Miten aiotte estää teiiänne juomasta koulujen loppumisen jälkeen?
Kaupunki on kohta taas täynnä ympärihumalaisia nuoria sikailemassa ja sammumassa. Mitä sinä teinin äiti teet sen eteen, että näin ei käy?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:54"]
Lähden teinin kanssa kaupungille. Ei kuulemma "kehtaa" minun seurassa nähdä kavereita, joten mennään sitten vaan syömään. Jos teini muuttaa mielensä, hengaillaan hänen kavereiden kanssa (voin mennä n. 20m päähän sivummalle, jos ei halua, että heidän keskusteluja kuuntelen). En kuuna päivänä päästäisi yksin tuonne riekkumaan!
[/quote]
En todellakaan ihmettele, ettei lapsesi halua nähdä kavereita sun kanssas. Kyllä oltas vaan naurettu jos päättäjäisiltana jonkun äiti olis kököttänyt 20m. päässä. Ja tuosta kun luokkakaverit kuulee niin ei hyvä heilu. Miksi riistät lapseltasi nuoruuden? Terveisin 20-vuotias
[/quote]
Aha, okei, noloa. Minusta nolompaa on, jos lapseni joisi viinaa ja oksentaisi kännissä. Joten mieluusti uhraan yhden illan jos näin onnistun estämään lastani nolaamasta itseään!
[/quote]
Että sitten ei voi juoda muina iltoina, kuin vaan koulun päättäjäis iltana? Luuletko todella, että vuoden muina iltoina kukaan nuori ei juo? Olet hukassa...
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:59"]
On kasvatus mennyt pieleen jo jos tarvitsee tuollaista pelätä. Järkevä nuori ei edes hengaa sellaisen porukan kanssa, missä alkoholia juodaan alaikäisenä. Kyllä sitä viinaa ehtii täysi-ikäisenäkin nauttia jos tarve on.
[/quote] Järkevä nuori. Voi jeesus. Kyllä ihan normaalitkin nuoret sitä alkoa saattaa välillä ottaa, ei se ole mikään kasvatuksen megalomaaninen epäonnistuminen! -Teinikännejä kaiholla muisteleva, yliopistossa opiskeleva nuori nainen. PS. en antanut pillua kellekään, kun sitä kuitenkin kohta joku epäilee.
[/quote]
Niin, järkevät nuoret ymmärtävät kyllä itsekin olla juomatta. Ensinnäkin alkoholi vaurioittaa jo aikuisenkin aivoja, saati sitten kasvavan nuoren. Kuka vanhempi haluaisi tietoisesti vahingoittaa lapsensa aivoja? Toisekseenkin jos nuori hengailee porukoissa, joissa on täysi-ikäisiä, jotka ostavat alaikäisille nuorille alkoholia, ei kaikki voi olla hyvin. Ei kukaan järkevä täysi-ikäinen osta alaikäiselle alkoholia. Pahimmassa tapauksessa tällaisellä ihmisellä on aikomus käyttää hyväkseen nuoren humalatilaa.
[/quote]
Tekeekö se nuoresta sitten jotenkin idiootin, jos ei aina kasvuiässä osaa täysin arvioida asioden hyötyjä ja haittoja. Tuossa iässä kavereiden kanssa vietetty hauskanpito saattaa olla suuremmassa arvossa kuin "sivuvaikutuksena" kuolevat aivosolut. Vanhempien suhtautuminen on tietenkin oma asiansa, ei vanhempien kuullu ryyppäämistä mielestäni ainakaan kovin näkyvästi hyväksyä. Täydellinen kotiin vangitseminen aiheuttaa kuitenkin sosiaalisen haitan.
Ja ainakaan itse ei "hengattu" missään täysi-ikäisien porukoissa, vaan ihan oman ikäisten kanssa, max vuoden vanhempia tais olla mukana. Hakija oli joku tyyliin kaverin isoveli tms, ei heitä kiinnostanut meidän kanssa edes olla. Ketään ei yritetty hyväksikäyttää tai raiskata. Olihan sitten nää ihan eri porukat, jotka istui amispoikien takapenkillä jo seiskaluokkalaisena, niistä menoista en minä "normaali" nuori tiedä mitään.
Olisko kannattanut kasvattaa lapsesi fiksuksi niin ei tarvitsisi ressata moisesta:) Mistähän se johtuu, että kaikki lapset eivät juo alkoholia.
Meidän teinit (melkein 18v, 16v ja 14v) istunevat kotona juomassa maxi-pepsiä ja roikkuvat netissä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:59"]
On kasvatus mennyt pieleen jo jos tarvitsee tuollaista pelätä. Järkevä nuori ei edes hengaa sellaisen porukan kanssa, missä alkoholia juodaan alaikäisenä. Kyllä sitä viinaa ehtii täysi-ikäisenäkin nauttia jos tarve on.
[/quote] Järkevä nuori. Voi jeesus. Kyllä ihan normaalitkin nuoret sitä alkoa saattaa välillä ottaa, ei se ole mikään kasvatuksen megalomaaninen epäonnistuminen! -Teinikännejä kaiholla muisteleva, yliopistossa opiskeleva nuori nainen. PS. en antanut pillua kellekään, kun sitä kuitenkin kohta joku epäilee.
[/quote]
Ei ole lainkaan normaalia, jos yläasteikäinen ryyppää. Jostakin syystä Suomessa osa aikuisistakin katsoo sen kuitenkin normaaliksi, mutta sitähän se ei siitä huolimatta missään nimessä ole.
[/quote]
No pitäisikö sitä itkeä ja katua, että tuli nuorena maisteltua siideriä? Ja myönnän kyllä, ettei omaan silmäänkään kivalta näytä jos 15-v:n näkee kaupungilla humalassa, mutta ei kaikki siinä iässä vielä itse tajua ettei ole kypsä käyttämään alkoholia!
Kyllä mun vasta 18 vuotta täyttänyt "teini" lähtee baariin tänään kavereiden kanssa. Ei todellakaan jaksa roikkua netissä. Ei enää kuulu mulle asia, enkä pystyisi millään edes estämään.
Kasvatuksesta se on pitkälti kiinni luulisin... Ja kaveripiiristä. Mulla on fiksut kaverit ja eikä itseä huvita juoda kun en oo keksiny vielä hyviä puolia juomisessa. Menee rahaa, terveys, tulee huono olo, vaaratilanteita jne. Oon sosiaalisesti sen verran rohkea etten tartte mitään alkoholia voidakseni jutella rennosti muiden kanssa. Ehkä mä joskus myöhemmin juonkin, mikäli siihen joku järkevä syy löytyy eli hyödyt voittaa haitat. T. 17v.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:20"]
Olisko kannattanut kasvattaa lapsesi fiksuksi niin ei tarvitsisi ressata moisesta:) Mistähän se johtuu, että kaikki lapset eivät juo alkoholia.
[/quote]
80% kaveripiiri 20% kasvatus. Näin se vaan on. Harva pysyy selvänä, jos läheisimmät kaverit juo. Selvissä kaveriporukoissa ei sen sijaan ole tarvetta alkaa ryyppäämään. Kyllä monelle teinille voi olla iso kynnys, jos jää kaveripiiristä ulkopuolelle. Harvalla on tuossa iässä niin vahva itseluottamus, että viitsii sanoa ei, joillakin toki.
Örvellän siellä teinien seassa ja nussin kuin viimeistä päivää teinipoikia. Paikannuslaite on kätevä, kun haluan tietää teinin jokaisen liikkeen. Minultahan ei kadota, muhahahaa! Äiti ja tytär, molemmat samasta puusta. Juodaan, nussitaan ja seuraavana päivänä laatoitetaan kylppäriä uudelleen. Muhahahaa!
Lähden teinin kanssa kaupungille. Ei kuulemma "kehtaa" minun seurassa nähdä kavereita, joten mennään sitten vaan syömään. Jos teini muuttaa mielensä, hengaillaan hänen kavereiden kanssa (voin mennä n. 20m päähän sivummalle, jos ei halua, että heidän keskusteluja kuuntelen). En kuuna päivänä päästäisi yksin tuonne riekkumaan!
[/quote]
En todellakaan ihmettele, ettei lapsesi halua nähdä kavereita sun kanssas. Kyllä oltas vaan naurettu jos päättäjäisiltana jonkun äiti olis kököttänyt 20m. päässä. Ja tuosta kun luokkakaverit kuulee niin ei hyvä heilu. Miksi riistät lapseltasi nuoruuden? Terveisin 20-vuotias
[/quote]
Aha, okei, noloa. Minusta nolompaa on, jos lapseni joisi viinaa ja oksentaisi kännissä. Joten mieluusti uhraan yhden illan jos näin onnistun estämään lastani nolaamasta itseään!
[/quote]
Eli sinusta on noloa jos lapsesi nolaa itse itsensä joten menet itse paikalle nolaamaan lapsesi kavereidensa silmissä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:20"]
[/quote]
80% kaveripiiri 20% kasvatus. Näin se vaan on. Harva pysyy selvänä, jos läheisimmät kaverit juo. Selvissä kaveriporukoissa ei sen sijaan ole tarvetta alkaa ryyppäämään. Kyllä monelle teinille voi olla iso kynnys, jos jää kaveripiiristä ulkopuolelle. Harvalla on tuossa iässä niin vahva itseluottamus, että viitsii sanoa ei, joillakin toki.
[/quote]
Jep. Täälläkin ketjuun kommentoineet selvät nuoret mainitsevat, etteivät kaverit juo.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:05"]
Meillä oli aina hauskaa, kun otettiin alaikäisenä alkoholia. Enkä kuullut koskaan kenenkään jakaneen itseään silloin.
Kivoja aikoja, mutta toivon silti, etteivät omat joisi, ainakaan liikaa. Enhän sitä ääneen sano, mutta voivat juoda, kunhan kohtuudella etteivät menetä kontrolliaan. Tähän saakka luotto pelannut 100 %.
[/quote]
Sama juttu, aina oli hauskaa. Ja sitä hauskempaa, mitä hölmömmin käyttäytyi. Mutta en itse eikä kukaan kaveristanikaan jakanut itseään silloin, enemmän sitä lajia näki sitten joskus parikymppisenä opiskelijaelämässä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:20"]
[/quote]
[/quote]
No kyllä mä oon ollu ainoana selvänä humalaisten kamujen seurassa ja en tuntenu itteeni ollenkaan ulkopuoliseks tai noloks. Päinvastain mä tunsin olevani paljon toisia fiksumpi, mut en tietenkään muille sitä ääneen sano. Omapahan on valintansa että juovatko. Jos tosiystävät sanois hylkäävänsä mut jos en juo, mä sanoisin ettette oo tosiystäviä jos tollasia sanotte.
29
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:30"]
Örvellän siellä teinien seassa ja nussin kuin viimeistä päivää teinipoikia. Paikannuslaite on kätevä, kun haluan tietää teinin jokaisen liikkeen. Minultahan ei kadota, muhahahaa! Äiti ja tytär, molemmat samasta puusta. Juodaan, nussitaan ja seuraavana päivänä laatoitetaan kylppäriä uudelleen. Muhahahaa!
[/quote]
nettivinkkasin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuota noin. Jos lapsesi kaveripiirissä ei arvosteta kännäämistä, niin huolesi on turha. Ja jos taas ryypätään, niin änkyräkännien vetäminen ja oksentaminen ei nolaa lastasi vaan tekee hänetä pikemminkin sankarin. Sori, mutta sellaista se on.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:20"]
[/quote]
[/quote]
No kyllä mä oon ollu ainoana selvänä humalaisten kamujen seurassa ja en tuntenu itteeni ollenkaan ulkopuoliseks tai noloks. Päinvastain mä tunsin olevani paljon toisia fiksumpi, mut en tietenkään muille sitä ääneen sano. Omapahan on valintansa että juovatko. Jos tosiystävät sanois hylkäävänsä mut jos en juo, mä sanoisin ettette oo tosiystäviä jos tollasia sanotte.
29
[/quote]
Sulla on sitten kiva kaveriporukka ja vahva itseluottamus. Kaikilla ei kuitenkaan näin.
On kotona. Kuten aina. ei tartte pelätä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:36"]
[/quote]
[/quote]
29
[/quote]
Sulla on sitten kiva kaveriporukka ja vahva itseluottamus. Kaikilla ei kuitenkaan näin.
[/quote]
Jep, tiedän. Mutta mun mielestä noihin molempiin pystyy jonkin verran itse vaikuttamaan jos haluaa. Kaverinsa voi valita ja itseluottamusta kehittää. Ei mullakaan aina ole ollut niin vahva itseluottamus mutta kun rupesin ajatteleen vähän laajemmin niin päätin etten jaksa välittää muiden mielipiteistä tai tuhrata aikaani kurjiin kavereihin.
29
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:55"]
On kotona. Kuten aina. ei tartte pelätä.
[/quote]
Eli lapsella ei kavereita... Nyhjöttää mamman kainalossa päivät ja yöt.
Teinit on hämillään ja huolissaan, kun joku juo alkoholia? Ihanko tosi? En usko hetkeäkään ellei teidän kaveripiiriin kuulu idiootteja, jotka vetävät aina perseet ja alkavat oksentelemaan ja kusemaan joka paikkaan.
Siis jonkun aikuisen mielestä on noloa, joslapsi oksentaa kännissä, mutta ei ajattele ollenkaan sitä, että apsesta ja heidän kavereistaan on noloa, kun äiti kyttäät 20 metrin päässä. Ei ole sitten ole onnistunut kasvattamaan lastaan niin, että pystyisi olemaan ilman alkoholia ilman valvontaa? Aika heikosti menee monella mammalla.