Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo
Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera
Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.
Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.
Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.
Kommentit (734)
Joulupöytää voi uudistaa vaikka joka vuosi. Meillä on teinien kanssa pidetty jo vuosia jouluruokapalaveri joulukuun alussa. Jokainen kertoo, mitä haluaa tänä vuonna, ja sitä sitten tehdään yhdessä. Tällä konstilla joka vuosi on jotain uutta, josta saattaa tulla klassikko. Ja jokaiselle löytyy mieleistä syötävää. 13-vuotias ei ole liian nuori osallistumaan suunnitteluun, jos vanhemmat vain ovat avoimia uusille ideoille ja suostuvat toteuttamaan vähän erikoisemmat toiveet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän toi vähän aneemiselta kuulosti.
Mitenniin, näillä aina menty 15 vuotta ja sitä ennen mun kotona
aina on maistunut eikä ollut yhtään noloa tai aneemista
apKukaan ei vain ole aikaisemmin kehdannut sanoa että on aneemista.
Suomalaiset jouluruuat nyt vaan on vähän aneemisia, vai voiko joku muuta väittää!
Kyllä voi väittää muuta. Erilaiset kalat kuuluvat perinteiseen suomalaiseen ruokavalioon, myös joulupöytään. Nythän tarjolla ei ollut muuta kuin silliä. Jonkinlaista graavi- sekä savukalaa nyt ainakin olisi voinut olla. Samoin maitotuotteet, kuten piimäjuusto, kuuluvat perinteisiin suomalaisiin jouluruokiin. Lisäksi perinteiseen joulupöytään kuuluu erilaisia leipiä ja muita viljatuotteita, alueesta riippuen rieskoja, saaristolaisleipää, ruislimppua tai vaikka riisipiirakoita.
Kaikkiaan ihmettelen, miksi jotkut syövät jouluna ikään kuin elettäisiin 1800-luvun pahimpia nälkävuosia. Perinteisesti perhe on laittanut joulupöytään parasta, mitä on ollut tarjolla, toisina vuosina enemmän, toisina vähemmän, eikä suinkaan niin, että valmistetaan vain ne pari pakollista ruokalajia.
Jouluruokia kyllä mutta vähän aneeminen valikoima ja kattaus. Rosollille voisi tehdä punajuurikermavaahdon. Ostaa lisäksi valmiit laatikot täydentämään itsetehtyä ja todella noloa jos laatikot loppuivat kesken. Peruna-, bataatti-, lanttu- ja porkkanalaatikko valmiina lisäksi. Jos syötte sieniä niin metsäsienisalaatti. Suolakurkkuja, salaatti, lihapullia, cocktailpiirakoita. Sillin lisäksi joku kala, jos teini pitää sushista niin mikä ettei muutama pala.
Jouluateria pitää kattaa kauniisti, paremmat lautaset ja lasit taitellut lautasliinat, tarjoiluastiat, pöytäkoriste, kynttilät ja jälkiruokana vaikka paperikäärekonvehdit kauniissa astiassa.
Lähinnä teini valitti, että vanhemmat on niin juntteja, etteivät osaa juhlistaa juhlapyhiä.
Aapee on niitä jotka tarjoaa rippijuhlissakin ruuat niistä ikean kipoista. Ei vaan osaa muuta kuin rösäyttää muonat pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän toi vähän aneemiselta kuulosti.
Mitenniin, näillä aina menty 15 vuotta ja sitä ennen mun kotona
aina on maistunut eikä ollut yhtään noloa tai aneemista
apKukaan ei vain ole aikaisemmin kehdannut sanoa että on aneemista.
no ei niin.
Meillä ollut enempi kin porukkaa mm mun täti joka asuu Ruotsissa ja on tottunut syömään ruotslaisia ruokia ei ole ikinä valittanut et olis aneemista
ap
Ei ole vain kehdannut sanoa. Olisit tyytyväinen että tänä vuonna lopulta teinisi kehtasi.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n joulupöytä on just hyvä eikä yhtään aneeminen. Meillä ei ole ikinä herneitä tai muita ”tuoreksia” rosollin lisäksi, tykätään todella perinteisestä tai jopa pelkistetystä ruuasta.
Meillä on:
Peruna, lanttu ja porkkanalaatikot (ite teen lantun ja porkkanan)
Kinkku
Rosolli + kastikeLisäksi on välillä esim kalaa, mätiä, juustoja ym mutta ihan turhaan niitä ostetaan kun ei ne oikein mene kaupaksi. Ihan hyvin voisi olla ilmankin. Jälkiruokaa ei ole koskaan, ei tykätä syödä sellaisia.
Meidän ”aneeminen” joulupöytä ei johdu vähävaraisuudesta, talouden tulot on yli 100 000 vuodessa jos se tähän mitenkään nyt liittyy. Vaan ihan siitä että ostetaan vain niitä ruokia joista oikeasti pidämme. Ikinä ei mene mitään roskiin.
Ensijouluna kysy teiniltä mitä hän haluaa. Meidän 13 v söi vain kinkkua ja perunalaatikkoa, muuta ei halunnut.
Mikähän tämänkin pointti on? Jos teidän koko perheenne on tyytyväinen tilanteeseen, hyvä teille. Ap:n perhe taas ei selvästikään ollut. Ei se, että ap:n joulupöytä on sinun mieleesi, mitenkään muuta sitä, että ap:n poika olisi toivonut muuta.
Kuulostaa tavallista paremmalta joulupöydältä, kun laatikot ovat itsetehtyjä. Ensi vuonna voi tehdä suuremman määrän lanttulaatikkoa, kun sillä on noin hyvä menekki. Saarioisten, Atrian ym. äidit tekevät monen perheen joulupöydän laatikot. Itse en arvostele kenenkään ratkaisua perheettömänä vaihtelevan omanlaisen joulun viettäjänä.
Lapsi alkaa fajita että teillä putti sivisfys kodista
Savukalaa, graavikalaa, lohipatee, silliä ja silakoita kuuluu meillä. Lihapullia, aurapunajuurilaatikkoa, vihersalaatti sekä toki peruslaatikot, kinkku,rrosolli jne. Teini ei syö laatikoita, mutta peruna kinkku ja kaikki muu uppoaa eli ehkä olisi kaivannut jotain ikuisen laatikkopöydän ulkopuolelta? Jälkkäriksi juustoa, piparia, hedelmiä ja suklaata
Pistäpä ensi jouluksi vaihteen vuoksi tarjolle lipeäkalaa, ja katso millaiseksi teinin naama vääntyy.
No onhan tuo nolo.
Esim meillä oli:
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Imelletty perunalaatikko
Paahdettuja punajuuria
Bataattilaatikko
Perunamuussi
Kinkku
Savukala
Graavilohi
Lihapullat
Sinappi
Tilli-cremefresh kastike
Kinkkuliemestä tehty konjakkikastike
Salaatti, jossa oli: rucolaa, kirsikkatomaatteja, purjoa, fetaa, kurkkua, paprikaa.
Rosolli ja vaaleanpunainen kermavaahto
Hedelmäsalaatti jossa oli rypäleitä, omenaa, päärynää, persimonia ja kiiwiä
Jälkkärinä joimme kahvit ja pöydässä oli:
Joulutorttuja, englantilainen hedelmäkakku, konvehteja, vihreitä kuulia ja täytekakku.
Myöhemmin maistelimme juustoja ja hilloja ja aikuiset ottivat punkkua.
Kaikki ruokalajit ja leivonnaiset olivat itse tehtyjä. Torttutaikinaa en väsännyt, enkä kalaa savustanut tai graavannut itse, niissä oikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot tosiaan että kun on aikuinen tulee mielellään syömään pojan kotiin sitä vähemmän Noloa joulupöytää
Näin on, se on suomalainen joulu pöytä: kinnku ja laatikot, rosolli
ap
Olipas nolo joulupöytä ;-) Ihan perinteinen, itse tosin vaihdoin rosollin hillosipuleihin.
Ei joulupöytäänkään tarvitse olla sen seitsemää sorttia, tarkoitus ei kuitenkaan ole syödä itseään ähkyn partaalle.
Joku kaipaili kastiketta, mille?
Toinen tuoretta - ei kuulu joulupöytään, laarinpohjia ja etikkasäilykkeitä perinteisessä joulupöydässä tarjotaan.
Leipä leipänä (aamu-/iltapalalla) ja ruoka ruokana.
Kahvit ja leivonnaiset "jälkiruuaksi", kun taas mahaan mahtuu.
Aika paljon niiltä notkuvilta joulupöydiltä menee ruokaa roskiin :-(
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokia kyllä mutta vähän aneeminen valikoima ja kattaus. Rosollille voisi tehdä punajuurikermavaahdon. Ostaa lisäksi valmiit laatikot täydentämään itsetehtyä ja todella noloa jos laatikot loppuivat kesken. Peruna-, bataatti-, lanttu- ja porkkanalaatikko valmiina lisäksi. Jos syötte sieniä niin metsäsienisalaatti. Suolakurkkuja, salaatti, lihapullia, cocktailpiirakoita. Sillin lisäksi joku kala, jos teini pitää sushista niin mikä ettei muutama pala.
Jouluateria pitää kattaa kauniisti, paremmat lautaset ja lasit taitellut lautasliinat, tarjoiluastiat, pöytäkoriste, kynttilät ja jälkiruokana vaikka paperikäärekonvehdit kauniissa astiassa.
Lähinnä teini valitti, että vanhemmat on niin juntteja, etteivät osaa juhlistaa juhlapyhiä.
Halusin vain sanoa että ihana perinne suunnitella ruuat jo etukäteen itse. Opettaa lapset ruuanlaiton maailmaan ja samalla taata että jouöupöydästä löytyy jokaisen lempparia. :) T: 79
Aika tylsä se oli. Perunat kuoritaan ennen keittämistä juhla pöytään. Kalat kuuluvat suomalaiseen jouluun ja minunkin silmään pisti, että ei ollut kastiketta. Katan mahdollisimman kauniisti, jotta tulee juhlatunnelma. Tänä vuonna käytin tummansinisen lakanan ja kultaista juhlanarua. Kynttilät kuuluvat juhlapöytään. Joulu ateria tekee joulun. Eikä se kattaus koristelu edes maksa mitään jos miettii hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te perinteiden orjat olette oksettavia.
Rosollissa on lähinnä kasviksia ja sä haluut sen kanssa KERMAVAAHTOA, joka on värjätty?
Hyi saa**na.
Laitatko vihersalaatinkin päälle kermaa?
Tuosta pöydästä saa hienon jos vaivautuu kattamaan kauniisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot tosiaan että kun on aikuinen tulee mielellään syömään pojan kotiin sitä vähemmän Noloa joulupöytää
Näin on, se on suomalainen joulu pöytä: kinnku ja laatikot, rosolli
ap
Olipas nolo joulupöytä ;-) Ihan perinteinen, itse tosin vaihdoin rosollin hillosipuleihin.
Ei joulupöytäänkään tarvitse olla sen seitsemää sorttia, tarkoitus ei kuitenkaan ole syödä itseään ähkyn partaalle.
Joku kaipaili kastiketta, mille?
Toinen tuoretta - ei kuulu joulupöytään, laarinpohjia ja etikkasäilykkeitä perinteisessä joulupöydässä tarjotaan.
Leipä leipänä (aamu-/iltapalalla) ja ruoka ruokana.
Kahvit ja leivonnaiset "jälkiruuaksi", kun taas mahaan mahtuu.
Aika paljon niiltä notkuvilta joulupöydiltä menee ruokaa roskiin :-(
Kinkulle tehdään kastike. Kinkun rasvaa, sinne yksi omena. Kiehautetaan niin että omenat pehmenevät. Sitten kermaa mukaan ja sinappia. Ei ole terveellinen mutta maistuu hyvältä.
Mun "joulukattaus": kinkku, Atrian lanttulaatikko ja punajuurihomejuustolaatikko (tämä sentään itse tehty). Punaviiniä. Sinappia. Suklaata.
Joulukattaus lainausmerkeissä, sillä en kattanut pöytää, vaan otin suoraan jääkaapista lautaselle.
Kukaan ei valittanut ja tyytyväisiä oltiin tarjoiluun. Tosin eipä ollut muita syöjiäkään kuin minä itse.
F
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graavikala ja mädit loistavat poissaolollaan, aika noloa tosiaan. Muutenkin aika aneeminen.
en ole ttottunut syömään tollasia. Maustesilli on ainoo mitä syön.
ap
Ei kaikkien joulupöytään kuulu kala. Joskus äiti teki joulupöytään lipeäkalaa, joja on perinteinen joulukala, mutta kukaan ei innostunut siitä, koska ruokaa oli muutenkin paljon.
Oman perheen joulupöydässä ei ole edes silliä, koska syömme kalaa muulloin.
Täytyy kyllä sanoa, että aika suppea joulupöytä. Meidän 14 v kun kuvaili Helsingin kouluissa tarjottua jouluruokaa niin oli sama kattaus, mutta myös kastiketta.
Meidän perheessä on tapa, että jokainen saa toivoa yhden ehdottoman suosikin ja se sitten tehdään. Yksi pojistani toivoo itse tehdyn porkkanalaatikon, toinen luumujälkiruuan, minä haluaan mätiä ja mies kinkun. Jos on vieraita (ei tänä vuonna) niin sama pätee, mutta vieraat tuovat toivomansa ruuat. Sitten tehdään muut perusjutut ainakin. Näin jokaiselle on jotain erityistä. Ei kai se pelkästään kokin joulu ole vaan kaikki pitää jotenkin huomioida ilman, että kukaan rasittuu älyttömästi?