Erilaiset rytmit puolison kanssa
Asuuko teillä aamu- ja iltavirkut? Eli toistensa täydet vastakohdat? Aiheuttaako asia riitoja?
Minun puolisoni valittaa minulle siitä, kun menen niin aikaisin sänkyyn (kahdeksalta, viimeistään yhdeksältä) ja herään aikaisin (06 - 07) myös vapailla ja lomilla.
Hän valvoo kevyesti puoleen yöhön asti ainakin ja nukkuu klo 10 - 11 saakka.
Kuulemma iltaisin nimenomaan pitäisi voida touhuta jotain kimpassa, ei ole sama asia päivällä hänen mielestään.
Ja kuulemma ei olisi sama minun vaatia, että alappa itse nukkumaan aikaisin ja herää aikaisin, niin on koko aamu aikaa touhuilla yhdessä. Iltavirkut ovat kuulemma normaalempia ihmisiä, ja minä voisin tuosta vain alkaa kääntämään rytmiäni jos haluaisin - hän ei.
Minusta asiassa ei ole ongelmaa enkä ole käskenyt häntä unirytmiään muuttamaan. Minä tykkään siitä, kun päivän aloittaa aikaisin, hän taas myöhäisistä illoista.
Ongelmaksi asian tehnee se, ettei mies keksi yksin mitään tekemistä illoille kun minä menen nukkumaan. Itse touhuan koko aamun miehen nukkuessa, enkä tarvitse siihen kädestä pitäjää. Miestä sitten taas tympii, kun on tylsää olla valveilla yksin, eikä nyt joka ilta tosiaankaan pääse kavereillekaan kun nämä viettävät sitä parisuhdeaikaa juurikin illalla hänen mukaansa.
Mites muilla?
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei vaikuta olevan erilaisissa rytmeissä vaan poikkeuksellisen suuressa unen tarpeessa, keskimäärin aikuinen nukkuu 7-8 tuntia. Oletko AP aina nukkunut noin paljon?
Tämä. Mua nauratti kun aiemmin mainitsemani aamuvirkkuystäväni kerran kauhisteli että miten joku voi nukkua klo 11 asti, miten ihmeessä riittää unta niin pitkälle. Hän kun herää aina seitsemältä, viikonloppuisinkin. Minä siihen että menin nukkumaan klo 4 ja heräsin klo 11, eli nukuin 7h. Ystäväni meni nukkumaan klo 20 ja heräsi klo 7, eli nukkui 11 h.
Että semmoinen unikeko olen minä. :D
/25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sekä jääkiekko- että taitoluistelujunioreilla myöhäisin harjoitusaika on kello 21–22. Molemmissa seuroissa myöhäinen vuoro osuu 12–13-vuotiaille junioreille kerran viikossa."
https://yle.fi/uutiset/3-9543655
Siinä esimerkki nuorten harrastusvuoroista. Tottakai koskee vain näitä lajeja ja nuori voi harrastaa paljon muutakin, mutta kyllä elämä kapenee, jos lähtee oletuksesta että klo 19 on kaikki toiminta seis ja sen jälkeen ollaan vain kotona unta odottamassa.
Meidän perheessä 12-13-vuotias ei harrastaisi tuota, koska kokisimme sen mahdottomaksi yhtälöksi. Ei se sinänsä sen mutkikkaampaa ole.
Mutta nämä ovat valintakysymyksiä, moni valitsee toisin ja se heille totta kai suodaan. :)
Lapsesi huomaisi olevansa lahjakas luistelija ja innostuisi siitä, haluaisi aloittaa harrastuksen ja kaveritkin harrastaisivat sitä. Sinä sanoisit, että ei käy, koska haluat hänen olevan kotona iltaisin klo 19 mennessä? Aika julmaa.
Anteeksi, mutta missä lukee, että kotona pitäisi olla klo 19 mennessä? Klo 19 ja 22.30 (jolloin lapsi ehkä realistisesti olisi kotona, ellei hallin vieressä asu) välissä on useita tunteja.
Näen asian kuitenkin niin, että 22.30 on arkena kerta kaikkiaan liian myöhäinen kotiintuloaika 12-vuotiaalle, vaikka hän olisikin luistelemassa eikä juomassa pirtua. :D
Ja joo, jos se on julmaa, ettei käytännössä kukaan voi tehdä elämässä kaikkea mitä haluaa, niin sitten se on julmaa.
Minä tarvitsen vähemmän unta kuin mieheni. Mieheni haluaa sänkyyn 22 jälkeen ja on unessa viimeistään 23. Herää aamulla 8 maissa.
Itse valvoskelen päälle 23 ja herään 6-7 välillä.
Yleensä mennään yhtä aikaa sänkyyn ja viikonloppuisin makoilen sängyssä kännykkää selaten kunnes mies herää. Viikolla toki sitten kalenterin mukaan nousen yleensä ennen miestäni.
Ei ole tarvinnut riidellä koskaan siitä että on eri rytmit, kun ei se ole meille mikään kynnyskysymys. Jos minua valvotuttaa, niin valvon sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun on nyt vedetty nuo lapset mukaan vaikka meillä ei sellaisia ole.
Jos meille tulisi lapsi/lapsia niin tottahan se muuttaa elämäämme moneltakin kantilta. Luultavasti molempien rytmitkin muuttuisivat pakostakin, aina sen mukaan minkä ikäinen lapsi on ja miten nukkuu. Aivan sama kuin vaikkapa uusi työpaikka, joka vaatii erilaista rytmiä.Nyt kuitenkin puhutaan kahden aikuisten taloudesta, jossa molemmilla arki työ (minulla klo 06 - 14.30 ja miehellä 07 - 15.30).
Ap
Eihän nuo työajat menee mitenkään yhteen avauksessa mainitsemiesi unirytmien kanssa. Miehesi nukkuisi puolet tuöpäivästään ja itsekin menet töihin ennen heräämistä?
Aloituksessa puhuin loma-ajoista sekä viikonlopuista. Arkisin menen nukkumaan samaan aikaan kuin muutoinkin, eli klo 20 - 21 mutta herään ennen viittä. Mies menee nukkumaan arkisinkin puolen yön aikaan ja herää sitten kuudelta.
Ap
Aloituksessa sanoit kyllä selvästi, että heräät klo 6-7 aikaan, myös vapailla ja lomilla. Nyt heräätkin jo viideltä arkena. Näin se tarina alkaa muuttua...
Tarkoitin, etten vapailla/lomilla nuku tuon pitempään, mutta joo, harhaan johtavasti sanottu, myönnetään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsisi ehkä eniten, että nukutaan 10-11 tuntia päivässä. Tuossahan menee koko elämä nukkumiseen.
Jos menen sänkyyn kahdeksalta, en minä nukahda kahdeksalta. Nukahdan varmasti kuitenkin ennen yhdeksää, sama jos menen ysiltä sänkyyn niin ennen kymppiä. 8 - 10h nukun siis suunnilleen.
Ap
Minusta on aika epänormaalia, että aikuinen menee sänkyyn KAHDEKSALTA.
Musta eri rytmit on just hyvä asia - saa omaa aikaa. Siksi yritän mennä aiemmin nukkumaan ja herätä sitten kun muut vielä nukkuvat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset työajat teillä on?
Jos on sellainen perustoimistotyöaika 8-16, on aamulla herättävä noi klo 6 ja töiden jälkeen on päiväkodin/kaupan jälkeen kotona n. klo 17. Laitat siinä ruuan, kuskaat ehkä lapsen harrastukseen, autat läksyissä, laitat lapset nukkumaan, niin aika vähiin jää oma ja parisuhdeaika jos kasilta on nukkumassa.
Mun on ainakin pakko saada hetki hiljaista aikaa lasten mentyä nukkumaan, joten pakostakin illat venyy 22.30-23.30 asti.
Viikonloppuna on taas ihanaa, kun ei voi nukkua pidempään, eikä ole pakko vääntäytyä kukonlaulunaikaan ylös.
Elämäntilanteita on toki monia, mutta uskoisin, että päivätyössäoleville lapsiperheelliselle unirytmi 20-06 voi jokapäiväisesti olla aika haastava ja perheen yhteinen aika kovin vähäinen.Mulla on täysin vapaat työajat, teen friikkuna töitä tietokoneella kotona.
Usein aloitankin työpäiväni ennen aamuviittä muun perheen vielä nukkuessa. On ihanaa, kun päivän saa sitten aikaisin pakettiinkin.
Muutenkin mun oma aika on siinä aamussa, kun muut nukkuvat. Saan siitä henk. koht. sillai enemmän irti kuin illalla, jolloin takaraivossa jyskyttää, että koskahan pitäis olla nukkumassa, pitäis varmaan jo. :D
Itse olen todella aamutorkku. En kiellä, ettenkö haluaisi joskus myös olla aikaisin hereillä ja tehdä esim. rauhassa töitä silloin. Ajassa on vaan se metka juttu, että sitä on kaikille tasan sama määrä. Ei sitä tule mistään lisää, vaikka heräisi jo klo 3 aamuyöllä. Jos tahtoo unta saada tarpeeksi, ja monille se oikeasti tarpeeksi on jotain 7-10h väliltä, niin se on sitten illasta pois. Muu perhe tulee töistänsä ja harratuksistansa, niin yksi sanoo "hyvää yötä".
No näinhän se on, että tunteja on sama määrä! Ja jotkut varmaan nauttivat eniten niistä yön tunneista. Silloin varmasti nimenomaan kannattaa valvoa myöhään. :)
Ja se voi tosiaan olla totta, että sitten tuntuu inhottavammalta sanoa "hyvää yötä", kun lapset ovat teinejä ja jäävät valvomaan ja olemme aivan eri rytmissä! Sitä asiaa täytyy tarkastella sitten. Vielä se on kaukainen ajatus.
Tällä hetkellä aamut ovat mulle ihan lyömättömän ihania. Kun aamulla olen juuri herännyt pirteänä ja muu maailma vielä nukkuu, tunnen, että saan ajastani 101% irti.
T. Se aiempi aamuvirkku
Minulla tulee monesta tämän ketjun iltavirkusta mieleen sateenkaariväki. Maailma on pitkään pyörinyt heteroiden ja aamuvirkkujen tahtiin, ja nyt kun sitä on (onneksi) tasa-arvoistettu niin nämä iltavirkut sättii aamuvirkkuja ja parjaa jopa huonoiksi vanhemmiksi tämän vuoksi. Siis kauheaa meteliä pidetään. Yksikään aamuvirkuista ei ole tässä sanonut, että kyllä pitää mennä kasilta nukkumaan ja herätä viideltä, kun taas toisinpäin kauheaa kauhistelua. Aivan kuten moni seksuaalivähemmistöön kuuluva moittii heteroita milloin mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Musta eri rytmit on just hyvä asia - saa omaa aikaa. Siksi yritän mennä aiemmin nukkumaan ja herätä sitten kun muut vielä nukkuvat
Itse sain paljon omaa aikaa, kun erosin. Nyt saa olla kunnolla rauhassa. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsisi ehkä eniten, että nukutaan 10-11 tuntia päivässä. Tuossahan menee koko elämä nukkumiseen.
Jos menen sänkyyn kahdeksalta, en minä nukahda kahdeksalta. Nukahdan varmasti kuitenkin ennen yhdeksää, sama jos menen ysiltä sänkyyn niin ennen kymppiä. 8 - 10h nukun siis suunnilleen.
Ap
Mutta haittaako se? Miksi se haittaa? Sinusta se on epänormaalia, toiselle nimenomaan normaalia. Monelle epänormaalia jos ei halua lapsia, monelle taas aivan neutraali asia. Jälkimmäinen kuitenkin koskettaa enemmän parisuhteissa jos toinen haluaa lapsia ja toinen ei. Ei oikein voi kompromissia tehdä. Ensimmäisessä taas siinäpä nukkuvat niihin kellonaikoihin kun haluavat, jos sitä yhteistä aikaa kuitenkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee monesta tämän ketjun iltavirkusta mieleen sateenkaariväki. Maailma on pitkään pyörinyt heteroiden ja aamuvirkkujen tahtiin, ja nyt kun sitä on (onneksi) tasa-arvoistettu niin nämä iltavirkut sättii aamuvirkkuja ja parjaa jopa huonoiksi vanhemmiksi tämän vuoksi. Siis kauheaa meteliä pidetään. Yksikään aamuvirkuista ei ole tässä sanonut, että kyllä pitää mennä kasilta nukkumaan ja herätä viideltä, kun taas toisinpäin kauheaa kauhistelua. Aivan kuten moni seksuaalivähemmistöön kuuluva moittii heteroita milloin mistäkin.
En minä säti sen enempää. Yhteiskunta on edelleen "vammaisesti" rakennettu aamuvirkkuuden ehdoilla. Koulutkin pitää jostain syystä aloittaa useimmiten klo 8, vaikkei siihen ole mitään syytä. Aikaa on vuorokaudessa kaikille saman verran, joten menköön kukin milloin tahansa nukkumaan, mutta sama unimäärä tarvitaan virkeyteen joka tapauksessa ja saman verran aikaa jää työnteolle joka tapauksessa. Pikkuhiljaa harrastukset ja kaikki muukin elämä on muuttunut vähän myöhemmäksi kuin ennen, joten aamuvirkkujenkin on joustettava niissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta haittaako se? Miksi se haittaa? Sinusta se on epänormaalia, toiselle nimenomaan normaalia. Monelle epänormaalia jos ei halua lapsia, monelle taas aivan neutraali asia. Jälkimmäinen kuitenkin koskettaa enemmän parisuhteissa jos toinen haluaa lapsia ja toinen ei. Ei oikein voi kompromissia tehdä. Ensimmäisessä taas siinäpä nukkuvat niihin kellonaikoihin kun haluavat, jos sitä yhteistä aikaa kuitenkin löytyy.
Olen eri, mutta kyllä haittaisi vaikka itsekin olen aamuvirkku. Eihän tuossa jää arki-iltoina yhtään yhteistä aikaa töiden ja harrastusten jälkeen. Ihan mahdoton yhtälö kyllä olisi.
Kyllä. Mies herää kuudelta viimeistään vaikka on sairaseläkkeellä "Jahas, kello on puoli kuusi!" ja hyppy ylös sängystä kahvia keittämään. Itse nukkuisin 11-12 niinä päivinä kun voin, mutta en kehtaa.
Herään yhdeksän aikoihin toisen kerran yleensä ja jos olen tulossa makuuhuoneesta 7 aikaan, hän laittaa minut sinne takaisin ja sanoo että nyt on vielä aikainen aamu, meneppä takaisin nukkumaan. Toinen mikä ärsyttää on että mies haluaa mennä aikaisin nukkumaan ja haluaa että minä menen eka sänkyyn odottamaan. Sitten hän katsoo telkkaria, tulee sänkyyn, aletaan nukkumaan (hän alkaa, minä makaan pimeässä ja odotan että nukahtaa ) sitten kun on nukahtanut, nousen ylös ja alan palstailemaan tai katson telkkaria.
Meillä toinen aamutyössä ja toinen yötyössä. Ei siinä ole oikeen nokan koputtamista. Minä menen klo 20.00 nukkumaan työpäivinä ja mies vasta herää vuoroonsa. Epäsäännölliset vuorot kummallakin joten jos yhtäaikaa sattuu vapaa silloin tehdään yhdessä jotain ja molemmat joustaa uniajoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun on nyt vedetty nuo lapset mukaan vaikka meillä ei sellaisia ole.
Jos meille tulisi lapsi/lapsia niin tottahan se muuttaa elämäämme moneltakin kantilta. Luultavasti molempien rytmitkin muuttuisivat pakostakin, aina sen mukaan minkä ikäinen lapsi on ja miten nukkuu. Aivan sama kuin vaikkapa uusi työpaikka, joka vaatii erilaista rytmiä.Nyt kuitenkin puhutaan kahden aikuisten taloudesta, jossa molemmilla arki työ (minulla klo 06 - 14.30 ja miehellä 07 - 15.30).
Ap
Eihän nuo työajat menee mitenkään yhteen avauksessa mainitsemiesi unirytmien kanssa. Miehesi nukkuisi puolet tuöpäivästään ja itsekin menet töihin ennen heräämistä?
Aloituksessa puhuin loma-ajoista sekä viikonlopuista. Arkisin menen nukkumaan samaan aikaan kuin muutoinkin, eli klo 20 - 21 mutta herään ennen viittä. Mies menee nukkumaan arkisinkin puolen yön aikaan ja herää sitten kuudelta.
Ap
Aloituksessa sanoit kyllä selvästi, että heräät klo 6-7 aikaan, myös vapailla ja lomilla. Nyt heräätkin jo viideltä arkena. Näin se tarina alkaa muuttua...
Se on näissä aloittelijoiden provoissa ongrlmana, kun ei itsekään muista, mitä on kirjoittanut, eikä kiireessä ehdi tarkistaa.
Se työ/yöaikoja ihmetellyt.
Siis tarvitset joka yö -11 tuntia unta? Eikö 8 riitä? Tai edes 9h joka yö. Voisit nukkua klo 22-7 ja saat silti 9h unta :D
Miksi pitäisi puolille öin valvoa heti? Etkö tosiaan ton vertaa voi joustaa?
En jaksanu lukea koko ketjua jos joku jo vastannut näin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mies herää kuudelta viimeistään vaikka on sairaseläkkeellä "Jahas, kello on puoli kuusi!" ja hyppy ylös sängystä kahvia keittämään. Itse nukkuisin 11-12 niinä päivinä kun voin, mutta en kehtaa.
Herään yhdeksän aikoihin toisen kerran yleensä ja jos olen tulossa makuuhuoneesta 7 aikaan, hän laittaa minut sinne takaisin ja sanoo että nyt on vielä aikainen aamu, meneppä takaisin nukkumaan. Toinen mikä ärsyttää on että mies haluaa mennä aikaisin nukkumaan ja haluaa että minä menen eka sänkyyn odottamaan. Sitten hän katsoo telkkaria, tulee sänkyyn, aletaan nukkumaan (hän alkaa, minä makaan pimeässä ja odotan että nukahtaa ) sitten kun on nukahtanut, nousen ylös ja alan palstailemaan tai katson telkkaria.
No ei ole tuokaan kyllä normaalia touhua.
Vierailija kirjoitti:
Oletko lapsi ja mies isäsi? Siltä tuo kuulostaa, kuka aikuinen antaa toisen käskyttää nukkumisesta? Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole tuokaan kyllä normaalia touhua.
No, olemme aika erilaisia. Meillä on iso ikäero ja mulla kehityshäiriö niin se kohtelee välillä kuin lasta ja ei haittaa minua kyllä ollenkaan, vaan tulee turvallinen olo.