7- ja 9-vuotiaat yksin päivät monta viikkoa
7- ja 9-vuotiaat lapset päivät (n. klo 6.30-16) kotona ilman aikuista heinäkuun puoleen väliin saakka. Vanhemmat töissä, saa puhelimella kiinni. Onko ok?
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:38"]Pitääkö selittää? Noin pieniä ei saa jättää keskenään! Ja vielä koko päiväksi!
Uskomatonta touhua. Se on lakiin kirjoitettu.
[/quote]
Ai mihin lakiin?
[/quote]
Ei mihinkään! Se joka muuta väittää, valehtelee.
No kuka saatana nyt tuomitsee sen takia, että 7-9 vuotiaat skidit jää kotii ilman vanhempia? Luuletteko, että ne tekee itsarin siellä? Korkeintaan syö, pelaa, nukkuu. Jumalauta, että on maailmalla sellasii immeisii jotka vittu tuomitsee niitä, jotka ei saakeli oo kokoaja niitten lapsien kimpussa, onhan ne toki sulosia ja on ihanaa olla niiden kanssa, mut vittu, että vituttaa ku kaikki tulee valittaa ' oot huono äiti ku annat lapsies olla kotonas yksi, ties vaikka leikkaa kurkkusa auki, sehä o vasta 8 vuotta, ei se tiedä vielä mistää mitää' saaatana miten paskoja naapureita mulla on. ... 8 vuotiaat ei tiedä mistään mitään? haistakaa paska, ei ihme, että heidän lapsensa ovat täysiä herneaivoja.
Lääkkeet ottamatta. Vittu. Saatana. Vittu. Mene hoitoon, vittu saatana.[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 00:15"]
No kuka saatana nyt tuomitsee sen takia, että 7-9 vuotiaat skidit jää kotii ilman vanhempia? Luuletteko, että ne tekee itsarin siellä? Korkeintaan syö, pelaa, nukkuu. Jumalauta, että on maailmalla sellasii immeisii jotka vittu tuomitsee niitä, jotka ei saakeli oo kokoaja niitten lapsien kimpussa, onhan ne toki sulosia ja on ihanaa olla niiden kanssa, mut vittu, että vituttaa ku kaikki tulee valittaa ' oot huono äiti ku annat lapsies olla kotonas yksi, ties vaikka leikkaa kurkkusa auki, sehä o vasta 8 vuotta, ei se tiedä vielä mistää mitää' saaatana miten paskoja naapureita mulla on. ... 8 vuotiaat ei tiedä mistään mitään? haistakaa paska, ei ihme, että heidän lapsensa ovat täysiä herneaivoja.
[/quote]
Ai kaikki lapset nukkuu aina kymmeneen asti? Kuulepas nyt, ei todellakaan nuku. Omat mukulani ovat aina olleet tosi aamuvirkkkuja. Ovat seitsemältä olleet hereillä, oli loma tai arki.
Jos sun lapset nukkuu kymmenee, niin se ei tarkoita sitä, että kaikki maailman lapset aina ja akikkialla nukkuu kymmeneen.
Ja itse kysymykseen: ei todellakaan ole ok, että tuon ikäiset ovat kaksistaan. [quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:07"]
Ihan ok...kyllä ton ikäset jo selviää. Jos vanhempi lähtee jo 6.30 lapsethan nukkuu vielä ainakin 10 asti. Sit hidas aamupala ja vähän aamutv koomaa. ulos tai leikkeihin muutamaksi tunniksi, sit äipän tekemä lämmitetty lounas, lukemista/pelailuaikaa tai taas ulos ja kappas pari tuntia niin vanhempi taas kotona....ja ei pärjää, huhhui kasvattakaa te vaan niitä palleroitanne pumpulissa, sit ollaan uusavuttomina sormi suussa aikuisena.
[/quote]
Jos lapsille ok, että ovat kahdestaan, niin sitten se on ihan ok.
Me ainakin kavereiden kanssa nautittiin siitä, kun saatiin olla keskenämme. Aamulla herättyä aamupala kitaan ja sitten soitto kavereille, eväät ja uimaan. Rannalla oltiin niin pitkään kunnes eväät oli syöty ja silti oli sudennälkä. Välillä vanhemmat oli ehtineet jo tuohon aikaan kotiin myös.
Jos oli huono ilma, katsottiin videoita ja luettiin yms, nykyään varmasti pelattaisiin.
Naapuriin pystyi aina menemään, jos siltä tuntui. Itse esim. pelkäsin ukkosta todella kovaa, siinä vaiheessa fillari alle ja naapurin ovelle, maajusseina olivat aina kotona.
Vastuulliseen vanhemmuuteen kuuluu asioiden ennakointi ja suunnittelu! Matalapalkka-ala on huono perustelu, eikä peruste muutenkaan! Jos on kovin pienituloinen, sos.toimesta ja seurakunnalta saa tukea (myös taloudellista). Turvallista kesää kaikille lapsille!!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 22:45"]Tikkurilan Uimahalli
Simonkallion koulu
Jokiniemen koulu
Kuusikon koulu
Hevoshaan koulu
Länsimäen koulu
Leppäkorven koulu
Jokivarren koulu
Vierumäen koulu
Vantaan kansainvälinen koulu
Kartanonkosken koulu
Seutulan koulu
Myyrmäen Uimahalli
Uomarinteen koulu
Tuossa lista liikunnallisten päiväleirien pitopaikoista Vantaalla. Ja tuossa oli vaan yksi vaihtoehto. Partiolaiset, poliittiset nuorisojärjestöt ym. järjestävät omansa. Noita on niin paljon, että varmasti löytyisi ap:n kotia läheltä niin, että lapset voisivat tarvittaessa vaikka itse kävellä kotiin.
[/quote]
Vantaan leirit täyttyy joka vuosi tosi nopeasti, kaikki halukkaat eivät saa paikkaa. Montako kertaa se pitää sanoa?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 10:20"]
Vastuulliseen vanhemmuuteen kuuluu asioiden ennakointi ja suunnittelu! Matalapalkka-ala on huono perustelu, eikä peruste muutenkaan! Jos on kovin pienituloinen, sos.toimesta ja seurakunnalta saa tukea (myös taloudellista). Turvallista kesää kaikille lapsille!!
[/quote]
Vastuulliseen vanhemmuuteen kuuluu myös lasten kasvattaminen ja uusien asioiden opettaminen. Tuskin kukaan nyt on jättämässäkään 7-vuotiasta ensimmäistä kertaa ikinä yksin kotiin koko kesälomapäiväksi. Vaan yksinolemista harjoitellaan pienin askelin, ensin esim. kauppareissun ajan ja pikkuhiljaa pitempiä aikoja, jotta kesäloman alkaessa lapsi olisi valmis olemaan kotona itsekseen. Ei meillä ainakaan ole "markkinoitu" tätä yksin olemista lapselle niin, että hän joutuu olemaan yksin, vaan että hän saa jäädä, kun on niin hienosti pärjännyt niistä kauppareissuista ja koulupäivän jälkeisistä iltapäivistäkin.
Ja teille "mitä jos syttyy tulipalo/ lapsi loukkaantuu / saa massiivisen verenvuodon": ettekö te ole koskaan käyneet läpi lastenne kanssa, miten hätätilanteissa toimitaan? Meillä lapsi tietää, mihin pitää soittaa ja mistä saa apua, tai mihin pitää mennä tulipalon syttyessä. Ja näistäkin puhuttiin jo hyvän aikaa ennen kuin lapsi jäi ensimmäistä kertaa yksin kotiin, juuri siksi, ettei lapselle synny pelkoa, että tulipalo syttyy juuri silloin, kun vanhemmat eivät ole kotona.
Monesti lapsen jääminen kotiin yksin on kovempi paikka vanhemmille, kuin lapselle. Ainakin meidän lapsemme mielestä "ei tarvitse soittaa koko ajan", kun tarkistin muutamaan otteeseen päivän aikana, miten kotona menee :) Saattaa myös tuntua pahalta, kun huomaa, että se oma pieni lapsi pärjääkin ilman minua. Mutta sekin kuuluu vanhemmuuteen, hyväksyä lapsen kasvaminen ja itsenäistyminen ja kuitenkin muistaa, että on lapselle yhtä tärkeä, vaikka lapsi ei olisikaan enää yhtä riippuvainen minusta.
Tulipalo tms. voi sattua myös joku päivä koulun jälkeen kun lapsi on yksin kotona esim. 1/2 tuntia.
Vai onko kaikkien 9-vuotiaat vielä ip-kerhossa?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 19:57"]
Mitä hei työssäkäyvät ihmiset yleensä tekee?
ysikytluvulla oli semmonen meininki, että pihalla riehuttiin aamusta iltaan. Ei ollut kännyköitäkään. Syötiin leipiä ja mitä kaapista löyty. Pyöräiltiin kavereiden kanssa rannalle päiväksi yms.
[/quote]
ja 70-luvulla... Meillä on sen kymmentä eri leiriä ja hoitajaa taas viritelty tähän alkukesään. Onneksi isällä on 5 viikon kesäloma, niin saadaan vähän yhteistäkin lomaa aikaseksi koko perheelle. Aivan hanurista sanon minä... ja kallista, meillä menee taas sellaiset pari tonnia tähän kesähoidon maksamiseen.
On ok. Itekin olin 7:30-17:00 yksin kakkosluokasta lähtien 2000-luvun alussa. Opin pärjäämään yksin. Lämmitin jääkaapista ruokaa, katsoin telkkaria, leikin pihalla ja mentiin kavereiden kans välillä leikkipuistoon.
Huono-osainen vanhemmuus on vahvasti periytyvää. Jos itse on kasvanut perheessä jossa vastuuta annetaan yli kehitystason mukaisesti niin helposti sortuu siihen itsekin. Ja kyllä, teknisesti ja fyysisesti lapset varmasti ns. pärjäävät keskenään, mutta psyykeen kehitykselle ei tuo vaihtoehto ole rakentavin. Suomessa kasvaa paljon turvattomia lapsia, missään muualla maapalloa ei jätetä pieniä lapsia "pärjäämään" itsekseen. Täytyy muistaa, että esim. lastensuojeluasiakkuus on monesti periytyvää. Itse kun on tottunut norminvastaiseen kulttuuriin ei välttämättä osaa kyseenalaistaa suorastaan lapsuudelle vahingollista toimintaa. Ja TIEDÄN tähän tulee paljon alapeukkuja, mutta tämä kanta nyt on myös asiantuntijoiden virallinen kanta jos epäilee niin voi hyvin soittaa konsultaatioapua esim. lastensuojelusta he antavat ohjeita mielellään!
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 10:20"]
[/quote]
Vastuulliseen vanhemmuuteen kuuluu myös lasten kasvattaminen ja uusien asioiden opettaminen. Tuskin kukaan nyt on jättämässäkään 7-vuotiasta ensimmäistä kertaa ikinä yksin kotiin koko kesälomapäiväksi. Vaan yksinolemista harjoitellaan pienin askelin, ensin esim. kauppareissun ajan ja pikkuhiljaa pitempiä aikoja, jotta kesäloman alkaessa lapsi olisi valmis olemaan kotona itsekseen. Ei meillä ainakaan ole "markkinoitu" tätä yksin olemista lapselle niin, että hän joutuu olemaan yksin, vaan että hän saa jäädä, kun on niin hienosti pärjännyt niistä kauppareissuista ja koulupäivän jälkeisistä iltapäivistäkin.
Ja teille "mitä jos syttyy tulipalo/ lapsi loukkaantuu / saa massiivisen verenvuodon": ettekö te ole koskaan käyneet läpi lastenne kanssa, miten hätätilanteissa toimitaan? Meillä lapsi tietää, mihin pitää soittaa ja mistä saa apua, tai mihin pitää mennä tulipalon syttyessä. Ja näistäkin puhuttiin jo hyvän aikaa ennen kuin lapsi jäi ensimmäistä kertaa yksin kotiin, juuri siksi, ettei lapselle synny pelkoa, että tulipalo syttyy juuri silloin, kun vanhemmat eivät ole kotona.
Monesti lapsen jääminen kotiin yksin on kovempi paikka vanhemmille, kuin lapselle. Ainakin meidän lapsemme mielestä "ei tarvitse soittaa koko ajan", kun tarkistin muutamaan otteeseen päivän aikana, miten kotona menee :) Saattaa myös tuntua pahalta, kun huomaa, että se oma pieni lapsi pärjääkin ilman minua. Mutta sekin kuuluu vanhemmuuteen, hyväksyä lapsen kasvaminen ja itsenäistyminen ja kuitenkin muistaa, että on lapselle yhtä tärkeä, vaikka lapsi ei olisikaan enää yhtä riippuvainen minusta.
[/quote]
jestas miten sairas maailmankuva. Vastuuton pirulainen. Tiesitkö muuten, että hätätilanteissa lapset muistavat max. puolet saamistaan ohjeista - ihan tutkittu juttu. Kova tarve sulla on selitellä vastuutonta käytöstäsi, toivottavasti edes alitajuisesti siis tajuat, miten pihalla olet kasvatusperiaatteidesi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 23:10"]
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/voiko_lapsi_olla_yksin_kotona/
[/quote]
No niin. Tässäpä se, harvinaisen selvästi sanottuna, allekirjoitan. Hyvin perusteltu. Joskus on pakko riskeerata lastensa turvallisuudentunne, mutta jos 7- ja 9v viettävät koko kesän keskenään, se on aika rankka juttu. Surullista, kuinka jotkut tässäkin ketjussa kirjoittelevat eivät halua ottaa vastaan näitä asioita. Hyvä juttu oli myös tuo nuorten tarpeet. Tiedän monia, joiden mielestä 14v pärjää jo mennen tullen, eikä hänest'ä enää tarvitse sen kummemmin pitää huolta :(
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 14:56"]
Kyllä on aikamoinen kuilu; toisaalla kasvatetaan "pärjääjiä" ja toisaalla "pumpulissa". lapsissa on toetenkin eroja, mutta on tuhanteen kertaan tutkittu fakta se, että parhaiten pärjää ja itsenäistyy lapsi joka saa tarpeeksi hoivaa ja huolenpitoa. Vaikka kuinka päräisivät, 7-ja9v lapset eivät todellakaan saa tarvitsemaansa hoivaa ja aikuisen tukea tuolla järjestelyllä. Varmasti pärjää joo, ja pakkohan sitä on sitten pärjätäkin. Pärjäähän moni orpolapsikin elossa, ihan sodankin jaloissa. NIinkuin joku jo kirjoittikin, suomessa on sodan, häpeän ja katkeruuden kulttuuri edelleen jossain pinnan alla voimissaan. Siihen kuuluu se, ettei ihmisellä ole oikeutta tunteisiinsa ja tarpeisiinsa. ja seurauksena siitä on keskimäärin alkoholismi tai masennus. Ja tästäkin ketjusta huomaa, että monella todella elää tämä sukupolvien katkera perintö mielessä edelleen. Onhan noilla lapsilla kaikki hienosti jos vertaa vaikka sotaorpoihin. Mutta jos vertaa lapsiin jotka saavat olla lapsia ja saavat riittävästi tukea ja hoivaa, he ovat paljon huonommassa asemassa. Vaikka pärjäävät. Se, että lapsi selviytyy yksin, ei kerro mitään siitä kuinka hän kehittyy psyykkisesti. Olen paljon tekemisissä erilaisten lasten kanssa, ja lapsista kyllä näkee hyvin nopeasti arvostetaanko hänen perheessään hoivaa ja huolenpitoa vai "itsenäisyyttä". Useimmiten nämä "itsenäiset" lapset ovat vähän levottomia, hukassa itsensä kanssa, sosiaalisen käytöksen koodit hakusessa. Toisin sanoen huomattavasti huonommat lähtökohdat kuin niillä joista on huolehdittu. Ja tämä havainto ei muuten ole missään tekemisissä vanhempien tulotason kanssa.
[/quote]
Meinaat sitten että suurin osa 70-80-90-luvun lapsista on tullut tuollaisia aikuisia??? Levottomia ja sosiaaliset käytöstavat hakusessa????
Voi luoja sentään, voisko vielä vähän syyllistää niitä SINUNKIN vanhempia?
ja samalla kaikkia muita sukupolvia ennen SINUA?
[/quote]
Tais kalahtaa jonnekin. Meillä oli sekä 70-että 80-luvulla hoitaja. Ja juu, kuule aika moni 70-ja 80-luvun lapsi vetää viinaa kaksin käsin tai popsii masennuslääkkeitä. En syyllistänyt ketään, ihan itse syyllistyit. Kerroin vain mitä olen nähnyt. Herkässä se on sunkin itsetuntosi, ettet vain ollut niitä "itsenäisiä" avainkaulalapsia?
Minä en jättäisi tuon ikäisiä päiväksi yksin. Ajattelisin, että tuon ikäiset voisivat ihan ok olla 3-4 tuntia keskenään, mutta ei pidempää aikaa.
Miksette pidä lomia eri aikaan? Eivätkö isovanhemmat voi auttaa? Ettekö voi palkata jotakuta lukioikäistä esim. klo 11 eteenpäin, joka huolehtisi lapsille ruuat ja jotain puuhaa loppupäiväksi?
Omat lapsemme eivät ole vielä kouluikäisiä, mutta tänä kesänäkin pidetään heidät pois hoidosta kesäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Kouluikäisenä on sitten vietävä varmaan välillä mummolaan päiviksi, että koko kesä menee, tai otettava lomarahavapaata joitain viikkoja.
Hienoa että täällä jotkut ovat ymmärtäneet olla jättämättä lapsia yksin. Itse olen noista kesistä pahasti traumatisoitunut, nälkäisenä pyörtymisen partaalla syönyt vaan jäätelöä kaapista. Haittaa nykyäänkin monessa asiassa elämääni. Ehkä kannattaa panostaa, vaikka tiukkaakin teksi! Itse en jättäsi lastani yksin ennen kuin he kerjäävät sitä ja ovat jotain xx vuotta.
Oman lapseni ohjeistin menemään läheiseen leikkipuistoon, jossa on seuraa ja ruoka tarjolla, lisäksi kotona on ruokaa. Koulukaverit ovat myös lomalla, niiden kanssa voi viettää aikaa myös. Ei voi mitään, että vanhempien kesäloma on 1/3 koululaisten kesälomasta. Itse olen myös kasvanut samassa tilanteessa, enkä muista mitään kurjuutta siinä olleen.
En ymmärrä, miksi työssäkäyviä vanhempia tässä osa syyllistää ja kehottaa ottamaan jopa palkatonta. Haloo. Aika suuren siivun vie palkaton 3 kk:n loma leivästä eli kaiken. Nyt varmaan palstan mielestä työttömät ja sosiaalipummit ovat mahtivanhempia kun ovat koululaisten kanssa kotona.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:38"]Pitääkö selittää? Noin pieniä ei saa jättää keskenään! Ja vielä koko päiväksi!
Uskomatonta touhua. Se on lakiin kirjoitettu.
[/quote]
Ai mihin lakiin?