Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo
Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera
Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.
Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.
Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.
Kommentit (734)
Ei kai se mitään osaa, kun sä teet sille aina voileivätkin valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän toi vähän aneemiselta kuulosti.
Mitenniin, näillä aina menty 15 vuotta ja sitä ennen mun kotona
aina on maistunut eikä ollut yhtään noloa tai aneemista
apKukaan ei vain ole aikaisemmin kehdannut sanoa että on aneemista.
Suomalaiset jouluruuat nyt vaan on vähän aneemisia, vai voiko joku muuta väittää!
Aneemisi verrattuna mihin? Venäjällä on pöydässä suolakurkkuja. Amerikoissa kalkkunaa.
Vierailija kirjoitti:
Olitko panostanut kattaukseen? Teinit näkevät somesta kavereiden joulupöydistä kuvia ja vertailevat omaansa. Hieno kattaus vai ruuat suoraan paketeista ja arkilautaset?
EI meillä ole erikseen joulu lautasia
ihan tavalliset lautase.t
ja veitset laitoin pöytään kun oli kuoriperunoita
ap
Teini taisi sanoa vain totuuden ääneen, vaikkakaan ei ehkä kohteliasta.
Ai se kultainen esiteini, joka vielä viikko sitten ymmärsi teidän rahatilanteen eikä vaatinut liikoja?! 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä salaatit/hedelmät? Kaikki tuore loistaa poissaolollaan.
Perinteinen joulubanaani kullekin perheenjäsenelle.
Niin, mitään muuta ei tietenkään jouluna voi syödä kuin perinteistä sapuskaa. Ei mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Missä mädit ja suolakalat?
Sienisalaatit ja joulumakkarat?
Herneet ja vihannekset?
Koristeet kinkusta jne...
EI ole joulu ruokia. Mikä joulumakkara,,
koristeet,, kaikkee sitä kuuleekin
ap
Että vasta 15 vuotta menty samalla menuulla... onko ihme jos kyllästyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se mitään osaa, kun sä teet sille aina voileivätkin valmiiksi.
MITä toi oli olevinaan
ap
Ap:n joulupöytä on just hyvä eikä yhtään aneeminen. Meillä ei ole ikinä herneitä tai muita ”tuoreksia” rosollin lisäksi, tykätään todella perinteisestä tai jopa pelkistetystä ruuasta.
Meillä on:
Peruna, lanttu ja porkkanalaatikot (ite teen lantun ja porkkanan)
Kinkku
Rosolli + kastike
Lisäksi on välillä esim kalaa, mätiä, juustoja ym mutta ihan turhaan niitä ostetaan kun ei ne oikein mene kaupaksi. Ihan hyvin voisi olla ilmankin. Jälkiruokaa ei ole koskaan, ei tykätä syödä sellaisia.
Meidän ”aneeminen” joulupöytä ei johdu vähävaraisuudesta, talouden tulot on yli 100 000 vuodessa jos se tähän mitenkään nyt liittyy. Vaan ihan siitä että ostetaan vain niitä ruokia joista oikeasti pidämme. Ikinä ei mene mitään roskiin.
Ensijouluna kysy teiniltä mitä hän haluaa. Meidän 13 v söi vain kinkkua ja perunalaatikkoa, muuta ei halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinien mielestä kaikki on noloa.
Hänhän voi itse ensi vuonna laittaa joulupöydän. :)ei 13-vuotias osaa
ap
Jos osasi sanoa että oli nolo, osaa varmaan antaa vinkkiä mikä siinä oli noloa. Toivoiko jotain lisäksi tms. Jos vuosikausia on ollut samat tarjottavat voisihan sitä miettiä olisiko aika uudistua. Koko perhe voi pohtia asiaa yhdessä niin ei kenenkään tarvii antaa ikäviä palautetta.
Rosolli kannattaa ehdottomasti itse tehdä, tulee hyvää. Graavilohi kuuluu pöytään, sinappi, kuka tykkää mädistä, tuore salaatti, sienisalaatti, kalkkuna koska kaikki ei tykkää kinkusta, bataattilaatikko myös vaihtoehtona , imelletty perunalaatikko ehdottomasti lanttulooran lisäksi, herneet, kastike lohelle creme fraiche, jouluna voi ola kiva myös juustolautanen tilpehööreineen, riisipuuro mantelin kera, luumusoppa/kiisseli, hedelmäkakku, pipaprit ja joulutortut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinien mielestä kaikki on noloa.
Hänhän voi itse ensi vuonna laittaa joulupöydän. :)ei 13-vuotias osaa
ap
Korkea aika opetella!
Ja ensi vuonnahan se on jo vuotta vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko panostanut kattaukseen? Teinit näkevät somesta kavereiden joulupöydistä kuvia ja vertailevat omaansa. Hieno kattaus vai ruuat suoraan paketeista ja arkilautaset?
EI meillä ole erikseen joulu lautasia
ihan tavalliset lautase.t
ja veitset laitoin pöytään kun oli kuoriperunoita
ap
Eli ensi vuonna on helppo petrata asiassa :) Joululiina vaikka kirppikseltä, ei varmasti paljoa maksa, lautasliinat, kynttilöitä ja vaikka pari joulukoristetta pöytään somisteeksi. Ruuat nätisti esille tarjoiluastioihin. Perunatkin voi kuoria jo ennen keittämistä koska joulu :)
Ap: n käsitys juhlavasta on selvästi aika erilainen kuin hänen teinillään. Ota tämä mahdollisuutena oppia uudenlaisia joulutapoja!
Ihan hyvä joulupöytähän tuo on ollut. Näin somen raiskaamina aikoina pitäisi olla kaikkea pöydässä ja todella hienosti katettuna, että voi sitten jatkaa sitä kulissien ylläpitämistä instassa joulunakin.
Joulumakkaroista en ole ennen kuullutkaan.
Tuollainen kommentti on huonoa käytöstä teiniltä, mutta ymmärrän mistä kommentti juontaa juurensa. Korea joulupöytä ja erikoistenkin ruokalajien tarjoaminen on kautta aikain ollut yläluokkaisuuden ja sivistyneisyyden merkki. Nykyään on trendikästä olla ruuanlaittotietoinen ja kiitos jatkuvan kokkiohjelmien tulvan, moni tavallinen kotikokkikin on nykyään harjaantunut ruuanlaittaja.
Onhan se ymmärrettävästi teinille noloa että teillä tarjolla perus pula-ajan pottia ja vielä ilman raikkaita lisäkkeitä, kastiketta tai edes jälkiruokaa. Omasta mielestä kyseessä ei ole noilla eväillä juhla-ateria, ja monen joulupöytä tuppaa olemaan paremmin varusteltu kuin teidän. Ymmärrän poikaa, koska omassa lapsuuden perheessä ruuan ainoa merkitys oli pitää nälkä poissa ja maku, saatikka estetiikka tuli kaukana perässä. Näinpä joulunakin lyötiin pöytään einesloota, kuivaa kinkkua ja pussikastiketta. Tottakai arvostan että ylipäätään oli ruokaa, mutta onhan tuollainen juhla-ateriointi junttia ja nykyään aikuisena vaikken rahassa kylvetään, panostan laatuun, ulkonäköön ja itse ruokailukokemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän toi vähän aneemiselta kuulosti.
Mitenniin, näillä aina menty 15 vuotta ja sitä ennen mun kotona
aina on maistunut eikä ollut yhtään noloa tai aneemista
apKukaan ei vain ole aikaisemmin kehdannut sanoa että on aneemista.
no ei niin.
Meillä ollut enempi kin porukkaa mm mun täti joka asuu Ruotsissa ja on tottunut syömään ruotslaisia ruokia ei ole ikinä valittanut et olis aneemista
ap
Mitä olisi toivonut?
Meillä toivoi poronpaistia