Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erilaiset rytmit puolison kanssa

Vierailija
28.12.2020 |

Asuuko teillä aamu- ja iltavirkut? Eli toistensa täydet vastakohdat? Aiheuttaako asia riitoja?

Minun puolisoni valittaa minulle siitä, kun menen niin aikaisin sänkyyn (kahdeksalta, viimeistään yhdeksältä) ja herään aikaisin (06 - 07) myös vapailla ja lomilla.
Hän valvoo kevyesti puoleen yöhön asti ainakin ja nukkuu klo 10 - 11 saakka.
Kuulemma iltaisin nimenomaan pitäisi voida touhuta jotain kimpassa, ei ole sama asia päivällä hänen mielestään.
Ja kuulemma ei olisi sama minun vaatia, että alappa itse nukkumaan aikaisin ja herää aikaisin, niin on koko aamu aikaa touhuilla yhdessä. Iltavirkut ovat kuulemma normaalempia ihmisiä, ja minä voisin tuosta vain alkaa kääntämään rytmiäni jos haluaisin - hän ei.

Minusta asiassa ei ole ongelmaa enkä ole käskenyt häntä unirytmiään muuttamaan. Minä tykkään siitä, kun päivän aloittaa aikaisin, hän taas myöhäisistä illoista.

Ongelmaksi asian tehnee se, ettei mies keksi yksin mitään tekemistä illoille kun minä menen nukkumaan. Itse touhuan koko aamun miehen nukkuessa, enkä tarvitse siihen kädestä pitäjää. Miestä sitten taas tympii, kun on tylsää olla valveilla yksin, eikä nyt joka ilta tosiaankaan pääse kavereillekaan kun nämä viettävät sitä parisuhdeaikaa juurikin illalla hänen mukaansa.

Mites muilla?

Kommentit (308)

Vierailija
141/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsisi ehkä eniten, että nukutaan 10-11 tuntia päivässä. Tuossahan menee koko elämä nukkumiseen. 

Järkevämpää se nukkuminen on kuin vaikkapa työntekeminen.

Vierailija
142/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsisi ehkä eniten, että nukutaan 10-11 tuntia päivässä. Tuossahan menee koko elämä nukkumiseen. 

Onko sinulla jokin uskonnollinen syy tuohon, että aavikkojumala suuttuu, jos et ole ahkerasti keräämässä lisää varallisuutta vallanpitäjille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko tuo ihan normaalia, että aikuinen menee nukkumaan klo 20 vaikka heräisi jo kuudelta? 

Se on täysin normaalia. Mitä sitten kaltaisesi tekee iltamyöhällä? Sisältyykö siihen kenties älypuhelimen hyväilyä ja muuta "tärkeää"?

Vierailija
144/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa kyselin täällä pari päivää sitten. Suhteemme alussa olimme enemmän samassa rytmissä, kun miehen piti mennä aamulla töihin ja minä sinnittelin hereillä illalla myöhempään. Nykyisin mies saa valita työaikansa vapaammin ja hyödyntää tuota nukkumalla pitkään. Minä taas en jaksa kiduttaa itseäni enää yrittämällä valvoa, koska en silloin ole mitään hauskaa seuraa ja unet jäävät todella lyhyiksi, kun joka tapauksessa herään aikaisin. Lyhyet yöunet tuntuvat muistivaikeuksina ja sydämentykytyksenä. Mielelläni nukun ainakin 6 t yössä.

Tämä aiheuttaa sen, että mies on ihan ulkona perheestämme. Asumme samassa talossa, mutta emme tee mitään samaan aikaan. Mies ei valita tekemisenpuutetta. Katselee telkkaa tai nettiä tunteja yöllä. Voisi mielestäni tehdä silloin kotitöitäkin, mutta niihin ei koske. Minä vastaavasti aamulla telkankatselun ja netinselailun lomassa teen niitä kotitöitä. Eikä tarvitse sanoa, että eihän miehelle jää mitään, kun minä teen ne aamusta. Kyllä lapsiperheessä on aina tehtävää. Ihan samat pyykit oli pyykkilaatikossa illalla, puhtaat astiat tiskikoneessa ja murut pöydällä.

