Voiko ahneempaa edes olla?
Mun yksi tuttu oli laittanut mun Facebook seinälle kysymyksen mistä mun tyttären mekko on ostettu ja vastasin siihen että paikasta x
kysyi sen jälkeen voisinko myydä sen hänelle ja että hän mielellään ostaisi muitakin vaatteita.
Kirjoitin seinälle että tervetuloa hakemaan vaan, kahvipaketin hinnalla tyhjennän kaappia miellelläni.
olen aikaisemmin antanut vaatteita miehen siskolle ilmaiseksi niin nyt tämä sisko kirjoitti siihen alle että älä nyt kaikkia anna ja heilläkin on edelleen tarvetta ja sitä ja tätä mitä anopilta on saatu niin ei saa antaa kenellekkään.
Nyt anoppi on soittanut koko illan ja laittanut viestiä että olen kuulemma antamassa pois myös heidän ostamia vaatteita ja heillä on tapana että omaa suvussa kulkee vaatteet.
Sisko pyörii myös täällä joten jos tunnistat niin katsotaan mitä mieltä teidän käytöksestä ollaan.
kommentteja kiitos
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 00:26"]
Lapseton kummi on aika ihmeissään. Olen aina pitänyt vaatteita käyttötavarana. Minullekin on yksi ystävä antanut kolme isoa säkillistä lastenvaatteita eteenpäin jaettavaksi, koska tiesi, että tuttavapiirissäni on useampia pikkulasten vanhempia. Yhden säkillisen sain jaettua parille tutuilleni, mutta muut kaksi säkillistä kävin viemässä UFFin laatikkoon.
Kokemani perusteella on mielenkiintoista huomata, että joillekin käytetyt lastenvaatteet ovat lähes aarteiden veroisia. Ennemminkin tuttavapiirissä ollaan oltu iloisia, että tilaa vievistä käytetyistä vaatteista on päästy eroon.
(19)
[/quote]
Niinpä niin.
Ei lapseton voi millään ymmärtää millaiset rahat lastenvaatteisiin oikein uppoaa. Yhdelle lapselle kun pitää olla kesävaatteet, välikausivaatteet, talvivaatteet, kuravaatteet, sisävaatteet, alusvaatteet, kengät, talvisaappaat, kumisaappaat ja niin edelleen. Ja ne kaikki täytyy ostaa uusiksi kaksi kertaa vuodessa, kun lapsi kasvaa!
Kun lapsia on vielä enemmän kuin yksi ja eri sukupuolta, niin lastenvaatteiden kierrätys on kullanarvoinen asia. Sinunkin saamasi vaatesäkit vain todistavat millaisen määrän vaatteita lapsi kasvaessaan tarvitsee. Ja luultavasti niidenkin säkkien sisältö on kiertänyt vaikka kuinka monen lapsen päällä ennen päätymistään sinne UFFin laatikkoon.
[/quote]
Suosittelen hyödyntämään enemmän kirppareita, mikäli olet omaisuuden saanut upotettua lastenvaatteisiin.
Saamani lastenvaatteet todistavat, että käytettyä lastenvaatetta on ihmisillä kaapit täynnä. Noitakin saamiani säkillistä oli ystävä yrittänyt kirpparilla myydä ennen minulle tuomista. Ilmaiseksikaan niistä ei saanut kuin osan menemään.
[/quote]
Omaisuuden saa menemään, jos kaiken ostaa uutena. Siksi kierrätys on kullanarvoinen asia, kuten totesin.
Omat lapseni ovat jo aikuisia ja teinejä, mutta olin hyvin kiitollinen, kun miehen serkku raahasi meille pari säkillistä omien lastensa pieneksi käyneitä vaatteita kuullessaan, että olen raskaana.
Samoin olin erittäin kiitollinen jokaisesta anopin ja äitini ostamasta uudesta talvipuvusta, kurahaalarista ja niin edelleen. Kaiken käyttökelpoisen lahjoitin eteenpäin siskolleni, kun hän tuli vuorostaan raskaaksi. Väärän sukupuolen vaatteet, joille ei kenelläkään ollut käyttöä, lahjoitin FIDAlle.
