Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo
Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera
Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.
Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.
Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.
Kommentit (734)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takkii se pöytä pitää aina jouluksi vaihtaa? meillä nii sama pöytä kesän talven, pyhän ja arjen.
Se luo sitä juhlan tuntua, kun vaihtaa.
Meillä on normaalisti mäntypuinen pöytä. Jouluksi otetaan käyttöön kuusipuinen, juhannukseksi koivusta tehty. Toistaiseksi ei ole ollut erikseen pääsiäis- tai vappupöytää, mutta mieli kyllä tekisi hankkia pajusta punottu keväisiä juhlia varten.
Voi luoja🙄
Tämä oli jo ennen kommenttiasi todella outo ketju.
Omasta näkövinkkelistäni vaikuttaa myös nololta. Itse olen tottunut jouluna laajempaan tarjoiluun. Ap:n mainitsemien lisäksi hirveä, kalaa, kastike, tuoresalaatti, sienisalaatti ja jälkiruoka. Pöytä myös katetaan nätimmin, paremmat astiat, liina, servetit, kynttilät yms. Aina ei tarvi samalla kaavalla mennä, ens vuonna ap voisi ottaa jokaiselta perheenjäseneltä yhden toiveruoan joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Sanon sille takaisin, että sullapa on pieni molo. Että näin!
No se voi vastata, että sekin vielä, sekin on teidän syytänne! Sillä eihän se ole muuta kuin vanhempien vika.
Poika parka. Vaatimattomat olivat toiveet, lohta, kinkun kuorrutus, kastike ja sinappi, makea jälkiruoka ja pöytäliina. Ehkä vielä Italian salaatti. Poika varmaan aikuisena järjestää itselleen paremman joulupöydän koska vanhemmat eivät vain tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön tällä hekellä onnellisena jouluruokaa.
Lautasella porkkana- ja lanttulaatikkoa sekä rosollia sellaisenaan (ilman silliä), nämä kaikki itse tehty.
Lisänä pakkasesta herneitä ja purkista italian salaattia. En tiennyt, että jotkut syö sitä jouluna ennen kuin luin jostain viikko sitten, alkoi tehdä mieli ja toimii.
Kauhistelkaa mun noloa lautasta omg ei kalkkunaa ja kinkkua tai soosia tai kalaa tai sienisalaattia omg.
Voin kauhistella, yäk - pelkkiä kasviksia. Ei toimisi meillä. Puuttuu kalat ja joku liha, meillä riistaa ja poroa jouluna. Ja suklaa jälkkärinä puuttui myös, ihan todella noloa jos suklaa jää pois.
Söin aamupalaksi kourallisen Geisha konvehteja, homma hoidossa siis!
Meillä on kyllä kinkkua sun muuta tuolla, mutta ei vaan maistuu enää, tää lautanen oli just täydellinen.
Jouluruokailun huipennus on aina yhdessä suunniteltu jälkiruoka, tänä jouluna valkosuklaavaahto ja marjamelbaa.
Vierailija kirjoitti:
Kinkun kuorrutus tuo makua ja näyttää hyvältä. Se on helppoa, kinkun rasvat poistetaan, levitetään sinappia kerros päälle ja sitten korppujauhetta. Uuniin kovalla lämmöllä kunnes korppujauhe saa hieman väriä. Eli ei tarvitse olla kauan. Toiset koristelevat neilikat kanssa. Kun laitat kinkun tarjoiluastian päälle ja viereen herneitä, niin se on kaunis. Myös valmiskinkkua voi kuorruttaa jos ei paista omaa.
Tarkemmin ottaen ei poisteta rasvaa, vaan kamara. Eli sian nahka. Läskit voi jättää paikoilleen, jos tykkää siitä. Tietysti jos inhoaa läskiä niin voi poistaa melkein kaiken.
