Vain mieheni sai kutsun kaverinsa häihin
Samoin miehen ex-kihlattu. Mutta en minä. Ollaan kuitenkin seurusteltu 1,5 vuotta ja asutaan yhdessä että en mikään ihan uusi naama ole miehen kaveriporukassa.
Aika läpinäkyvä mielenilmaus tuolta kaverilta siitä kenen kanssa mieheni pitäisi hänen mielestään seurustella.
No kyllä mä keksin tekemistä, lähen vaikka kavereiden kanssa baariin tai muuta, vietän mukavan koti-illan mutta kyllä silti harmittaa kun niistä häistä on puhuttu koko kevät kaveripiirissä.
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:12"]
Ohis, mutta olisko mahdollista että hääpari/sulhanen on kysynyt AP:n mieheltä haluaako hän kutsun myös AP:lle?
Mies on sitten saattanut sanoa ettei tarvitse kutsua, ei ilkeyttään tmv. vaan ajatellut ehkä ettei "muidenkaan avokit" tule, tai ettei AP:ta kiinnosta (ehkä on jotain maininnutkin että "samana viikonloppuna Riitta-tädin 60-v juhlat" tmv.)
Me ainakin kysyimme lähippirin ihmisiltä että millaisella kokoonpanolla haluavat tulla (esim. serkuilta ja kavereilta että haluavatko tulla yksin/puolison kanssa/koko perheenä) ja kutsut laitettiin sitten sen mukaan.
Ja omaksi yllätykseksemme todella moni halusi tulla ilman lapsia, vaikka lapsettomat häät eivät olleet kyseessä (meillä ei lapsia ollut tuolloin) ja perusteena se että ihana päästä viettämään iltaa aikuisten kesken.
Jos oikeasti AP:lle läheinen pari kyseessä, niin asiasta voi puhua!!! Kysyköön miksei kutsua tullut hänelle.
[/quote]
No lapset on vähän eri juttu kuin avovaimo :)
Kysyttekö te vierailtanne, haluatteko tulla ilman vaimoanne tai miestänne :)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 11:39"]
Ihanaa! Kesä, häät ja mielensäpahoittajat ovat taas täällä! :)
[/quote]
vahingossa yläpeukutin kun piti laittaa alas, taas kesän minä-minä bridezilla! hyviä kemuja!<3
[/quote]
Väärin, omat häät olivat jo kaksi vuotta sitten eikä meillä ollut ongelmia kutsujen kanssa :) Oli pienet häät ja kaikki joilla oli jonkin sortin puoliso kutsuttiin avec. Minua itseäni ei ole harmittanut yhtään, että entisille poikaystäville ja nykyiselle aviomiehelle tulleet kutsut eivät aina koskeneet minua. Mitä tuollaista tyhjänpäiväistä vatvomaan? :)
No en yhtään ihmettele jos ei kutsuta jotain tyttö- tai poikaystäviä tai avopuolisoita, aviopuoliso on sitten eri asia, se olisi moka.
Oohhohohohooo, mä haluaisin nähdä noiden avopareja väheksyvien henkilöiden vieraslistan; monenko susiparin puolison on kehdattu jättää kutsumatta omiin häihin.
Mutta ap:n juttuun: onhan tuossa aihetta pahoittaa mielensä, erityisesti kun olette tekemisissä usein. Ja jos miehesi olisi fiksu, hän kieltäytyisi kutsusta koska te olette kuitenkin pari. Tosin tuo muuttuu, jos vain toisen kutsumiseen olisi joku syy; hyvin pieni vihkitilaisuus jne. mutta se ei ilmeisesti ole tällä kertaa se juttu.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 08:36"]
Minusta on moukkamaista ja huonotapaista jättää kutsumatta avec - oli sitten vasta alettu seurustelemaan tai seurusteltu vuosia. Ei ole kohteliasta millään tavalla.
[/quote]
Ihan kuninkaallisissa häissäkin toimitaan niin, että läheskään kaikkia aveceja ei kutsuta.
[/quote]
Ihan niihin kuninkaallisiin häihin tulisi muuten tuhansia ihmisiä, koska heillä on niin paljon sidosryhmiä, jotka pitäisi sitten kaikki kutsua. Mutta kiva verrata perus-pertin häitä sellaisiin :) "Hei ei maddekaan kutsunut augusta von bettersdorffin miestä häihinsä. Me voidaan ihan hyvin jättää kutsumatta Maija, vaikka se asuukin Mikon kanssa. Kutsutaan kuitenkin samasta kaveripiiristä Seppo ja Seija, vaikka ne ovat tunteneet vasta puoli vuotta toisensa. Ku me päätetään ketä me kutsutaan ja mitä välii vaikka Maija pahottais mielensä. Kehtaaki sit osottaa mieltään, kun nähdään joka viikko ja halutaan kertoa meidän hääasioista niille. Nää on mun, eikun meidän juhlat ja mä saan tehdä mitä mä haluuuuun!".
Me olemme olleet naimisissa. 20 vuotta. Ja kutsu setkun häihin tuli vain miehen nimellä. Mies ei mennyt
Minusta on moukkamaista ja huonotapaista jättää kutsumatta avec - oli sitten vasta alettu seurustelemaan tai seurusteltu vuosia. Ei ole kohteliasta millään tavalla.
Mäkin olen sitä mieltä, että tuo on kutsujalta tökeröä.
Se että miehen exä on kutsuttu, on ok, jos kerran ex on näiden ihmisten ystävä. Mutta jos samasta porukasta kutsutaan osa puolisoineen ja osa ei, se on tökeröä.
Jos kutsuu jonkun futisjengin tai kuoron tai muun harrastusporukan, voi kutsua ilman puolisoita, jos niiden puolisoiden kanssa ei ole koskaan tekemisissä. mutta silloin koko se porukka kutsutaan ilman aveceja. Ei niin, että jonkun puoliso kutsutaan ja toisen ei. Tässä tapauksessa samasta kaveriporukasta toisten puoliso on kutsuttu ja toisten ei - se ei ole millään tavalla kohteliasta tai sopivaa.
Aina joku vetää se kortin, että johonkin se raja on vedettävä, kun kutsuttavia on paljon. Tällä tavalla sitä ei kuitenkaan voi vetää. Juhlat pitää mitoittaa sen mukaan kun on varaa ja jättää vaikka sitten kaverit pois tai se futisjengi kokonaan pois, jos ei ole varaa. Ei voi mielivaltaisesti kutsua samasta porukasta toisia puolisoineen ja toisia ei. Tai ainahan voi tehdä mitä vaan, mutta millään muotoa tyylikästä toimintaa se ei ole.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 22:57"]Eikö miehesi ole loukkaantunut ettei kaveri kutsu hänen kumppaniaan vaikka muiden kutsutaan. Itse kyllä miettisin kuinka paljon minua arvostetaan ystävänä jossei minun puolisoa voi kutsua.
[/quote]
Komppaan. Miehenä loukkaantuisin, jos puolisoani ei kutsuttaisi. Kysyisin asiasta kaveriltani ja jos avec ei ole tervetullut, en menisi minäkään. Ei sellainen ihminen mikään oikea ystävä olisi kuitenkaan.
1,5v seurustelua on lyhyt aika.
Älä turhaan ole niin mustasukkainen, ei se ex nappaa ukkoasi sen illan aikana, jos teillä on kaikki kunnossa.
onhan tuo todella tökeröä, varsinkin, kun näette toisianne usein. Ehkä miehesi voisi ottaa asian puheeksi ystävänsä kanssa, tyyliin "niistä teidän häistä, ihmeteltiin vähän XXX:n kanssa, että kutsussa oli vain minun nimeni, onkohan siinä tullut joku kömmähdys..?"
Aika tökerösti tehty, kuvitteleekohan ne että tuo ei vaikuta teidän väleihinne millään lailla. Jos olette tosiaan viikottain tekemisissä keskenänne niin muuttuuhan se jatkossa toisenlaiseksi koska sinua ei selvästi otetakaan mukaan porukkaan.
Jos olette tosiaan noin läheisiä niin miehesi pitäis kysyä asiaa kaveriltaan ihan suoraan. Miksi on tehty tuollainen päätös ja onko se jotenkin perusteltavissa, miehen pitäis vielä kehottaa kaveriaan perustelemaan päätös suoraan sinulle, eihän sitä kaverit voi alkaa päättää kenen kanssa kukin on parisuhteessa, vaikka aika monessa kaveripiirissä seurusteluasioihin pyritäänkin vaikuttamaan niin kutsumatta jättäminen on minusta aivan törkeetä.
Jos miehes oikeasti menee sinne, niin se on selvästi osoitus ettei teidän suhteenne ole kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 08:55"]
1,5v seurustelua on lyhyt aika.
Älä turhaan ole niin mustasukkainen, ei se ex nappaa ukkoasi sen illan aikana, jos teillä on kaikki kunnossa.
[/quote]
Ei ole kavereiden tai kutsujien tehtävä arvioida, mikä on suhteen pituus. Kaikki avoliitossa/avioliitossa elävät on tällaisissa asioissa asetettava samalle viivalle riippumatta siitä, onko suhde kestänyt 20 vuotta tai 2 viikkoa.
