottava asiakas voi kuitenkin nostaa lainaa myös vähemmän kuin 2 000 euroa, jolloin korko voi olla korkokattoa korkeampi, vaikka nostettu lainasumma jääkin alle lain tarkoittaman 2 000 euron.[22]
Kulutusluottoja koskevia säännöksiä uudistettiin 1. syyskuuta, kun voimaan astunut lakimuutos asetti kaikille kulutusluotoille tiukemman 20 prosentin korkokaton ja rajaa muut lainanhoitokulut enintään 150 euroon vuodessa. Aiemmin kulutusluottojen korkokatto on ollut 50 prosenttia, mutta ainoastaan alle 2000 euron lainoille. Käytännössä 2000 euroa suurempien pikavippien todelliset vuosikorot ovat voineet olla jopa satoja prosentteja.[24]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä ketjua. Toivola on todellakin kusettanut kaikkia mahdollisia tahoja, siis kaikkia. Miten jaksaa itkeä enää. Täysin hävytön hyväksikäyttäjä.
🤦♀️ 300% vuosikorko ei ole kusetusta pikavippifirmalta?
todellakin on. Mutta Toivolan palkkio kansanedustajan tehtävästä oli 6510-6997 euroa kuukaudessa, riippuen edustajavuosien määrästä. Tämän lisäksi maksetaan ns. kulukorvausta 987-1809 euroa kuukaudessa. Kulukorvaus on verotonta tuloa, eli sen saa puhtaana käteen. Lisäksi on muita etuisuuksia, kuten verovaroin kustannetut taksimatkat. Lisäksi Toivola nosti sopeutumisrahaa edustajapestinsä päättymisen jälkeen kahden vuoden ajan. Kyse onkin siitä, että noilla tuloilla kyllä tulee toimeen niin, ettei tarvetta pikavipeille tai kulutusluotoille ole. Arjen laskut saa maksettua ja jääkaappiinkin ruokaa. Tuollaisista tuloista pystyy kyllä säästämäänkin ns. pahan päivän varalle. Kaikkea tienaamaansa ei kannata tuhlata. Toivolan tapauksessa vika löytyy peilistä. Tulot ovat olleet säännölliset (ja runsaat) mutta siitä huolimatta hän on tilanteessa, jossa on hakenut velkajärjestelyyn. Kyse on omasta huolimattomuudesta ja välinpitämättömyydestä. Menot pitää mitoittaa niin, että ne vastaavat käytettävissä olevia tuloja. Jos jää työttömäksi, niin pitää kysyä itseltään, onko esim. varaa asua Ullanlinnassa vai olisiko jokin halvempi asumismuoto oikea rtkaisu.
Ja mitä tulee pikavippien huikeisiin korkoihin, niin muistuttaisin että eduskunta (johon kansanedustaja Toivolakin kuului) on itse säätänyt pikavippejä koskevan lainsäädännön.
”Toivolan palkkio kansanedustajan tehtävästä oli 6510-6997 euroa kuukaudessa, riippuen edustajavuosien määrästä. Tämän lisäksi maksetaan ns. kulukorvausta 987-1809 euroa kuukaudessa. Kulukorvaus on verotonta tuloa, eli sen saa puhtaana käteen.”
Miten ihminen ei tule toimeen n. 4000€ kuukausipalkalla + kulukorvaus n.1400€ eli 5400€/kk?? Lisänä ilmaiset lounaat jne edut ja taksikortti. (Mihin normi ihminen tarvitsee autoa, ei pysty kansanedustaja tai ministeri ymmärtämään, eikä ihme kun itse kulkee taksilla.) Tähän haluaisin vastauksen.
Hoitajien palkat käteen 1200-2400€/kk ja siitä on kuulemma varaa vähentää. Jotenkin tuntuu, että noilla ministereillä ja kansanedustajilla ei ole kertakaikkiaan mitään elämänhallintaa ja siksi ovatkin huonoja edustamaan ja ymmärtämään normi-ihmisiä. Kansanedustajan ja ministerin palkka pitäisi olla tasan keskipalkka Suomessa, jolloin pysyisivät lähempänä todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ottanut todelliseen tarpeeseen jotain 80-150 e pikavippejä ja pystynyt maksamaan ne korkoineen hyvin takaisin nopeasti. Musta on ihan kiva että on tollainen mahdollisuus jos ei heikkoina aikoina halua esim sekoilla toimeentulotuen kanssa. Teen osa-aika töitä pelkästään niin ei koskaan tiiä varmasti.
Eikö ihmisillä ole luottokorttia juuri tällaisia tilanteita varten?
Eikö luottokortin saamiseen tarvita säännölliset ja tietyn suuruisetkin tulot?
Eikö Toivolalla ollut säännölliset ja jopa suuret tulot?
Kyseisessä viestissä ei viitattu Toivolaan.
eri
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vuokranantaja, ja aina välillä tulee hakijoita, joilla on "muutamia tuhansia velkoja mutta niitä pystyn nyt lyhentämään" omien sanojensa mukaan hakijoita. Sitten kun tätä todentaa, on niitä veljoja tosiaan lähemmäs 100 000....yhdistävä tekija on että heillä ei myöskään ole kk palkkaista vakituista työtä, vaan jotain epämääräisiä virityksiä. Todella helppoa on velkaantua tolkutomasti, ennenkuin luottotiedot menee. Luottokortteja saa monia yhtäaikaisesti, sen lisäki ottaa kaikkialta pikavipit, tekee jotain mikä laskutetaan (esim osallistuu johonkin kalliiseen itse maksettavaan koulutukseen- tonneja), loppuvaiheessa pystyy jättämään 2-3kk vuokrat maksamatta ennenkuin tulee häätö.....
Itse kyllä ihmettelen sitä, että oma vuosi budjetti on kaikkinensa (2 lasta) n.25 000e (menot), ja sitten näistä sankareita löytyy jotka saavat sileäksi sen 100 000, ja jotain tuloja ollut kuitenkin kokoajan.
Tässä olisi kyllä uusi aihe mistä olisi hyvä lähteä valistamaan teinejä kouluihin, puhujaksi joku botox naamainen instababe joka ei pysty enään +25 v vuokraamaan asuntoa, eikä normityöllä selviämään veloistaan....
Täysin ohiksena, mutta millainen vuokranantaja kyselee ihmisen veloista? Ja vielä erikoisempaa, miksi kukaan kertoisi näitä asioita vuokranantajalle? Muutenhan vuokranantaja ei pysty mitenkään saamaan tuollaista tietoonsa.
Eiköhän viesti ollut silkkaa valetta.
Vierailija kirjoitti:
”Toivolan palkkio kansanedustajan tehtävästä oli 6510-6997 euroa kuukaudessa, riippuen edustajavuosien määrästä. Tämän lisäksi maksetaan ns. kulukorvausta 987-1809 euroa kuukaudessa. Kulukorvaus on verotonta tuloa, eli sen saa puhtaana käteen.”
Miten ihminen ei tule toimeen n. 4000€ kuukausipalkalla + kulukorvaus n.1400€ eli 5400€/kk?? Lisänä ilmaiset lounaat jne edut ja taksikortti. (Mihin normi ihminen tarvitsee autoa, ei pysty kansanedustaja tai ministeri ymmärtämään, eikä ihme kun itse kulkee taksilla.) Tähän haluaisin vastauksen.
Hoitajien palkat käteen 1200-2400€/kk ja siitä on kuulemma varaa vähentää. Jotenkin tuntuu, että noilla ministereillä ja kansanedustajilla ei ole kertakaikkiaan mitään elämänhallintaa ja siksi ovatkin huonoja edustamaan ja ymmärtämään normi-ihmisiä. Kansanedustajan ja ministerin palkka pitäisi olla tasan keskipalkka Suomessa, jolloin pysyisivät lähempänä todellisuutta.
Ohiksena, hoitajat ovat yleisimmin ulosotossa oleva ammattiryhmä. Joten ei heillä kyllä se taloudenhallinta tai elämänhallinta kunnossa ole.
äänestäjänsä maksakoot kirjoitti:
eihän hänellä ainakaan auto kuluja ollut kun ympäri suomea taksilla surffaili 72000e edestä vuosittain
Lähde tuohon summaan, kiitos. Esim. Ilta-sanomien mukaan ko. summa oli huomattavasti pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin ohiksena, mutta millainen vuokranantaja kyselee ihmisen veloista? Ja vielä erikoisempaa, miksi kukaan kertoisi näitä asioita vuokranantajalle? Muutenhan vuokranantaja ei pysty mitenkään saamaan tuollaista tietoonsa.
Useissa vuokrailmoituksissahan lukee, että tarkistetaan luottotiedot. Tähän pitää pyytää lupa vuokralaiskandidaatilta, mutta sehän kertoo paljon vuokranantajalle, jos vuokralainen ei anna lupaa. Vuokra on säännöllinen saatava, joten ihan aiheesta tarkistaa, pystyykö vuokralainen suoriutumaan tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useissa vuokrailmoituksissahan lukee, että tarkistetaan luottotiedot. Tähän pitää pyytää lupa vuokralaiskandidaatilta, mutta sehän kertoo paljon vuokranantajalle, jos vuokralainen ei anna lupaa. Vuokra on säännöllinen saatava, joten ihan aiheesta tarkistaa, pystyykö vuokralainen suoriutumaan tästä.
Vaikka luottotiedot tarkistetaan, niin ei siinä saa tietoonsa mahdollisten velkojen määrää. Vain sen onko maksuhäiriömerkintä vai ei.
Jos hyvät tulot, paljon pikavippejä ja kulutusluottoja, eikä matkustelua tai mitään näkyvää omaisuutta kertynyt, todennäköisesti rahapeliongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään ei Norwegianilla tai muillakaan ole tuollaisissa isoissa luotoissa mitään 16,99 % korkoa, vaan paljon pienempi. Se pienempikin korko riittää nostamaan kulut/tuoton isoksi, koska koronkorko. Nuo isommat korot on sitten pienemmille luotoille lyhyemmällä maksuajalla, jotta luotottaja saisi paremman tuoton.
Riistoa nuo firmat kuitenkin ovat, ei voi muuta sanoa.
Bank Norwegianin sivuilta: "Suurin todellinen vuosikorko on 18,19 %"
Lainan takaisinmaksu-aika jopa 15 vuotta.
Summat näköjään nousevat jopa €50 000 suuruisiksi.
Ja näin ne niitä mainostavat sivuillaan:
"Lainaa heti tilillesi
Lainoillemme ja luotoillemme ei vaadita vakuuksia, emmekä kysy mihin rahat käytetään. Hae nyt ja saat heti vastauksen vakuudettomasta lainasta.""Pikavippiä heti tilille
Voit ostaa vaikka unelmaveneesi. Hae rahoitusta tästä!"Kyllä jo tuo korko on melkoista riistoa. Esim. 50.000 euron luotossa 18% korko tarkoittaa että korkoja maksaa alussa 750e kuussa ja vasta sen ylittävä summa lyhentää tuota varsinaista pääomaa. Tonnin kuukauslyhennyksellä laina lyhentyy alussa noin 3000e vuodessa. Aika kauan saa maksella...
Ratkaisu kai olisi ollut jonkin näköinen älykkyystesti, tai edes luetun ymmärtämisen koe ennen lainan myöntämistä. Toki siitä olisi noussut kauhea huuto ja älämölö, mutta toisaalta näitä kommenteja missä puolustellaan holtitonta lainanottoa oli vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikkien pitäisi saada maistaa amerikkalaista unelmaa, saaden osansa siitä. Siksi sitä velkaannutaan päälakea myöten. Sitten kun sellainen kuin säästäminen on täysin tuntematon käsite. Eihän sitä voida ruveta pistää 20 euroa viikossa sivuun, että olisi vuoden päästä se tonni säästöjä, millä voi sitten käydä ostamassa sen uuden läppärin, puhelimen, telkkarin tm. koska kaikki pitää saada nyt ja heti. Velaksi vaan eikä mitään että kerralla maksaisi koko roskan pois. Ei olisi perkele mitään turhia ulosottovelkoja riippana, jos voitaisi käyttää kahta asiaa: rahaa ja järkeä samanaikaisesti.
Seurasin ennen Toivolaa instagramissa ja pidin paljon hänen päivityksistään. Viime vuoden loppupuoliskolla hän kertoi päivityksessään tyttärensä kysyneen häneltä vaikean ja mielenkiintoisen kysymyksen sinä päivänä hampaita harjatessa (en muista tätä kysymystä enää sanatarkasti, mutta oli erikoinen, tyyliin Eläisitkö mieluummin ilman leipää vai läheisyyttä tms.). Paha vain, että Toivola vain oli kertonut tyttärensä kysyneen tuon saman kysymyksen jo aiemmin eräänä toisena päivänä, samoin sanankääntein ja samassa tilanteessa. Jäin miettimään, kuinka totta nuo hänen instajuttunsa sitten loppujen lopuksi oikein ovatkaan. Joku tuosta huomauttikin Janille, mutta hän ohitti sulavasti huomautuksen.
Ainakin kuvia näyttää ottavan monia samana päivänä (vaihdellen vaatteita), koska taustalla padin edessä istuva tytär on useissa kuvissa samassa asennossa ja samoissa vaatteissa - vain poseeraavan isän vaatteet (ja välillä kahvikuppi) vaihtuvat.
Miksiköhän Jani muuten juuri tuon velkauutisen jälkeen alkoi näyttämään tyttärestään yksityiskohtaisempia kuvia? Ennen kuvasi häntä vain takaapäin, ilman että kasvot näkyvät. Luulisi, että juuri nyt tytärtä pitäisi suojella julkisuudelta, eikä näyttää tunnistettavia kuvia.
Ei joudu maksamaan? Luottokiellon tekeminen on maksullista. Sitä ennen perintäfirmat hyökkäävät kimppuun ja ulosmittaavat palkkasi.