Ilman tuota sukulaiskierrätystä ja sukulaisten ostamia vaatteita olisimme olleet nuorina ja köyhinä opiskelijoina todellisessa pulassa, sillä rahaa ei yksinkertaisesti ollut. Joten en ymmärrä lainkaan väitettäsi siitä, että käytetyt vaatteet eivät ole minkään arvoisia! Joillekin ne ovat kullanarvoisia, vaikka sinun onkin lapsettomana sitä vaikea ymmärtää.
Meille anoppi tuo jotain rääsyjä, tai muuta ja aina kyselee perään, että onko niitä käytetty. Ja miksei ole. (jos siis on liian isoja tms). Alkaa tulla sellainen olo, että sanon kohta, ettei tarvi mitään tuoda tänne enää koskaan! Raivostuttavaa!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:24"]
Off topic... Mikä/mitkä on välikausivaatteet?
[/quote]Niin, minuakin kiinnostais? Anyone??
Ap, jaa vaatteet kahteen kasaan: niihin jotka on anopilta saatu ja sitten itse ostettuihin/muualta saatuihin. Kiikuta anopilta saadut miehen siskolle ja loput talousvaikeuksissa olevalle kaverillesi. Näin kaikkien pitäisi olla tyytyväisiä.
Ja olen muuten ap:n linjoilla siinä, että julkisella seinällä vaatteiden itselleen vaatiminen on NOLOA. Yksityisviestillä asia olisi pitänyt hoitaa... Kaverihan kysyi vaatteista, sitten miehen sisko ilmestyi sinne vaatimaan...
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:01"]
[/quote]
No kerrotaan nyt sitten lapsettomille. Välikausivaatteita käytetään talvi- ja kesävaatteiden välissä eli syksyllä ja keväällä. Ohuemmat haalarit kuin talvihaalarit, syystakit ja -housut ja niin edelleen. Kumisaappaat ja kuravaatteetkin voisi laskea välikausivaatteiksi, koska niitä käytetään pääosin keväällä ja syksyllä. Ei kesävaatteista voi siirtyä suoraan paksuun talvihaalariin tai päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:01"]
[/quote]
No kerrotaan nyt sitten lapsettomille. Välikausivaatteita käytetään talvi- ja kesävaatteiden välissä eli syksyllä ja keväällä. Ohuemmat haalarit kuin talvihaalarit, syystakit ja -housut ja niin edelleen. Kumisaappaat ja kuravaatteetkin voisi laskea välikausivaatteiksi, koska niitä käytetään pääosin keväällä ja syksyllä. Ei kesävaatteista voi siirtyä suoraan paksuun talvihaalariin tai päinvastoin.
[/quote]Typerää. Miksi niitä ei vaan sanota syys tai kevät vaatteiksi, niin kuin talvi ja kesävaatteita? Ei aikuisillakaan ole mitään välikausivaatteita. En ole lapseton. Mun lapsellani on vaan aina ollut selkeästi vuodenaikaan sopivat vaatteet, kuten esim. talvitakki, kesämekko, kevättakki ja syystakki.
Haluan vielä sanoa että nuo anopin antamat vaatteet ovat olleet syntymäpäivälahjoja ja joululahjoja lapselle.
ap
Teet vaatteilla mitä haluat. Lahjojen antajat olisivat voineet mainita, etteivät ole tarkoittaneet lahjojaan pyyteettömiksi... Moukkamaista miehesi siskolta ja anopiltasi.
Eikös tuohon jo lakikin sano, etä lahjat on omia, ne saa pitää ja lahjan saaja tekee niillä mitä haluaa.
Näkisin että lahja on lahja. Ja jos annataan joku vaate joka on ollut suvun muksulla ja halutaan se takas suvun lasten kiertoon niin sit sanotaan se suoraan, eikö!
Ei tosiaan lahjoja pyydetä takaisin! Ja jos annetaan jotain, esimerkiksi kassillinen vaatteita, niin pitää ennen antamista sanoa, jos haluaa ne takaisin. En kyllä itse antaisi kenellekään kassillista vaatteita ja pyytäisi takaisin... :D
Niin eikös ne ole sen lapsen vaatteita ja lapsi päättää mitä niillä tehdään! Joten ei äidille kahvipakettia, vaan lapselle jotain mieluista!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 20:18"]
Niin eikös ne ole sen lapsen vaatteita ja lapsi päättää mitä niillä tehdään! Joten ei äidille kahvipakettia, vaan lapselle jotain mieluista!
[/quote]
no en nyt viitsi tuttavaa juoksuttaa ympäri kaupunkia hakemassa lapselle jotain tämän toivomaa mieluista vaan ostan sen sitten itse. Siksi kahvipaketti.
ap
MUISTAKAA merkata mikä vaate on tullut mistäkin, niin on sitten helpompi palauttaakin alkuperäiselle omistajalle :D :D
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 21:04"]
Jos kyseessä on kalliit välikausivaatteet tms., on minusta aika kurja antaa niitä pois kahvipaketin hinnalla siten, että lahjan antaja tästä saa tiedon. Se on vähän niinkuin pyyhkisit pyllysi anopin kalliilla ostamalla silkkihuivilla. Hän on uhrannut omia varojaan, jotta teidän lapsilla olisi hyvä ulkoilla ja nyt näyttää siltä, että et ymmärrä tavaroiden arvoa.
Kyllä minuakin on harmittanut, kun olen antanut kavereiden lapsille jotakin hyvää vaatetta ja he ovat esim. kuulteni sanoneet, että jollain vaatteella ei ole niin väliä (sottaantuminen) kun se on saatu ilmaiseksi. Minä olen vähistä rahoistani aikoinaan senkin vaatekappaleen ostanut ja halunnut auttaa pienituloista ystäväperhettä.
Että on asiassa tämäkin puoli, jonka ymmärtää vasta sitten, kun joutuu ostamaan kaikki lasten vaatteet itse eikä peri tai saa niitä ilmaiseksi mistään.
[/quote]
Niin totta. Minusta ap antaa itsestään kiittämättömän kuvan. Miksi et voi ihan vaan kohteliaisuudesta kysyä anopiltasi että kai on ok, että annan nämä vaatteet köyhälle tuttavaperheelle, kun heillä niin huono tilanne? Varmasti olisi ok, jos kerta jokatapauksessa ostaa tyttärensä lapsille uudet vaatteet... Vaikuttaisi vähän siltä että vaikeita olette puolin ja toisin, eikä huonot välinne nyt ihan tästä asiasta johdu...
[/quote]
Miksi ap:n pitäisi kertoa tuttavaperheensä taloudellisesta tilanteesta anopilleen :O? En minä ainakaan haluaisi, että minun perheeni raha-asioita käsiteltäisiin jonkun anopin kanssa!
Miksei LAHJANantaja voi vain luottaa siihen, että ap toimii oman harkintansa mukaisesti oikein?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 02:31"]
Törkeää tässä oli miehen siskon käytös, joka kuvittelee omistavansa teidän lastenvaatteenne ja nolaa sinut julkisesti ystäväsi edessä.
[/quote]
Mä en edelleenkään ymmärtänyt miten se miehen sisko nolasi ap:n tai mikä siinä kommentoinnissa siellä fb:ssa oli niin järkyttävää, että viesti piti jopa kokonaan poistaa sieltä?
Siis joku toinen tuttu oli ensin pyytänyt jotain mekkoa siellä fb:ssa itselleen. Sitten miehen sisko oli kommentoinut, että mekin haluttais niitä vaatteita. Ymmärsinkö oikein? Mikä tekee miehen siskon kommentoinnista niin kammottavaa verrattuna tämän toisen ihmisen kommentointiin?
Yritän oikeasti ymmärtää ap:ta, mutta minusta tämä koko tarina on jotenkin outo. Miksi suutuit juuri siskon kommentista? Ok olen samaa mieltä, että ehkä anopin ei olisi tarvinut enää puuttua asiaan, mutta toisaalta on se kuitenkin parempi sanoa suoraan kun sitten napista selän takana, kun asia selvästi anoppia häiritsi.
Sähän olisit voinut sille miehen siskollekin selittää asian vaikka yksityisviestille, että hei haluan mielummin antaa nämä muutamat vaatteet nyt tälle tuttavaperheelle, kun heillä vähän rahasta tiukkaa, toivottavasti ok? Sitten jos sisko vielä jatkais jankuttamista, niin ymmärtäisin ärsyyntymisen...
[/quote]
Tuttava halusi OSTAA vaatteita ap:lta, miehen sisko halusi SAADA niitä ILMAISEKSI, koska katsoi olevansa OIKEUTETTU saamaan ne vaatteet itselleen, jotka ap:n lapsi on saanut mummoltaan LAHJAKSI.
Minua ällöttäisi tulla yhdistetyksi tuollaiseen moukkaan julkisesti. Olisin poistanut viestin.
Ja mitä jonkun ap:n tuttavaperheen rahatilanne kuuluu tippaakaan jollekin ap:n kälylle tai anopille?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 02:31"]
Törkeää tässä oli miehen siskon käytös, joka kuvittelee omistavansa teidän lastenvaatteenne ja nolaa sinut julkisesti ystäväsi edessä.
[/quote]
Mä en edelleenkään ymmärtänyt miten se miehen sisko nolasi ap:n tai mikä siinä kommentoinnissa siellä fb:ssa oli niin järkyttävää, että viesti piti jopa kokonaan poistaa sieltä?
Siis joku toinen tuttu oli ensin pyytänyt jotain mekkoa siellä fb:ssa itselleen. Sitten miehen sisko oli kommentoinut, että mekin haluttais niitä vaatteita. Ymmärsinkö oikein? Mikä tekee miehen siskon kommentoinnista niin kammottavaa verrattuna tämän toisen ihmisen kommentointiin?
Yritän oikeasti ymmärtää ap:ta, mutta minusta tämä koko tarina on jotenkin outo. Miksi suutuit juuri siskon kommentista? Ok olen samaa mieltä, että ehkä anopin ei olisi tarvinut enää puuttua asiaan, mutta toisaalta on se kuitenkin parempi sanoa suoraan kun sitten napista selän takana, kun asia selvästi anoppia häiritsi.
Sähän olisit voinut sille miehen siskollekin selittää asian vaikka yksityisviestille, että hei haluan mielummin antaa nämä muutamat vaatteet nyt tälle tuttavaperheelle, kun heillä vähän rahasta tiukkaa, toivottavasti ok? Sitten jos sisko vielä jatkais jankuttamista, niin ymmärtäisin ärsyyntymisen...
[/quote]
Tuttava halusi OSTAA vaatteita ap:lta, miehen sisko halusi SAADA niitä ILMAISEKSI, koska katsoi olevansa OIKEUTETTU saamaan ne vaatteet itselleen, jotka ap:n lapsi on saanut mummoltaan LAHJAKSI.
Minua ällöttäisi tulla yhdistetyksi tuollaiseen moukkaan julkisesti. Olisin poistanut viestin.
Ja mitä jonkun ap:n tuttavaperheen rahatilanne kuuluu tippaakaan jollekin ap:n kälylle tai anopille?
[/quote]
No onpa kyllä "kamalaa"... Yhtä moukkiahan noi vaikuttaa olevan kaikki.
Onko tässä joku sellanen juttu, että aloittajan miehen vanhemmat ovat vähän varakkaampaa väkeä ja siksi ap:ta ärsyttää ne niin paljon kun heitä ylipäänsä kiinnostaa mitä heidän antamilleen vaatteille on käynyt, kun voisivat yhtä lailla ostaa uusia? Toki lahja on lahja, mutta järkeväähän se on kierrättää lastenvaatteita sen sijaan että heittää ne jonnekin Uffin laatikkoon vaan...
Jokainen tehköön niillä lahjaksi saaduilla vaatteilla tms mitä kukin itse haluaa, vain av palstalla rouvilla näyttää menevän harkintakyky ja järki täysin pikku asioista. Mä kun ajattelin olevani lievästi tärähtänyt synnytyksen jälkeisen masennukseni kanssa mutta tätä palstaa kun hetken lueskelee sitä tuntee itsensä harvinaisen normaaliksi. Kukin tekee tavallaan ja antee omat lastenvaattensa sille kelle haluaa. Käyttäisitte tänkin ajan siihen että olisitte niiden lastenne kanssa!