Miksi naisten metatyötä ei arvosteta?
Aina vain puhutaan kotitöistä, mutta ne eivät ole vain niitä fyysisiä kotitöitä kuten pyykin peseminen tai imurointi.
Metatyö on osaltaan paljon raskaampaa kuin itse fyysinen toteuttaminen.
Itse olen tänään mm. listannut, että mitä ruokatarvikkeita tarvitaan kaupasta, koska lapsen talvitakki käy liian pieneksi ja pitää ostaa uusi (tänä talvena jo?), kuinka paljon pesuainetta on kodinhoitohuoneessa ja kuinka monta koneellista sillä voi vielä pestä, kuinka paljon vauvanruokaa on hamstrattuna, koska pitää taas tehdä polttopuita, jos 15 klapia menee illassa, mikä lahja miehen siskon pojalle 12v. synttärilahjaksi tammikuussa, onko tarpeeksi siteitä, jos menkat alkavat liian aikaisin, koska vaihdetaan verhot ja mitkä, sopiiko verhojen vaihto pesurytmiin jne jne jne.
Kommentit (499)
kymmeniä vastauksia taas poistatettu, kun totuudet pilaa hyvän öyhötyksen
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkkumies ja en tee lainkaan metatöitä enkä oikein muutenkaan kotitöitä.
Sama täällä. Ruokaa kyllä laitan, ja se onnistuu ihan hyvin ilman suunnitteluja. Kaupassa mietin mitä ostaisin ja sitten ostan. Naurattaa jotkut verhojen pesurytmit, on niin kaukana omasta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Muumeissa oli hyvä ohje tähän kun muumimammaa alkoi perheen arvostuksen puute ja asioista kiukuttelu nyppimään. Eikun neljäksi yöksi kotoa pois ja Nuuskamuikkunen ( nuorempi mies mukaan).
Eikö muumimamma sulkeutunut yksin yhteen majakkahuoneeseen ja maalannut seinät täyteen kukkia. Sitten hän piiloutui seinäpuutarhaan.
Onko tässä ketjussa nyt tullut yhtäkään hommaa esiin joka ei olisi apinamaisen triviaali ostoslista-asia: "muista ostaa X kun se on loppumassa tai pieni/rikki"? Tai "muista mennä paikkaan Y lapsen Z kanssa, aikaan 123"?
Joo, arvostan näitä samalle tasolle kuin muitakin päivittäisiä hommia, kuten esim. pyllyn pyyhkiminen.
Pitäisiköhän hyvät alisuorittajanaiset laittaa tavoitteet elämässä pari pykälää korkeammalle, niin ei tarvitsisi ripustaa omanarvontuntoa tällaisen hevonpaskan varaan? Ovatko saavutuksesi elämässä niin matalalla, että sinut voi korvata kalenterilla ja ostoslistalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin arvostan vaimoani. Totuus on, että poikamiesaikoina kotini oli aikamoinen rotankolo.
Mulla sama, mutta olen nainen. Mies on usein myös se siistimpi osapuoli!
Naisten metatyötä ei arvosteta, mutta miesten metatyö sivuutetaan täysin. Oletus tuntuu olevan että perheen hiljainen ja aliarvostettu raataja on aina nainen.
Kyllä on taas keksitty miten raskasta voi arki olla metatöitä paiskien... omg kuinkahan monta metatyötuntia on mennyt tämänkin käsitteen tuottamiseen. Veikkaan, että asialla on nainen. Jolla on hieman liikaa aikaa metakiireiltään.
Metatyöt = av-mamma luettelee samoja litanioitaan palstalla maaten tekemättä puoliakaan niistä
Metatyö on se mikä pitää parisuhteen pystyssä. Jos naiset eivät sitä tekisi niin ei tulisi lapsia kun mies ei tietäisi koska ovulaatio on.
Tapahtuu niin metatasolla ettet usko itsekkään.
Pesuaineet, siteet, leivinpaperi tms harvoin ostettava... meillä jokainen on velvollinen katsomaan onko varastossa lisää ja kirjoittamaan ostoslistaan havaitsemansa puutteet/loppumaisillaan olon. Tulevat ruuat mietitään yhdessä ennen kauppaan menoa, siinä samalla kun syödään tämän päivän ruoka. Mä sitten listan mukaan hoidan ostokset.
Polttopuihin en puutu. Jos laatikossa ei ole, haen liiteristä lisää. Jos liiterissä ei ole, käännän sähköpatereita suuremmalle. 15 vuotta tässä on asuttu, vielä ei puut ole loppuneet, jostain mustasta aukosta niitä tuntuu tulevan liiteriin aina lisää.
Lapsen vaatetuksen metatyöt helpottui kun ipana täytti 12. Sälytin vastuun vaatekaapista hänelle itselleen: eli kun havaitsee jonkin liian pieneksi tai muuten jääneen käyttämättä minkä tahansa syyn vuoksi... niin tuo sen mulle. Sitten mietitään yhdessä onko tarvetta uudelle vastaavalle ja tuleeko sitä pidettyä. Sitten lapsi etsii itse netistä mieluisen ja lopuksi katsotaan yhdessä onko se ominaisuuksiltaan (koko, hinta, materiaali jne) sopiva ja tilataan tai jatketaan etsintää.
Meillä kukaan ei kuvittele että mikään asia hoituu itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on se mikä pitää parisuhteen pystyssä. Jos naiset eivät sitä tekisi niin ei tulisi lapsia kun mies ei tietäisi koska ovulaatio on.
Ai nytkö naiset tekee metatöitä jo ovulaationsakin eteen? Ok
Johtuisiko tästä, minkä monen naisen vähättelevä vastaus aiheeseen kertoo, eli iso osa naisista ei itse arvosta tekemäänsä työtä? Eli naiset ITSE haluavat antaa kuvan ettei ole heille mikään "ongelma", ja että siinähän suunnittelen arjen elämän sivussa. Tällä yritetään nostaa omaa kuvaa muihin nähden korkeammalle, kiillotella sädekehää, ja antaa kuva että näin yksinkertaista hommaa, kyllä siitä normaali NAINEN selviää kädenkäänteessä.
Tässäpä on sitten oravanpyörä valmiina!
Kyllä meillä käydään välillä keskustelua siitä kun mies vetää takkia eteisessä niskaan että "menen pihalle kun tulee niin kuuma kun sinulla kestää lähtö niin kauan". Sanon sitten että turhaan olet sinäkään vielä lähdössä, ja listaan kaiken mitä pitää tehdä ennen kuin lähdetään, ja että mies voi kernaasti, ja vaikka ihan oma-aloitteisestikin tehdä listalta työt pois, niin minä menen takki päällä pihalle odottelemaan sitä että herra on valmis ;)
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko tästä, minkä monen naisen vähättelevä vastaus aiheeseen kertoo, eli iso osa naisista ei itse arvosta tekemäänsä työtä? Eli naiset ITSE haluavat antaa kuvan ettei ole heille mikään "ongelma", ja että siinähän suunnittelen arjen elämän sivussa. Tällä yritetään nostaa omaa kuvaa muihin nähden korkeammalle, kiillotella sädekehää, ja antaa kuva että näin yksinkertaista hommaa, kyllä siitä normaali NAINEN selviää kädenkäänteessä.
Kyllä meillä käydään välillä keskustelua siitä kun mies vetää takkia eteisessä niskaan että "menen pihalle kun tulee niin kuuma kun sinulla kestää lähtö niin kauan". Sanon sitten että turhaan olet sinäkään vielä lähdössä, ja listaan kaiken mitä pitää tehdä ennen kuin lähdetään, ja että mies voi kernaasti, ja vaikka ihan oma-aloitteisestikin tehdä listalta työt pois, niin minä menen takki päällä pihalle odottelemaan sitä että herra on valmis ;)
Kauanko sinä suunnittelet siteittesi ostamista? Ihan oikeasti?
No koskas tässä maassa olisi naisten työtä arvostettu? Edes palkkatyötä? Koko vuoden taas seurattu hoitoalankin tilaa ja siitä syntynyttä keskustelua.
Nainen on syntinen ja synnit sovitetaan työllä ja se on arkinen asia eikä siitä pidä kirjaa pitää. Nih!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikai kyse ole suunnittelusta, vaan siitä valtavasta tietomäärästä mitä etenkin perheenäitien pitäisi pystyä päässään käsittelemään päivittäin. Oli kyse sitten siteistä, maidosta, pesuaineesta, lapsen talvikengistä tai postimerkeistä niin niistä yksikään ei kotiin kävele ellei joku muista niitä kauppalistaan laittaa tai kaupasta ostaa.
