Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
2121/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, villasukkia ja kuivakakkuja myymällä ei tuhansien tienesteihin pääse millään. Itse myyn joulun alla silakoita ja silliä, siis sinappisilakoita, valkosipulisilakoita ja lasimestarinsilliä. Lähinnä naapurustolle, koska niiden kuljettelu nostaisi kustannuksia ja vaatisi kylmäsäilytystä. Eipä tässä rikastumaan pääse, viime vuonna sain 65 euroa eli lähinnä työn ilo tuosta käteen jää. Tarjouduin leipomaan myös kuivakakkuja tai gluteenittomia leivonnaisia (minulla on dieettikokin koulutus), mutta ei löytynyt ostajia.

Tämä on se suurin ongelma. Ei se, että tarjontaa ei olisi. Samaan aikaan keskituloiset vinkuvat, että kukaan ei myy heille 2 eurolla sukkia ja kintaita, kyllä hän ostaisi köyhältä tai työttömältä  kun hänellä on niin hyvä sydän. Varmaan siksi, kun langatkin maksaa enemmän, että käykää vaan jatkossakin ostamassa Virosta ne edulliset sukat ja kintaat.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Odottaa seuraavan keskituloisen iloista vinkkiä siitä kuinka edullisesti köyhä pääsisi hakemaan niitä Viron edullisia lankoja itsekin edullisella laivamatkalla ja voisi täten myydä sukat ja kintaat edulliseen 2 euron hintaan :p

Hyvätuloisena ja neulontaa harrastavana en ymmärrä näitä vinkkejä, että neulokaa villasukkia ja -lapasia ja myykää ne, niin saatte hyvät tulot. Minusta tällaiset vinkit lähentelevät vähävaraisten ihmisten halveksuntaa. Ne langat täytyisi saada lähes ilmaiseksi, jotta tällä tavalla saisi oikeasti tuloja. Ajankulua ja mielenvirkistystä siinä tietysti saa, mutta se on eri asia.

Vierailija
2122/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin varma että ensi joulun alla ketjun aloittaja tulee taas valittamaan tänne samasta asiasta kun ei ole vuoden aikana oppinut mitään tai edistynyt lainkaan. Neuvoja on kyllä annettu.

Avaa tammikuun puolessa välissä perinteisen "vain 5 euroa rahaa, mitä ruokaa loppukuuksi" ketjun.

Ensi keino lopettaa rahaniukkuus olisi elää niukasti alkukuusta.  Eli kun on "kolahtanut," niin elää aluksi niukasti.  Loppukuun niukkuus on vastenmielistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2123/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani (eläkeläinen) kutoo koko vuoden sukkia, mitkä sitten myy joulun alla eri myyjäisissä. Lisäksi hän tekee ystävänsä kanssa piparkakkutaloja, kuivakakkuja, joulukoristeita yms. Suurin osa käy kaupaksi (esim villasukat loppuvat aina) ja rahaa tulee parikin tonnia sen n kuukauden sesongin aikana. Joo, vaatii työtä ja myös sorminäppäryyttä, mutta tuskin kaikki pienituloiset ovat invalideja, joiden kädentaidot ovat nolla. Ihmisiä ei vain kiinnosta leipoa öisin ja seisoa myymässä päivisin kun helpommallakin raha tulee ja voi valittaa miten mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa ja voisiko joku ostaa sen kinkun.

Loppuosasta olen samaa mieltä, mutta tuosta alusta unohtui taas se, että langat ja leivontarvikkeet eivät ole mitään edullisia ostettavia eli ei siinä loppujen lopuksi juuri voitolle jää, vaikka kuinka tarjouksesta keräisi villalankoja pitkin vuotta. 

No miksiköhän jotkut kuitenkin jää? Kuten tuo esimerkin henkilö.

En usko. Puhuahan aina saa ja usein näitä tuottoja liioitellaankin.

No me ollaan niin läheisiä ja tuttu tarkka rahasta muutenkin, että uskon mitä hän on kertonut myynneistään. Rahat hän sijoittaa rahastoihin. Tuskin tekisi tätä ellei kannattaisi.

Ihan eri asiahan on olla yrittäjä ja yrittää jollain käsitöillä saada ympärivuotinen elanto kuin tehdä vaikka eläkkeellä tällaista sivubisnestä.

Eläkeläinen voikin tehdä tuollaista sivubisnestä, mutta työtön ei voi - paitsi pimeästi ja siinä on sitten aina se paljastumisen riski, eivätkä kaikki halua sitä ottaa. Pahimmassa tapauksessa onkin petossyyte odottamassa (tosin rangaistus on ainakin ensikertalaiselle vain vähäiset sakot).

No miten olisi ne ihan rehelliset työt? Ei tarvitse pelätä paljastumista.

Niin kulta, tästähän kaikki alkoi, miksi kaikki työttömät eivät vain kävele sinun työpaikallesi ja tule sinne töihin?

Kun ei niillä koulutus eikä pätevyys riitä tulla juuri minun työpaikalle... mutta onhan niitä muitakin työpaikkoja.

Vierailija
2124/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani (eläkeläinen) kutoo koko vuoden sukkia, mitkä sitten myy joulun alla eri myyjäisissä. Lisäksi hän tekee ystävänsä kanssa piparkakkutaloja, kuivakakkuja, joulukoristeita yms. Suurin osa käy kaupaksi (esim villasukat loppuvat aina) ja rahaa tulee parikin tonnia sen n kuukauden sesongin aikana. Joo, vaatii työtä ja myös sorminäppäryyttä, mutta tuskin kaikki pienituloiset ovat invalideja, joiden kädentaidot ovat nolla. Ihmisiä ei vain kiinnosta leipoa öisin ja seisoa myymässä päivisin kun helpommallakin raha tulee ja voi valittaa miten mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa ja voisiko joku ostaa sen kinkun.

Loppuosasta olen samaa mieltä, mutta tuosta alusta unohtui taas se, että langat ja leivontarvikkeet eivät ole mitään edullisia ostettavia eli ei siinä loppujen lopuksi juuri voitolle jää, vaikka kuinka tarjouksesta keräisi villalankoja pitkin vuotta. 

No me ollaan niin läheisiä ja tuttu tarkka rahasta muutenkin, että uskon mitä hän on kertonut myynneistään. Rahat hän sijoittaa rahastoihin. Tuskin tekisi tätä ellei kannattaisi.

Ihan eri asiahan on olla yrittäjä ja yrittää jollain käsitöillä saada ympärivuotinen elanto kuin tehdä vaikka eläkkeellä tällaista sivubisnestä.

Eläkeläinen voikin tehdä tuollaista sivubisnestä, mutta työtön ei voi - paitsi pimeästi ja siinä on sitten aina se paljastumisen riski, eivätkä kaikki halua sitä ottaa. Pahimmassa tapauksessa onkin petossyyte odottamassa (tosin rangaistus on ainakin ensikertalaiselle vain vähäiset sakot).

Niin kulta, tästähän kaikki alkoi, miksi kaikki työttömät eivät vain kävele sinun työpaikallesi ja tule sinne töihin?

Kun ei niillä koulutus eikä pätevyys riitä tulla juuri minun työpaikalle... mutta onhan niitä muitakin työpaikkoja.

Joissa on jo työntekijät.

Vierailija
2125/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissa on jo työntekijät.

Ei kaikissa ole. 

Vierailija
2126/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa miten jotkut kuvittelevat, että joistain itse näperrellyistä koruista tai korteista saa rahaa. Tai siis voittoa.

Täytyy olla jonkinmoinen taiteilija ja verkostot.

Tekotarpeet maksavat senverran, että eivät kata hävikkiä. Jos teet kymmenen korua tms. ja kolme menee kaupaksi jollain ihmeellä niin häviät rahallisesti.

Vaivasta puhumattakaan vaikka tietysti köyhällä nyt ei ole muuta kuin aikaa. D

Naurattaa kun joku ihan oikeasti kuvittelee, että tällä asenteella oleville haluttaisiin antaa rahaa ja tavaroita ihan ilmaiseksi, kun sen rahan eteen he ovat itse käyneet monta tuntia töissä tai tehty koruja tai myyty kortteja.

Et halua tehdä mitään, et osaa tehdä mitään, mikään ei sinusta kannata ja aivan liikaa vaivaa. No, saldosi näkyy tililläsi ja kinkkusi jää syömättä.

On ihan tosiasia, että kolme yhtä paljon yrittävää eivät voi menestyä samalla tavalla. Otetaan vaikka korut esimerkiksi ja myynti tapahtuu netissä. Jokainen heistä on ostanut samanlaiset tarvikkeet tuotteiden tekemistä varten ja tehnyt yhtä paljon työtä myytävien korujen eteen, mutta vain yksi menestyy. Silti syytät kahta miinukselle jäänyttä laiskaksi?

Ei yrittäminen ole niin yksinkertaista. Jos olisi, niin jokaisella olisi joku pytinki pystyssä.

Yrittämisestä on riskinsä ja toiset ovat tosiaan joutuneet vaihtamaan taktiikkaa ja tuotteita useampaan otteeseen ennenkuin löytyi jotain mikä kannatti ja tuotti. Mutta se on ihan varma, ettei mitään tekemällä voi tienata mitään. Jopa rikkaisiin naimisiin menneet ovat sen esteettömyystodistusken sieltä maistraatista tms. haettava.

Mitään tekemällä ei tienaa mitään? Kuinka niin?

Ja tämä: jopa rikkaisiin naimisiin menevien on haettava esteettömyystodistus maistraatista. On tietenkin. Kaikkienhan se on tehtävä. Tosin saahan sen netistä tilaamallakin. Vai aletaanko nyt keskustella avioliitoista tienausmielessä?

Tuleeko postiluukusta jollekin rahaa ilman anomuksia tai hakemuksia? Entä tilille? Luulisi, että perintöjenkin kohdalla se tilinumero edes pitää antaa ja joku lappu täyttää? Onko jollekin tullut sinne rahaa ihan tienaamalla tekemättä koskaan töitä tai mitään?

Ehkä tosiaan lasten tilille vanhemmat laittavat rahaa, eivätkä lapset ole mitään muuta kuin vain olemalla olemassa saaneet sitä rahaa?

Tilaat tai haet, tarkoitus oli tuoda esille, että vaikka eläisit sen rikkaan puolison rahoilla, niin jotain senkin eteen on tehtävä, että saa sen rikkaan puolison.

On vaan niin outoa tämä ajatusmalli toisilla täällä, jossa minkään tekeminen tai yrittäminen ei kannata.

Moni asia kannattaa. Jopa rikkaisiin naimisiin meneminen, jos muuta ei halua tehdä.

Vierailija
2127/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivutoimisena yrittäjänä voi toimia menettämättä työttömyystukiaan ja nyt koronan vuoksi suojaosa on korotettu 500 euroon maaliskuun loppuun. Puolisoni on työtön työnhakija nollasopparilla ja lisäksi hänellä on satunnaisia työkeikkoja freelancerina. TE-toimisto arvioi muistaakseni 4 kuukauden ajalta, onko yritystoiminta pää- vai sivutoimista.

Vierailija
2128/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa miten jotkut kuvittelevat, että joistain itse näperrellyistä koruista tai korteista saa rahaa. Tai siis voittoa.

Tekotarpeet maksavat senverran, että eivät kata hävikkiä. Jos teet kymmenen korua tms. ja kolme menee kaupaksi jollain ihmeellä niin häviät rahallisesti.

Totta. Teen itse koruja, mutta se on minulle harrastus, joten tarkoituskaan ei ole saada voittoa. Joitain tietysti olen saanut myytyäkin.

Mutta ainakin omalla kohdallani olen todennut, että jos haluaisin voitolle päästä, niin ainoa vaihtoehto on myydä koruja Suomen ulkopuolelle. Suomalaiset naiset (miehistä puhumattakaan) eivät hirveästi koruja käytä ja jos käyttävät, ne ovat yleensä sellaisia, joita minä en tee.

Onhan se nyt tälläkin palstalla nähty. Korut ovat turhia, epäkäytännöllisiä, ainoastaan tiellä jne. Joku on sanonut pitävänsä jotain pientä korua, joka ei edes vaatteiden alta näy. Myy sitten tällaisille jotain persoonallisia, näyttäviä, sielulla ja sydämellä tehtyjä koruja!

Ja aika usein olen kuullut jotain tämän tapaista: "Voi kuinka hienoja (tai upeita, ihastuttavia jne.), mutta missä mä käyttäisin tällaisia?" Niinpä niin....

Vierailija
2129/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vaikea nähdä tilannetta, missä itse haluaisin keneltäkään ystävältä rahallista apua. Ehkä jos olisi jostain tilapäisestä, yllättävästä tilanteesta kyse, ja esimerkiksi lasten joku juttu olisi siitä kiinni... Mutta itse kokisin rahallisen tai muun rahanarvoisen avun vastaanottamisen ystäviltä lähinnä kiusallisena ja nöyryyttävänä. Ja olen kyllä itsekin varsin pienituloinen, mutta silti... 

Miksi et itse kysy heiltä suoraan? Voi olla, että kaverisi eivät kehtaa tarjoutua. Mun mielestä nuo eivät myöskään ole mitään humble bragia vaan ihan hyvää keskustelua. Mitä siihen sun voivotteluun pitäisi sanoa? Voivotella mukana miten paskaa sun elämä on? Vai onko ainoa oikea tapa tarjoutua maksamaan? 

Vierailija
2130/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, villasukkia ja kuivakakkuja myymällä ei tuhansien tienesteihin pääse millään. Itse myyn joulun alla silakoita ja silliä, siis sinappisilakoita, valkosipulisilakoita ja lasimestarinsilliä. Lähinnä naapurustolle, koska niiden kuljettelu nostaisi kustannuksia ja vaatisi kylmäsäilytystä. Eipä tässä rikastumaan pääse, viime vuonna sain 65 euroa eli lähinnä työn ilo tuosta käteen jää. Tarjouduin leipomaan myös kuivakakkuja tai gluteenittomia leivonnaisia (minulla on dieettikokin koulutus), mutta ei löytynyt ostajia.

Tämä on se suurin ongelma. Ei se, että tarjontaa ei olisi. Samaan aikaan keskituloiset vinkuvat, että kukaan ei myy heille 2 eurolla sukkia ja kintaita, kyllä hän ostaisi köyhältä tai työttömältä  kun hänellä on niin hyvä sydän. Varmaan siksi, kun langatkin maksaa enemmän, että käykää vaan jatkossakin ostamassa Virosta ne edulliset sukat ja kintaat.

Puhummeko nyt kunnon tuntipalkasta vai siitä ettei voittoa jää yhtään? Jos myyt lapaset 15€, niin paljonko niihin lankoihin menee? 13€ vai 3€? En usko, että kukaan keskituloinen edes kuvittelee ostavansa 2€ eurolla lapaset.

Ehkä kannattaisi perustaa nettisivu tai myydä torilla ja neuloa ihan kunnon villaneule. Siitä voi jo pyytää suoraan 250€, jos se on 100% villaa. Sukat ovat liian kulutustavaraa, eikä niistä olla valmiita maksamaan.

Se on kuin tyynyliinat. Niistä maksetaan paljon enemmän kuin käsipyyhkeestä. Pellavatyynyliinasta saa paljon enemmän kuin pellavakeittiöpyyhkeestä. Vaikka pyyhkeestä olisi kirjailu alareunassa.

Tärkeintä on kuitenkin aina se malli. Jos se on hieno ja muodikas se myy. Akryylistä ja rumissa väreissä ei myy. Niitä on halpiskaupat täynnä.

Tai jopa ehkä suoraan myydä asiakkaan toiveen mukaan. Moni haluaa neuleen, mutta ei osaa itse sitä tehdä. Tavaraa on tarjolla, mutta sitten juuri se mitä itse haluaa niin sitä ei.

Varmasti moni joka ei löydä kokoja tai haluaa määrätyn pituisen tai leveyden on valmis maksamaan, jos se on mieleinen. Ehkä suoraan siis tarjota ihan kutomispalvelua. Eikä edes mitään valmista tuotetta.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Odottaa seuraavan keskituloisen iloista vinkkiä siitä kuinka edullisesti köyhä pääsisi hakemaan niitä Viron edullisia lankoja itsekin edullisella laivamatkalla ja voisi täten myydä sukat ja kintaat edulliseen 2 euron hintaan :p

Hyvätuloisena ja neulontaa harrastavana en ymmärrä näitä vinkkejä, että neulokaa villasukkia ja -lapasia ja myykää ne, niin saatte hyvät tulot. Minusta tällaiset vinkit lähentelevät vähävaraisten ihmisten halveksuntaa. Ne langat täytyisi saada lähes ilmaiseksi, jotta tällä tavalla saisi oikeasti tuloja. Ajankulua ja mielenvirkistystä siinä tietysti saa, mutta se on eri asia.

Vierailija
2131/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivutoimisena yrittäjänä voi toimia menettämättä työttömyystukiaan ja nyt koronan vuoksi suojaosa on korotettu 500 euroon maaliskuun loppuun. Puolisoni on työtön työnhakija nollasopparilla ja lisäksi hänellä on satunnaisia työkeikkoja freelancerina. TE-toimisto arvioi muistaakseni 4 kuukauden ajalta, onko yritystoiminta pää- vai sivutoimista.

Miten moni yritys oikeasti alkaa kannattamaan 4 kuukaudessa, niin että sillä täysin elättää itsensä? Neljän kuukauden sijaan tuo aika voisi olla vaikkapa vuosi.

Ja ylipäätään mielestäni työttömälle pitäisi olla mahdollista ihan säännöllisesti työllistää itsensä osa-aikaisesti - ihan samalla tavalla kuin palkansajana voi olla osa-aikatöissä ja saada vaikka soviteltua päivärahaa. Miksi lainsäädäntöä ei voisi muuttaa niin, että myös itsensätyöllistäjä saisi soviteltua päivärahaa? Mieluummin maksetaan näköjään tukia.

Tai sitten tosiaan se perustulo/kansalaispalkka, se olisi kaikkein paras. Voisi jokainen vapaasti yrittää kaikenlaisia tapoja saada toimeentuloa. Vapauttaisi monen voimavaroja ihan hel*etisti.

Vierailija
2132/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Kiitos kun sanoit tuon täällä. Tottahan se on ja moni sen ymmärtää.

Nämä köyhille annetut vinkit eivät vain lähentele vähävaraisten ihmisten halveksuntaa vaan suoraan ovat sitä. Monet ihan tarkoituksella ja provosoiden.

Ensin annetaan joku todella älytön neuvo. Jos joku sitä kritisoi tai sanoo, että ei missään nimessä käy tuo neuvo köyhälle tai tt-asiakkaalle niin kamala älämölöö: niin, köyhänhän täytyy saada kaikki ilmaiseksi suun eteen ja ei yhtään viitsitä nähdä vaivaa, hyviä neuvoja annetaan ja köyhät vaan keksivät verukkeita. Ei mitään viitsitä vaan maataan kotona, menkää töihin.

Pidän kyllä ihan pilkkana esim. kertoa jostain 0,14 sentin sijoitustuotosta kuukausien päästä. Ja siihen köyhän pitäisi laittaa viimeiset rahansa tai jopa kitkutella vielä enemmän.

Vierailija
2133/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinäkin olisi niin vaikeaa laittaa 10 euroa kuukaudessa sivuun, että jouluna voi sitten itse ostaa sen kinkun ja muut ruoat? Olettaen, että perheellä olisi kuukaudessa 1000 euroa käytössä, niin säästämällä sen 10 euroa rahaa on käytössä 990 kuukaudessa. Sitten vaan asennoituu siihen, että rahaa on se kymppi vähemmän, mutta jouluna onkin 120 e jouluruokiin varattuna.

Kun ei ole sitä kymppiä laittaa sivuun. Yritin säästää viime jouluksi ja tulikin tyttärelle silmälasit hankittavaksi. Sinne meni koko vuoden säästämäni kympit ja jäin vielä velkaakin. Tämän vuoden kympit on jo budjetoitu lapsen henkilökorttiin, jonka tarvitsee saadakseen edes pankkikortin. Sellaista se on, ei ole niitä kymppejä laitella sivuun sitä, tätä ja tuota tarkoitusta varten.

Tämähän se on, vuosi on pitkä aika. Siinä ehtii sattua ja tapahtua.

Huvittaa nämä "miksei se köyhä nyt laita 10 euroa sivuun kinkkua/jouluhjoja/silmälaseja/hammaslääkäriä/pölynimuria/pakastinta/ylimääräistä ruokavarastoa jne. varten.

Jos kaikkiin mihin on aina esitetty, että onko köyhän nyt niin vaikeaa laittaa sitä yhtä kymppiä sivuun, olisikin laittaa, mutta kun niitä kymppejä ja tarpeita kertyy koko ajan pitkin vuotta mihin ehtivät mennä. Jos edes on sitä kymppiä laittaa.

Vierailija
2134/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni täällä on oikeasti valmis maksamaan 25-30 euroa villasukista. Näkisin, että tuo hinta olisi sopiva mallista riippuen ja tekijällekin jäisi oikeasti jotakin. Pienemmällä hinnalla myyminen on lähinnä puuhastelua, eikä tuolla isommallakaan hinnalla tuntipalkoille pääse.

Vierailija
2135/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa kun joku ihan oikeasti kuvittelee, että tällä asenteella oleville haluttaisiin antaa rahaa ja tavaroita ihan ilmaiseksi, kun sen rahan eteen he ovat itse käyneet monta tuntia töissä tai tehty koruja tai myyty kortteja.

Et halua tehdä mitään, et osaa tehdä mitään, mikään ei sinusta kannata ja aivan liikaa vaivaa. No, saldosi näkyy tililläsi ja kinkkusi jää syömättä.

On ihan tosiasia, että kolme yhtä paljon yrittävää eivät voi menestyä samalla tavalla. Otetaan vaikka korut esimerkiksi ja myynti tapahtuu netissä. Jokainen heistä on ostanut samanlaiset tarvikkeet tuotteiden tekemistä varten ja tehnyt yhtä paljon työtä myytävien korujen eteen, mutta vain yksi menestyy. Silti syytät kahta miinukselle jäänyttä laiskaksi?

Ei yrittäminen ole niin yksinkertaista. Jos olisi, niin jokaisella olisi joku pytinki pystyssä.

Yrittämisestä on riskinsä ja toiset ovat tosiaan joutuneet vaihtamaan taktiikkaa ja tuotteita useampaan otteeseen ennenkuin löytyi jotain mikä kannatti ja tuotti. Mutta se on ihan varma, ettei mitään tekemällä voi tienata mitään. Jopa rikkaisiin naimisiin menneet ovat sen esteettömyystodistusken sieltä maistraatista tms. haettava.

Mitään tekemällä ei tienaa mitään? Kuinka niin?

Ja tämä: jopa rikkaisiin naimisiin menevien on haettava esteettömyystodistus maistraatista. On tietenkin. Kaikkienhan se on tehtävä. Tosin saahan sen netistä tilaamallakin. Vai aletaanko nyt keskustella avioliitoista tienausmielessä?

