Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo

Vierailija
27.12.2020 |

Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera

Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.

Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.

Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.

Kommentit (734)

Vierailija
121/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teinien mielestä kaikki on noloa. Älä siitä välitä. Ongelma on, jos sanoja-poika on 31 vuotias.

Vierailija
122/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei usea eri ruokalaji tarkoita että niitä joutuisi heittämään roskiin. Jos on montaa lajia niin niitä tarvitaan vähemmän per ruokailija kuin jos on vain paria sorttia. Aikuisenkin on hyvä opetella uusia tapoja ja ruokalajeja ja nuoriltahan tällaisia ideoita juuri saakin. Kannattaa olla avoin uudelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis kattaus tosiaan pelastaa paljon. Kangasservetit, liinat jne. Meillä kävi valitettavasti niin, että ruokaa oli aivan liikaa ja lajeja liian monta. Olen joutunut heittämään pois hävyttömän paljon. Ensi vuonna olen viisaampi ( tosi taisin jo viime jouluna luvata näin).

Vierailija
124/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluruokia kyllä mutta vähän aneeminen valikoima ja kattaus. Rosollille voisi tehdä punajuurikermavaahdon. Ostaa lisäksi valmiit laatikot täydentämään itsetehtyä ja todella noloa jos laatikot loppuivat kesken. Peruna-, bataatti-, lanttu- ja porkkanalaatikko valmiina lisäksi. Jos syötte sieniä niin metsäsienisalaatti. Suolakurkkuja, salaatti, lihapullia, cocktailpiirakoita. Sillin lisäksi joku kala, jos teini pitää sushista niin mikä ettei muutama pala.

Jouluateria pitää kattaa kauniisti, paremmat lautaset ja lasit taitellut lautasliinat, tarjoiluastiat, pöytäkoriste, kynttilät ja jälkiruokana vaikka paperikäärekonvehdit kauniissa astiassa.

Lähinnä teini valitti, että vanhemmat on niin juntteja, etteivät osaa juhlistaa juhlapyhiä.

Te perinteiden orjat olette oksettavia.

Rosollissa on lähinnä kasviksia ja sä haluut sen kanssa KERMAVAAHTOA, joka on värjätty?

Hyi saa**na.

Laitatko vihersalaatinkin päälle kermaa?

Hmm, se punajuurikermavaahto on hapanta, ei makeaa. Se tasapainottaa rosollin makeutta ja on kauniin näköinen.

Lisäksi se tuo rosolliin rasvaa, jota siinä ei juuri ole, vaikka koostuu keitetyistä juureksista, joilla on vahva maku. Rasva syventää ja tasoittaa rosollin makua.

Vierailija
125/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena, mutta mikä on tämä Kastike, jota kaikki kaipaavat? Onko se joku yksi ja sama kaikkien tietämä soosi, vai jokaisen perheen oma versionsa? Syödäänkö sitä kinkun kanssa? Miksi minä en ole koskaan kuullutkaan Kastikkeesta, vaikka olen jo 25 vuotta tehnyt jouluruokia?

Kinkunkastike? Never hööd?? Kinkun kastike on kinkun paistajan bravuuri, siitä on lukemattomia variaatioita. Ilmeisesti et ole 25 vuoteen myöskään googlannut.

Vierailija
126/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän toi vähän aneemiselta kuulosti.

Mitenniin, näillä aina menty 15 vuotta ja sitä ennen mun kotona

aina on maistunut eikä ollut yhtään noloa tai aneemista

ap

Kukaan ei vain ole aikaisemmin kehdannut sanoa että on aneemista.

Suomalaiset jouluruuat nyt vaan on vähän aneemisia, vai voiko joku muuta väittää!

Kyllä voi väittää muuta. Erilaiset kalat kuuluvat perinteiseen suomalaiseen ruokavalioon, myös joulupöytään. Nythän tarjolla ei ollut muuta kuin silliä. Jonkinlaista graavi- sekä savukalaa nyt ainakin olisi voinut olla. Samoin maitotuotteet, kuten piimäjuusto, kuuluvat perinteisiin suomalaisiin jouluruokiin. Lisäksi perinteiseen joulupöytään kuuluu erilaisia leipiä ja muita viljatuotteita, alueesta riippuen rieskoja, saaristolaisleipää, ruislimppua tai vaikka riisipiirakoita.

Kaikkiaan ihmettelen, miksi jotkut syövät jouluna ikään kuin elettäisiin 1800-luvun pahimpia nälkävuosia. Perinteisesti perhe on laittanut joulupöytään parasta, mitä on ollut tarjolla, toisina vuosina enemmän, toisina vähemmän, eikä suinkaan niin, että valmistetaan vain ne pari pakollista ruokalajia.

Siis anteeksi mitä on piimäjuusto?

Ikinä kuullutkaan ja ei ole kaupassa tullut vastaan. Miksi joulupöydässä juustoa?

Miksi ei juustoa siinä kuin muutakin ruokaa?

On tuo piimäjuusto tai munajuusto ollut ihan perinteinen joulun tarjottava Suomen maaseudulla. Itse tosin sitä jouluna syö, mutta äitini kotona sitä oli jo 70 vuotta sitten.

Vastaa nyt jooko siihen kysymykseen, haluan oppia. Mitä se on?

Entä munajuusto (munaa juustossa, anteeksi mitä)?

Minkä kanssa/miten sitä syödään?

Saako kaupasta (miksi en ole nähnyt)?

Vai tehdäänkö itse?

Miksi joulupöydässä juustoa (jälkkäriksi tai leivän päälle ymmärrän). Eihän kukaan laita illallispöytään palaa halloumia tai vuohenkaanjuustoa sellaisenaan

Olen helsinkiläinen, joten maaseudun perinneruuat ei tosiaan ole tuttuja, siksi iski kyselyikä.

Vierailija
127/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana joulupöytä.  Pienellä eläkkeellä kun ei pysty edes ostamaan tuollaisia ruokia

joulupöytään.  Olkaa kiitollisia että on syötävää teillä ollut yllin kyllin.

Vierailija
128/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlavuotta saa vaikka laittamalla pöytäliinan ja lautasliinat arka kynttilät ja kukkia pöydälle. Näitä ei aina arjessa ole. Kaunis kattaus. Tätä voi olla nuorikin laittamassa. Niin, ja pukeutuminen myös toki vaikuttaa juhlan tuntuun ja vaikka taustamusiikki.

Niin juuri. Ap, oletko varma, että nuoren puhe kohdistui juuri ruokiin? Oliko asettelu ja tilanne ja ihmisten käytös muuten juhlavaa, vai olisiko kritiikki voinut kohdistua niihin? Oliko joulu ehkä normaalia ankeampi koronan takia? Ehkä joku hänen toivomistaan vieraista puuttui? Ja ehkä teini saattoi osaltaan kritisoida myös omaa toimintaansa. Ehkä ajatteli, että puhuisitte siitä, että ensi vuonna tehdään sitten yhdessä reippaammin?

Älä Ap kritisoi heti itseäsi ja ruokiasi! Siellä taustalla teinin ajatuksissa saattaa olla jotain muuta.

Tämä. Täälläkin puhutaan kauheasti ruuista, vaikka joulupöytä on paljon muutakin.

Vierailija
129/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastiketta voi tehdä kinkulle ja keitetyille perunoille jos sellaisia on. Itse teen rosollille kermaviilikastikkeen.

Vierailija
130/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joulupöydässä jollain teistä lihapullia?!

Johan siellä on kinkku ja kalaa, mitä ihmettä?

On on, mutta kinkku ei kaikille maistu. Sen sijaan hyvät itsetehdyt lihapullat maistuvat. Meille tämä traditio tuli 1910-luvulla syntyneen isoäidin puolelta, eli ei tämä mikään nykyajan uusavuton mikroeineskotkotus ole. Hyvin sopivat joulupöytään.

Vierailija
131/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena, mutta mikä on tämä Kastike, jota kaikki kaipaavat? Onko se joku yksi ja sama kaikkien tietämä soosi, vai jokaisen perheen oma versionsa? Syödäänkö sitä kinkun kanssa? Miksi minä en ole koskaan kuullutkaan Kastikkeesta, vaikka olen jo 25 vuotta tehnyt jouluruokia?

Ai kuivana kinkkua ja laatikkoja olet 25 vuotta syönyt?

Meillä siinä on ehkä konjakkia, aina kermaa, kinkkulientä, pippuria ja dijonia.

Vierailija
132/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä melkein samanlainen, lisäksi kanamunia ja herneitä. Mutta ei mitään kalaa (kukaan ei syö, kun kaikki tahtoo vaan kinkkua), eikä kastikkeita. Ihan ähky tuli ja eilen piti jo pizzaa tilata.

Mun mielestä jokainen tekee sellaisen joulupöydän kun tahtoo. Turha sinne mitään perunalaatikkoa on laittaa jos kukaan ei syö. Ensi vuonna kannattaa pitää perhepalaveri mitä kukakin pöytään haluaa tai mitä siellä pitää olla.

Meidän pöytä on muotoutunut tällaiseksi vuosien saatossa. Mulle olisi ihan sama vaikka pöydässä olisi nugetteja jos se kuuluu jonkun joulupöytään ja kunhan on massut täynnä.

Saadaan kyllä joulukala sukulaisilta, mutta yleensä laitetaan se vasta uutenavuotena. Viime vuoden kala unohtui pakkaseen. 😁

Vierailija
133/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On on, mutta kinkku ei kaikille maistu. Sen sijaan hyvät itsetehdyt lihapullat maistuvat. Meille tämä traditio tuli 1910-luvulla syntyneen isoäidin puolelta, eli ei tämä mikään nykyajan uusavuton mikroeineskotkotus ole. Hyvin sopivat joulupöytään.

Ai kinkun korvike, okeeei.

Omassa päässä en näe pullia laatikoiden kyljessä, mutta okei.

Vierailija
134/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kinkkua kuulu paistaa kuivaksi.

Vierailija
135/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kinkun korvike, okeeei.

Omassa päässä en näe pullia laatikoiden kyljessä, mutta okei.

Minä näen, eihän laatikot kuitenkaan hirveästi muusista eroa.

Vierailija
136/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluruokia kyllä mutta vähän aneeminen valikoima ja kattaus. Rosollille voisi tehdä punajuurikermavaahdon. Ostaa lisäksi valmiit laatikot täydentämään itsetehtyä ja todella noloa jos laatikot loppuivat kesken. Peruna-, bataatti-, lanttu- ja porkkanalaatikko valmiina lisäksi. Jos syötte sieniä niin metsäsienisalaatti. Suolakurkkuja, salaatti, lihapullia, cocktailpiirakoita. Sillin lisäksi joku kala, jos teini pitää sushista niin mikä ettei muutama pala.

Jouluateria pitää kattaa kauniisti, paremmat lautaset ja lasit taitellut lautasliinat, tarjoiluastiat, pöytäkoriste, kynttilät ja jälkiruokana vaikka paperikäärekonvehdit kauniissa astiassa.

Lähinnä teini valitti, että vanhemmat on niin juntteja, etteivät osaa juhlistaa juhlapyhiä.

Te perinteiden orjat olette oksettavia.

Rosollissa on lähinnä kasviksia ja sä haluut sen kanssa KERMAVAAHTOA, joka on värjätty?

Hyi saa**na.

Laitatko vihersalaatinkin päälle kermaa?

Hmm, se punajuurikermavaahto on hapanta, ei makeaa. Se tasapainottaa rosollin makeutta ja on kauniin näköinen.

Lisäksi se tuo rosolliin rasvaa, jota siinä ei juuri ole, vaikka koostuu keitetyistä juureksista, joilla on vahva maku. Rasva syventää ja tasoittaa rosollin makua.

Rosolli on ihanan raikas kinkun ja muun vastapainoksi, en ikinä laittaisi siihenkin rasvaa, mutta mielenkiintoista.

Vierailija
137/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi voinut olla edes vähän jotain extraa. Kai te jotain salaatti syötte? Kivoja reseptejä on kaupan ilmaislehdet pullollaan, jos ei muuta niin ihan jotain vihreää laadukasta erikoissalaattia sellaisenaan, vaikka oliiviöljyn kera.

Lisäksi itse ainakin laitan aina SEKÄ kinkkua että kalkkunaa. Kalkkunaa ostan yleensä valmiin pienen rullan, maksaa noin 10-13 eur eli ei vie konkurssiin, voi syödä siivuja leivän päällä vielä joulun jälkeenkin.

Ja edes JOKU jälkkäri kai olisi voinut olla? Joku juustokakku, ne ei ole vaikeita leipoa? Helppo rahkajälkiruoka? Joulutortut? Edes suklaata ja vihreitä kuulia, pähkinöitä, mistä nyt pidättekin?

Entä syöttekö yhtään juustoja? Pari juustoa ja suolakeksejä, jos ei pidä erikoisemista juustoista, niin esim. joku pipppurinen tuorejuusto usein käy.

Ei pahalla, mutta lapsesi oli kyllä vähän oikeassa... Eri juttu jos olisi aidosti rahasta kiinni, mutta jos on viitsimisestä niin...

Mitä sä nyt lässytät?

Mitä järkeä syödä kinkkua JA kalkkunaa? Kuka jaksaa? Miksi pitää olla kaksi pääproteiinia?

Eikö kaikkien tulisi tehdä joulupöytä oman makunsa mukaan eikä mennä jonkun vauvapalstan standardin mukaan? 😅

Jos syä kunnolla, niin ei tosiaan ole tilaa jälkkärille. Moni syö vaikka tarjolla olevia pipareita ja suklaita, ei siihen päälle jälkkäriä tarvitse.

Repesin - tyyppi laittaa joulupöydän korkeintaan yhdellä ”pääproteiinilla” : D kuulostaa fitness-nolo-ankealta, hellitä edes hetkeksi.

Vierailija
138/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rosolli kannattaa ehdottomasti itse tehdä, tulee hyvää. Graavilohi kuuluu pöytään, sinappi, kuka tykkää mädistä, tuore salaatti, sienisalaatti, kalkkuna koska kaikki ei tykkää kinkusta, bataattilaatikko myös vaihtoehtona , imelletty perunalaatikko ehdottomasti lanttulooran lisäksi, herneet, kastike lohelle creme fraiche, jouluna voi ola kiva myös juustolautanen tilpehööreineen, riisipuuro mantelin kera, luumusoppa/kiisseli, hedelmäkakku, pipaprit ja joulutortut. 

Ja kaikki yhtäaikaa tarjolla, ehdottomasti! Ei ole nolo joulupöytä, kun voi pipaprin päälle sinappia sivellä.

Vierailija
139/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kinkkua kuulu paistaa kuivaksi.

Ei ei, mutta onhan se kuivempaa ja tylsemmän makuista ilman.

Ihan normaalikäytäntö syödä lihaa kastikkeen tai gravyn kanssa.

Vierailija
140/734 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ongelma kattauksessa? Tyyliin laatikot ja sillit suoraan valmispurkista? Ollaanko teillä kotona yöasussa jouluna koko päivä? Oliko koristeltu nätiksi?

Mutta joo teinit sanoo kaikenlaista. Mutta tuohon varmaan juhlallisuuden puute viittasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän