Annatteko lapselle herkkuja jos itse syötte?
Esim karkkia? Jos lapsi tulee kerjään...ite en äsken antanu,söin puoli levyä suklaata :D
Kommentit (38)
Kyllä annan. Jos lapsille ei saisi antaa, en syö itsekään. Joskus sanon ei, jos ovat juuri syöneet jotain omaa herkkua ja minä otan jotain toista lajia. Ja joskus harvoin varaan jotain, mikä syödään sitten vasta illalla lasten mentyä nukkumaan. Eli osaan sanoa ei, mutta lähtökohta on, että jos syödään herkkuja, niin niitä tarjoillaan kaikille.
Meillä ei ole herkuttelu pannassa, jälkiruokaa on annettu jo ennen vuoden ikää. Meillä on miehen kanssa tapana juoda kahvia ja teetä ruuan jälkeen ja usein syödä sen kanssa jotain, esim. tummaa suklaata tai pala kuivakakkua. Koska lapsi on syönyt mahdollisimman aikaisesta vaiheesta samaan aikaan kanssamme, on hänkin saanut jälkiruuan.
En tiedä johtuuko tästä, mutta lapsi ei ole erityisen kiinnostunut herkuista. Hän kyllä tykkää monista herkuista, mutta ne eivät ole mikään iso juttu. Esim. jos otamme ruuan jälkeen jäätelöä, lapsi ei monesti halua sitä lainkaan. Joten meillä kyllä voi syödä herkkuja ilman että lapsi syö, mutta yleensä kysyn kyllä, haluaako hän. Ja yritän ajoittaa kotona herkuttelun ruokailun yhteyteen, kun se on hampaillekin parempi.
Ei olla tarjottu lapselle mitään epäterveellisiä herkkuja, kuten karkkia. Siksi hän ei edes pyydä maistaa niitä. Ikääkin vasta 1v9kk, joten lähivuosina ei ole luvassa karkkiongelmaa :) toisaalta itsekin herkutellaan tosi harvoin. Kahvileipää leivon silloin tällöin ja kyllä lapsi silloin saa maistella, mutta karkit, suklaat, mehut jne saavat odottaa. En ymmärrä miksi pienelle pitäisi niitä edes antaa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:42"]
En ymmärrä miksi pienelle pitäisi niitä edes antaa.
[/quote]
Mä taas en ymmärrä, miksi pienelle lapselle ei voi niitä antaa, jos niitä kuitenkin perheessä syödään. Herkuttelu on kuitenkin herkuttelua, ei pääasiallista syömistä, joten terveydellistä vaikutustakaan ei pitäisi olla.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:42"]Ei olla tarjottu lapselle mitään epäterveellisiä herkkuja, kuten karkkia. Siksi hän ei edes pyydä maistaa niitä. Ikääkin vasta 1v9kk, joten lähivuosina ei ole luvassa karkkiongelmaa :) toisaalta itsekin herkutellaan tosi harvoin. Kahvileipää leivon silloin tällöin ja kyllä lapsi silloin saa maistella, mutta karkit, suklaat, mehut jne saavat odottaa. En ymmärrä miksi pienelle pitäisi niitä edes antaa.
[/quote
Sitten ymmärrät, kun pentus muuttaa kotoa ja lihoo 100 kiloseks, kun ei oo saanu kotona herkutella. Ottanee sitten takasin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:42"]
[/quote]
Mä taas en ymmärrä, miksi pienelle lapselle ei voi niitä antaa, jos niitä kuitenkin perheessä syödään. Herkuttelu on kuitenkin herkuttelua, ei pääasiallista syömistä, joten terveydellistä vaikutustakaan ei pitäisi olla.
[/quote]
Samaa mieltä edellisen kanssa. Jos et ymmärrä miksi lapselle pitäisi antaa, niin miksi itse syöt herkkuja? Epäterveellisiä ne on ihan yhtä lailla sullekin! Luulen, että näillä totaali kieltäjillä on ongelmia herkkujen säännöstelyssä....
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:42"]Ei olla tarjottu lapselle mitään epäterveellisiä herkkuja, kuten karkkia. Siksi hän ei edes pyydä maistaa niitä. Ikääkin vasta 1v9kk, joten lähivuosina ei ole luvassa karkkiongelmaa :) toisaalta itsekin herkutellaan tosi harvoin. Kahvileipää leivon silloin tällöin ja kyllä lapsi silloin saa maistella, mutta karkit, suklaat, mehut jne saavat odottaa. En ymmärrä miksi pienelle pitäisi niitä edes antaa.
[/quote
Sitten ymmärrät, kun pentus muuttaa kotoa ja lihoo 100 kiloseks, kun ei oo saanu kotona herkutella. Ottanee sitten takasin.
[/quote]
Ei ihme, että meillä on Suomessa niin paljon lihavia lapsia, kun ajatusmalli on tämä :D herkuttelutapamme ovat perua kummankin lapsuudenkodeista: karkkia ja muuta kaupan herkkuja syödään harvoin, kahvileipää silloin tällöin. Ensiksimainitut ovat niin epäterveellisiä, että en todellakaan halua altistaa alle 2-vuotiastamme niille. Viimeksimainittu on ihan ok joskus. Turha kai mainitakaan ettei kummankaan suvussa ole paino-ongelmia :) kun hyvät tavat opetetaan jo lapsena, ne mitä todennäköisimmin jatkuvat aikuisiälläkin.
Jos syön itse, annan lapsellekin. Joskus herkuttelen salaa, kun lapsi ei näe.
mun mielestä olis todella omituista syödä itse suklaata lapsen edessä ja olla antamatta lapselle, jos ei ihan vauvasta kyse. Jos ei haluta antaa lapselle niin ei syödä itsekään, ainakaan ennen kuin lapsi on nukkumassa!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:42"]
[/quote]
[/quote]
Samaa mieltä edellisen kanssa. Jos et ymmärrä miksi lapselle pitäisi antaa, niin miksi itse syöt herkkuja? Epäterveellisiä ne on ihan yhtä lailla sullekin! Luulen, että näillä totaali kieltäjillä on ongelmia herkkujen säännöstelyssä....
[/quote]
Koska pieni lapsi ei ole kyvykäs tekemään valintaa, siksi. Kerropa, mihin taapero tarvitsee karkkia ja muuta höttöä? Täysin naurettavaa perustella karkin syöttämistä sillä, että oppii "kohtuulliseen herkutteluun". Mielestäni pullaa tai kakkua pari kertaa kuussa on täysin riittävää tuon ikäiselle, ja ilmankin pärjäisi. Ja kuten ja aiemmin kirjoitin, meillä ei juurikaan syödä karkkia.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Koska pieni lapsi ei ole kyvykäs tekemään valintaa, siksi. Kerropa, mihin taapero tarvitsee karkkia ja muuta höttöä? Täysin naurettavaa perustella karkin syöttämistä sillä, että oppii "kohtuulliseen herkutteluun". Mielestäni pullaa tai kakkua pari kertaa kuussa on täysin riittävää tuon ikäiselle, ja ilmankin pärjäisi. Ja kuten ja aiemmin kirjoitin, meillä ei juurikaan syödä karkkia.
[/quote]
Mä en näe kyllä mitään erityistä eroa karkin ja kakun välillä.
Mihin aikuinen tai isompi lapsi tarvitsee herkkuja? Ei varsinaisesti mihinkään, mutta silti herkkuja syödään. Se on kivaa. On mukavaa herkutella yhdessä. Ei ne syyt sen kummempia ole. Mä ajattelen tässä herkkuasiassa, että parasta on se, ettei siitä tee mitään numeroa. Kun muu kotona syötävä ruoka on terveellistä, on kohtuullisesta herkuttelusta aika vaikea keksiä mitään haittapuoliakaan.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:35"]
Meillä ei ole herkuttelu pannassa, jälkiruokaa on annettu jo ennen vuoden ikää. Meillä on miehen kanssa tapana juoda kahvia ja teetä ruuan jälkeen ja usein syödä sen kanssa jotain, esim. tummaa suklaata tai pala kuivakakkua. Koska lapsi on syönyt mahdollisimman aikaisesta vaiheesta samaan aikaan kanssamme, on hänkin saanut jälkiruuan.
En tiedä johtuuko tästä, mutta lapsi ei ole erityisen kiinnostunut herkuista. Hän kyllä tykkää monista herkuista, mutta ne eivät ole mikään iso juttu. Esim. jos otamme ruuan jälkeen jäätelöä, lapsi ei monesti halua sitä lainkaan. Joten meillä kyllä voi syödä herkkuja ilman että lapsi syö, mutta yleensä kysyn kyllä, haluaako hän. Ja yritän ajoittaa kotona herkuttelun ruokailun yhteyteen, kun se on hampaillekin parempi.
[/quote]
Mun yks kaveri on koittanut tuotta ettei rajoiteta ollenkaan lasten herkuttelua, jotta niille se ei sitten olisi niin iso juttu. Väittää etteivät lapset ole kiinnostuneita herkuista, mutta aina kun ollaan jossain ja on jälkkäriä tarjolla, niin nämä lapset pyytävät esim jäätelöä toisen lautasellisen. Saattavat myös hakea kotonaan keksejä ja muita herkkuja kaapista pitkin päivää, eivätkä sitten syö oikeaa ruokaa. Miksi herkut ei saisi olla jotain spesiaalia? Onhan ne vanhemmillekin sitä? Sitten taas jos sokeria nauttii liikaa, niin syntyyhän siihen riippuvuus lapsellakin, ja on pakko saada joka päivä sitä paljon...
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:35"]
[/quote]
Mun yks kaveri on koittanut tuotta ettei rajoiteta ollenkaan lasten herkuttelua, jotta niille se ei sitten olisi niin iso juttu. Väittää etteivät lapset ole kiinnostuneita herkuista, mutta aina kun ollaan jossain ja on jälkkäriä tarjolla, niin nämä lapset pyytävät esim jäätelöä toisen lautasellisen. Saattavat myös hakea kotonaan keksejä ja muita herkkuja kaapista pitkin päivää, eivätkä sitten syö oikeaa ruokaa. Miksi herkut ei saisi olla jotain spesiaalia? Onhan ne vanhemmillekin sitä? Sitten taas jos sokeria nauttii liikaa, niin syntyyhän siihen riippuvuus lapsellakin, ja on pakko saada joka päivä sitä paljon...
[/quote]
Mä en tiedä, miten tuo liittyi mun kirjoitukseeni. Mähän en kirjoittanut, että meillä ei rajoitettaisi herkuttelua, eikä meillä edes ole herkkuja jatkuvasti kaapissa. (Lapsi ei ole edes siinä iässä, että ottaisi itse ruokaa mistään.) Mä kirjoitin, että meillä on annettu herkkuja lapselle silloin, kun niitä itsekin syödään.
16 jatkaa vielä vastaten ap:n kysymykseen. Tottakai jos itse syön, niin annan lapsellekin. Aika julmaa ja epäreilua olisi olla antamatta. Meillä ei niin hirveästi herkkuja syödäkään. En esim ymmärrä miksi joka päivä pitäisi saada jälkkäriä ruoan jälkeen? Toisaalta lapselle on myös tärkeää se että välillä saa luvan kanssa herkutella, mutta mielestäni sen ei tarvitse olla päivittäistä. Oletan että tässä puhutaan karkista, jäätelöstä jne "epäterveellisistä" herkuista.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mihin aikuinen tai isompi lapsi tarvitsee herkkuja? Ei varsinaisesti mihinkään, mutta silti herkkuja syödään. Se on kivaa. On mukavaa herkutella yhdessä. Ei ne syyt sen kummempia ole. Mä ajattelen tässä herkkuasiassa, että parasta on se, ettei siitä tee mitään numeroa. Kun muu kotona syötävä ruoka on terveellistä, on kohtuullisesta herkuttelusta aika vaikea keksiä mitään haittapuoliakaan.
[/quote]
Katsopa karkkipussista tuoteseloste ja mieti sen jälkeen vaikkapa leipomasi rahkapiirakan ainesosia. Sitten voit, kuinka monta karkkia voit syödä saadaksesi saman verran sokeria kuin palasessa piirakkaa on. En tosin tiedä miten leivot, mutta noin yleensä itse leivottu piirakka on todellakin terveellisempää kuin kaupan karkit. Sokerin määrää ja laatua voi itse säännöstellä, sama pätee muihin aineksiin.
Mitä tulee herkutteluun ja sen kivana oloon, se lienee henkilökohtaista. Minulle karkista tulee huono olo, joten kiva on vähän väärä sana kuvaamaan sitä :) eli mieluummin otan sen pullan/piirakan/kakkupalan ja nautiskelen kahvin kanssa.
Te jotka syötte joka päivä herkkuja, oletteko ylipainoisia?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Katsopa karkkipussista tuoteseloste ja mieti sen jälkeen vaikkapa leipomasi rahkapiirakan ainesosia. Sitten voit, kuinka monta karkkia voit syödä saadaksesi saman verran sokeria kuin palasessa piirakkaa on. En tosin tiedä miten leivot, mutta noin yleensä itse leivottu piirakka on todellakin terveellisempää kuin kaupan karkit. Sokerin määrää ja laatua voi itse säännöstellä, sama pätee muihin aineksiin.
Mitä tulee herkutteluun ja sen kivana oloon, se lienee henkilökohtaista. Minulle karkista tulee huono olo, joten kiva on vähän väärä sana kuvaamaan sitä :) eli mieluummin otan sen pullan/piirakan/kakkupalan ja nautiskelen kahvin kanssa.
[/quote]
No meillä ei kauheasti syödä karkkia, joten en ajattele, että silloin tällöin syöty karkki olisi kovin pahasta. Meillä ei myöskään leivota kauhean usein, joten sitä piirakkaakaan ei ole tarjolla kauhean usein. Senpä takia en ajattele, että muodossa tai toisessa tarjottu sokeri olisi sen pahempaa kuin se toinenkaan. Myös lapsille annettavan karkin määrää voi säännöstellä aivan samalla tavalla kuin lapsille annettavan piirakan määrää. Mä pysyn edelleen siinä kannassa, että kun niitä herkkuja antaa kohtuudella, karkkikaan ei voi kauhean vahingolliseksi käydä.
Nämä ovat makuaisioita. Mä tykkään enemmän piirakasta teen kanssa, mutta mies ottaa sen sijaan muutaman karkin.
Joskus yritän syödä salaa lapsilta. Annan herkkuja tietty lapsillekin, jos huomaavat aikuisen herkuttelevan.