Jos joku menee viikon tuntemisen jälkeen animisiin, hän on aviopuoliso ja häntä tulee sellaisena kohdella. Ei kuulu kavereiden arvottaa, että koska menitte niin nopeasti naimisiin, mun ei tartte kutsua sinua, kutsun vain yli vuoden toisensa tunteneet avioparit.
Älä välitä. Me ollaan oltu naimisissa 12v (yhdessä 15v) ja edelleen miehen puolen suku kutsuu vain mieheni ja puhuttelee vain miestäni. Siis esim. "Onko tämä XX sinun uusi auto?", kun mielestäni kuuluisi kysyä onko tämä TEIDÄN uusi auto. Ihan jokaisessa asiassa kysyvät vain mieheltäni ja puhuvat vain yksikössä.
Nyt on tulossa mieheni kummilapsen rippijuhlat ja kutsu tuli vain taas miehelleni. Miehen suku on kuitenkin ihan fiksua ja ovat minulle muutoin ihan kohteliaita. Olen ajatellut, että eivätkö vain tule ajatelleeksi miten tökeröä tuollainen on ja miten ulkopuoliseksi tuollainen saa mun olon. Vai eikö ne todellakaan vieläkään tunne mua osaksi mieheni elämää.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 08:36"]
[/quote]
Ihan kuninkaallisissa häissäkin toimitaan niin, että läheskään kaikkia aveceja ei kutsuta.
[/quote]
Niin... Suomalaisen Maija ja Matti Meikäläisen häiden kutsulista onkin samaa luokkaa kuin kuninkaallisten häiden... :)
P.S Ilman muuta pari saa jättää kutsumatta vieraansa puolison, vaikka olisikin vakiintunut. Mutta ei se nyt kovin nättiä käytöstä ole, eikä tarvitse loukkaantua jos myös kutsuttu jättää saapumatta.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 09:19"]
Älä välitä. Me ollaan oltu naimisissa 12v (yhdessä 15v) ja edelleen miehen puolen suku kutsuu vain mieheni ja puhuttelee vain miestäni. Siis esim. "Onko tämä XX sinun uusi auto?", kun mielestäni kuuluisi kysyä onko tämä TEIDÄN uusi auto. Ihan jokaisessa asiassa kysyvät vain mieheltäni ja puhuvat vain yksikössä.
Nyt on tulossa mieheni kummilapsen rippijuhlat ja kutsu tuli vain taas miehelleni. Miehen suku on kuitenkin ihan fiksua ja ovat minulle muutoin ihan kohteliaita. Olen ajatellut, että eivätkö vain tule ajatelleeksi miten tökeröä tuollainen on ja miten ulkopuoliseksi tuollainen saa mun olon. Vai eikö ne todellakaan vieläkään tunne mua osaksi mieheni elämää.
[/quote]
Voisko ne olla niin outoja, että eivät ymmärrä, että kutsuun tulee laittaa kummankin nimi? Siis jos vaan laittavat miehen nimen ja olettavat, että koko perhe tulee?
Jätätkö sä aina menemättä, jos kutsussa vain miehesi nimi? Eikö kukaan ihmettel, missä sä oot, vai onko kaikille päivänselvää, että sä et tuu. Eikö miehesikin jo huomauta asiasta heille?
Hyvä ystäväni menee naimisiin ja he tekivät sulhasen kanssa sellaisen linjanvedon, että hääkutsu ei ole avec. Ilmoittivat tästä etukäteen kaikille ja syyn, eli haluavat kutsua häihin mahdollisimman paljon ystäviään, joita molemmilla on todella paljon! Näin ollen kutsuvat vaan sellaiset pariskunnat, joista tuntevat molemmat osapuolet hyvin. Mielestäni tämä on täysin ok!
Meillä moni alun perin ystävän puoliso on tosi läheinen ja ystävä itsekin, ei pelkkä ystävän puoliso. Mulle tollanen rajaaminen olisi tosi vaikeaa, koska joku alunperin puolisona kuvioihin tullut voi olla jopa läheisempikin kuin joku lapsuuden ystävä, johon ei ole kauheasti tullut pidettyä yhteyttä. Parista miehen ystävän puolisosta on tullut mulle tosi hyvä ystävä. Ei heitä voisi jättää pois, jolloin olisi tosi vaikeajättää muidenkaan ystävien puolisoita pois.
Kyllä tuolalisella toiminnalla selkeästi osoitetaan, kuka on ystävä ja kuka "vaan puoliso", jota ei oikeasti arvoteta läheisiin tai ystäviin.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 00:11"]
No en yhtään ihmettele jos ei kutsuta jotain tyttö- tai poikaystäviä tai avopuolisoita, aviopuoliso on sitten eri asia, se olisi moka.
[/quote]
avopuoliso on melkein kuin aviopuoliso, kaikki eivät mene ikinä naimisiin.