Miksi naisten metatyötä ei arvosteta?
Aina vain puhutaan kotitöistä, mutta ne eivät ole vain niitä fyysisiä kotitöitä kuten pyykin peseminen tai imurointi.
Metatyö on osaltaan paljon raskaampaa kuin itse fyysinen toteuttaminen.
Itse olen tänään mm. listannut, että mitä ruokatarvikkeita tarvitaan kaupasta, koska lapsen talvitakki käy liian pieneksi ja pitää ostaa uusi (tänä talvena jo?), kuinka paljon pesuainetta on kodinhoitohuoneessa ja kuinka monta koneellista sillä voi vielä pestä, kuinka paljon vauvanruokaa on hamstrattuna, koska pitää taas tehdä polttopuita, jos 15 klapia menee illassa, mikä lahja miehen siskon pojalle 12v. synttärilahjaksi tammikuussa, onko tarpeeksi siteitä, jos menkat alkavat liian aikaisin, koska vaihdetaan verhot ja mitkä, sopiiko verhojen vaihto pesurytmiin jne jne jne.
Kommentit (499)
Monessakohan perheessä oikeasti lapset olisi asianmukaisesti puettu budjettiin sopivilla vaatteilla, jos tämä olisi isien vastuulla 🧐
Vierailija kirjoitti:
Asiat voi tehdä helposti tai vaikeasti. Jos roskapussin vieminen ulkoroskikseen aiheuttaa kahden viikon mietinnän ja suunnittelun, niin kannattaa hankkia apua.
Tuossa toki liioittelit, mutta vaikka suunnittelu olisi järkevällä tasolla on joillekin suorastaan maailmanloppu, jos suunnitelma ei toimi. Vaikkapa käy niin, että se pesuaine on loppu tai miehelle tulee menoa verhojen pesupäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Monessakohan perheessä oikeasti lapset olisi asianmukaisesti puettu budjettiin sopivilla vaatteilla, jos tämä olisi isien vastuulla 🧐
saako mies itse arvioida budjetin vai onko se naisen oma salaisuus kunnes ostos on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa.
Tämä on jälleen esimerkki siitä miehen osallistumisen väheksymisestä, joka johtaa siihen, että mies ei halua osallistua ja nainen kerää itselleen liian suuren taakan.
Vierailija kirjoitti:
Laiska töitään luettelee
Mutta fiksu suunnittelee ja järjestää ne. Sitä on metatyö.
Ei montaa asiaa voi tehdä yhtä aikaa tai toistensa lomassa ilman sovittelua ja sumplimista.
Jos siihen ei pysty, kuvassa on kaaos tai pitkä ja hedelmätön työ. Se kuluttaa enemmän kuin tuottaa.
Jo Vanhan testamentin aikana ymmärrettiin itsenäisen emännän suunnittelutyön ja toimeenpanovallan merkitys  (ks. Sananlaskut, Hyvän vaimon ylistys).
Av-mammat eivät selvästikään arvosta naisten metatyötä. Johtuukohan se siitä, että on oma koti ja apua tarvitsevat vanhemmat hoitamatta ja lapsilla ”vapaa kasvatus” :)
Vierailija kirjoitti:
Jos pesuainetta ei osaa ostaa ilman tuntien suunnittelua niin ehkä kannattaisi muuttaa palvelutaloon.
Kumpi parempi:
Nainen suunnittelee tunnin pesuaineen ostoa, ostaa sen ja tadaa puhdasta pyykkiä on taas.
vai
mies ei uhraa ajatustakaan koko pesuaineen olemassaololle, ainetta ei ole, ei myöskään puhdasta pyykkiä.
Minä naisena muuttaisin mielellään tuonne mainitsemaasi palvelutaloon. Mut kas vain, se on tuo mies joka jo asuu sellaisessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurin osa naisista kieltää miehiä tekemästä metatyötä eli se siitä sitten. Miehen suunnitelmia ei arvosteta yhtään perheen sisällä.
Tästähän oli jotain tutkimustakin, että naiset väheksyvät miehen panosta ja keräävät nämä metatyöt itselleen koska "ei se mies kuitenkaan osaa".
Meillä tehdään yhdessä. Esim. mies pitää mielessä, että auto pitää huoltaa, minä varaan huollon (ja ehkä käytän auton siellä), koska mieheni inhoaa asioiden hoitamista puhelimessa. Mä katson, sopiiko lasten talvikengät ja käsken miehen käydä lasten kanssa kaupassa ostamassa uudet, jos eivät sovi. Mies laskeskelee polttopuiden riittävyyden ja mä soitan ja tilaan puut. Mä suunnittelen remontit ja mies toteuttaa. Olen toki hanslankarina ja teen osan vaiheista. Yhdessä tehden sujuu ja molemmat on sopivan kartalla asioista.
Hienoa.
Olen mies, perheenisä, enkä todellakaan ymmärrä miksi ap pitää noita listaamiaan asioita jonain, jota pitäisi erityisesti arvostaa. Katsotaanpa kohta kohdalta:
- mitä ruokatarvikkeita tarvitaan kaupasta,
Meillä on jääkaapin ovessa lehtiö, johon kaikki kirjoittavat ostettavia ruokia sitä mukaa kun puutteita havaitsee. Tietysti jos haluaa tehdä jotain tiettyä ruokaa, johon tarvitaan erityisiä aineksia, niin ne täytyy sitten erikseen lisätä. Eli tämä ok.
- koska lapsen talvitakki käy liian pieneksi ja pitää ostaa uusi (tänä talvena jo?),
Takin koon näkee kun se on päällä. Uusi ostetaan sitten kun vanha tosiaan käy liian pieneksi. Se asia ei etukäteen miettimällä muutu miksikään.
- kuinka paljon pesuainetta on kodinhoitohuoneessa ja kuinka monta koneellista sillä voi vielä pestä,
Pesuaineen määrän huomaa kyllä kun sitä annostelee. Kun alkaa käydä vähiin, se joka pyykkiä pesee, käy lisäämässä pesuaineen siihen jääkaapin ovessa olevaan listaan.
- kuinka paljon vauvanruokaa on hamstrattuna,
Omat lapset on jo kouluikäisiä, joten tähän on vaikea ottaa kantaa. Meillä vauvat kuitenkin söivät jo muutakin ruokaa kuin valmiita soseita jo hyvin pienestä pitäen. Eli pari päivää olisi kyllä pärjätty ihan hyvin, vaikka vauvanruoka olisikin päässyt loppumaan.
- koska pitää taas tehdä polttopuita, jos 15 klapia menee illassa,
Tämänkin näkee parhaiten kun katsoo niitä puuvaraston halkopinoja. Eivät ole kyllä vuosikausiin olleet lähelläkään loppumista, mutta jos alkaisi näyttää siltä, niin sitten menisin tekemään lisää puita.
- mikä lahja miehen siskon pojalle 12v. synttärilahjaksi tammikuussa,
Tätä on mielestäni melko varhaista pohtia vielä nyt. 12-vuotiaalle löytyy kuitenkin helposti lahjoja. Itse annoin omalle siskonpojalleni lautapelin, jonka valitsemiseen meni kaupassa noin 3 minuuttia. Etukäteen en ollut suunnitellut mitään.
- onko tarpeeksi siteitä, jos menkat alkavat liian aikaisin,
OK
- koska vaihdetaan verhot ja mitkä, sopiiko verhojen vaihto pesurytmiin jne jne jne.
En ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä verhojenvaihtojuttua. Meillä on ollut samat verhot kesät talvet ainakin 4 vuotta. Muistaakseni yhden kerran tänä aikana niitä on pesty. Mistä ne likaantuisivatkaan? Pölyt saa imuroitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pesuainetta ei osaa ostaa ilman tuntien suunnittelua niin ehkä kannattaisi muuttaa palvelutaloon.
Kumpi parempi:
Nainen suunnittelee tunnin pesuaineen ostoa, ostaa sen ja tadaa puhdasta pyykkiä on taas.
vai
mies ei uhraa ajatustakaan koko pesuaineen olemassaololle, ainetta ei ole, ei myöskään puhdasta pyykkiä.
Minä naisena muuttaisin mielellään tuonne mainitsemaasi palvelutaloon. Mut kas vain, se on tuo mies joka jo asuu sellaisessa!
Sinulla kestää tunti käydä katsomassa kuinka paljon pesuainetta on jäljellä? Voi perkele.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän ihmeen metatyö :D
Niin. Kun katsoo Iltalehdestä näitä ”tavallisten lapsiperheitten sotkuisia koteja”, niin näkee perusasioitten olevan hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti olisi puettu sopiviin ja lämpimiin vaatteisiin, mutta vaatemerkit ja kustannukset olisivat varmasti pienemmät, jos miehet SAISIVAT päättää asiasta. Kun sen on pakko olla just Polarn ja Pyretiä, vaikka niiden vetoketjut hajoavat siinä missä halvempienkin merkkien. Muuten näytämme köyhiltä... Ensin vähätellään miehen näkemystä ja haalitaan kulutuspäätökset, sitten valitetaan omaa ylikuormittumista. Huoh näitä nykypäivän naisia...
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin arvostan vaimoani. Totuus on, että poikamiesaikoina kotini oli aikamoinen rotankolo.
Mulla sama, mutta olen nainen. Mies on usein myös se siistimpi osapuoli!
Valitettavasti koko asian ytimen ongelmallisuus on siinä, että esimerkiksi aloituksessa olevat luetellut asiat eivät sinänsä kerro vielä mitään. Ja sitten miehet ihmettelee, et hei, meil sama.. Metatyö on oikeastaan juuri noihinkin lueteltuihin töihi liittyvää ajatustyötä jota ei edes pysty pukemaan sanoiksi. Noista luetteloista sen ymmärtää vain ihminen joka sitä rivien välien työtä tekee. Nuo hommathan olisivat vielä helppoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen käyttää aikaa joutavaan pohdiskeluun ja spekulointiin = metatyö
Kokeilepa itse olla vanhempi lapsiperheessä, hoitaa työsi, sosiaalinen elämä, harrastukset sekä asumiseen ja kulkemiseen liittyvät jutut. Huomaat, että suunnitella pitää. No, en minä sitä yksin joudu tekemään, mutta kyllä se vaatii aikaa ja vaivannäköä.
Vai oliko niin, että olit täällä vain heittelemässä vihaisia yhden lauseen viestejä, et keskustelemassa?
Näin kolmen lapsen yksinhuoltajana voin sanoa, että nuo asiat ovat itsestäänselviä ja pakkohan asioita on suunnitella, voisimme toki elää kuin pellossa, mutta en halua. Tämä "metatyö" on oma valintani ja se ei minua liiemmin kuormita, oikeastaan helpottaa omaa oloani kun asiat on jo paperilla hoidettuna. Höpöhöpöä tämä metatyö.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti koko asian ytimen ongelmallisuus on siinä, että esimerkiksi aloituksessa olevat luetellut asiat eivät sinänsä kerro vielä mitään. Ja sitten miehet ihmettelee, et hei, meil sama.. Metatyö on oikeastaan juuri noihinkin lueteltuihin töihi liittyvää ajatustyötä jota ei edes pysty pukemaan sanoiksi. Noista luetteloista sen ymmärtää vain ihminen joka sitä rivien välien työtä tekee. Nuo hommathan olisivat vielä helppoja..
Nähtävästi metatyö kuormittaa pääkoppaasi niin, ettet pysty edes koherenttia tekstiä tuottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä näkisin että tässä on enemmänki luonne-eroista kyse. Toiset on vaan sellasia, että ne stressaa joka pikkuasiasta ja toiset ei.
Olen sinkkumies ja en tee lainkaan metatöitä enkä oikein muutenkaan kotitöitä.
Meillä tehdään yhdessä. Esim. mies pitää mielessä, että auto pitää huoltaa, minä varaan huollon (ja ehkä käytän auton siellä), koska mieheni inhoaa asioiden hoitamista puhelimessa. Mä katson, sopiiko lasten talvikengät ja käsken miehen käydä lasten kanssa kaupassa ostamassa uudet, jos eivät sovi. Mies laskeskelee polttopuiden riittävyyden ja mä soitan ja tilaan puut. Mä suunnittelen remontit ja mies toteuttaa. Olen toki hanslankarina ja teen osan vaiheista. Yhdessä tehden sujuu ja molemmat on sopivan kartalla asioista.