Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ahneempaa edes olla?

Vierailija
27.05.2014 |

Mun yksi tuttu oli laittanut mun Facebook seinälle kysymyksen mistä mun tyttären mekko on ostettu ja vastasin siihen että paikasta x

kysyi sen jälkeen voisinko myydä sen hänelle ja että hän mielellään ostaisi muitakin vaatteita.

Kirjoitin seinälle että tervetuloa hakemaan vaan, kahvipaketin hinnalla tyhjennän kaappia miellelläni.

olen aikaisemmin antanut vaatteita miehen siskolle ilmaiseksi niin nyt tämä sisko kirjoitti siihen alle että älä nyt kaikkia anna ja heilläkin on edelleen tarvetta ja sitä ja tätä mitä anopilta on saatu niin ei saa antaa kenellekkään.

Nyt anoppi on soittanut koko illan ja laittanut viestiä että olen kuulemma antamassa pois myös heidän ostamia vaatteita ja heillä on tapana että omaa suvussa kulkee vaatteet.

Sisko pyörii myös täällä joten jos tunnistat niin katsotaan mitä mieltä teidän käytöksestä ollaan.

kommentteja kiitos

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 01:24"]Minulla on kokemusta tuosta siskon osasta. Veljelläni ja siskoillani on isompia lapsia ja siskot ovat aina kierrättäneet kaikki vaatteet ja muuta tarvikkeet tälle veljen perheelle. Siis kaikki luistimet, polkupyörät, sitterit ym. eli aika paljon arvokastakin tavaraa.

No nyt sitten kun minulle on syntynyt esikoiseni ja vuorostani tarvitsisin, niin mitään lastentarvikkeita ei enää olekaan missään. Mieheni jäi työttömäksi ja itse olen pienen lapsen kanssa kotona, ja kaikki joudumme nyt ostamaan toimeentulotuesta. Kyllähän minä olisin mielelläni ottanut käyttööni ne mummun ostamat kantoliinat, syöttötuolit, imetystyynyt ja muut, puhumattakaan vaatteista, mutta kai sille hyvätuloiselle veljen perheelle oli tärkeämpää saada niistä kirpputorilla rahaa että pääsevät kolmannen kerran ulkomaille tänä vuonna.
Ja ei sukulaisilla ole varaa hommata meille uusia tarvikkeita, nuo aiemmatkin oli ostettu vuosien kuluessa mm. kimppalahjoina joihin itsekin aina osallistuin.

[/quote] Ikävä juttu sun kannalta, mutta ihan ymmärrettävää jos sisarustesi lapset ovat jo isompia eikä ollut tietoa että sullekkin tulee lapsi pian. Kuka tuollaista tavaramäärää kotonaan säilytteler, jos ei muilla sisaruksilla ole tarvetta?

Vierailija
122/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:49"]Ei tainnut ketju mennä niinkuin ap halusi... *virn*

[/quote]

Voi kun hauskaa...."lisää vahingoniloista virnuilua"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 23:01"]Ei pahalla, mutta minusta ap vaikuttaa todella itsekkäältä ja ahneelta.

[/quote]

No vähän outo olet, jos sinulle sellaista tulee mieleen. Tarkoitatko, että ap:n olisi pitänyt kieltäytyä lapsen lahjoista? Yleensä lapsille annetaan synttäri- ja joululahjoja. Jos ne tässä tapauksessa oli vaatteita niin miksi niiden vastaanotto olisi ahnetta?

Vierailija
124/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää tässä oli miehen siskon käytös, joka kuvittelee omistavansa teidän lastenvaatteenne ja nolaa sinut julkisesti ystäväsi edessä.

Vierailija
125/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 23:26"]Hyvä, että ap tajusi tehneensä väärin ja antaa vaatteet sinne minne ne kuuluukin eli anopin ostamat lahjat menevät ensisijaisesti suvulle. Paljon kertoo ap:sta itsestään, että haastaa turhasta riitaa.

[/quote]

No ei tasan mene kenenkään ostamat lahjat ensi sijassa ilmaiseksi suvulle!

Vierailija
126/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän kyllä kaikkia osapuolia.

Ap ajattelee, että koska vaatteet on heidän, hän saa tehdä niillä mitä haluaa. Ja sinänsä tämä onkin ihan totta, ei sen puoleen.

Kälyä ottaa päähän, koska on pitänyt oletusarvona, että saa noita käytettyjä vaatteita, kuten ennenkin. Noloa toki varsinkin julkisesti siitä valittaa, mutta toisaalta parempi sanoa ääneen kuin murista keskenään.

Anoppia harmittaa, koska on ostanut kalliita vaatteita ja on pitänyt itsestäänselvyytenä, että vaatteet kiertää ennen kaikkea suvun sisällä ja vasta, jos suvun sisällä ei onnistu kierto, menevät nk. ulkopuoliselle.

Meillä on aina kiertänyt vaatteet ja tavarat suvussa. Siis ylipäätään kaikki, aina jos jää vaikka sohva ylimääräiseksi, sitä tarjotaan ensin perheelle (omalle ja miehen) ja vasta sitten se laitetaan julkiseen myyntiin. Ja sama homma tietenkin myös lastenvaatteissa yms. Tämä on MEILLE jotenkin itsestäänselvyys ja tämän takia ymmärrän tässä anoppia ja kälyä, he ovat varmaan tottuneet samanlaiseen.

Toisaalta, en mä IKINÄ kehtaisi alkaa valittaa, jos joku antaisi/myisi lapsen polkupyörän naapurille eikä meille. Loppuviimein kuitenkin kyseessä on jokaisen oma päätös. Toki tiedän myös, että jos siskoni antaisi meidän äidin ostaman lastenpyörän naapurille eikä meille, ei siskon tarvitsisi enää odotella, että lapselleen uutta pyörää saisi äidiltämme tai sitten ainakin isosti alleviivaten, että sitä pyörää ei saa antaa muille kuin meille, jos sen haluamme. Ei tuosta kukaan varsinaisesti suuttuisi, mutta noin siinä vaan oikeasti kävisi.

Vierailija
127/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 02:31"]

Törkeää tässä oli miehen siskon käytös, joka kuvittelee omistavansa teidän lastenvaatteenne ja nolaa sinut julkisesti ystäväsi edessä.

[/quote]

Mä en edelleenkään ymmärtänyt miten se miehen sisko nolasi ap:n tai mikä siinä kommentoinnissa siellä fb:ssa oli niin järkyttävää, että viesti piti jopa kokonaan poistaa sieltä? 

Siis joku toinen tuttu oli ensin pyytänyt jotain mekkoa siellä fb:ssa itselleen. Sitten miehen sisko oli kommentoinut, että mekin haluttais niitä vaatteita. Ymmärsinkö oikein? Mikä tekee miehen siskon kommentoinnista niin kammottavaa verrattuna tämän toisen ihmisen kommentointiin? 

Yritän oikeasti ymmärtää ap:ta, mutta minusta tämä koko tarina on jotenkin outo. Miksi suutuit juuri siskon kommentista? Ok olen samaa mieltä, että ehkä anopin ei olisi tarvinut enää puuttua asiaan, mutta toisaalta on se kuitenkin parempi sanoa suoraan kun sitten napista selän takana, kun asia selvästi anoppia häiritsi.

Sähän olisit voinut sille miehen siskollekin selittää asian vaikka yksityisviestille, että hei haluan mielummin antaa nämä muutamat vaatteet nyt tälle tuttavaperheelle, kun heillä vähän rahasta tiukkaa, toivottavasti ok? Sitten jos sisko vielä jatkais jankuttamista, niin ymmärtäisin ärsyyntymisen...

Vierailija
128/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida enää kannattaa ottaa lahjoja vastaan jos siitä tuollaista seuraa. Ehkä kannattaa etsiä kaikki lahjat ja palauttaa ne takas antajilleen ja sanoa :"Kiitti lainasta, mitä olen velkaa?".

Vierailija
129/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 00:23"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 23:01"]

Ei pahalla, mutta minusta ap vaikuttaa todella itsekkäältä ja ahneelta.

[/quote]

Näin on. Itselleni ei tulisi mieleenkään lahjoitella anopin tai äitini pienestä palkastaan ostamia kalliita vaatteita lähes ilmaiseksi, vaan olen antanut ne siskoni ja mieheni veljen perheille. Kyllä sen verran täytyy olla tunneälyä, että ymmärtää millainen uhraus on ostaa kalliita uusia lastenvaatteita lapsenlapsilleen, ettei jakele niitä pois ilmaiseksi.

Anopin itse neulomat lasten villavaatteet, täkit ja muut olen säästänyt lapsien omille perheille. Ovat sitten heille muistoja rakkaasta isoäidistään, joka ei silloin luultavasti ole enää täällä neulomassa heidän lapsilleen...

[/quote]

Mä kans mietin, et miten jollekin voi tulla riitaa tällaisesta asiasta? Joko ap puhui anopin kanssa? Ehkä ap:n ongelma on se että hän ei osaa sanoa suoraan asioita. Toisaalta sitten kun kerrot anopille, että et ole aikeissa antaa hänen ostamia lastenvaatteita eteenpäin miehen siskolle, niin saattaa vaatteiden ostaminen loppua... Ei kai anopin mikään pakko niitä kalliita vaatteita ole teille ostaa. Itse olisin tosi kiitollinen jos oma anoppini joskus jotain vaatteita ostaisi, ja aika pieni hinta minulle olisi antaa ne miehen sisarusten lapsille eteenpäin..

Vierailija
130/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 00:26"]

Lapseton kummi on aika ihmeissään. Olen aina pitänyt vaatteita käyttötavarana. Minullekin on yksi ystävä antanut kolme isoa säkillistä lastenvaatteita eteenpäin jaettavaksi, koska tiesi, että tuttavapiirissäni on useampia pikkulasten vanhempia. Yhden säkillisen sain jaettua parille tutuilleni, mutta muut kaksi säkillistä kävin viemässä UFFin laatikkoon.

Kokemani perusteella on mielenkiintoista huomata, että joillekin käytetyt lastenvaatteet ovat lähes aarteiden veroisia. Ennemminkin tuttavapiirissä ollaan oltu iloisia, että tilaa vievistä käytetyistä vaatteista on päästy eroon.

(19)

[/quote]

Niinpä niin.

Ei lapseton voi millään ymmärtää millaiset rahat lastenvaatteisiin oikein uppoaa. Yhdelle lapselle kun pitää olla kesävaatteet, välikausivaatteet, talvivaatteet, kuravaatteet, sisävaatteet, alusvaatteet, kengät, talvisaappaat, kumisaappaat ja niin edelleen. Ja ne kaikki täytyy ostaa uusiksi kaksi kertaa vuodessa, kun lapsi kasvaa!

Kun lapsia on vielä enemmän kuin yksi ja eri sukupuolta, niin lastenvaatteiden kierrätys on kullanarvoinen asia. Sinunkin saamasi vaatesäkit vain todistavat millaisen määrän vaatteita lapsi kasvaessaan tarvitsee. Ja luultavasti niidenkin säkkien sisältö on kiertänyt vaikka kuinka monen lapsen päällä ennen päätymistään sinne UFFin laatikkoon.

[/quote]

Suosittelen hyödyntämään enemmän kirppareita, mikäli olet omaisuuden saanut upotettua lastenvaatteisiin.

Saamani lastenvaatteet todistavat, että käytettyä lastenvaatetta on ihmisillä kaapit täynnä. Noitakin saamiani säkillistä oli ystävä yrittänyt kirpparilla myydä ennen minulle tuomista. Ilmaiseksikaan niistä ei saanut kuin osan menemään.

Vierailija
131/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic... Mikä/mitkä on välikausivaatteet?

Vierailija
132/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilla nukkavierut vaatteet maksavat saman kuin h&m:n alesta uudet. Onhan siellä tarjontaa mutta niin on myös hintaa. Harvoin sieltä löytöjä tekee.

Vierailija
133/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran syytä olla kiitollinen siitä, että ei ole Facebookissa! :D

Jos asiansa hoitaa kasvokkain, puhelimessa tai s-postissa, niin välttyy ap:n kuvailemilta draamoilta. 

Vierailija
134/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs mies on mieltä koko showsta? Akat tappelee muutamasta rievusta.

Vierailija
135/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä viesteistä huomaa sen miten eri tavalla ihmiset suhtautuvat tähän asiaan. Minulle suku ja perhe ovat tosi tärkeitä, ja minulle on myös melkeinpä itsestäänselvyys että annamme lastemme tarvikkeita ensisijaisesti miehen veljen lapsille. Ovat eri sukupuolta, joten vaatteita ei siihen suuntaan paljoa mene, mutta kaikkea muuta kyllä. Eikä anoppi ole juuri vaatteita antanutkaan mutta esim anopin ostamaa polkupyörää ajattelin ilman muuta tarjota miehen veljen lapsille. Miehen veli taas puolestaan auttelee meitä paljon, on hoitanut lapsia, auttanut muutossa jne... Siksi on kiva antaa sukulaisille, kun tietää että maksavat aina jossain vaiheessa tavalla tai toisella takaisin.

Vierailija
136/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan lahjaksi saadut vaatteet ovat lahjansaajan omaisuutta ja niille saa tehdä mitä haluaa. Mutta moraaliselta kantilta ajatellen on kyllä mielestäni outoa antaa ulkopuoliselle käytännössä ilmaiseksi, jos lähisuvussakin on tarvetta.

Anoppi on varmaankin panostanut kalliimpiin laatuvaatteisiin juurikin ajatellen, että ne menevät useamman "kierroksen".

Vierailija
137/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 01:24"]

Minulla on kokemusta tuosta siskon osasta. Veljelläni ja siskoillani on isompia lapsia ja siskot ovat aina kierrättäneet kaikki vaatteet ja muuta tarvikkeet tälle veljen perheelle. Siis kaikki luistimet, polkupyörät, sitterit ym. eli aika paljon arvokastakin tavaraa.

No nyt sitten kun minulle on syntynyt esikoiseni ja vuorostani tarvitsisin, niin mitään lastentarvikkeita ei enää olekaan missään. Mieheni jäi työttömäksi ja itse olen pienen lapsen kanssa kotona, ja kaikki joudumme nyt ostamaan toimeentulotuesta. Kyllähän minä olisin mielelläni ottanut käyttööni ne mummun ostamat kantoliinat, syöttötuolit, imetystyynyt ja muut, puhumattakaan vaatteista, mutta kai sille hyvätuloiselle veljen perheelle oli tärkeämpää saada niistä kirpputorilla rahaa että pääsevät kolmannen kerran ulkomaille tänä vuonna.
Ja ei sukulaisilla ole varaa hommata meille uusia tarvikkeita, nuo aiemmatkin oli ostettu vuosien kuluessa mm. kimppalahjoina joihin itsekin aina osallistuin.

[/quote]

Minulla on aika pitkälti samat kokemukset, mutta pitkästä parisuhteestani huolimatta emme vuosiin lasta edes yrittäneet... En koskaan edes kuvitellut, että perheeni pitäisi lasten tavaroita vuosikausia varastossa siltä varalta, että joskus saankin lapsen... Kenellä on tilaa sellaiseen?! Käytän nyt aika paljon kirppareita, ja samalla tavalla meillekin ostetaan kimppalahjoja kuin sisaruksieni perheillekin heidän lastensa ollessa pieniä...

Vierailija
138/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:27"]Kirpparilla nukkavierut vaatteet maksavat saman kuin h&m:n alesta uudet. Onhan siellä tarjontaa mutta niin on myös hintaa. Harvoin sieltä löytöjä tekee.

[/quote]

Kyllä niiltä löytöjäkin tekee. Vasta tyttäreni sai siskoltani uudenveroisen ja nätin kesämekon lahjaksi. Mekko oli maksanut kirpparilla euron.

Vierailija
139/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:38"]

Lain mukaan lahjaksi saadut vaatteet ovat lahjansaajan omaisuutta ja niille saa tehdä mitä haluaa. Mutta moraaliselta kantilta ajatellen on kyllä mielestäni outoa antaa ulkopuoliselle käytännössä ilmaiseksi, jos lähisuvussakin on tarvetta.

Anoppi on varmaankin panostanut kalliimpiin laatuvaatteisiin juurikin ajatellen, että ne menevät useamman "kierroksen".

[/quote]

Jos vaatteista pitää maksaa, minkä ihmeen takia lähisuvun kuuluisi päästä halvemmalla kuin ystävät? Minä annan vaatteita, jotta niistä pääsee eroon, mutta tuollaiselta sukulaiselta pyytäisin vähintään sitä kahvipakettia per vaate sen jälkeen, kun kaverini on ensin valkannut vaatteensa. 

Kun ystävä on kysynyt vaatteita ap:lta, ja ap on tarjonnut niitä jo hänelle, on noloa asettaa sukulainen ja hänen ystävänsä johonkin ikävään välikäteen peräämällä itselle niitä. Minä ainakin ihmettelen, jos ap ei voi suvun takia pitää kiinni sanastaan.

Mikä ihmeen suvun tapa voi vaatia toisten kustannuksella etuoikeuksia itselleen? Ap ensisijassa katsoo, mitä vaatteilla tekee. Jos sisko olisi kirjoittanut veljelleen tuolla tavalla, veli olisi voinut tölväistä suoraan veljenä. Ap:n hän asetti hankalampaan välikäteen. Kyllä missä tahansa suvussa kuitenkin kuuluu kunnioittaa annettuja lupauksia oli puolison siskot mitä tahansa mieltä.

Vierailija
140/165 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:37"]

Näistä viesteistä huomaa sen miten eri tavalla ihmiset suhtautuvat tähän asiaan. Minulle suku ja perhe ovat tosi tärkeitä, ja minulle on myös melkeinpä itsestäänselvyys että annamme lastemme tarvikkeita ensisijaisesti miehen veljen lapsille. Ovat eri sukupuolta, joten vaatteita ei siihen suuntaan paljoa mene, mutta kaikkea muuta kyllä. Eikä anoppi ole juuri vaatteita antanutkaan mutta esim anopin ostamaa polkupyörää ajattelin ilman muuta tarjota miehen veljen lapsille. Miehen veli taas puolestaan auttelee meitä paljon, on hoitanut lapsia, auttanut muutossa jne... Siksi on kiva antaa sukulaisille, kun tietää että maksavat aina jossain vaiheessa tavalla tai toisella takaisin.

[/quote]

Ihmiset tosiaan suhtautuvat eri tavalla asioihin, mutta se täytyy kaikkien hyväksyä että jokainen ei ajattele samalla tavalla kuin itse. Eli jos antaa toiselle jotain LAHJAKSI niin silloin täytyy hyväksyä, että lahjansaaja voi tehdä tavaralla ihan mitä haluaa. Ei ole velvoitetta antaa sitä takaisin yhtään kenellekään. Meilläkin kierrätellään lastentarvikkeita sisarusten ja serkkujen kesken, mutta meidän suvussa ei toisaalta noin kusipäistä kälyä löydy muin ap:lta. Ei tulisi siis kuuna päivänä mieleenkään ruveta sanelemaan jollekin toiselle, että mitä vaatteita hän saa viedä kirpputorille tai antaa pois, ja mitä tavaraa pitää tuoda minulle. Tuollaisen kohdalla voisi ollakin, että antaisin tavaran jonnekin muualle. Lahja on kuintekin kaikesta huolimatta lahja.