Ja Joo, on se arkea. Se ei silti poista faktaa että noiden asioiden muistaminen ja järkkääminen esim. viiden ihmisen puolesta voi olla aika kuormittavaa sen oman päivätyön ohella.
Kotityöt on kotitöitä. Ne voi tehdä vähällä vaivalla ja fiksusti, olla tekemättä, tai tehdä ne hankalan kömpelösti. Jokaisella on omat laatustandardinsa ja elämänvalintansa.
Metatyöt on töiden pohdiskelua ja järkeilyä. Nekin voi tehdä vähällä vaivalla ja fiksusti, olla tekemättä tai tehdä ne hankalan kömpelösti. Fiksu metatyö sujuu helposti ja säästää myös kotitöissä. Kömpelö metatyö vie aikaa ja vaivaa itsessään sekä tuottaa kotitöissä taakkaa.
Metametatyöt ovat sitten metatöiden pohdiskelua ja varsinkin valittamista niistä. Eli yleensä kun ei viitsitä tehdä lainkaan tai tehdään kömpelösti, niin sitten siitä kertyvää taakkaa ja pahaa oloa puretaan valittamalla itseaiheutetusta taakasta muita syytellen. Tämä ketju on metametatyötä. Toisen asteen meta on yleensä täysin turhaa ellei peräti haitallista toimintaa.
Hihat ylös ja hommiin tai kynä käteen, riippuen mikä on ongelma. Jos metatyö kuormittaa, kannattaa opetella paremmaksi metatyöläiseksi. Luultavasti silloin kotityötkin alkavat sujua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko menee että sinä ymmärrät mistä kirjoitin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikai kyse ole suunnittelusta, vaan siitä valtavasta tietomäärästä mitä etenkin perheenäitien pitäisi pystyä päässään käsittelemään päivittäin. Oli kyse sitten siteistä, maidosta, pesuaineesta, lapsen talvikengistä tai postimerkeistä niin niistä yksikään ei kotiin kävele ellei joku muista niitä kauppalistaan laittaa tai kaupasta ostaa.
Ja Joo, on se arkea. Se ei silti poista faktaa että noiden asioiden muistaminen ja järkkääminen esim. viiden ihmisen puolesta voi olla aika kuormittavaa sen oman päivätyön ohella.
Tässähän se dilemma juuri onkin. Ei pidä tehdä niitä lapsia, jos ei jaksa muistaa kaikkea sitä arjen pyöritystä. Minäkin tein päätöksen, että yksi lapsi riittää, koska en olisi jaksanut sen päivätyön lisäksi enempää lapsia. Se, että jotkut silti vääntävät lisää lapsia, vaikka jo tietävät, mitä kaikkea pitää tehdä/muistaa, ja silti valittavat kaikesta, on pelkää marttyyriyttä ja typeryyttä.
Koska iso osa siitä on turhaa. Ostaa uuden takin sitten, kun vanha alkaa näyttää pieneltä. Verhoja ei tarvitse vaihtaa, pesuainetta voi ostaa kaupasta varalta jo jemmaan tai ostaa sitten kun pullo on melkein tyhjä.
Ja joo ostoksia täytyy suunnitella enemmän jos asuu kaukana kaupasta ja käy kerran kuussa, mutta suurimmalla osalla lienee kauppa parin kilsan säteellä. Ymmärrän myös että jos rahasta on tiukkaa, niin silloin takkiostoksia pitää suunnitella tarkemmin.
Jos aikuinen mies tai teini ei itse tiedä mitä tarvitsee matkalle mukaan, niin olkoon reissun ajan ilman. Naiset eivät myöskään usein tunnu luottavan siihen, että mies kykenee huolehtimaan lapsesta ja hoitavat itse kaiken, niin että miehellä ei ole edes mahdollisuutta opetella. Ja jos mies jotain tekee, niin se on väärin tehty. Huvittaisiko ap:ta edes yrittää, jos aina saisi haukut?
T. N37, 3 lasta
Että oikein naisen pitää miettimällä miettiä, onko siteitä alapäänsä tukkimiseen vai ei.
Hohhoijaa. Ja sitten miehen pitää ne kuitenkin kaupasta hakea.