Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töistä yritetty soittaa eilen ja tänään useampaan kertaan

Vierailija
27.12.2020 |

Olen lomalla, enkä tietenkään ole vastannut. Vastaajassa viesti, että olisivat soitelleet töihin. Eikö tuo ole aika kyseenalaista, kun en nyt kuitenkaan ole missään päivystämässä enkä varalla, vaan ihan vain vapaalla, lomalla?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja soittaisi lomalla tai viikonloppuna tottakai vastaisin, tiedän että silloin olisi jo todellinen hätätilanne. Tekisin mitä voisin asian ratkaisemiseksi.

No, minun työssäni kyse ei ole mistään hätätilasta, vaan ihan siitä, että jostain vuorosta puuttuu joku työntekijä ja tarvitsisivat jonkun töihin, jotta muut ei kuormitu liikaa. Jos ei sovi, niin sitten vaan mennään vaikka yksi vuoro vajaalla. Ei voi mitään.

Vierailija
42/59 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No riippuu missä työssä on. Esim. lääkärin virkatyöhän edellyttää työhön tulemista kun käsketään, vuosilomakin täytyy keskeyttää, jos työnantaja määrää. Toki aina voi sanoa, että juuri avasi punkkupullon eikä voi päihtyneenä lähteä. Mutta seuraavana päivänä jo joutuu mennä. Jossain ei-virkatyössä ei tällaisia velvoitteita ole. Tietysti jos jousto on tasan nolla työntekijän puolelta, sitä se on jatkossa myös työnantajan puolelta.

Tuo loppuosa on kyllä totta. Itse aikanaan olin kaupassa vastuussa työvuorolistoista ja kyllä se on sata kertaa mukavampi tarjota työvuoroja niille, jotka suhtautuvat työhön positiivisesti eikä ole aina joku meno kavereiden kanssa tai joku muu este, miksi juuri ko. lauantai tms. ei käy, vaikka saisi ekstrakorvaustakin normaaliliksan lisäksi. Kaikilla on toki muutakin elämää, mutta jos jollakulla on este luokkaa neljä kertaa viidestä ja toinen yhtä hyvä työntekijä on joustava, on helppo valita, kummalle tarjoaa lisätöitä ja kummasta haluaa pitää kiinni. Tämä näkyy myös merkittävästi tilipussissa.

Mutta eiköhän se kuitenkin ole jokaisen oma asia valitseeko sen rahan vai esim. perheen kanssa vietettävän ajan? Vapaa-ajan valitseminen on pelkkää viisautta, ja se on ihan se ja sama, mitä joku vuorolistojen tekijä siitä on mieltä.

Kaupan alalla on niin hiton surkeat palkat, että vaikka jostain lauantaista tulisi vähän ekstraa tessin päälle, niin siltikään se raha ei korvaa menetettyä elämää (HAH, tuolle "merkittävästi"). Toisekseen kaupan alan työ on melkoisen kuluttavaa ja se jatkuva jousto työnantajalle ja jatkuva töissä olo kyllä syö tehokkaasti sitä positiivista suhtautumista työhön. Jotain siitä pitäisi saada itsellekin.

Minä pokkuroin vuosia työnantajaa kunnes silmät aukesi. Lapset kasvoi huomaamatta isoiksi koululaisiksi, ei ollut yhteisiä kesämuistoja, ei lomamuistoja, en ollut näkemässä kevätjuhlia enkä joulujuhlia, vietin äitienpäivää töissä jne.

Kyllähän se on niinkin, että ei niitä valmiiksi hyviä työntekijöitä ihan joka oksalla kasva ja uusien perehdytys ottaa aikansa. Itsekin ehdin nähdä aika monta kokeilijaa, joista taloon jäi kourallinen. En tiedä onko missään muualla niin suurta vaihtuvuutta työntekijöissä kuin kaupan alalla.

Noh, olen ollut jo pitkään poissa tuosta hullun myllystä ja elämän laatu uuden työn myötä parantunut sata pykälää. Sitä menetettyä aikaa lasten kanssa ei kyllä mikään tuo takaisin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No riippuu missä työssä on. Esim. lääkärin virkatyöhän edellyttää työhön tulemista kun käsketään, vuosilomakin täytyy keskeyttää, jos työnantaja määrää. Toki aina voi sanoa, että juuri avasi punkkupullon eikä voi päihtyneenä lähteä. Mutta seuraavana päivänä jo joutuu mennä. Jossain ei-virkatyössä ei tällaisia velvoitteita ole. Tietysti jos jousto on tasan nolla työntekijän puolelta, sitä se on jatkossa myös työnantajan puolelta.

"Tietysti jos jousto on tasan nolla työntekijän puolelta, sitä se on jatkossa myös työnantajan puolelta."

Mitähän nämä kuuluisat työnantajan joustot ovat mitä paitsi jää jos ei ole aina valmiina joustamaan?

Esim. itse esimiehenä vuorotöissä huomioin mielelläni joustavien työntekijöiden loma- ja vapaatoiveet, eli vuorotyöstä huolimatta se on mukava kun hyvälle työntekijälle voi järjestää vaikkapa hänen toivomansa harrastusvapaan (esim. joku kerho tms. joka tiistai-ilta), koska hänkin on sitten tosi joustava muina ajankohtina. Eri asia sitten työntekijät, joilla on paljon toivomuksia, mutta vähän joustoa työn suhteen. 

Vierailija
44/59 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tietysti jos jousto on tasan nolla työntekijän puolelta, sitä se on jatkossa myös työnantajan puolelta."

Mitähän nämä kuuluisat työnantajan joustot ovat mitä paitsi jää jos ei ole aina valmiina joustamaan?

Esim. itse esimiehenä vuorotöissä huomioin mielelläni joustavien työntekijöiden loma- ja vapaatoiveet, eli vuorotyöstä huolimatta se on mukava kun hyvälle työntekijälle voi järjestää vaikkapa hänen toivomansa harrastusvapaan (esim. joku kerho tms. joka tiistai-ilta), koska hänkin on sitten tosi joustava muina ajankohtina. Eri asia sitten työntekijät, joilla on paljon toivomuksia, mutta vähän joustoa työn suhteen. 

Olisi kiva, jos toimisi noin, mutta ei meillä. T. Ennen liikaakin joustanut hoitaja

Vierailija
45/59 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olin joustava edelliselle pomolle. Tein ilmaiseksi ylitöitä ja joustin aina. Mutta uudelle kusipäälle en jousta yhtään.

Vierailija
46/59 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole työpuhelin koskaan päällä lomalla ollessani. Sähköpostissa on automaattivastaus ja skypessä tietona päivä jolloin olen takaisin töissä. Siinähän yrittävät häiritä lomaa.

Vierailija
47/59 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäköhän asemassa Ap on töissään?

Olisiko sellaista asiaa, johon kipeästi tarvittaisiin Ap:n apua? Esim. jotain vahinkoa tapahtunut, johon Ap voisi tietää ratkaisun?

Voihan sitä vaatia korvauksia loman keskeytyksistä. Käytä osaamistasi ja asemaasi tässä tapauksessa hyväksesi.

Vierailija
48/59 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui lankapuhelimen aikana.

Olin töissä matkatoimistissa ja entinen kollega oli töissä Aurinkomatkoilla. Mun työpari oli lähdössä Aurinkomatkojen matkalle.

Olisin saanut kollegalle paremman hotellin pilkkahinnalla, mutta kollega ei vastannut puhelimeen. Soitin monta krt ja tiesin hänellä on numeronäyttö.

Sanoi näki töistä soitetaan, ei vastannut.

Ajattelin tyhmä saa olla, mutta ei noin tyhmä.

Vierailija
49/59 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka loma on loma niin jos useita kertoja useina päivinä soittaneet niin olisi kohteliasta edes kerran vastata, kuunnella asia ja kertoa, että ei aio keskeyttää lomaa.

No eikä ole! Päinvastoin on epäkohteliasta häiritä toista työasioilla kesken loman! Varsinkin vielä useampaan kertaan! Luulisi tajuavan kun ensimmäiseen soittoon ei vastata, ettei nyt ainakaan enempää häiriköisi!

Vierailija
50/59 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo loppuosa on kyllä totta. Itse aikanaan olin kaupassa vastuussa työvuorolistoista ja kyllä se on sata kertaa mukavampi tarjota työvuoroja niille, jotka suhtautuvat työhön positiivisesti eikä ole aina joku meno kavereiden kanssa tai joku muu este, miksi juuri ko. lauantai tms. ei käy, vaikka saisi ekstrakorvaustakin normaaliliksan lisäksi. Kaikilla on toki muutakin elämää, mutta jos jollakulla on este luokkaa neljä kertaa viidestä ja toinen yhtä hyvä työntekijä on joustava, on helppo valita, kummalle tarjoaa lisätöitä ja kummasta haluaa pitää kiinni. Tämä näkyy myös merkittävästi tilipussissa.

Mutta eiköhän se kuitenkin ole jokaisen oma asia valitseeko sen rahan vai esim. perheen kanssa vietettävän ajan? Vapaa-ajan valitseminen on pelkkää viisautta, ja se on ihan se ja sama, mitä joku vuorolistojen tekijä siitä on mieltä.

Kaupan alalla on niin hiton surkeat palkat, että vaikka jostain lauantaista tulisi vähän ekstraa tessin päälle, niin siltikään se raha ei korvaa menetettyä elämää (HAH, tuolle "merkittävästi"). Toisekseen kaupan alan työ on melkoisen kuluttavaa ja se jatkuva jousto työnantajalle ja jatkuva töissä olo kyllä syö tehokkaasti sitä positiivista suhtautumista työhön. Jotain siitä pitäisi saada itsellekin.

Minä pokkuroin vuosia työnantajaa kunnes silmät aukesi. Lapset kasvoi huomaamatta isoiksi koululaisiksi, ei ollut yhteisiä kesämuistoja, ei lomamuistoja, en ollut näkemässä kevätjuhlia enkä joulujuhlia, vietin äitienpäivää töissä jne.

Kyllähän se on niinkin, että ei niitä valmiiksi hyviä työntekijöitä ihan joka oksalla kasva ja uusien perehdytys ottaa aikansa. Itsekin ehdin nähdä aika monta kokeilijaa, joista taloon jäi kourallinen. En tiedä onko missään muualla niin suurta vaihtuvuutta työntekijöissä kuin kaupan alalla.

Noh, olen ollut jo pitkään poissa tuosta hullun myllystä ja elämän laatu uuden työn myötä parantunut sata pykälää. Sitä menetettyä aikaa lasten kanssa ei kyllä mikään tuo takaisin...

Joustojen näkymisessä merkittävästi tilipussissa en tarkoittanut lauantai- tms. lisiä, vaan sitä, että niille joustaville oli myös tarjolla selvästi enemmän tunteja, kun taas joustamattomilla ne tunnit kutistuvat helposti melko olemattomiin.

Ja toisekseen, viikossa on 168 tuntia ja Suomessa lyhyet työviikot ja pitkät lomat kv. vertailussa, joten sanoisin, että hieman vaikuttaa olevan liioittelun makua tuossa, että olisi mennyt tyyliin lomat ja juhlat järkijään ohi ja et olisi ehtinyt olla lastesi elämässä mukana. Jos Suomessa asut, tuskin yli 40-tuntista viikkoa teit. Hyvä tietysti, jos nyt olet itsellesi mukavammalta tuntuvilta töissä.

T. Se aiempi

Vierailija
51/59 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitää vielä lisätä, että ei ole myöskään kyse vain tietyn lyhyen aikavälin tunneista ja liksoista, vaan totta kai ahkera ja joustava saa myös paremman pohjan tulevaisuutta varten, eli eteneminen uralla ja lisävastuu, pääsy ylempiin tehtäviin tai erinomaiset suositukset mahdollisesti vaihtaessaan työpaikkaa toteutuvat tietysti paljon paremmin heidän kohdallaan kuin niiden, joilla ei samaa draivia ja asennetta löydy. 

Moni katsonee lyhytnäköisesti vain sen hetkistä keskituntipalkkaansa, vaikka toki senkin tulee asiallinen eli TES:n tms. mukainen olla.

T. Se aiempi

Vierailija
52/59 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pitää vielä lisätä, että ei ole myöskään kyse vain tietyn lyhyen aikavälin tunneista ja liksoista, vaan totta kai ahkera ja joustava saa myös paremman pohjan tulevaisuutta varten, eli eteneminen uralla ja lisävastuu, pääsy ylempiin tehtäviin tai erinomaiset suositukset mahdollisesti vaihtaessaan työpaikkaa toteutuvat tietysti paljon paremmin heidän kohdallaan kuin niiden, joilla ei samaa draivia ja asennetta löydy. 

T. Se aiempi

Turhaan höyryät siinä. Ylemmän tason paikkoja on aina vähemmän kuin alemman tason paikkoja. Vaikka kaikki alaiset tekisivät hommansa täysillä, niin ei ole mahdollisuutta jokaista heitä palkita. Kaikille ei riitä uraa ja lisävastuuta ja pääsyä ylempiin tehtäviin. Saisit olla kiitollinen, että joillekin kelpaa ne vähäisemmätkin tunnit. Ehkä heillä ei ole tarvetta muuhun. Niin kuin tuolla aiemmin joku jo sanoi, se ettei halua lisätunteja tai pyri koko ajan mielistelemään pomoja, ei tee näistä työntekijöistä automaattisesti huonompia kuin niistä toisista. 

Se, että sinä täällä ylimielisesti kerrot kuinka katsot heitä pitkin nenänvarttasi, ei kerro mitään positiivista sinusta ja tavoistasi toimia työelämässä. 

Toisaalta saatat olla ihan hyvin joku työtön, joka vain haaveilee esimiehen urasta. 

Vierailija
53/59 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Se aiempi

Turhaan höyryät siinä. Ylemmän tason paikkoja on aina vähemmän kuin alemman tason paikkoja. Vaikka kaikki alaiset tekisivät hommansa täysillä, niin ei ole mahdollisuutta jokaista heitä palkita. Kaikille ei riitä uraa ja lisävastuuta ja pääsyä ylempiin tehtäviin. Saisit olla kiitollinen, että joillekin kelpaa ne vähäisemmätkin tunnit. Ehkä heillä ei ole tarvetta muuhun. Niin kuin tuolla aiemmin joku jo sanoi, se ettei halua lisätunteja tai pyri koko ajan mielistelemään pomoja, ei tee näistä työntekijöistä automaattisesti huonompia kuin niistä toisista. 

Se, että sinä täällä ylimielisesti kerrot kuinka katsot heitä pitkin nenänvarttasi, ei kerro mitään positiivista sinusta ja tavoistasi toimia työelämässä. 

Toisaalta saatat olla ihan hyvin joku työtön, joka vain haaveilee esimiehen urasta. 

Totta tuokin, että kaikki eivät voi edetä huipulle, mutta ei yhteiskunta niinkään jatka kehittymistä, jos suuri osa ei ponnistele eikä yritä eteenpäin. Jotkuthan toteavat jo nyt jopa niin, että sama olla työttömänä ja antaa innokkaampien tehdä työt, kun ei niitä kuitenkaan riitä kaikille, mutta todellisuudessahan työpaikkojen määrä ei ole mikään vakio, vaan voi opiskella uusia taitoja ja työllistää itsekin itsensä.

T. Se aiempi

Vierailija
54/59 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lomalla ja minulle soitettiin tänään töistä.

Soittivat ilmoittaakseen, että palkkaani on nostettu. Säikähdin kyllä aluksi, että mitä on tapahtunut.

Vierailija
55/59 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä höylisti annoit vapaata ja lomia työntekijän haluamina aikoina, mutta kuitenkin soittelit silloin hänelle, että nyt pitäisi tulla töihin.

Vierailija
56/59 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittivat ilmoittaakseen, että palkkaani on nostettu. Säikähdin kyllä aluksi, että mitä on tapahtunut.

Tuollaiset voi ilmoittaa viestillä. Soittaminen on nykyään häiriköintiä.

Vierailija
57/59 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset voi ilmoittaa viestillä. Soittaminen on nykyään häiriköintiä.

En ottanut pahakseni, kun oli noin positiivinen yllätys. Aika pienessä firmassakin olen töissä, joten hyvää pataa ollaan keskenään.

Vierailija
58/59 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka loma on loma niin jos useita kertoja useina päivinä soittaneet niin olisi kohteliasta edes kerran vastata, kuunnella asia ja kertoa, että ei aio keskeyttää lomaa.

Kohteliasta olisi olla soittelematta lomalla olevalle. Torvi.

Vierailija
59/59 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vastaisin, jos työpaikaltani soitettaisiin lomani aikana. Tiedän, että eivät turhan takia häiritse lomalla. Olen kiitollinen hyvästä työpaikasta, joustoa on aina ollut molemmin puolin. En haluaisi jättää työnantajaani pulaan ja palaisin lomalta töihin, jos vain mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi