Annatteko lapselle herkkuja jos itse syötte?
Esim karkkia? Jos lapsi tulee kerjään...ite en äsken antanu,söin puoli levyä suklaata :D
Kommentit (38)
Jos lapsen nähen syön tietenkin annan. Se olisi kiusaamista. Siksi syön illalla salaa, kun lapsi ei näe.
Pahaa teker nähdä, kun pikkulapset syövät sokerijugurtteja, karkkia, keksiä, sipsejä ja suklaata ja herkut huuhdellaan alas mehulla, limsalla tai kaakaolla. Äiti ja isi nauravat vieressä kun niin hyvin maistuu! Ksylitolipastilleja pidetään karkkeina ja niitä saa syödä vaikka rasiallisen kerralla, samalla kun vanukasta kauhotaan yhteisellä lusikalla kitusiin. Yök. Hampaiden reikiintymisestä, ylipainosta ja ruokanirsoilusta ei oteta mitään vastuuta vaan todetaan lapsen vain olevan sellainen: mätähammas pulla joka ei syö muuta kuin hampurilaisia ja karkkia. Näitä näkee jo alle 5-vuotiaiden joukossa, ja se on surullista.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:42"]
En ymmärrä miksi pienelle pitäisi niitä edes antaa.
[/quote]
Mä taas en ymmärrä, miksi pienelle lapselle ei voi niitä antaa, jos niitä kuitenkin perheessä syödään. Herkuttelu on kuitenkin herkuttelua, ei pääasiallista syömistä, joten terveydellistä vaikutustakaan ei pitäisi olla.
[/quote]
Samaa mieltä edellisen kanssa. Jos et ymmärrä miksi lapselle pitäisi antaa, niin miksi itse syöt herkkuja? Epäterveellisiä ne on ihan yhtä lailla sullekin! Luulen, että näillä totaali kieltäjillä on ongelmia herkkujen säännöstelyssä....
[/quote]
Koska pieni lapsi ei ole kyvykäs tekemään valintaa, siksi. Kerropa, mihin taapero tarvitsee karkkia ja muuta höttöä? Täysin naurettavaa perustella karkin syöttämistä sillä, että oppii "kohtuulliseen herkutteluun". Mielestäni pullaa tai kakkua pari kertaa kuussa on täysin riittävää tuon ikäiselle, ja ilmankin pärjäisi. Ja kuten ja aiemmin kirjoitin, meillä ei juurikaan syödä karkkia.
[/quote]
Mä en näe kyllä mitään erityistä eroa karkin ja kakun välillä.
Mihin aikuinen tai isompi lapsi tarvitsee herkkuja? Ei varsinaisesti mihinkään, mutta silti herkkuja syödään. Se on kivaa. On mukavaa herkutella yhdessä. Ei ne syyt sen kummempia ole. Mä ajattelen tässä herkkuasiassa, että parasta on se, ettei siitä tee mitään numeroa. Kun muu kotona syötävä ruoka on terveellistä, on kohtuullisesta herkuttelusta aika vaikea keksiä mitään haittapuoliakaan.
[/quote]
Katsopa karkkipussista tuoteseloste ja mieti sen jälkeen vaikkapa leipomasi rahkapiirakan ainesosia. Sitten voit, kuinka monta karkkia voit syödä saadaksesi saman verran sokeria kuin palasessa piirakkaa on. En tosin tiedä miten leivot, mutta noin yleensä itse leivottu piirakka on todellakin terveellisempää kuin kaupan karkit. Sokerin määrää ja laatua voi itse säännöstellä, sama pätee muihin aineksiin.
Mitä tulee herkutteluun ja sen kivana oloon, se lienee henkilökohtaista. Minulle karkista tulee huono olo, joten kiva on vähän väärä sana kuvaamaan sitä :) eli mieluummin otan sen pullan/piirakan/kakkupalan ja nautiskelen kahvin kanssa.
