7- ja 9-vuotiaat yksin päivät monta viikkoa
7- ja 9-vuotiaat lapset päivät (n. klo 6.30-16) kotona ilman aikuista heinäkuun puoleen väliin saakka. Vanhemmat töissä, saa puhelimella kiinni. Onko ok?
Kommentit (127)
Kuusi tuntia onkin jo vähän eri asia kuin ap:n kertoma 9,5 tuntia.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 20:17"]
Kyllä meillä 7-ja 10-vuotiaat saavat pärjätä keskenään. Teen pääosin kuusituntista päivää. Aamulla katsovat ohjelmia, sitten pihalla kavereiden kanssa ja lounasta osaavat lämmittää mikrossa. Tulen kotiin siinä kahden maissa.
[/quote]
Kaupungin kerhot taitaa olla 30 eur viikko. Maksaa halpakin ruoka sen verran. Kai sitä vuoden aikana voi varautua ja säästää sen tonnin leirejä varten. Sehän tarkoittaa 100 e kuussa. Tai jos säästää 50 eur kk ja myy vanhoja vaatteita jne. Oon ite siivonnut kaapit ja laittanut myyntiin kolmen lapsen turhat vaatteet jne ja omatkin ja saanut hetkessä useampia satasia kasaan.
Edesvastuutonta jättää moneksi tunniksi lapset kaksistaan. On siinä vanhemmat.
Ehkä joka paikassa ei ole mutta Vantaalta kyllä löytyy kerhoa ihan joka lähtöön. Kalliimpaa ja halvempaa. [quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 20:29"]
Nuo leirit ei ole ilmaisia! Yhden lapsen kanssa vielä leirit menisi, mutta jos 2 lasta niin jo yksikin leiri maksaa n. 300€ saati että jos niitä leirejä enempi...
Ei kaikilla OLE varaa lasten leireihin. Varsinkin jos on yh ja saa kuitenkin sellaista liksaa että ei ole oikeutettu sosiaalisiin tukiin ja toinen vanhempi Ei maksa mitään ylimääräistä. Voi pääkaupunkiseudulla tehdä tiukkaa kun asumiskustannukset on kuitenkin suht isot....
Jos lapset on luotettavia niin mikä jottei.
Meillä on 7v yksin muutamat viikot kesällä kun ei saatu lomia sovitettua peräkanaa. On viikko yksin, viikon äidin kanssa, viikko yksin, viikon isän kanssa ja sen jälkeen parisen viikkoa yksin kunnes meillä on loppulomat... ja ei, minun työnantaja ei suostunut siihen, että pitäisin lomarahat vapaana tai ottaisin palkatonta, samoin on toisella vanhemmalla :/ Isovanhemmat on jo iäkkäitä (yli 70v) joten eivät todellakaan jaksa tuon lapsen perässä mennä.
onneksi on pihapiirissä vanhempia jotka ovat kotona ja luvanneet katsella perään. Mutta meillä onkin hyvä henki pihalla...
[/quote]
Näytti olevan 50 e/vko srk:n kerho, 100 e kaksi lasta.
Seurakunnan kerhoja ei ole joka paikassa tai ylipäänsä kerhoja. Meillä ainut kerho on urheiluseuran järjestämä ja hinta 150 viikko. Jos kaksi lasta ja vaikka juhannulseen asti, ni 900 euroa. Ei kaikilla ole varaa tuollaiseen.
[/quote]
Seurakunnilla on leirejä ja monella muulla. Se ei saa olla rahasta kiinni. Lapsilla hauskaa leireillä.
Minulla on juuri tuon ikäiset lapset, enkä voi jättää niitä edes kauppareissun ajaksi kaksin. Ovat jatkuvasti napit vastatusten ja erotuomaria todellakin vielä tarvii.
Yksin voisin isomman jättää päiväksi, mutta pienempää en. On arka ja varmasti kokisi olonsa turvattomaksi yksin kotona koko päivän.
Eli en koskaan jättäisi tuon ikäisiä kaksin koko päiväksi, enkä edes yksin, jos tilanne olisi jatkuva.
Ja niinhän ne lapset ennen olivat yksin taaperosta asti, kun oli pakko mennä töihin. Mutta paljon olen myös kuunnellut sitä muistelua tämän vanhan kansan suusta, että ei se mitään mukavaa yksin aina ollut olla.
Mulla on saman ikäiset lapset kuin ap:lla. En missään nimessä jättäisi heitä yhdeksikään päiväksi liki 10 tunniksi keskenään. Ovat sen verran tempperamenttisia tyyppejä, että homma menisi ihan tappeluksi. Isompi ei varmasti jaksaisi pienemmän perään katsella vaan painelisi omien kavereidensa kanssa jossain.
Voi tietysti olla että ap:n lapset ovat rauhallisia, nenä kirjassa koko päivän viihtyviä, joille ei tule mieleenkään riidellä tai tehdä hölmöyksiä.
Vantaalla järjestetään liikunnallalisia kesäkerhoja koko kesäkuun, hinta 30 e viikko. Siinä olisi mielekästä, ohjattua ja aikuisen valvomaa puuhaa päiväksi varsin edukkaaseen hintaan.
Kumpaa sukupuolta? Onko lapsilta kysytty että haluatteko viettää kahdestaan oliko se 10 tuntia päivässä? Mitä mieltä he on?????
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 21:27"]
Ehkä joka paikassa ei ole mutta Vantaalta kyllä löytyy kerhoa ihan joka lähtöön. Kalliimpaa ja halvempaa. [quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 20:29"]
Nuo leirit ei ole ilmaisia! Yhden lapsen kanssa vielä leirit menisi, mutta jos 2 lasta niin jo yksikin leiri maksaa n. 300€ saati että jos niitä leirejä enempi...
Ei kaikilla OLE varaa lasten leireihin. Varsinkin jos on yh ja saa kuitenkin sellaista liksaa että ei ole oikeutettu sosiaalisiin tukiin ja toinen vanhempi Ei maksa mitään ylimääräistä. Voi pääkaupunkiseudulla tehdä tiukkaa kun asumiskustannukset on kuitenkin suht isot....
Jos lapset on luotettavia niin mikä jottei.
Meillä on 7v yksin muutamat viikot kesällä kun ei saatu lomia sovitettua peräkanaa. On viikko yksin, viikon äidin kanssa, viikko yksin, viikon isän kanssa ja sen jälkeen parisen viikkoa yksin kunnes meillä on loppulomat... ja ei, minun työnantaja ei suostunut siihen, että pitäisin lomarahat vapaana tai ottaisin palkatonta, samoin on toisella vanhemmalla :/ Isovanhemmat on jo iäkkäitä (yli 70v) joten eivät todellakaan jaksa tuon lapsen perässä mennä.
onneksi on pihapiirissä vanhempia jotka ovat kotona ja luvanneet katsella perään. Mutta meillä onkin hyvä henki pihalla...
[/quote]
Näytti olevan 50 e/vko srk:n kerho, 100 e kaksi lasta.
Seurakunnan kerhoja ei ole joka paikassa tai ylipäänsä kerhoja. Meillä ainut kerho on urheiluseuran järjestämä ja hinta 150 viikko. Jos kaksi lasta ja vaikka juhannulseen asti, ni 900 euroa. Ei kaikilla ole varaa tuollaiseen.
[/quote]
[/quote]varaa on jättää lapset kaksistaan. Mitä sitten jos tulee tulipalo, tapaturma, keskenään tappelevat
Jollain lapsella saattaa olla hauskaa jollain ei.
Itse muistan itkeneeni itseni uneen monena iltana leireillä koska oli ikävä kotiin...
Olinkin herkkä lapsi...
Ja mistäs me tiedetään onko joku yrittänyt saada hoitajaa vaikka koko kevään ajan?
Itse olen jo monta vuotta koittanut saada iltahoitajaa lapsilleni mutta luotettavaa ei ole löytynyt. Paras oli sellainen joka samoin tein kun hävisin ovesta, pyysi poikakaverinsa kylään ja sekstasi hänen kanssa mun sängyllä ja lapset katseli telkkaria... En muuten tätä tietäisi mutta löytyi kortsu sängyn alta... Ukkoa ei ole jotan mun jäljiltä se ei ole. ja tämä tapahtui vielä niin että tulin itse kotiin klo 20 pintaan ja lapset oli siis vielä hereillä...
Joten ymmärrän oikein hyvin että kaupan ilmotaululta ei viitsi vahtia hakea....
Mitä ap aiot tehdä, jos lapsille sattuu jotain kotona? Jos vaikka lapsi kaatuu ja lyö päänsä niin, että tulee iso verenvuoto? Käsket soittaa hätänumeroon?
Hohhoijaa... Todellakin pumpulivanhempia täällä! Itselläni on 4v ja 2v lapset ja jätän heitä toisinaan jo nyt lyhyiksi pätkiksi keskenään kotiin (30min). Joten viiden vuoden kuluttua voisin todellakin kuvitella jättäväni heidät koko päiviksi.
Ja kaikilla ei todellakaan ole edes varaa mihinkään leireihin, lastenhoitajiin tai palkattomiin vapaisiin! Meilläkin miehen työttömyysjakso soi kaikki säästöt ja hankintoja oli lykättävä, jos ne eivät olleet ehdottoman pakollisia, joten nyt on esim. auton sekä talvi- että kesärenkaat sakkorajalla, joten kaikki mitä pystytään vähnkään sivuun laittamaan menee näihin pakollisiin hankintoihin - tämä siis kommenttina sille vastaajalle, joka ehdotti, että laittamalla 50€ sivuun joka kuukausi säästäisi jo leirirahat. En siis tiedä ap:n taloudellista tilannetta, mutta epäilenpä ettemme ole ainoa kädestä suuhun elävä lapsiperhe.
Onko teillä kaikilla seurakunnan leiri kotinne vieressä? Meillä ei, lasten pitäisi kulkea sinne bussilla sillä työaikojemme vuoksi emme pystyisi viemään.
Entä kaupungin leirit, onko se kotinne lähellä? Meillä sekin bussimatkan päässä tai vaihtoehtoisesti pyöräillen mikä sekin on av-raadin mukaan varmaan aivan edesvastuutonta.
Kaupungin leireille ei täällä edes pääse kaikki sillä leiripaikkoja on vähän ja lapsia paljon.
Tämä on siitä kumma palsta, että päivästä riippuen saat aina erilaisen vastauksen.
Syksyn tullen täällä keskustellaan taas varmasti pienten koululaisten aamu- ja iltapäivähoidosta ja silloin olet ihan curling ja lapsesi nössö jos ei pärjää yksin kotona.
Kesän tullen roolit vaihtuu, jos lapsi joutuu olemaan yksin kotona olet paska mutsi ja lapsi turvaton reppana.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 21:41"]
Hohhoijaa... Todellakin pumpulivanhempia täällä! Itselläni on 4v ja 2v lapset ja jätän heitä toisinaan jo nyt lyhyiksi pätkiksi keskenään kotiin (30min). Joten viiden vuoden kuluttua voisin todellakin kuvitella jättäväni heidät koko päiviksi.
Ja kaikilla ei todellakaan ole edes varaa mihinkään leireihin, lastenhoitajiin tai palkattomiin vapaisiin! Meilläkin miehen työttömyysjakso soi kaikki säästöt ja hankintoja oli lykättävä, jos ne eivät olleet ehdottoman pakollisia, joten nyt on esim. auton sekä talvi- että kesärenkaat sakkorajalla, joten kaikki mitä pystytään vähnkään sivuun laittamaan menee näihin pakollisiin hankintoihin - tämä siis kommenttina sille vastaajalle, joka ehdotti, että laittamalla 50€ sivuun joka kuukausi säästäisi jo leirirahat. En siis tiedä ap:n taloudellista tilannetta, mutta epäilenpä ettemme ole ainoa kädestä suuhun elävä lapsiperhe.
[/quote] tää ketjuhan aina vaan paranee ei herra jestas ! 2 ja 4v puolituntia keskenään, on muuten tavattoman pitkä aika voi tapahtua mitä tahansa ! mikä teitä vanhempia oikein vaivaa. alkaa todella suututtaa tää ketju! pakko poistua! Kiitos
Vantaalla on taatusti halpoja päiväleirejä, jonne lapset voi viedä. Ei ne maksa sen enempää kuin ruokien ostaminen kotiin muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 21:51"]Vantaalla on taatusti halpoja päiväleirejä, jonne lapset voi viedä. Ei ne maksa sen enempää kuin ruokien ostaminen kotiin muutenkin.
[/quote]
Missä? Kaupungin päiväleireille ei pääse kaikki halukkaat?
No ei se ihan OK ole mutta ymmärrettävää jos ei ole vaihtoehtoja. Itse en ainakaan pystyisi palkkaamaan hoitajaa lapselleni kesäksi koska olen matalapalkka-alalla. Mitä järkeä siinä olisi että kävisin töissä ja antaisin kaiken palkkani ja ylikin lastenhoitajalle. Sitten olisi vielä vuokra ja muut laskut hoidettavana, mahdoton yhtälö. Kesäkerho täällä on mutta tietenkin vain juhannukseen asti. Onneksi olen työtön ja taidan pysyäkin kunnes lapseni ovat 10-vuotiaita. Ei vain tule syyllistettyä lasten heitteillejättöön ja hoidon laiminlyöntiin.
Monin paikoin leirit ja kerhot ovat täynnä. Mutta esimerkiksi Vantaalla seurakunnan leireillä ja kerhoissa on vielä hajapaikkoja jäljellä. Myös erilaisia retkiä järjestetään ja niilläkin on tilaa jonkin verran.
Myös Vantaan kaupungin leireillä on vielä hajapaikkoja vapaana.
Tosi monet järjestöt, esim. urheiluseurat järjestävät erilaista kesätoimintaa, leirejä yms. Niilläkin voi olla vielä tilaa, ja aina tulee jokunen peruutuspaikka.
Eli jonnekin kesätoimintaan varmasti vielä pääsee, jos aktiivisesti selvittelee. Ja jos on ajoissa liikkeellä ensi keväänä, niin paikkpja löytyy seuraavaksi kesäksi. [quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 21:51"]Vantaalla on taatusti halpoja päiväleirejä, jonne lapset voi viedä. Ei ne maksa sen enempää kuin ruokien ostaminen kotiin muutenkin.
[/quote]
Missä? Kaupungin päiväleireille ei pääse kaikki halukkaat?
[/quote]
älä viiti puhua paskaa, senkin provoilija!