7- ja 9-vuotiaat yksin päivät monta viikkoa
7- ja 9-vuotiaat lapset päivät (n. klo 6.30-16) kotona ilman aikuista heinäkuun puoleen väliin saakka. Vanhemmat töissä, saa puhelimella kiinni. Onko ok?
Kommentit (127)
70-luvun lapsena en näe tässä mitään kovin pahaa. Nykyään ollaan ylisuojelevia. Itse en tuon ikäisiä vielä uskaltanut jättää keskenään, onneksi meillä on mummolamahdollisuus. Mutta ei se maailma sen vaarallisemmaksi ole muuttunut! Ja asiantuntijoiden "totuuksiin" suhtaudun epäillen, kasvatustiede ei tieteenä oikein vakuuta, eikä itse asiassa psykologiakaan.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 22:14"]
70-luvun lapsena en näe tässä mitään kovin pahaa. Nykyään ollaan ylisuojelevia. Itse en tuon ikäisiä vielä uskaltanut jättää keskenään, onneksi meillä on mummolamahdollisuus. Mutta ei se maailma sen vaarallisemmaksi ole muuttunut! Ja asiantuntijoiden "totuuksiin" suhtaudun epäillen, kasvatustiede ei tieteenä oikein vakuuta, eikä itse asiassa psykologiakaan.
[/quote] Ja tarkoitan siis etten uskaltanut jättää keskenään koko päiväksi.
Meillä jää tänä kesänä 10 ja kohta 13-v kaksistaan päiviksi kotiin; muutama viikko kesästä leirejä, sitten yhteinen loma -tänä vuonna vain 2 viikkoa- ja sitten loppukesästä isovanhemmilla yökylässä pari yötä/viikko.
Noille leirien ja kerhojen leirien ehdottajille; myös tällä paikkakunnalla on tilanne että päiväleireille on pakko kuljettaa lapsi; busseja ei kulje. Joten niissä ei ole mitään järkeä jos joutuu tekemään puolikasta päivää ja sekin pätkittynä lasten leirin takia ( leiriaika 9-15)
Miksi eivät nykylapset pärjää keskenään kotona, kun koululaisista on kyse? 9-vuotiaan ainakin oletetaan koulupäivän jälkeen pärjäävän kotona siihen asti, kun vanhemmat tulevat töistä. Miksi eivät kesälomalla pärjäisi muutamaa tuntia pidempäänkin?
Meillä ainakin lapset kesälomalla ovat nukkuneet 9-10 asti, syöneet aamupalan, touhunneet pihalla tai sisällä, lämmittäneet valmistamani lounaan, käyneet kirjastossa/puistossa/kavereilla tai leikkineet meidän kotona, katsoneet videoita tai pelanneet ja hyvin viihtyneet, kunnes tulemme töistä. Molemmilla on kännykät ja vanhemmat olemme tavoitettavissa koko työpäivän ajan ja tietenkin ennakkoon on käyty läpi, mitä pitää tehdä jos syttyy vaikka tulipalo. Myös muut tärkeät säännöt on teroitettu tarkkaan (hellaan ei saa koskea, uimaan ei saa mennä jne.) ja yksinoloa on harjoiteltu pienissä pätkissä jo ennen koulun alkua. Lapsemme ovat reippaita ja toimeliaita, vanhempi hieman arempi, mutta hyvin ovat pärjänneet. Ovat selvästi myös ylpeitä itsestään, kun "selviytyvät" keskenään.
Ehkä myös asuinpaikka vaikuttaa siihen, uskaltaako lapsia jättää päiväksi? Me asumme rauhallisella okt-alueella, ei isoja teitä eikä vesistöjä kovin lähellä, tiivis ja mukava naapurusto, josta tarvittaessa saisi varmasti apua.
[/quote] hah hah vai ei ole maailma muuttunut... itsekin 70-luvun lapsia ja kyllä vaan muistan, maailma oli turvallisuudeltaan aivan toinen. silloin oli yhteisöllisyyttä ja naapurit välittivät toinen toisistaan. koti äitejä paljon, työssäkäyvän äidin oli aika helppokin pientä korvausta vastaan löytää lastenhoitoapua naapurista jos ei mummolat olleet lähellä. huolettta me lapset saatiin keskenämme juoksennella pihalla, jos tehtiin tuhmia siihen oli lupa naapureidenkin puuttua. ei sitä aikaa vaan voi verratakkaan tähän päivään.
On ok, itekin olin joskus 7 vuotiaana pari vuotta vanhemman veljen kanssa kotona kaikki päivät kun vanhemmat oli töissä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 22:27"]
[/quote] hah hah vai ei ole maailma muuttunut... itsekin 70-luvun lapsia ja kyllä vaan muistan, maailma oli turvallisuudeltaan aivan toinen. silloin oli yhteisöllisyyttä ja naapurit välittivät toinen toisistaan. koti äitejä paljon, työssäkäyvän äidin oli aika helppokin pientä korvausta vastaan löytää lastenhoitoapua naapurista jos ei mummolat olleet lähellä. huolettta me lapset saatiin keskenämme juoksennella pihalla, jos tehtiin tuhmia siihen oli lupa naapureidenkin puuttua. ei sitä aikaa vaan voi verratakkaan tähän päivään.
[/quote] Maailma on tutkitusti turvallisempi nykyään kuin esim. 70-luvulla. Vähemmän väkivaltaa, vähemmän liikenneonnettomuuksia jne. Vaarat on teidän päässänne.
googlaa päiväleirit pääkaupunkiseutu. Ei pitäisi olla ylivoimaista. Jos lapset on pystynyt kuskaamaan päiväkotiinkin joskus, miksei parin viikon ajan leirille?
Tikkurilan Uimahalli
Simonkallion koulu
Jokiniemen koulu
Kuusikon koulu
Hevoshaan koulu
Länsimäen koulu
Leppäkorven koulu
Jokivarren koulu
Vierumäen koulu
Vantaan kansainvälinen koulu
Kartanonkosken koulu
Seutulan koulu
Myyrmäen Uimahalli
Uomarinteen koulu
Tuossa lista liikunnallisten päiväleirien pitopaikoista Vantaalla. Ja tuossa oli vaan yksi vaihtoehto. Partiolaiset, poliittiset nuorisojärjestöt ym. järjestävät omansa. Noita on niin paljon, että varmasti löytyisi ap:n kotia läheltä niin, että lapset voisivat tarvittaessa vaikka itse kävellä kotiin.
Ei meillä päin ole mitään kesäleiriä lapsille. Lähin on naapurilähiössä, johon pitäisi polkea kilometritolkulla osin autotienlaitaa tai kulkea kahdella bussilla. Ei mitään järkeä.
Paljon mukavampaa on pienen koululaisen olla päivät kotona. Puhelimella saa aina vanhemmat kiinni.
Anna ap kasteen nukkua pitkään. Katsovat ohjelmia, osaavat ottaa aamupalaa. Palkkaa naapurustosta teini tulemaan teille esim 11-15, katsoo että puistoilevat, syövät lounaan.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 22:27"]
[/quote] Maailma on tutkitusti turvallisempi nykyään kuin esim. 70-luvulla. Vähemmän väkivaltaa, vähemmän liikenneonnettomuuksia jne. Vaarat on teidän päässänne.
saat kyllä aika perusteellisesti perustella väitteesi ja esittää faktaa ennen ku saat mut uskomaan täysin älyttömän väitteesi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 22:45"]Tuossa lista liikunnallisten päiväleirien pitopaikoista Vantaalla. Ja tuossa oli vaan yksi vaihtoehto. Partiolaiset, poliittiset nuorisojärjestöt ym. järjestävät omansa. Noita on niin paljon, että varmasti löytyisi ap:n kotia läheltä niin, että lapset voisivat tarvittaessa vaikka itse kävellä kotiin.
[/quote]
Partioleireille ei pääse, jos ei kuulu johonkin lippukuntaan.
Taasko täällä keksitään ratkaisuja ikivalittajalle? Älkää jaksako, antaa ihmisten tehdä typeryyksiä niin että napa ruskaa. Omapahan on elämänsä :D
Ihan ok...kyllä ton ikäset jo selviää. Jos vanhempi lähtee jo 6.30 lapsethan nukkuu vielä ainakin 10 asti. Sit hidas aamupala ja vähän aamutv koomaa. ulos tai leikkeihin muutamaksi tunniksi, sit äipän tekemä lämmitetty lounas, lukemista/pelailuaikaa tai taas ulos ja kappas pari tuntia niin vanhempi taas kotona....ja ei pärjää, huhhui kasvattakaa te vaan niitä palleroitanne pumpulissa, sit ollaan uusavuttomina sormi suussa aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:07"]
Ihan ok...kyllä ton ikäset jo selviää. Jos vanhempi lähtee jo 6.30 lapsethan nukkuu vielä ainakin 10 asti. Sit hidas aamupala ja vähän aamutv koomaa. ulos tai leikkeihin muutamaksi tunniksi, sit äipän tekemä lämmitetty lounas, lukemista/pelailuaikaa tai taas ulos ja kappas pari tuntia niin vanhempi taas kotona....ja ei pärjää, huhhui kasvattakaa te vaan niitä palleroitanne pumpulissa, sit ollaan uusavuttomina sormi suussa aikuisena.
[/quote]
Ja Suomessa ihmetellään, kun masennus on kansantauti numero yksi ja alkoholismi jyllää ja pahaa oloa on joka ikäryhmällä. Hiuksianostattavan kauhea on tuo yksin jättämisen ja yksin pärjäämisen kulttuuri. Lapsella on oikeus aikuisen turvaan myös kesälomalla. Miksei esim kolmen tai neljän perheen vanhemmat yhdessä palkkaa kunnollista hoitajaa tai järjästä hoitorinkiä kesäksi niin että jokainen ringin vanhemmista "uhraa" viikon lomastaan lasten seurana?
Ai niin, tiedänkin tosiaa miksei tuollaiset yhteisölliset ratkaisut käy. Ei ole kavereita, ei ole tuttuja, lasten luokkakavereiden vanhempia ei tunneta, naapureita ei edes tervehditä. Ja vaikka jollain kavereita onkin niin yksin on jokaisen pärjättävä, sehän on Suomessa kunnia-asia!
Pitääkö selittää? Noin pieniä ei saa jättää keskenään! Ja vielä koko päiväksi!
Uskomatonta touhua. Se on lakiin kirjoitettu.
Siinä käy niin että pojat heräillee puolilta päivin ja kiirehtivät pleikka 3 ja toinen pelaamaan k 18 pelejä tietsikkaan. Syövät mitä hoksaavat.
59, olen kyllä samanlainen curling ja nössö ollut kesät talvet. Meillä ei ole jätetty lapsia yksin myöskään kouluaikaan. Ehkäpä myös samat ihmist puolustelevat yksin jättämistä ympäri vuoden, sopii joidenkin ajatusmaailmaan antaa lasten kasvattaa itsensä, kun ovat kerran hengissä pysyneet.
se yh, jolla oli hoitaja palkattu ilmoitustaululle laitetun haun perusteella ja naapuri, kaverit ja mummola hoitorinkinä