Töistä yritetty soittaa eilen ja tänään useampaan kertaan
Olen lomalla, enkä tietenkään ole vastannut. Vastaajassa viesti, että olisivat soitelleet töihin. Eikö tuo ole aika kyseenalaista, kun en nyt kuitenkaan ole missään päivystämässä enkä varalla, vaan ihan vain vapaalla, lomalla?
Kommentit (59)
Ei vitura ei kai kukaan täysjärkinen viikonloppusin töitä tee??? Eihän? Aika köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Mistä alasta kyse? Tapahtuuko tätä juuri muuta kuin hoitoalalla ja siivousalalla?
Kuule on aika paljon muutakin aloja joita tarvitaan ympäri vuoden. Esimerkkinä vaikka julkinen liikenne.
Sincc
Vierailija kirjoitti:
No riippuu missä työssä on. Esim. lääkärin virkatyöhän edellyttää työhön tulemista kun käsketään, vuosilomakin täytyy keskeyttää, jos työnantaja määrää. Toki aina voi sanoa, että juuri avasi punkkupullon eikä voi päihtyneenä lähteä. Mutta seuraavana päivänä jo joutuu mennä. Jossain ei-virkatyössä ei tällaisia velvoitteita ole. Tietysti jos jousto on tasan nolla työntekijän puolelta, sitä se on jatkossa myös työnantajan puolelta.
"Tietysti jos jousto on tasan nolla työntekijän puolelta, sitä se on jatkossa myös työnantajan puolelta."
Mitähän nämä kuuluisat työnantajan joustot ovat mitä paitsi jää jos ei ole aina valmiina joustamaan?
Vierailija kirjoitti:
Melko kauheaa kyllä, että soittavat, eivätkä ensin lähetä viestiä.
Kyllä. Ennen viestiä pitää tosin lähettää varoituskirje viestin tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka loma on loma niin jos useita kertoja useina päivinä soittaneet niin olisi kohteliasta edes kerran vastata, kuunnella asia ja kertoa, että ei aio keskeyttää lomaa.
Tässä ei ole kohteliaisuudella yhtään mitään tekemistä, paitsi niin päin, että on äärettömän epäkohteliasta keskeyttää toisen loma! Loman tarkoitus on irtautua työstä myös henkisesti ja jos kesken loman alat kohteliaisuudesta kuunnella mitä työssäolevilla on asiaa, joudut aloittamaan työstä irtautumisen alusta. Tässä voi mennä päiviä tai pahimmillaan asia kalvaa mielessä koko loppu loman! Ihan on omakohtaista kokemusta tästä, enkä ole edes minkään asteisessa esimiesasemassa vaan tavis rivityöntekijä, jota ilman ei yhtäkkiä osattukaan tehdä mitään.
Meillä valtiotyönantaja ilmoitti, että henkilökohtaiset puhelinnumerot jokaisen tarkastettava tiedoistaan. Soittavat, jos kyse korona-altistuksesta.
Mulle oli kans soiteltu, että pääsenkö töihin. Puhelimesta on ollut työsim pois koko joulun. Aamulla laitoin takaisin ja aika monta kertaa olivat koettaneet. Meillä on erikseen päivystäjät, mulla ei oo velvollisuutta olla tavoitettavissa. Kuulemma yks päivystäjä oli sairas ja pomosta ois ollu kivempi lomailla ku tehdä töitä. Ei ollu kukaan muukaan alkanut pyhänä ylimääräisiin töihin vaan pomo joutu itse harmillisesti oman firmansa eteen tekemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan yrittäjä vastaa työpuheluihin lomalla.
Ja av-mammat jotka tekevät miehensä kanssa vaativaa asiantuntija työtä ja lapsen sairastuessa pitävät etäpäivän sairasloman sijaan.
Itseä ainakin kuumottaisi olla vastaamatta monesti. Voihan se olla vaikka jokin muu asia kuin tuu töihin heti. Oli miten oli, joustoa tarvitaan mikäli haluaa olla mieleinen työkaveri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu missä työssä on. Esim. lääkärin virkatyöhän edellyttää työhön tulemista kun käsketään, vuosilomakin täytyy keskeyttää, jos työnantaja määrää. Toki aina voi sanoa, että juuri avasi punkkupullon eikä voi päihtyneenä lähteä. Mutta seuraavana päivänä jo joutuu mennä. Jossain ei-virkatyössä ei tällaisia velvoitteita ole. Tietysti jos jousto on tasan nolla työntekijän puolelta, sitä se on jatkossa myös työnantajan puolelta.
Tuo loppuosa on kyllä totta. Itse aikanaan olin kaupassa vastuussa työvuorolistoista ja kyllä se on sata kertaa mukavampi tarjota työvuoroja niille, jotka suhtautuvat työhön positiivisesti eikä ole aina joku meno kavereiden kanssa tai joku muu este, miksi juuri ko. lauantai tms. ei käy, vaikka saisi ekstrakorvaustakin normaaliliksan lisäksi. Kaikilla on toki muutakin elämää, mutta jos jollakulla on este luokkaa neljä kertaa viidestä ja toinen yhtä hyvä työntekijä on joustava, on helppo valita, kummalle tarjoaa lisätöitä ja kummasta haluaa pitää kiinni. Tämä näkyy myös merkittävästi tilipussissa.
Se joka ei halua tehdä lisätöitä ei ole töissä ollessaan yhtään sen huonompi työntekijä, muista se
Mistä edes tietää mitä puhelu koskee, jos jääräpäisesti kieltäytyy vastaamaan ”koska loma”?
Kuulostaa suorittavaa työtä tekevän asenteelta. Itsekin olen lomalla ja tänäänkin olen tehnyt töitä tunnin verran ja tiedän, että niin on tulevina päivinäkin. Kuuluu oman työn luonteeseen. En koe stressaavaksi, itsestäänselvä osa tehtäbääni. Olen myös joutunut keskeyttämään kesäloman ja palaamaan töihin ihan toimistolle. Vastaavasti pystyn kyllä helpompina aikoina itse määrittelemään työaikani ja menoni, ei tartte pomolta kysellä, jos pidän saldovapaan ja menen kesken päivän kampaajalle. Kyllä mulle hyvin maksetaan, mutta sanoisin, että sen hinta on melkoiset joustot ja vastuu. En valita, rakastan työtäni. Kollegat ovat samanhenkisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tietysti jos jousto on tasan nolla työntekijän puolelta, sitä se on jatkossa myös työnantajan puolelta."
Mitähän nämä kuuluisat työnantajan joustot ovat mitä paitsi jää jos ei ole aina valmiina joustamaan?
Nämä ovat niitä tyhjiä uhkauksia samoin kuin se, että jäät ilman eläkettä jos et ota vastaan kaikkea pska työtä nälkä palkalla .
Minä joustan töissä paljon. Olen valmis tekemään pidempää päivää, hoitamaan muiden työntekijöiden hommia ja työskentelemään yllättäen viikonloppuna jos vaan on tarve. Mutta loman aikana minä en mene töihin. En vastaa tuolloin työnantajan soittoihin tai viesteihin. Minä olen lomani ansainnut. Joustamisellakin on rajansa.
Jos työnantaja voi soittaa työntekijän töihin vapaalta, niin siitä pitäisi olla sovittu työsopimuksessa. Korvaus varalla olemisestakin olisi asiallista. Silloin nimittäin vapaalla ollessa ei voi täysin rentoutua eikä suunnitella menemisiään vapaasti.
Soittaisin takaisin, niin tietäisin, mistä on kyse.
Sain potkut pankista syöpähoitojen aikana yt-neuvotteluissa.
Jos työnantaja soittaisi lomalla tai viikonloppuna tottakai vastaisin, tiedän että silloin olisi jo todellinen hätätilanne. Tekisin mitä voisin asian ratkaisemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa suorittavaa työtä tekevän asenteelta. Itsekin olen lomalla ja tänäänkin olen tehnyt töitä tunnin verran ja tiedän, että niin on tulevina päivinäkin. Kuuluu oman työn luonteeseen. En koe stressaavaksi, itsestäänselvä osa tehtäbääni. Olen myös joutunut keskeyttämään kesäloman ja palaamaan töihin ihan toimistolle. Vastaavasti pystyn kyllä helpompina aikoina itse määrittelemään työaikani ja menoni, ei tartte pomolta kysellä, jos pidän saldovapaan ja menen kesken päivän kampaajalle. Kyllä mulle hyvin maksetaan, mutta sanoisin, että sen hinta on melkoiset joustot ja vastuu. En valita, rakastan työtäni. Kollegat ovat samanhenkisiä.
No, pääseekö se suorittavaa työtä tekevä duunari koska vaan parturiin - vaikka kesken työpäivän eikä tarvitse pomolta kysellä, jos kiltisti uhraa lomansa ja vapaapäivänsä töihin? Ei.
Tuo loppuosa on kyllä totta. Itse aikanaan olin kaupassa vastuussa työvuorolistoista ja kyllä se on sata kertaa mukavampi tarjota työvuoroja niille, jotka suhtautuvat työhön positiivisesti eikä ole aina joku meno kavereiden kanssa tai joku muu este, miksi juuri ko. lauantai tms. ei käy, vaikka saisi ekstrakorvaustakin normaaliliksan lisäksi. Kaikilla on toki muutakin elämää, mutta jos jollakulla on este luokkaa neljä kertaa viidestä ja toinen yhtä hyvä työntekijä on joustava, on helppo valita, kummalle tarjoaa lisätöitä ja kummasta haluaa pitää kiinni. Tämä näkyy myös merkittävästi tilipussissa.