[/quote]
Miksi pienen lapsen tarttisi olla kyvykäs tekemään valintaa? Sen tekee edelleen vanhempi, mutta jos ei lapsi saa karkkia, niin miksi vanhempi tarvitsee sitä sillä hetkellä? Ei sekään tarvitse sitä "höttöä" mihinkään. Tässä ketjussahan nimenomaan ihmetellään sitä tapaa, että kielletään alle 3-vuotiaalta kaikki karkit ja herkut, jotta voi itse jatkaa rajatonta herkuttelua, koska NicoPetteri ei ole "päässyt vielä sokerin makuun". Tää on mielestäni hyvin outoa. Meillä tehdään perheenä asioita yhdessä, iloitaan yhdessä, hassutellaan yhdessä, liikutaan yhdessä. Herkkuja syödään kaikki yhdessä, mutta lasten lautasilta myös löytyy samalla tavalla salaattia, vihanneksia ja erikoisiakin ruokia. Saatetaan karkin sijaan herkutella koko perhe esim. juustolajitelmalla, herkuttelua sekin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:42"]
En ymmärrä miksi pienelle pitäisi niitä edes antaa.
[/quote]
Mä taas en ymmärrä, miksi pienelle lapselle ei voi niitä antaa, jos niitä kuitenkin perheessä syödään. Herkuttelu on kuitenkin herkuttelua, ei pääasiallista syömistä, joten terveydellistä vaikutustakaan ei pitäisi olla.
[/quote]
Samaa mieltä edellisen kanssa. Jos et ymmärrä miksi lapselle pitäisi antaa, niin miksi itse syöt herkkuja? Epäterveellisiä ne on ihan yhtä lailla sullekin! Luulen, että näillä totaali kieltäjillä on ongelmia herkkujen säännöstelyssä....
[/quote]
Koska pieni lapsi ei ole kyvykäs tekemään valintaa, siksi. Kerropa, mihin taapero tarvitsee karkkia ja muuta höttöä? Täysin naurettavaa perustella karkin syöttämistä sillä, että oppii "kohtuulliseen herkutteluun". Mielestäni pullaa tai kakkua pari kertaa kuussa on täysin riittävää tuon ikäiselle, ja ilmankin pärjäisi. Ja kuten ja aiemmin kirjoitin, meillä ei juurikaan syödä karkkia.
[/quote]
Mä en näe kyllä mitään erityistä eroa karkin ja kakun välillä.
Mihin aikuinen tai isompi lapsi tarvitsee herkkuja? Ei varsinaisesti mihinkään, mutta silti herkkuja syödään. Se on kivaa. On mukavaa herkutella yhdessä. Ei ne syyt sen kummempia ole. Mä ajattelen tässä herkkuasiassa, että parasta on se, ettei siitä tee mitään numeroa. Kun muu kotona syötävä ruoka on terveellistä, on kohtuullisesta herkuttelusta aika vaikea keksiä mitään haittapuoliakaan.
[/quote]
Katsopa karkkipussista tuoteseloste ja mieti sen jälkeen vaikkapa leipomasi rahkapiirakan ainesosia. Sitten voit, kuinka monta karkkia voit syödä saadaksesi saman verran sokeria kuin palasessa piirakkaa on. En tosin tiedä miten leivot, mutta noin yleensä itse leivottu piirakka on todellakin terveellisempää kuin kaupan karkit. Sokerin määrää ja laatua voi itse säännöstellä, sama pätee muihin aineksiin.
Mitä tulee herkutteluun ja sen kivana oloon, se lienee henkilökohtaista. Minulle karkista tulee huono olo, joten kiva on vähän väärä sana kuvaamaan sitä :) eli mieluummin otan sen pullan/piirakan/kakkupalan ja nautiskelen kahvin kanssa.
[/quote]
Miksi pienen lapsen tarttisi olla kyvykäs tekemään valintaa? Sen tekee edelleen vanhempi, mutta jos ei lapsi saa karkkia, niin miksi vanhempi tarvitsee sitä sillä hetkellä? Ei sekään tarvitse sitä "höttöä" mihinkään. Tässä ketjussahan nimenomaan ihmetellään sitä tapaa, että kielletään alle 3-vuotiaalta kaikki karkit ja herkut, jotta voi itse jatkaa rajatonta herkuttelua, koska NicoPetteri ei ole "päässyt vielä sokerin makuun". Tää on mielestäni hyvin outoa. Meillä tehdään perheenä asioita yhdessä, iloitaan yhdessä, hassutellaan yhdessä, liikutaan yhdessä. Herkkuja syödään kaikki yhdessä, mutta lasten lautasilta myös löytyy samalla tavalla salaattia, vihanneksia ja erikoisiakin ruokia. Saatetaan karkin sijaan herkutella koko perhe esim. juustolajitelmalla, herkuttelua sekin.
[/quote]
Juuri näin mäkin ajattelen tästä asiasta!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:21"]Pahaa teker nähdä, kun pikkulapset syövät sokerijugurtteja, karkkia, keksiä, sipsejä ja suklaata ja herkut huuhdellaan alas mehulla, limsalla tai kaakaolla. Äiti ja isi nauravat vieressä kun niin hyvin maistuu! Ksylitolipastilleja pidetään karkkeina ja niitä saa syödä vaikka rasiallisen kerralla, samalla kun vanukasta kauhotaan yhteisellä lusikalla kitusiin. Yök. Hampaiden reikiintymisestä, ylipainosta ja ruokanirsoilusta ei oteta mitään vastuuta vaan todetaan lapsen vain olevan sellainen: mätähammas pulla joka ei syö muuta kuin hampurilaisia ja karkkia. Näitä näkee jo alle 5-vuotiaiden joukossa, ja se on surullista.
[/quote]
Varmasti tuollainen ruokavalio tekee pahaa, mutta tajuat varmaan itsekin, että yleistät nyt aika rajusti. Mitä tekemistä sun esimerkillä on sen kanssa, että annan lapsillenikin herkkua, silloin kun itsekin otan?
Lukekaa vaikka tutkimuksia sokerin epäterveellisyydestä, niin ehkä tajuatte miksi on myös meitä vanhempia jotka haluamme rajoittaa sen antamista lapselle. Edelleenkään en keksi yhtään syytä, miksi pienelle pitäisi antaa karkkia, vaikka hän voi yhtä hyvin syödä vaikka hedelmän. Samalla tavoin kuitenkin istumme yhdessä viettämässä aikaa. Minulla lasi viiniä ja palanen suklaata, lapsella vettä ja hedelmäsalaattia. Juustolautanen jaetaan. Mikä ongelma tässä on?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:21"]
Pahaa teker nähdä, kun pikkulapset syövät sokerijugurtteja, karkkia, keksiä, sipsejä ja suklaata ja herkut huuhdellaan alas mehulla, limsalla tai kaakaolla. Äiti ja isi nauravat vieressä kun niin hyvin maistuu! Ksylitolipastilleja pidetään karkkeina ja niitä saa syödä vaikka rasiallisen kerralla, samalla kun vanukasta kauhotaan yhteisellä lusikalla kitusiin. Yök. Hampaiden reikiintymisestä, ylipainosta ja ruokanirsoilusta ei oteta mitään vastuuta vaan todetaan lapsen vain olevan sellainen: mätähammas pulla joka ei syö muuta kuin hampurilaisia ja karkkia. Näitä näkee jo alle 5-vuotiaiden joukossa, ja se on surullista.
[/quote]
Mä tunnen kans yhden 2v jonka vanhempien mielestä on suloista kun heidän pikku kultanupulle maistuu lähestulkoon pelkästään herkut. Lapsi ei syö mitään vihanneksia, eikä suolainen ruoka kuulemma maistu... Jäljelle jää vain herkut ja maito. Ja kyllä, lapsi on ylipainoinen ja varmaan silti kärsii jostain puutostaudeista...
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:21"]Pahaa teker nähdä, kun pikkulapset syövät sokerijugurtteja, karkkia, keksiä, sipsejä ja suklaata ja herkut huuhdellaan alas mehulla, limsalla tai kaakaolla. Äiti ja isi nauravat vieressä kun niin hyvin maistuu! Ksylitolipastilleja pidetään karkkeina ja niitä saa syödä vaikka rasiallisen kerralla, samalla kun vanukasta kauhotaan yhteisellä lusikalla kitusiin. Yök. Hampaiden reikiintymisestä, ylipainosta ja ruokanirsoilusta ei oteta mitään vastuuta vaan todetaan lapsen vain olevan sellainen: mätähammas pulla joka ei syö muuta kuin hampurilaisia ja karkkia. Näitä näkee jo alle 5-vuotiaiden joukossa, ja se on surullista.
[/quote]
Varmasti tuollainen ruokavalio tekee pahaa, mutta tajuat varmaan itsekin, että yleistät nyt aika rajusti. Mitä tekemistä sun esimerkillä on sen kanssa, että annan lapsillenikin herkkua, silloin kun itsekin otan?
[/quote]
Kun kerran sokeria syöt, tietänet myös sen terveysvaikutukset. Siksi todennäköisyys mainitsemaani tulokseen on suurempi silloin kun herkkuja annetaan, kuin silloin kun niiden sijasta tarjotaan jotain terveellisempää. Avainsana on toki määrä, mutta en ole vielä tavannut 3-vuotiasta sokerinsyöjää joka ei kinuaisi karkkia sitä nähdessään. Siksi en ymmärrä miksi pienille lapsille pitäisi sokerimössöä tarjota.
Jos itseni tekee mieli (epäterveellisiä) herkkuja, annan lapsillekin (tai ainakin kysyn haluavatko), hillitsen himoni tai säästän herkuttelun myöhäiseen iltaan.
Olisi minusta tosi outoa, jos vaikkapa minä ottaisin ruoan päälle suklaata tai jäätelöä ja kieltäisin lapsia ottamasta. Herkkuhammastani ei kolota kovin usein, joten asia ei ole ongelma. Lapset itse asiassa syövät meillä enemmän niitä herkkuja kuin aikuiset, eli esim. syövät karkkipävänä karkkia.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:31"]
Lukekaa vaikka tutkimuksia sokerin epäterveellisyydestä, niin ehkä tajuatte miksi on myös meitä vanhempia jotka haluamme rajoittaa sen antamista lapselle. Edelleenkään en keksi yhtään syytä, miksi pienelle pitäisi antaa karkkia, vaikka hän voi yhtä hyvin syödä vaikka hedelmän. Samalla tavoin kuitenkin istumme yhdessä viettämässä aikaa. Minulla lasi viiniä ja palanen suklaata, lapsella vettä ja hedelmäsalaattia. Juustolautanen jaetaan. Mikä ongelma tässä on?
[/quote]
Ahaa, sä siis kuvittelet, että kun lapsi saa joskus herkkuja, jopa joskus karkkia, se tarkoittaa sitä, ettei sokerin antamista lapsille rajoiteta! Siitäkö tämä kiikastaakin? Kuule, kyllä sitä voi rajoittaa. Lue nyt uudestaan tässä ketjussa olevat viesti ja mieti, onko kukaan sanonut, ettei RAJOITTAISI lapselle annettavien herkkujen määrää? Ei. Se, että herkkuja syödään yhdessä, ei tarkoita sitä, etteikö jokaiselle annosteltaisi omaa annostaan. Karkkejakaan ei tarvitse antaa vaikkapa 2-vuotiaalle kerralla pussillista, vaan esim. kolme karkkia on musta hyvä määrä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:31"]
[/quote]
Ahaa, sä siis kuvittelet, että kun lapsi saa joskus herkkuja, jopa joskus karkkia, se tarkoittaa sitä, ettei sokerin antamista lapsille rajoiteta! Siitäkö tämä kiikastaakin? Kuule, kyllä sitä voi rajoittaa. Lue nyt uudestaan tässä ketjussa olevat viesti ja mieti, onko kukaan sanonut, ettei RAJOITTAISI lapselle annettavien herkkujen määrää? Ei. Se, että herkkuja syödään yhdessä, ei tarkoita sitä, etteikö jokaiselle annosteltaisi omaa annostaan. Karkkejakaan ei tarvitse antaa vaikkapa 2-vuotiaalle kerralla pussillista, vaan esim. kolme karkkia on musta hyvä määrä.
[/quote]
Haluaisinpa nähdä tilanteen, missä 2-vuotias tyytyy kolmeen karkkiin... :D
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eipä ole ollut vielä ongelmia sen suhteen. Jos lapsi pyytää lisää, voi sanoa, että se oli nyt siinä. Ei mulle ole mikään ongelma sanoa ei. Joudunhan muutenkin kieltämään ja rajoittamaan lasta. En mäkään syö pussillista karkkia kerralla, eikä lapsikaan ole tottunut siihen, että sitä karkkia syödään iso määrä kerralla.
Karkit eivät kuulu pienten lasten ruokavalioon, kuten ei muukaan sokeripaska kuten limsa, vanukas, mehu tai suklaa. On vanhemman heikkoutta jos myrkyttää lastaan noilla.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No kyllä meidän 4v on aina tyytynyt siihen mitä on saanut. Kolme karkkiahan on jo 3x enemmän kuin 1 :D Joskus voi yrittää neuvotella itse "haluaisin vielä yhden lisää ja sitten riittää." Ja sitten jos annan vielä yhden, niin ei pyydä enempää. Sehän riippuu ihan siitä mihin lapsi on tottunut. Jos on tottunut mässäämään koko pussin kerralla, niin ei taatusti riitä 3 karkkia...
Säälittää vanhemmat, jotka eivät osaa sanoa lapsilleen ei, ja antavat lastensa pompottaa heitä miten sattuu. Tai oikeastaan säälittää enemmän ne lapset, jotka kasvavat tuollaisten vanhempien takia täysin kieroon...
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 12:30"]
Säälittää vanhemmat, jotka eivät osaa sanoa lapsilleen ei, ja antavat lastensa pompottaa heitä miten sattuu. Tai oikeastaan säälittää enemmän ne lapset, jotka kasvavat tuollaisten vanhempien takia täysin kieroon...
[/quote]
Eli sinusta on aivan kauheaa ja säälit lapsiamme, kun saatamme viikonloppuisin leipoa ja sitten syödä yhdessä vaikka sen mustikkapiirakan? Tai lapsemme saattavat leipoa sen piirakan ihan itsekseenkin, ilman aikuisen vahdintaa, mutta silti he eivät saisi sitä syödä vaan aikuiset syöisivät.
Perjantaisin meillä on usein limsaa. Aikuiset saattavat juoda pari pientä lasillista saunan jälkeen. Lapset lasin tai kaksi. Aivan kamalaa. Voi lapsiparkojamme.
Kesällä voidaan ostaa kauppareissulla jätksit. Aikuiset voisivat nuoleskella tötteröjään, lapsille voitaisiin antaa vaikka omena käteen.
Olemme varmaan tosi pahoja, kun meillä lapset saavat syödä herkkuja silloinkin kun aikuiset eivät syö. Esim. juuri annoin luvan pojalle viedä pullonpalautuspulloja kaverin kanssa kauppaan ja voivat käyttää nuo rahat vaikka jäätelöön. Energiajuomaa ei sentään saa ostaa.
Ei tietenkään olla. Jos syö paljon joka päivä niin ehkä sitten. ( Jotkut kyllä pysyy silti laihoina) Mä en syö kun vain silloin kun niitä jossain tarjotaan. Mutta lapset rakkaat, syökää niitä herkkujakin. Vanhemmat, tajuatteko että lapsille voi myös tulla pelko herkuista ja vartalon kuva ongelmia? Ei ole terveellistä jättää herkkuja täysin pois. Mutta kyllä niitä rajojakin pitää pistää.
Mutta pitäkää hyvä päivä!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:13"]
Te jotka syötte joka päivä herkkuja, oletteko ylipainoisia?
[/quote]
Meillä ei syödä joka päivä, mutta usein kumminkin, emmekä ole ylipainoisia.