Tuleeko postiluukusta jollekin rahaa ilman anomuksia tai hakemuksia? Entä tilille? Luulisi, että perintöjenkin kohdalla se tilinumero edes pitää antaa ja joku lappu täyttää? Onko jollekin tullut sinne rahaa ihan tienaamalla tekemättä koskaan töitä tai mitään?

Ehkä tosiaan lasten tilille vanhemmat laittavat rahaa, eivätkä lapset ole mitään muuta kuin vain olemalla olemassa saaneet sitä rahaa?

Tilaat tai haet, tarkoitus oli tuoda esille, että vaikka eläisit sen rikkaan puolison rahoilla, niin jotain senkin eteen on tehtävä, että saa sen rikkaan puolison.

On vaan niin outoa tämä ajatusmalli toisilla täällä, jossa minkään tekeminen tai yrittäminen ei kannata.

Moni asia kannattaa. Jopa rikkaisiin naimisiin meneminen, jos muuta ei halua tehdä.

Niin uskomattomalta kuin se sinusta voi kuulostaa niin tulee.  Minulle tulee  keskimäärin 5 kertaa viikossa rahaa tilille ihan ilman yhdenkään hakemuksen tai anomuksen tekoa.

Vierailija
2136/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinäkin olisi niin vaikeaa laittaa 10 euroa kuukaudessa sivuun, että jouluna voi sitten itse ostaa sen kinkun ja muut ruoat? Olettaen, että perheellä olisi kuukaudessa 1000 euroa käytössä, niin säästämällä sen 10 euroa rahaa on käytössä 990 kuukaudessa. Sitten vaan asennoituu siihen, että rahaa on se kymppi vähemmän, mutta jouluna onkin 120 e jouluruokiin varattuna.

Mutta kun niitä kympin meneviä paikkoja on vuodessa muitakin kuin se vuoden lopussa oleva kinkku.

Vierailija
2137/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ostanut villasukkia ja lapasia Tallinnasta torilta. 

Vierailija
2138/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin niitä yllättäviä juttuja sattuu meille muillekin, ei ne pelkästään köyhien viisauksia ole, että silmälasit hajoaa tai hammaslääkäriin täytyy päästä. Sen takia kannattaa pikkasen suunnitella sitä rahankäyttöä, eikä vaan elää kädestä suuhun.

Vierailija
2139/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni täällä on oikeasti valmis maksamaan 25-30 euroa villasukista. Näkisin, että tuo hinta olisi sopiva mallista riippuen ja tekijällekin jäisi oikeasti jotakin. Pienemmällä hinnalla myyminen on lähinnä puuhastelua, eikä tuolla isommallakaan hinnalla tuntipalkoille pääse.

Anteeksi, mutta nyt on pakko kysyä, että jääkö tuollakaan hinnalla tekijälle mitään? Jos on kauniit kirjoneulevillasukat, niin mielellään maksan niistä 40-50 euroa.

Vierailija
2140/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on vaikea nähdä tilannetta, missä itse haluaisin keneltäkään ystävältä rahallista apua. Ehkä jos olisi jostain tilapäisestä, yllättävästä tilanteesta kyse, ja esimerkiksi lasten joku juttu olisi siitä kiinni... Mutta itse kokisin rahallisen tai muun rahanarvoisen avun vastaanottamisen ystäviltä lähinnä kiusallisena ja nöyryyttävänä. Ja olen kyllä itsekin varsin pienituloinen, mutta silti... 

Miksi et itse kysy heiltä suoraan? Voi olla, että kaverisi eivät kehtaa tarjoutua. Mun mielestä nuo eivät myöskään ole mitään humble bragia vaan ihan hyvää keskustelua. Mitä siihen sun voivotteluun pitäisi sanoa? Voivotella mukana miten paskaa sun elämä on? Vai onko ainoa oikea tapa tarjoutua maksamaan? 

Mina niin triggeroidyn humble brag ilmaisun vaarinkaytosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi