Erilaiset rytmit puolison kanssa
Asuuko teillä aamu- ja iltavirkut? Eli toistensa täydet vastakohdat? Aiheuttaako asia riitoja?
Minun puolisoni valittaa minulle siitä, kun menen niin aikaisin sänkyyn (kahdeksalta, viimeistään yhdeksältä) ja herään aikaisin (06 - 07) myös vapailla ja lomilla.
Hän valvoo kevyesti puoleen yöhön asti ainakin ja nukkuu klo 10 - 11 saakka.
Kuulemma iltaisin nimenomaan pitäisi voida touhuta jotain kimpassa, ei ole sama asia päivällä hänen mielestään.
Ja kuulemma ei olisi sama minun vaatia, että alappa itse nukkumaan aikaisin ja herää aikaisin, niin on koko aamu aikaa touhuilla yhdessä. Iltavirkut ovat kuulemma normaalempia ihmisiä, ja minä voisin tuosta vain alkaa kääntämään rytmiäni jos haluaisin - hän ei.
Minusta asiassa ei ole ongelmaa enkä ole käskenyt häntä unirytmiään muuttamaan. Minä tykkään siitä, kun päivän aloittaa aikaisin, hän taas myöhäisistä illoista.
Ongelmaksi asian tehnee se, ettei mies keksi yksin mitään tekemistä illoille kun minä menen nukkumaan. Itse touhuan koko aamun miehen nukkuessa, enkä tarvitse siihen kädestä pitäjää. Miestä sitten taas tympii, kun on tylsää olla valveilla yksin, eikä nyt joka ilta tosiaankaan pääse kavereillekaan kun nämä viettävät sitä parisuhdeaikaa juurikin illalla hänen mukaansa.
Mites muilla?
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Siis tarvitset joka yö -11 tuntia unta? Eikö 8 riitä? Tai edes 9h joka yö. Voisit nukkua klo 22-7 ja saat silti 9h unta :D
Miksi pitäisi puolille öin valvoa heti? Etkö tosiaan ton vertaa voi joustaa?En jaksanu lukea koko ketjua jos joku jo vastannut näin.
Ei minulle tekisi tiukkaa herätä vielä aikaisemminkin. Mutta myöhempään valvominen kyllä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsisi ehkä eniten, että nukutaan 10-11 tuntia päivässä. Tuossahan menee koko elämä nukkumiseen.
Noh noh, eipäs nyt liioitella. Eihän tuossa mene puoltakaan elämästä. Unen tarve on yksilöllinen ominaisuus. Minulla se on 4-6 tuntia ja jos olen nukkunut huonosti, päikkärit pelastaa päivän. Epäsäännöllinen työ on opettanut nukkumaan silloin, kun se on mahdollista. Ja vuorokautisen unen tarpeen voi hoitaa pätkissäkin, kunhan suunnilleen saa unen tarpeensa täytettyä. Kaikkeen tottuu, kun on pakko. Puoliso nukkuu n. 8 tuntia yöllä. Siitä tulee tietysti rytmihäiriöitä minun unirytmieni kanssa, mutta kyllä se tanssi sujuu vähän sekarytmissäkin, jos on halua sopeutumiseen. Kyllä me sen verran päivittäin tavataan molempien ollessa hereillä, että tarvittavat asiat saadaan hoidettua sujuvasti, molempia tyydyttävällä tavalla.
Kyllä on epänormaalia nukkua yli 10 tunnin yöunia jatkuvasti, ei se ole enää terveellistäkään. Kannattaisi selvittää onko unen laadussa joku vika, jos ei pärjää vähemmällä. Ymmärrän sikäli miehen ärsytyksen. Noin niinkuin muuten tosiasia on, että aamuvirkkuus on yleisempää ja maailma on tehty aamuvirkkujen aikatauluun sopivaksi. Mutta suurin osa ihmisistä nukkuu sen 7-8 tuntia vuorokaudessa, niin ei tarvi ihan vielä iltakahdeksalta mennä sänkyyn herätäkseen kuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko tuo ihan normaalia, että aikuinen menee nukkumaan klo 20 vaikka heräisi jo kuudelta?
Olen mies ja koko ikäni olen herännyt aina n. 5-6 aikaan aamusta. Nukkumaan menen 20-20.30 suurinpiirtein. Se on rytmini eikä sitä muuta mikään. Jos menen nukkumaan puolelta öin, herään silti ko.aikoihin. Sitten vain seuraava ilta nukuttaa vielä enempi. Olen yrittänytkatsoa jotain ohjelmia, jotka alkaa 21 mutta tavallisesti kohdakkoin herään siihen että TV pauhaa ja minä laitan sen kiinni. En vain voi mitenkään valvoa enempää. Toisaalta herääminen 5 aikoihin aamulla ei tuota mitään tuskia, Edes haukotusta. Kesällä herään vielä tuntia aiemmin. Yleensä n. 4 aikoihin ja olenkin sanonut että herään ennen auringonnousua. Mukava katsella teranssilla kesäaamuisin auringon nousua taivaanrannalle ellei olemihinkään kiire. Aamu on kauneimmillaan aamusta. Myöskään hyttyset ja ölliäiset ei aamusta useinkaan vaivaa.
Niin, on minulla puoliso. Nukkuu keskimäärin vapaillaan 11 asti ja menee nukkumaan siinä puoleltaöin. Ei aiheuta mitään ongelmia. Ei ole koskaan aiheuttanut.
Aikuisen ihmisen täytyy päästä kahdeksalta nukkumaan? Eikä tarvi aamuyöstä herätä töihin. Kuulostaa hassulta :D. Kyllä se on kaikkien mielestä tavallisempaa ja kyllä, normaalimpaa, viettää aikaa miehen kanssa tai nähdä ystäviä, käydä leffassa, katsoa sarjoja tai vaikka perus puoliyhdeksän uutiset, käydä kaupungilla tai missä vaan, tai jos et missään näistä käy niin vaikka soitella/viesteillä kavereille kahdeksalta illalla kuin kuudelta aamulla. Onko tää provo? Mitähän ajattelit että miten vietätte miehesi kanssa yhteistä aikaa aamuvarhaisella? Keskustelette romanttisesti viinilasin äärellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuostakin pitää tehdä ongelma? Voit mennä aamulla rauhassa lenkille tai uimahalliin ja aloittaa päivän ihanan freesinä.
En yhtään ihmettele että avioerot lisääntyy kun alapeukkuja tällekkin kommentille. Antaa toisen nukkua ja eikö ole hyvä että joku haluaa pitää kunnosta huolta tässä yhä lisääntyvän lihavien ihmisten keskuudessa.
Alapeukkuja tuli siitä, että ap:lle tuo ei olisi ollutkaan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo muutaman tunnin ero on muka ongelma? Kokeilepa, ap, joskus elää perheessä, jossa molemmat tekee vuototyötä ja vielä niin, että vuorot ei yleensä osuu kohdilleen.
Vastaan nyt sinulle ja jospa te muutkin, jotka kysyvät mikä ongelma lukevat tämän:
Aloituksessa jo kerroin, että minulle asia ei ole ongelma vaan miehelle. Hän vaatii minua muuttamaan rytmini, mutta ei olisi valmis muuttamaan itse. En keksi mitään syytä, miksi juuri minun pitäisi muuttaa rytmiäni. Minusta kun se saisi muuttaa, jolle asia on ongelma. Jos haluaa herätä kanssani samaan aikaan ja mennä nukkumaan samaan aikaan, niin ei muutakun alkaa menemään nukkumaan kanssani samaan aikaan, eikös? Jos ei kelpaa minun rytmini niin eläkööt omaansa, en minä ole vaatinut sitä muuttamaan.
Ap
Eli miehesi haluaisi viettää aikaa kanssasi, mutta sinä et. Kyllä minustakin ihan parasta on köllötellä toisen vieressä sängyssä ja tietysti harrastaa seksiä. On ihanaa vain kölliä, hipsutella ja jutella. Jos toinen ei ikinä ole samaan aikaan hereillä siinä sängyssä, niin kaikki sellainen jää pois. Siksi minä aamu-unisena en enää ikinä, ikinä ala suhteeseen aamuvirkun kanssa, koska se ei vain toimi. Mikäs siinä, jos ei kiinnosta sen toisen vieressä olla, vaan mieluummin touhuilee yksinään, mutta usein sitä yhteistä aikaa on ainoastaan aamut ja illat.
N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko tuo ihan normaalia, että aikuinen menee nukkumaan klo 20 vaikka heräisi jo kuudelta?
Olen mies ja koko ikäni olen herännyt aina n. 5-6 aikaan aamusta. Nukkumaan menen 20-20.30 suurinpiirtein. Se on rytmini eikä sitä muuta mikään. Jos menen nukkumaan puolelta öin, herään silti ko.aikoihin. Sitten vain seuraava ilta nukuttaa vielä enempi. Olen yrittänytkatsoa jotain ohjelmia, jotka alkaa 21 mutta tavallisesti kohdakkoin herään siihen että TV pauhaa ja minä laitan sen kiinni. En vain voi mitenkään valvoa enempää. Toisaalta herääminen 5 aikoihin aamulla ei tuota mitään tuskia, Edes haukotusta. Kesällä herään vielä tuntia aiemmin. Yleensä n. 4 aikoihin ja olenkin sanonut että herään ennen auringonnousua. Mukava katsella teranssilla kesäaamuisin auringon nousua taivaanrannalle ellei olemihinkään kiire. Aamu on kauneimmillaan aamusta. Myöskään hyttyset ja ölliäiset ei aamusta useinkaan vaivaa.
Niin, on minulla puoliso. Nukkuu keskimäärin vapaillaan 11 asti ja menee nukkumaan siinä puoleltaöin. Ei aiheuta mitään ongelmia. Ei ole koskaan aiheuttanut.
Uskon sua täysin, koska oma isäni on samanlainen. Hän oli tuollainen jo kolmikymppisenä, heti kun lapsuusmuistoni alkavat.
Isä ei koskaan valvo klo 21 pidempään ja jos yrittää, nukahtaa TV:n eteen. :D
Äitini on siinä perheessä se "myöhään" nukkuva, vaikka menee nukkumaan ennen 23 ja herää ilman herätyksiä 07 mennessä, eli on itse asiassa melko aamuvirkku.
Harmittelin nuorempana, ettei isän ominaisuus ole periytynyt, mutta itse asiassa se sittenkin on. Se vaan aktivoitui vasta noin 35 vuoden iässä. Olen ketjussa jo monta viestiä kirjoittanut 21 mennessä nukahtava ja 05 mennessä heräävä. :)
Itsekäs mies. En muuttaisi omaa rytmiäni ollakseni miehen seuraneiti. Aikuinen ihminen keksiköön itse tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo muutaman tunnin ero on muka ongelma? Kokeilepa, ap, joskus elää perheessä, jossa molemmat tekee vuototyötä ja vielä niin, että vuorot ei yleensä osuu kohdilleen.
Vastaan nyt sinulle ja jospa te muutkin, jotka kysyvät mikä ongelma lukevat tämän:
Aloituksessa jo kerroin, että minulle asia ei ole ongelma vaan miehelle. Hän vaatii minua muuttamaan rytmini, mutta ei olisi valmis muuttamaan itse. En keksi mitään syytä, miksi juuri minun pitäisi muuttaa rytmiäni. Minusta kun se saisi muuttaa, jolle asia on ongelma. Jos haluaa herätä kanssani samaan aikaan ja mennä nukkumaan samaan aikaan, niin ei muutakun alkaa menemään nukkumaan kanssani samaan aikaan, eikös? Jos ei kelpaa minun rytmini niin eläkööt omaansa, en minä ole vaatinut sitä muuttamaan.
Ap
Eli miehesi haluaisi viettää aikaa kanssasi, mutta sinä et. Kyllä minustakin ihan parasta on köllötellä toisen vieressä sängyssä ja tietysti harrastaa seksiä. On ihanaa vain kölliä, hipsutella ja jutella. Jos toinen ei ikinä ole samaan aikaan hereillä siinä sängyssä, niin kaikki sellainen jää pois. Siksi minä aamu-unisena en enää ikinä, ikinä ala suhteeseen aamuvirkun kanssa, koska se ei vain toimi. Mikäs siinä, jos ei kiinnosta sen toisen vieressä olla, vaan mieluummin touhuilee yksinään, mutta usein sitä yhteistä aikaa on ainoastaan aamut ja illat.
N33
No kerro sinä nyt, miksi se mies ei voi alkaa heräämään aikaisin ja mennä nukkumaan aikaisin? Kerro myös, missä välissä ap sanoi ettei yhteinen aika kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on epänormaalia nukkua yli 10 tunnin yöunia jatkuvasti, ei se ole enää terveellistäkään. Kannattaisi selvittää onko unen laadussa joku vika, jos ei pärjää vähemmällä. Ymmärrän sikäli miehen ärsytyksen. Noin niinkuin muuten tosiasia on, että aamuvirkkuus on yleisempää ja maailma on tehty aamuvirkkujen aikatauluun sopivaksi. Mutta suurin osa ihmisistä nukkuu sen 7-8 tuntia vuorokaudessa, niin ei tarvi ihan vielä iltakahdeksalta mennä sänkyyn herätäkseen kuudelta.
Se on kyllä päinvastoin, aamu-uniset ovat enemmistö. Maailma on rakennettu aamuvirkkujen mukaan ainoastaan agraariyhteiskunnan takia, kun ennen vanhaan piti nousta aikaisin lypsämään lehmät. Ja siihen ajatukseen valitettavasti on jämähdetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsisi ehkä eniten, että nukutaan 10-11 tuntia päivässä. Tuossahan menee koko elämä nukkumiseen.
Jos menen sänkyyn kahdeksalta, en minä nukahda kahdeksalta. Nukahdan varmasti kuitenkin ennen yhdeksää, sama jos menen ysiltä sänkyyn niin ennen kymppiä. 8 - 10h nukun siis suunnilleen.
Ap
Minusta on aika epänormaalia, että aikuinen menee sänkyyn KAHDEKSALTA.
Mutta haittaako se? Miksi se haittaa? Sinusta se on epänormaalia, toiselle nimenomaan normaalia. Monelle epänormaalia jos ei halua lapsia, monelle taas aivan neutraali asia. Jälkimmäinen kuitenkin koskettaa enemmän parisuhteissa jos toinen haluaa lapsia ja toinen ei. Ei oikein voi kompromissia tehdä. Ensimmäisessä taas siinäpä nukkuvat niihin kellonaikoihin kun haluavat, jos sitä yhteistä aikaa kuitenkin löytyy.
Haittaa se ainakin jos toinen käy ns. toimistoaikaan töissä. Ehkä toimii jos molemmat tekee jotain 6-14 tai 7-15 aamuvuoroa ja ovat lapsettomia. Mutta jos toinen nukkuu joka päivä 20-23 välillä niin onhan se vähän outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
N33
No kerro sinä nyt, miksi se mies ei voi alkaa heräämään aikaisin ja mennä nukkumaan aikaisin? Kerro myös, missä välissä ap sanoi ettei yhteinen aika kiinnosta?
Niin, että toisen pitäisi pilata elämänlaatunsa toisen takia? Juuri tämän takia aamu- ja iltavirkut eivät sovi yhteen, jos haluavat sitä yhteistä sänkyaikaa. Aamu-unisella koko päivä on pilalla, jos joutuu heräämään aikaisin. Aamu-uniset eivät myöskään pysty nukkumaan iltakahdeksalta (kuka aikuinen ihminen muka pystyy? Johan siinä menee monta tuntia hukkaan). Siksi, jos haluaa viettää yhdessä aikaa illalla ja aamulla, niin erilaiset rytmit ei vain toimi. Ei kummankaan pidä muuttaa omaa luontaista rytmiään toisen vuoksi, koska uni on äärimmäisen tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
N33
Niin, että toisen pitäisi pilata elämänlaatunsa toisen takia? Juuri tämän takia aamu- ja iltavirkut eivät sovi yhteen, jos haluavat sitä yhteistä sänkyaikaa. Aamu-unisella koko päivä on pilalla, jos joutuu heräämään aikaisin. Aamu-uniset eivät myöskään pysty nukkumaan iltakahdeksalta (kuka aikuinen ihminen muka pystyy? Johan siinä menee monta tuntia hukkaan). Siksi, jos haluaa viettää yhdessä aikaa illalla ja aamulla, niin erilaiset rytmit ei vain toimi. Ei kummankaan pidä muuttaa omaa luontaista rytmiään toisen vuoksi, koska uni on äärimmäisen tärkeää.
Eli olet kuin oletkin aloittajan kanssa samaa mieltä? Hänhän on juurikin toitottanut sitä, että ei pitäisi kummankaan joutua rytmiään muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
N33
Siis tuossahan jää yhteiset arki-illat kokonaan kokematta, kun molemmat menevät kahdeksalta nukkumaan ja aamulla pitää kuitenkin herätä töihin. En missään nimessä olisi edes harkinnut ap;n kanssa yhteenmuuttoa.
Meillä on täysin erilainen rytmi miehen kanssa ja ollut aina (50v naimisissa). Eipä tuo ole häirinnyt.kun lapset oli pieniä, oli kiva ,kun hän heräsi aikaisin vapaapäivien aamuin ja minä sain nukkua.
Olen itse ollut lapsesta saakka illan virkku ja mielellään nukkunut aina ,kun mahdollista, lomilla ja nyt vanhana klo 10-11 saakka aamulla. Mies on taas valittanut jo nuoresta saakka ,kun herää 5-6 aikaan , stresssaaja tyyppi ollut aina. No nyt iäkkäänä nukkuu päivällä 2 h ja sit taas valittaa ,kun herää aikaisin.
Ei normaalilla ihmisellä riitä unta kuin 6-8h , kun työt ei rasita. Ei meidän väleihin ole erirytmisyys vaikuttanut. Joskus vaan ärähdän, kun kitisee heräämisestä, että kantsii laskea yhteen ne yöunet+päiväunet , elikkä 6+2=8 h. Minusta on hauskaa lukea myöhään ja kuunnella mm äänikirjoja.
Meillä on iso lukaali, joten kummallakin on mahdollisuus tehdä kaikenlaista aamuin illoin, toisen häiriintymättä.
Mikään ei ole ihanampaa kuin leffailta myöhään, sitten yhdessä nukkumaan ja aamulla herätään myöhään ja köllitään ja halaillaan pitkään.
Ei mikään ihme että mies tota ehkä kaipaa.
Itse koen että Ap voisi harkita oman asenteen muutosta. Itse teen kahta työtä, ja silti löydän aikaan iltaisin miehelleni, joka elää myöhempää rytmiä kuin minä. Herään 5.50. Aloitan työt 6. Jos menen toimistolle, herään 5. Lopetan työt 14-15 ja menen toisiin töihin 15-16. Pääsen yleensä 22 tai 21. Tulen kotiin 22.-22.30. Tehdään iltapalaa, jutellaan ja mennään katsomaan pari jaksoa yhteistä sarjaa. Nukahdan siinä 00. Viikonloppuisin sitten vietetään enemmän aikaa yhdessä päivisin ja nukutaan myös pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon sua täysin, koska oma isäni on samanlainen. Hän oli tuollainen jo kolmikymppisenä, heti kun lapsuusmuistoni alkavat.
Isä ei koskaan valvo klo 21 pidempään ja jos yrittää, nukahtaa TV:n eteen. :D
Äitini on siinä perheessä se "myöhään" nukkuva, vaikka menee nukkumaan ennen 23 ja herää ilman herätyksiä 07 mennessä, eli on itse asiassa melko aamuvirkku.
Harmittelin nuorempana, ettei isän ominaisuus ole periytynyt, mutta itse asiassa se sittenkin on. Se vaan aktivoitui vasta noin 35 vuoden iässä. Olen ketjussa jo monta viestiä kirjoittanut 21 mennessä nukahtava ja 05 mennessä heräävä. :)
Tämä onkin ihan eri asia kuin ap:lla, nukut 8h yössä, et 11h. Itsekin menen klo 21 nukkumaan koska joudun heräämään töihin 4.30. Mutta ei se kivaa ole, mielelläni nukkuisin klo 22-06 jos saisin valita. Olisi suorastaan luksusta! Olen aina ollut aamuvirkku ja tykännyt herätä aikaisin mutta jotain rajaa tuossakin toivoisi olevan.
Miehesi kuulostaa kajahtaneelta. Ei siis heräämisaikansa osalta vaan tuon, että sun pitää mennä sänkyyn häntä odottamaan. :D Ja kontrolloi myös nousemisaikaasi.
Oikeastiko suostut tuollaiseen? Miksi?