Olihan tuo menu ennemminkin hiukan suppea, kuin juhlallinen. Meidän joulupöytään kuuluu paljon paljon muutakin, mutta kukin tyylillään! Ex-anoppini joulupöydässä oli myös paistettua makkaraa ja perunaa, koska ex-poikaystäväni (27v.) ei tykännyt jouluruuista. Se oli minusta noloa.
Vierailija kirjoitti:
Poika parka. Vaatimattomat olivat toiveet, lohta, kinkun kuorrutus, kastike ja sinappi, makea jälkiruoka ja pöytäliina. Ehkä vielä Italian salaatti. Poika varmaan aikuisena järjestää itselleen paremman joulupöydän koska vanhemmat eivät vain tajua.
Poika etsii tytyöystävän jonka kanssa se viettää joulua jatkossa niin on kivempaa ja tunnelmallisempaa. Niin mun isä teki. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokia kyllä mutta vähän aneeminen valikoima ja kattaus. Rosollille voisi tehdä punajuurikermavaahdon. Ostaa lisäksi valmiit laatikot täydentämään itsetehtyä ja todella noloa jos laatikot loppuivat kesken. Peruna-, bataatti-, lanttu- ja porkkanalaatikko valmiina lisäksi. Jos syötte sieniä niin metsäsienisalaatti. Suolakurkkuja, salaatti, lihapullia, cocktailpiirakoita. Sillin lisäksi joku kala, jos teini pitää sushista niin mikä ettei muutama pala.
Jouluateria pitää kattaa kauniisti, paremmat lautaset ja lasit taitellut lautasliinat, tarjoiluastiat, pöytäkoriste, kynttilät ja jälkiruokana vaikka paperikäärekonvehdit kauniissa astiassa.
Lähinnä teini valitti, että vanhemmat on niin juntteja, etteivät osaa juhlistaa juhlapyhiä.
Te perinteiden orjat olette oksettavia.
Rosollissa on lähinnä kasviksia ja sä haluut sen kanssa KERMAVAAHTOA, joka on värjätty?
Hyi saa**na.
Laitatko vihersalaatinkin päälle kermaa?
Voisitteko alapeukuttamisen sijaan kertoa, että miksi haluatte kermavaahtoa salaatinomaisen ruuan päälle?
Ensiksi pitäisi tietää, mitä tarkoitat sanalla "salaatinomainen".
Salaatti tarkoittaa useampaa asiaa: On ns. salaattikasveja (keräsalaatti, lehtisalaatti ym.) Joskus tarkoitetaan salaatilla näistä ja ehkä muista vesipitoisista vihanneksista (esim. tomaatti, kurkku) tehtyä kevyttä alkuruokaa, joka tosin Suomessa on tapana syödä lisäkkeenä eikä alkuruokana (ja tätä ulkkari kummastelee).
Sitten salaatilla voidaan tarkoittaa tukevampaa yleensä kylmää ruokalajia, johon pilkotaan erilaisia aineksia, joista osa voi olla kypsennettyjä, ja jota ei enää pilkomisen jälkeen kuumenneta. Esimerkiksi perunasalaatti on tällainen. Tällöin salaatti on usein pääruoka itsessään, tosin Suomessa on jokin vimma tarjota nämäkin salaatit lisäkkeenä.
Nämä merkitykset menevät usein sekaisin; ajatellaan että salaatissa on vihannesta ja että se siksi on automaattisesti kevyt muun ruoan lisäke, oli siinä sitten mitä tahansa juustoa ja majoneesia sun muuta sellaista.
Rosolli edustaa tuota jälkimmäistä sarjaa. Oikeastaanhan se on sillisalaatti. Kun katsoo vähän vanhemmista keittokirjoista ohjeita, niin niissä pilkotaan silli sinne muiden ainesten sekään. Joskus voidana lisätä kylmää paistiakin. Rosollin ei ole tarkoituskaan olla mikään kevyt lisäkkeenä tarjottava vihannessalaatti.
Ehkä sinulla on se käsitys, että salaatti on kevyt vihannesruoka? Ymmärrän, että kerma sellaisen yhteydessä oudoksuttaisi. Rosolli ei kuitenkaan ole mikään kevytsalaatti, vaan ihan toisenlainen ruoka. Siinä on paljon happamia ainesosia. Kermavaahto tasapainottaa tätä makukokonaisuutta. Samasta syystä myös esim. hedelmäsalaattiin tai muihin hedelmäruokiin tai kesällä mansikoiden kanssa voi haluta kermavaahtoa. Kerma taittaa happoa, jolloin kokonaisuus on herkullinen.
Ehkä sinulla on myös se ajatus, että kerma kuuluu vain makeisiin ruokiin, mutta sehän on ihan virheellinen käsitys. Kermaahan käytetään esim. kastikkeissa ja joissakin keitoissa ja laatikkoruoissa.
Eli sinusta rosollin ja kermavaahdon yhdistelmä ehkä kuulostaa yhtä oudolta kuin syödä pieniä vaniljajäätelöpallosia salaatinlehteen käärittynä, mutta siitä ei suinkaan ole kysymys.
Itse syön jouluna kylmät kalat aina omana aterianaan enkä yritäkään ahtaa samalla kertaa vatsaan vielä kinkkua ja laatikoita, jostain riisipuurosta puhumattakaan. Rosolli kermavaahtoineen sopii hyvin osaksi tätä kalapöytää.
Meillä rosollissa on punajuurta, porkkanaa, omenaa ja maustekurkkua.
= todellakin salaatinomainen.
Ei mitään oksettavaa kermahuntua, sipulia tai silliä.
Nimenomaan näin siksi, että haluan jonkun astetta freesimmän jouluruuan pöytään.
Te siis kutsutte rosolliksi ruokaa, joka oikeastaan ei ole rosolli. Jos saisin tuollaista, kun on luvattu rosollia, olisin aika pettynyt. Ovatko punajuuri ja porkkana edes kypsennettyjä?
Samahan se, jos te pidätte tuollaisesta salaatista, eikä kukaan kiellä sitä syömästä tai käske sekoittaa mukaan kermavaahtoa, jos tuo maistuu teille tuollaisena.
Mutta jos kysytään, miksi joku haluaa rosolliinsa kermavaahtoa, pitää kestää myös se vastaus, että monelle rosolli tarkoittaa aika toisenlaista salaattia. Sellaista, jossa on sipulia, jopa sillia, ja kermahuntu. Ja perunaa nyt ainakin.
Öö tietenkin on kypsennettyä, miksei olisi?
Perunaa oli, se vain unohtui listasta.
Kyllähän rosollia kaupassakin myydään ilman silliä, silti se on rosollia.
Kerman laitto rosollin päälle vie sen freesiyden pois ja maistuu kamalalta. Todella oksettavaa laittaa kasvisten ja mahdollisesti sillin päälle KERMAA.
Meillä kukaan ei halua raakaa sipulia pilaamaan rosollia, mutta kyllä se silti on rosolli, ihan sama vaikka sipuli uupuu.
Minä haluan jouluna venäläisiä suolakurkkuja, joiden päälle tulee hunajaa ja smetanaa, hui kauhistus! Suolakurkku ei ole enää freesi! Maistuu varmaan kamalalta! Todella oksettavaa laittaa kasviksen päälle kermainen smetana! Ja vielä hunajaakin! Niin varmaan.
Rakastan smetanaa ja hunajaa + suolakurkkuja!
Suolakurkku ei alunperinkään ole freesi, sehän tulee purkista ja on todella suolaista.
Kurkkua, tomaattia ja porkkanaa taas en söisi samalla kombolla, ne ovat tuoreita, ei säilöttyjä, vihanneksia.
Oot aika tollo, jos et tajua tuoreen kasviksen ja suolakurkun eroa.
Siis teidän rosollissa on tuorekurkkua, tomaattia ja porkkanaa? Aika erikoinen tulkinta mutta aika salaattimainen toteutus, täytyy myöntää.
Suolakurkku ei sinänsä tule purkista kuten ei maitokaan, avomaan kurkut kasvatetaan siemenistä ja taimet kylvetään maahan, maito tulee eläimestä nimeltä lehmä.
Ei, johan listasin mitä siinä on. Maustekurkkua.
Kyllä kun kauppaan menen, niin mauste- ja suolakurkut on muoviämpärissä, tonkassa tai lasipurkissa, ei hevituoreosastolla.
Se ei siis ole tuore, vaan säilötty siinä liemessään.
Se on rosollista pieni osa, kai jopa sinä pällinä ymmärrät, että kokonainen suolakurkku versus pienet maustekurkun palaset tuoreiden kasvisten seassa on eri asia.
Mä en ymmärrä, miksi ette voi myöntää, että on todella outoa mätkästä kermat kylmien kasvisten päälle. 😃
Moni odottamaton ja outo asia on hyvää.
Molemmat, suola- ja maustekurkut, ovat avomaankurkkuja, ja avomaankurkut löytyvät kaupan hevi-osastolta. Suola- ja maustekurkkujen ero on niiden valmistustavassa. Suolakurkut valmistetaan ilman etikkaa hapattamalla ne maitohappokäymisen avulla, kun taas maustekurkut valmistetaan säilömällä ne etikkaliemeen. Kun se säilötään ”siinä liemessään” niin liemi itseasiassa on suolalientä tai etikkaa, ei mitään avomaan kurkkujen omaa nestettä kuten erheellisesti väitit.
Suolakurkuille tarvitaan suolaliemi, jossa on 3 prosenttia suolaa sekä maitohappobakteerin lähde. Maitohappobakteerin lähteenä voi toimia hera eli hapanmaitotuotteen kirkasliemi tai vaikka mustaherukan lehdet. Etikkakurkuille tarvitaan mausteliemi, jossa on väkiviinaetikkaa ja mausteita.
Mitä sä oikein teet, tiesin kaiken tämän kiitos vaan.
Miksi oletat etten tiennyt?
Mauste- tai suolakurkku ei ole tuore kasvis.
Aivan samalla tapaa kuin vaikka kuivattu banaani, suolaliemessä olevat sienet tai tölkissä olevat kuoritut tomaatit.
Miksi sulle pitää selittää asiaa auki näin paljon?
Vaikutat niin tyhmältä, siksi.
Ai koska mun makuun ei ole kasvikset ja rasvainen kuohukerma ja mun mielestä se on typerää? Ookoo.
Mustaherukkafakta oli toki ihan mielenkiintoinen ja hyvä faktapaketti ylipäätään toki, kiitos siitä silti. Hyvää kertausta.
Minusta makaroonilaatikko on maailman säälittävintä moskaa. On naurettavaa, että Suomen ruokakulttuuriin kuuluu nakkien ja perunasalaatin syönti uutena vuotena JA vappuna. Muutenkin naurettavaa ruokaa meillä syödään arki ja juhlat. Olen varmaan dorka teidän mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo menu ennemminkin hiukan suppea, kuin juhlallinen. Meidän joulupöytään kuuluu paljon paljon muutakin, mutta kukin tyylillään! Ex-anoppini joulupöydässä oli myös paistettua makkaraa ja perunaa, koska ex-poikaystäväni (27v.) ei tykännyt jouluruuista. Se oli minusta noloa.
Minusta noloa on väkisin syödä kerran vuodessa ruokaa josta ei pidä, vain koska kerran vuodessa pitää muka syödä niitä ruokia.
Onhan tuo nyt aika karu joulupöytä, kaikki kalat, mädit, sienisalaatit ja muut herkut loistavat poissaolollaan. Jos ei kattamiseen ole edes panostettu, niin eipä tuo eroa arjesta mitenkään. Etkö AP oikeasti tarjoa lapsillesi kuin niitä ruokia, joista itse pidät?
Aika aneeminen. Salaatit, kalat, leivät nyt ainakin puuttuu. Ne on mun mielestä niitä parhaita jouluruokia, niin ehkä siksi kuulostaa tosi suppealta tuo teidän jouluateria.
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokailun huipennus on aina yhdessä suunniteltu jälkiruoka, tänä jouluna valkosuklaavaahto ja marjamelbaa.
Varsinkin juhlaruokaan kuuluu minusta jälkiruoka. Meillä oli tänä vuonna karpalojäädyke.
Kun olin lapsi, niin arkipäivälliselläkin oli aina jotain jälkkäriä kuten marjakiisseliä, vispi- tai suklaapuuroa, rusinasoppaa, pullavanukasta jne.
No onhan toi nyt ihan kaamean tunkkainen tuulahdus 1800-luvulta. En olisi itse saanut noista alas mitään paitsi perunan. Missä salaatit, kalat, mäti, juustot? Rosollikin kaupan etikkainen, eikä itse tehty. Nyt oli teini oikeassa. Miksei muilta kysytty mitä haluavat vaan teet pakonomaisesti köyhän sukusi perinneruokia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan mätiin smetanaa ja sipulia, tilliä. Eli ihan raakalaismaisesti sotken kalan mätiä, kasviksia ja hapatettua kermaa. Ei ole enää freesi! Maistuu varmaan kamalalta! Todella oksettavaa laittaa mädin ja kasvisten päälle kermainen smetana!
Onko mäti tuore kasvis?
Etkö näe eroa porkkanan ja mädin kesken?
Rosolli on kylmä lisuke, jossa on silliä lukuunottanatta 100 pros kasviksia. Eri asia kuin kalan tuottamat pallot sekä mausteena oleva sipuli ja yrtti.
”Kalan tuottamat pallot”? Huima yleissivistys... Mäti on naaraskalojen tuottamaa munamassaa. Sammen mätiä kutsutaan kaviaariksi. Ja sipuli ja tilli eivät ole sinusta kasviksia vaan mausteita?
Tilli on ruohokasvi, sipuli on kasvi, tarkemmin turvonnut lehtityvi. Kasviksilla tarkoitetaan meheviä kasvinosia, kuten vihanneksia, marjoja, hedelmiä sekä vihanneshedelmiä. Kasvikset voidaan jakaa lehtivihanneksiin, varsikasveihin, kasvishedelmiin, palkokasveihin, sipulikasveihin, kaaleihin, mukulakasveihin, maustevihanneksiin, hedelmiin, marjoihin ja sieniin.
Ei luoja olette anaaleja. Pitääkö kaikkeen tarttua ja esittää tyhmää?
Kyllä mä tiedän, miten mäti syntyy. Kuhan kuvailin korostaakseni sitä, että tulevat eläimestä eli eivät ole kasviksia.
Olisin voinut vaan sanoa mäti, mutta päätin kuvailla, anteeksi.
En myöskään väittänyt, että sipuli ei ole kasvis.
Sitä nyt useimmiten käytetään maustamaan ruokaa, kuten vaikka kastikkeita tai makaronilaatikkoa.
Pieni määrä tilliä ja sipulia jonkun maitotuotteen seassa sitä maustamassa on ihan eri asia kuin se, että otetaan joku kasa kasviksia jonka päälle tungetaan perinnesyistä kuohukermaa.
Sillee edes kermaviili, jossa on vaikka sitä sipulia (vaikka valkosipulia ja ruohosipulia) = eli makua ja ei yhtä raskas kuin joka plain kerma, joka heitetty siihen.
Rosolli eli sallatti on perunasta, porkkanasta ja punajuuresta valmistettu suomalainen kylmä ruokalaji, jota tarjotaan nykyisin etenkin jouluruokana. Siis RUOKALAJI, ei lisuke.
Keitetyt punajuuret, porkkanat ja perunat pilkotaan rosolliin pieniksi kuutioiksi. Mukana voi olla valmistajan tavoista riippuen silliä, omenaa, silputtua sipulia, suolasilakoita tai suolakurkkuja. Kaupallisena tuotteena sillillä lisättyä rosollia sanotaan sillisalaatiksi.
Rosollin mukana voidaan tarjota kastiketta. Kastike tehdään usein maustamalla kermavaahtoa (viini)etikalla ja värjäämällä se punajuuriliemellä. Joskus kastike tehdään myös kermaviiliin. Kastikkeen voi siis tehdä KERMAVIILIIN jos niin haluaa.
Sana rosolli tulee venäjän sanasta 'rassol' (рассо́л), joka merkitsee alkuaan suola- tai säilöntälientä. Sitä ei tiedetä, miten sana on siirtynyt ruokalajin nimeksi. Venäjäksi rosolli eli sillisalaatti on 'vinegret', joka puolestaan tarkoittaa ranskaksi öljy-viinietikka-salaattikastiketta (ransk. vinaigrette). Rosolli tunnetaan suunnilleen samanlaisena koko Pohjois-Euroopassa Hollannista Venäjälle.
Tämänhän sinä toki taas tiesit, hohhoijaa.
Ja minä ihmettelen miten henkilö, joka suvereenisti nimittelee muita ”anaali pälleiksi” ja ties miksi, on kuitenkin niin TYHMÄ, ettei tajua, että rosolliin tulevan kermavaahdon voi laittaa tarjolle eri astiaan ja sitä voi ottaa vähän eikä koko kippoa. Tai sen voi tehdä kermaviiliin tai jättää tekemättä.
Ei-tervetuloa sinulle meidän joulupöytään kiroilemaan, nimittelemään ja ahmimaan itselleen kaiken, mitä tarjolla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin juhlaruokaan kuuluu minusta jälkiruoka. Meillä oli tänä vuonna karpalojäädyke.
Kun olin lapsi, niin arkipäivälliselläkin oli aina jotain jälkkäriä kuten marjakiisseliä, vispi- tai suklaapuuroa, rusinasoppaa, pullavanukasta jne.
Meillä syödään juustoja ja suklaata sen verran, että ei jälkiruualle ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Kinkun kuorrutus tuo makua ja näyttää hyvältä. Se on helppoa, kinkun rasvat poistetaan, levitetään sinappia kerros päälle ja sitten korppujauhetta. Uuniin kovalla lämmöllä kunnes korppujauhe saa hieman väriä. Eli ei tarvitse olla kauan. Toiset koristelevat neilikat kanssa. Kun laitat kinkun tarjoiluastian päälle ja viereen herneitä, niin se on kaunis. Myös valmiskinkkua voi kuorruttaa jos ei paista omaa.
Ja minä, lähes 50v. nainen, en tykkää kinkun kuorrutuksesta, koska en syö sinappia koskaan. Sinappi on mielestäni pahaa. Kenenkään jouluruokapöytä ei ole toistaan huonompi tai parempi - jokainen tekee ne jouluruoat joista oikeasti pitää ja tulee syödyksi. Mitään tiettyä ei PIDÄ olla jouluna, koska joku av-mamma niin sanoo.
Ajattelin ensi joulun viettää yksin ja saatan syödä vaikkapa porkkanalaatikkoa ja kanankoipia. Mitä sitten? Joulu tulee omasta fiiliksestä, ehkä osittain perinteistä, mutta ei pelkästään siitä, että pöydässä "täytyy" olla sen sata erilaista ruokalajia ja pellavapöytäliina kynttilöineen.
Vierailija kirjoitti:
Missä salaatit/hedelmät? Kaikki tuore loistaa poissaolollaan.
Ime manaa vegaani ja jätä muut rauhaan edes jouluna.
Ihan hyvä joulupöytä. Olisin lisännyt siihen vihersalaatin ja punajuurisalaatin, niin olisi tullut väriä ja lisää makuja.