Tee saman verran kotitöitä kuin tuo joutilas mies, ja tämä on miehen mielipide. Tai älä ainakaan tee sellaista, joka hyödyttää tuota miestä.

Vierailija
145/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla jokin uskonnollinen syy tuohon, että aavikkojumala suuttuu, jos et ole ahkerasti keräämässä lisää varallisuutta vallanpitäjille.

Kyllä tuossa vapaa-aika kärsii, jos nukutaan noin paljon päivittäin. 

Vierailija
146/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ei paljoa tarvitse tuosta murehtia. Mies on lääkäri akuuttipäivystyksessä ja itse olen ensihoitaja.

Jos ollaan samaan aikaan kotona niin se on juhlaa. Joustakaa, molemmat voi ottaa tunnin toiselle aikaa jos toista arvostaa ja rakastaa. Sun unirytmi ei mene pieleen jos valvot tunnin myöhempään eikä miehen jos hän herää tunnin aiemmin. Siinä on jo pari tuntia yhteistä aikaa.

------

Miksi et lukenut lääkäriksi? Nyt miehesi joutuu olemaan tyhmemmän sairaanhoitajan kanssa

Vierailija
147/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi mitä ongelmia. Ero ja uuden etsiminen ja uudet eroavaisuudet.

Vierailija
148/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, kun vielä ei monisteta ihmisiä. Saisi olla itsensä kanssa, kyllä sekin alkaisi lopulta jurppiin.

Vierailija
149/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen paria tuntia aikaisemmin nukkumaan kuin mieheni. Herätään kuitenkin samaan aikaan. Ei ongelmaa. Joskus katsotaan illalla leffaa ja nukahdan kesken ja mies katsoo leffan yksinään loppuun. Muuten parin tunnin heitto rytmeissä ei haittaa.

Vierailija
150/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitse kyllä tosi paljon unta. Itse menen nukkumaan klo 23 ja herään kuudelta myös vapailla.

Niin ja mies näkyy nukkuvan myös tavallista enemmän. 

Totta. Meillä kyllä on niin tekemistä täynnä olevat päivät, niin varmaan siksi vaatii sitten hyvät yöunet.

Ap

Oletko tutkinut esim. kilpirauhasarvosi? Nukut epänormaalin paljon ja se voi olla merkki sairauksista. 10 tunnin yöunet aikuisella päivittäin pistävät kyllä silmään. Yhdeksän tunnin unet ovat yleensä maksimi.

Vierailija
151/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen asenne miehellä. Harkitsisin kyllä vakavasti eroa, jos toinen on niin persoonaton ja mielikuvitukseton tossukka, että tarvisee toisesta jotain vapaa-ajanohjaajaa muutamalle hassulle yksin vietetylle tunnille. Ymmärrän hyvin, jos miehen kohtuuttomat vaatimukset saavat ap:n niin puolustuskannalle, ettei hänen tee mieli edes ehdottaa komporomissia tai joustaa omista tottumuksistaan yhtään.

Minullakin on miehen kanssa eri rytmit. Olen meistä se yökyöpeli. Se ei kuitenkaan ole parisuhteelle ongelma, sillä me molemmat nautimme myös siitä yksin vietetystä ajasta ja tarvitsemmekin sitä.

Vierailija
152/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ei paljoa tarvitse tuosta murehtia. Mies on lääkäri akuuttipäivystyksessä ja itse olen ensihoitaja.

Jos ollaan samaan aikaan kotona niin se on juhlaa. Joustakaa, molemmat voi ottaa tunnin toiselle aikaa jos toista arvostaa ja rakastaa. Sun unirytmi ei mene pieleen jos valvot tunnin myöhempään eikä miehen jos hän herää tunnin aiemmin. Siinä on jo pari tuntia yhteistä aikaa.

Siis voin minä valvoa sinne puoleen yöhönkin, mutta eipä minusta paljon iloa ole. Haukottelen, silmät luppasee ja meinaan simahtaa koko ajan. Samoin kävisi varmasti miehelle jos pitäisi aamulla herätä kuudelta sen kympin sijaan.

Ja minä kun en pysty nukkumaan pitkään vaikka valvoisin, eli heräisin silti aikaisin ja illalla nukuttaisi entistä aikaisemmin kun edellisenä yönä jäi yöunet vajaiksi.

Mies joutuu kuitenkin työpäivinä heräämään kuudelta (menee silloin nukkumaan noin kymmeneltä) niin en käsitä miksi sen unirytmin täytyy heittää häränpyllyä lomilla. Ymmärrän tunnin, parin pidempään nukkumisen, mutta kun hän nukkuu 4-5h pidempään vapailla. Mulla ei heitä kuin sillä tunnilla.

Mutta edelleen, saa tehdä noin kerta tykkää, mutta ei tarvis vaatia minua tekemään samoin. Päivällä ehtii mielestäni hyvin viettää sitä yhteistä aikaa monta tuntia. Ihan kivakin minusta, että molemmat saadaa myös sitä yksinoloaikaa (toinen aamulla ja toinen illalla), mutta hän ei sitä näe noin.

Ap

Sivusta vastaan... Olen keski-ikäinen nainen ja noin se menee minullakin. 

Herään työaamuina 5.30 ja illalla menen nukkumaan viimeistään 22.30 - työni on suht fyysistä. Vaikka nukun noin 7 tuntia arkena, niin se ei ole palauttavaa, koska oikea rytmini ei ole tuo. Yleensä arkena uneni on sellaista koiranunta ja kaikki päivät menee sumussa ja kroppani/pääni kärsii siitä mm. iho-ongelmat, ummetus, lihominen, ärtyisyys ja migreeni. Melatoniini ja nukahtamislääkkeet ovat arkena käytössä, jotta edes jonkinlaiset yöunet saisin.

Nyt olen lomalla ja ai että mikä taivas ja autuus on auennut. Olen mennyt nukkumaan noin klo. 2-3 yöllä (ilman lääkkeitä) ja herännyt vaihtelevasti 9.30-11 välillä, kun ei tarvitse mitään aikataulua noudattaa (asun yksin). Olen mm. pirteä ja hyväntuulinen, ei päänsärkyä, laihtunut jo kilon, iho on hehkeä ja näpyt poissa - kaikki nämä viikossa. Nyt elän siinä minulle sopivassa rytmissä ja sen huomaa noista edellä mainituista asioista. En ole tarkoituksella kääntänyt rytmiä, vaan se asettui parin päivän aikana itsestään. Vielä kaksi viikkoa tätä ja taas on pakko alkaa muuttamaan arkirytmiin, mikä ei käy helposti. Kohta onnekseni työni loppuu ja alan etsimään luontaiseen rytmiini sopivampaa työtä. 

Vierailija
153/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo muutaman tunnin ero on muka ongelma? Kokeilepa, ap, joskus elää perheessä, jossa molemmat tekee vuototyötä ja vielä niin, että vuorot ei yleensä osuu kohdilleen.

Vastaan nyt sinulle ja jospa te muutkin, jotka kysyvät mikä ongelma lukevat tämän:

Aloituksessa jo kerroin, että minulle asia ei ole ongelma vaan miehelle. Hän vaatii minua muuttamaan rytmini, mutta ei olisi valmis muuttamaan itse. En keksi mitään syytä, miksi juuri minun pitäisi muuttaa rytmiäni. Minusta kun se saisi muuttaa, jolle asia on ongelma. Jos haluaa herätä kanssani samaan aikaan ja mennä nukkumaan samaan aikaan, niin ei muutakun alkaa menemään nukkumaan kanssani samaan aikaan, eikös? Jos ei kelpaa minun rytmini niin eläkööt omaansa, en minä ole vaatinut sitä muuttamaan.

Ap

Eli miehesi haluaisi viettää aikaa kanssasi, mutta sinä et. Kyllä minustakin ihan parasta on köllötellä toisen vieressä sängyssä ja tietysti harrastaa seksiä. On ihanaa vain kölliä, hipsutella ja jutella. Jos toinen ei ikinä ole samaan aikaan hereillä siinä sängyssä, niin kaikki sellainen jää pois. Siksi minä aamu-unisena en enää ikinä, ikinä ala suhteeseen aamuvirkun kanssa, koska se ei vain toimi. Mikäs siinä, jos ei kiinnosta sen toisen vieressä olla, vaan mieluummin touhuilee yksinään, mutta usein sitä yhteistä aikaa on ainoastaan aamut ja illat.

N33

No kerro sinä nyt, miksi se mies ei voi alkaa heräämään aikaisin ja mennä nukkumaan aikaisin? Kerro myös, missä välissä ap sanoi ettei yhteinen aika kiinnosta?

Niin, että toisen pitäisi pilata elämänlaatunsa toisen takia? Juuri tämän takia aamu- ja iltavirkut eivät sovi yhteen, jos haluavat sitä yhteistä sänkyaikaa. Aamu-unisella koko päivä on pilalla, jos joutuu heräämään aikaisin. Aamu-uniset eivät myöskään pysty nukkumaan iltakahdeksalta (kuka aikuinen ihminen muka pystyy? Johan siinä menee monta tuntia hukkaan). Siksi, jos haluaa viettää yhdessä aikaa illalla ja aamulla, niin erilaiset rytmit ei vain toimi. Ei kummankaan pidä muuttaa omaa luontaista rytmiään toisen vuoksi, koska uni on äärimmäisen tärkeää.

Eli olet kuin oletkin aloittajan kanssa samaa mieltä? Hänhän on juurikin toitottanut sitä, että ei pitäisi kummankaan joutua rytmiään muuttamaan.

Tottakai olen siinä samaa mieltä. Ja silloin se on tuhoon tuomittu suhde, jos haluaa yhteistä aikaa, mutta eletään täysin eri rytmissä. Jos aamuvirkku haluaa heti hypätä ylös touhuamaan ja toinen haluaisi jatkaa vielä löhöilyä ja viettää aikaa siinä vierekkäin ja vaikka harrastaa seksiä, niin mitä siitä tulee, kun toinen karkaa sängystä aina aikaisin tai on ollut jo monta tuntia nukkumassa, kun toista vasta alkaa vähän väsyttää?

Jos siis molemmat tykkää viettää aikaa lähinnä erikseen niin toimiihan se silloin, mutta jos tykkää läheisyydestä aamuisin, niin eipä silloin voi aamuvirkkua vierelleen toivoa.

Vierailija
154/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisen tunnistaa siitä että se menee helvetin aikaisin nukkumaan ja herää noin kello 4-5. :D

Jaa, minä eläkeläinen heräsin tänään yhdeksän aikoihin, en muista moneenko luin yöllä. Yksin, taivaalle kiitos, asun. Ja tätä yksinasumisen ihanuutta en tasan tarkkaan vaihda parisuhteeseen. Pari suhdetta kyllä on, mutta se sitten on toinen tarina.

Vierailija
155/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo muutaman tunnin ero on muka ongelma? Kokeilepa, ap, joskus elää perheessä, jossa molemmat tekee vuototyötä ja vielä niin, että vuorot ei yleensä osuu kohdilleen.

Vastaan nyt sinulle ja jospa te muutkin, jotka kysyvät mikä ongelma lukevat tämän:

Aloituksessa jo kerroin, että minulle asia ei ole ongelma vaan miehelle. Hän vaatii minua muuttamaan rytmini, mutta ei olisi valmis muuttamaan itse. En keksi mitään syytä, miksi juuri minun pitäisi muuttaa rytmiäni. Minusta kun se saisi muuttaa, jolle asia on ongelma. Jos haluaa herätä kanssani samaan aikaan ja mennä nukkumaan samaan aikaan, niin ei muutakun alkaa menemään nukkumaan kanssani samaan aikaan, eikös? Jos ei kelpaa minun rytmini niin eläkööt omaansa, en minä ole vaatinut sitä muuttamaan.

Ap

Eli miehesi haluaisi viettää aikaa kanssasi, mutta sinä et. Kyllä minustakin ihan parasta on köllötellä toisen vieressä sängyssä ja tietysti harrastaa seksiä. On ihanaa vain kölliä, hipsutella ja jutella. Jos toinen ei ikinä ole samaan aikaan hereillä siinä sängyssä, niin kaikki sellainen jää pois. Siksi minä aamu-unisena en enää ikinä, ikinä ala suhteeseen aamuvirkun kanssa, koska se ei vain toimi. Mikäs siinä, jos ei kiinnosta sen toisen vieressä olla, vaan mieluummin touhuilee yksinään, mutta usein sitä yhteistä aikaa on ainoastaan aamut ja illat.

N33

No kerro sinä nyt, miksi se mies ei voi alkaa heräämään aikaisin ja mennä nukkumaan aikaisin? Kerro myös, missä välissä ap sanoi ettei yhteinen aika kiinnosta?

Niin, että toisen pitäisi pilata elämänlaatunsa toisen takia? Juuri tämän takia aamu- ja iltavirkut eivät sovi yhteen, jos haluavat sitä yhteistä sänkyaikaa. Aamu-unisella koko päivä on pilalla, jos joutuu heräämään aikaisin. Aamu-uniset eivät myöskään pysty nukkumaan iltakahdeksalta (kuka aikuinen ihminen muka pystyy? Johan siinä menee monta tuntia hukkaan). Siksi, jos haluaa viettää yhdessä aikaa illalla ja aamulla, niin erilaiset rytmit ei vain toimi. Ei kummankaan pidä muuttaa omaa luontaista rytmiään toisen vuoksi, koska uni on äärimmäisen tärkeää.

Eli olet kuin oletkin aloittajan kanssa samaa mieltä? Hänhän on juurikin toitottanut sitä, että ei pitäisi kummankaan joutua rytmiään muuttamaan.

Tottakai olen siinä samaa mieltä. Ja silloin se on tuhoon tuomittu suhde, jos haluaa yhteistä aikaa, mutta eletään täysin eri rytmissä. Jos aamuvirkku haluaa heti hypätä ylös touhuamaan ja toinen haluaisi jatkaa vielä löhöilyä ja viettää aikaa siinä vierekkäin ja vaikka harrastaa seksiä, niin mitä siitä tulee, kun toinen karkaa sängystä aina aikaisin tai on ollut jo monta tuntia nukkumassa, kun toista vasta alkaa vähän väsyttää?

Jos siis molemmat tykkää viettää aikaa lähinnä erikseen niin toimiihan se silloin, mutta jos tykkää läheisyydestä aamuisin, niin eipä silloin voi aamuvirkkua vierelleen toivoa.

Sitä seksiäkö ei voi harrastaa klo 7, kun molemmat heräävät virkistyneenä? Ja sinä tuomitsee turhaksi aamulla vietetyn ajan? Miksi? Illalla riekkuminenko on tärkeää. Entäs jos menisikin vuoteeseen hilpailemaan sitä puolisoa?

Vierailija
156/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme miehen kanssa normaalina arkena samassa rytmissä ja monesti lomareissuillakin, mutta nyt näin korona-aikaan lomaillessa ei juurikaan.

Itse menen sänkyyn n. klo 21 ja sammutan valot n. klo 22. Herään aamulla 6-7 välillä.

Mies taas tulee sänkyyn n. klo 24, sammuttelee valot n. klo 1 ja heräilee 9-11 välillä.

Meille kummallekaan tämä ei ole ongelma. Minä saan aamulla ne pari tuntia omaa aikaa ja mies taas illalla. Tehdään asioita yhdessä päiväsaikaan.

Vierailija
157/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli paras kommentti pitkään aikaan, olit sitten mies tai nainen ja iästä riippumatta tsemppiä vaan ja pirteyttä tuleviinkin vuosiin. Asenne kohdallaan ja valittakoot ne joilla se on verissä..

Vierailija
158/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo maininta parhaasta kommentista oli tarkoitettu tälle:

Jaa, minä eläkeläinen heräsin tänään yhdeksän aikoihin, en muista moneenko luin yöllä. Yksin, taivaalle kiitos, asun. Ja tätä yksinasumisen ihanuutta en tasan tarkkaan vaihda parisuhteeseen. Pari suhdetta kyllä on, mutta se sitten on toinen tarina.

Vierailija
159/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo maininta parhaasta kommentista oli tarkoitettu tälle:

Kiitos! Nainen olen, ikää on 65 v.

Hyvää jatkoa myös sinulle!

Vierailija
160/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jota asia häiritsee muuttakoon rytmiään. Jos mies haluaa hengailla enemmän ap:n kanssa niin herää aikaisemmin, kun ap kerran on tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan