Voiko ahneempaa edes olla?
Mun yksi tuttu oli laittanut mun Facebook seinälle kysymyksen mistä mun tyttären mekko on ostettu ja vastasin siihen että paikasta x
kysyi sen jälkeen voisinko myydä sen hänelle ja että hän mielellään ostaisi muitakin vaatteita.
Kirjoitin seinälle että tervetuloa hakemaan vaan, kahvipaketin hinnalla tyhjennän kaappia miellelläni.
olen aikaisemmin antanut vaatteita miehen siskolle ilmaiseksi niin nyt tämä sisko kirjoitti siihen alle että älä nyt kaikkia anna ja heilläkin on edelleen tarvetta ja sitä ja tätä mitä anopilta on saatu niin ei saa antaa kenellekkään.
Nyt anoppi on soittanut koko illan ja laittanut viestiä että olen kuulemma antamassa pois myös heidän ostamia vaatteita ja heillä on tapana että omaa suvussa kulkee vaatteet.
Sisko pyörii myös täällä joten jos tunnistat niin katsotaan mitä mieltä teidän käytöksestä ollaan.
kommentteja kiitos
Kommentit (165)
Onpa outoa ajattelua, että ensisijaisesti pitäisi suvulle antaa. Nehän ovat lahjoja, ei niitä tarvitse palauttaa antajalle, eikä muutenkaan sisaruksia tarvitse suosia ystävien kustannuksella. Eri asia ovat sitten esimerkiksi legot, jotka on säästetty minun ja veljeni lapsuudesta. Omat lapseni leikkivät niillä nyt, mutta koen niiden kuuluvan suvulle ja tulen säilömään niitä niin kauan kuin on mahdollista että veljeni saa vielä lapsia.
Uskomaton anoppi ja vielä uskomattomampia vastauksia. Av mammoilla menee näköjään järki jos joku antaa kalliita vaatteita kahvipakettia vastaan kiertoon.
Lahjaksi saatu on lahjaksi saatu ja niillä vaatteila voi vaikka pyykiä sitä persettä niin kuin joku "fiksusti" tuolla kirjoitti. Ite olen saanut sekä ostanut kallista,vähemmän kallista jne ja sitä mukaa kun jää pieneksi menee kiertoon sille jolla käyttöä,ihan sama kenen ostamia alunperin. Jos antamansa tavaran/vaatteen haluaa takaisin parempi olla antamatta ollenkaan säästyy vaivalta ja mielipahalta molemmin puolin.
Kaikilla on omat tavat ja arvot. Toisten arvoja on arvostettava ja oltava käyttämättä toisia hyväksi, jos heillä on korkeammat arvot kuin itsellä.
Ja kun näin elää, niin voi hyvin luottaa omaan arvostelukykyyn.
Meillä on niinpäin, että olen se nuorempi sisarus, joten ei ole ollut ketään omaa sisarusta, jolle antaa. Jos sattuisi niin, että mulla olisi sisarus, jolla olisi lapsi mun lasta vaikka max. 2v nuorempi ja samaa sukupuolta, niin olisihan se loogista tarjota hänelle vaatteita. Mutta jos on yhtään pidempi ikäero, tai itsellä olisi kaveri, jolle ne meidän pieneksi jääneet vaatteet sopisi heti, niin ei mulle tulis mieleenkään säästää/tarjota niitä sisarukselleni vaan olennaista musta olisi saada ne käyttöön mahdollisimman pian. Kaikki tosiaan ajattelee niin eri tavoin.
Multa meni vähän ohi... Mikä tekee anopista tässä ahneen?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 21:04"]
Jos kyseessä on kalliit välikausivaatteet tms., on minusta aika kurja antaa niitä pois kahvipaketin hinnalla siten, että lahjan antaja tästä saa tiedon. Se on vähän niinkuin pyyhkisit pyllysi anopin kalliilla ostamalla silkkihuivilla. Hän on uhrannut omia varojaan, jotta teidän lapsilla olisi hyvä ulkoilla ja nyt näyttää siltä, että et ymmärrä tavaroiden arvoa.
Kyllä minuakin on harmittanut, kun olen antanut kavereiden lapsille jotakin hyvää vaatetta ja he ovat esim. kuulteni sanoneet, että jollain vaatteella ei ole niin väliä (sottaantuminen) kun se on saatu ilmaiseksi. Minä olen vähistä rahoistani aikoinaan senkin vaatekappaleen ostanut ja halunnut auttaa pienituloista ystäväperhettä.
Että on asiassa tämäkin puoli, jonka ymmärtää vasta sitten, kun joutuu ostamaan kaikki lasten vaatteet itse eikä peri tai saa niitä ilmaiseksi mistään.
[/quote]
voi hyvänen aika, ensinnäkään en kertonut anopille tästä vaan miehen sisko. Ja en siis ole edes vielä antanut vaatteita vaan tuttava on tulossa hakemaan kesämekkoa mitä alunperin kysyi. Miehen sisko vaan alkoi mesoamaan mitä saan antaa ja mitä en ja sen jälkeen anoppi on viestittänyt omia ajatuksiaan.
toiseksi meidän lapsilla on ollut hyvä ulkoilla!!!! Vaatteita on käytetty niin kauan kuin vain päälle menevät ja kiitetty isosti!!!
ei oikein nyt osu sun pyllyn pyyhkimis vertailu kun me tosiaan käytetään niitä vaatteita mutta et varmaan itsekään säilö lastesi pieniä välikausivaatteita?
ap
[/quote]
Hei, yritin vaan saada asiaan myös toista näkökulmaa, ap! Tottakai saat tehdä lahjaksi saaduille vaatteille ihan mitä itse haluat, mutta ehkä ihan viisasta tehdä se sukulaisten tietämättä, vai mitä? Jos he kerran asiasta loukkaantuvat. Yleensä ristiriidat selviävät sillä, että yrittää asettua toisen asemaan ja miettiä miksi toinen reagoi noin. Tämäkään asia ei varmaan ole täysin mustavalkoinen, vai mitä ap?
[/quote]
joo mutta vertauskuvana olivat ihan tuulesta temmattuja, en missään vaiheessa sanonut ettei meillä arvosteta vaatteita tai että en välittäisi niistä (antasi vertauskuva ystävästäsi joka sotki tahallaan vaateet) eli vertauskuvat eivät millään tapaa liittyneet tähän siksi hiukan hymähdin niille.
sanoin jo että en osannut edes kuvitella että mun olisi pitänyt kysyä lupa mitä teen omien lapsieni vaatteilla jotka koristavat tällä hetkellä varaston peräseinää. En tiennyt että joku tosissaan voi loukkaantua siitä että annan eteenpäin hänen kaksi vuotta sitten ostamansa talvihaalarin. Siksi en osannut tätä kysyä.
juu en valittavasti osaa asettua sellaisen ihmisen asemaan joka määräilee lahjaksi antamien asioiden kohtaloa. itse ei nimittäin tulisi mieleenkään sanoa anopille että sitten kun et enää käytä sitä mehumaijaa minkä sait lahjaksi kun täytit viisikymmentä niin minä otan sen sitten takaisin.
ap
Miksi et voisi antaa niitä anopin ostamia vaatteita miehen siskolle? Annat ja myyt kaikki muut vaatteet. Tuskin anoppi nyt suurinta osaa teidän vaatteista ostaa ja jos ostaa, niin silloin mun mielestä sun mielesipahoittaminen on lapsellista.
Mun lapsen mummo (isän äiti) on teetättänyt lapselleni vaatteita, kutonut paljon neuleita ym ja muuta jota olen paljon arvostanut. Hän ei ole pyytänyt koskaan mitään takaisin, mutta kun sukuun on syntynyt lapsia sittemmin, olen ihan itsestäänselvästi antanut nuo teetetyt asut ja neulepuvut ym kiertoon muille lapsille, vaikka ne olisi tavallaan teetetty omalleni alunperin / lapseni on ollut eka käyttäjä. Hankala tilanne tavallaan, riippuu niin paljon ihmisten tavoista ja heidän välisistään suhteista. Kalliit ulkoiluasut ymmärrän, että ne ois kiva pitääkin siinä suvussa ja saada ns oman porukan käyttöön, tästä tietysti voi tulla erimielisyyttä jos asiasta ei ole sovittu mitään.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 20:09"]
Eikös tuohon jo lakikin sano, etä lahjat on omia, ne saa pitää ja lahjan saaja tekee niillä mitä haluaa.
[/quote]
Ne on lapsen => lapsi päättää, mitä tehdään, ei lapsen äiti.
Annan anopin antamat vaatteet siskolle, nyt kun huomasin mikä haloo tästä syntyi enkä onneksi kerennyt niitä vielä antamaan eteenpäin. Halusin vain keskustelua siitä onko tuo nyt ihan kohtuullista.
valitettavasti meillä ei ole sellaisia säilytystiloja että voisimme säästää kaikki lapsen lahjat kunnes hän päättää mitä niillä tehdään:) joten vanhemman oikeudella annan ne eteenpäin ja ostan lapselle uudet.
ap
Mä en tajua mikä poru jengillä täällä on KÄYTETYISTÄ ulkovaatteista! Hyvänen aika, jos niitä vaatteita on käytetty yksikin talvi tai välikausi, niin aivan sama mikä niiden alkuperäinen hinta on ollut, käytetyt vaatteet on käytettyjä on sitten Moloa, MaTia, Ticketiä tai Reimatecia.
Tottakai AP saa tehdä vaatteilla mitä haluaa, miksi ihmeessä niitä kukaan edes hinkuu tolla tavalla itselleen. Hirveän noloa ja junttia.
Jos kyseessä on kalliit välikausivaatteet tms., on minusta aika kurja antaa niitä pois kahvipaketin hinnalla siten, että lahjan antaja tästä saa tiedon. Se on vähän niinkuin pyyhkisit pyllysi anopin kalliilla ostamalla silkkihuivilla. Hän on uhrannut omia varojaan, jotta teidän lapsilla olisi hyvä ulkoilla ja nyt näyttää siltä, että et ymmärrä tavaroiden arvoa.
Kyllä minuakin on harmittanut, kun olen antanut kavereiden lapsille jotakin hyvää vaatetta ja he ovat esim. kuulteni sanoneet, että jollain vaatteella ei ole niin väliä (sottaantuminen) kun se on saatu ilmaiseksi. Minä olen vähistä rahoistani aikoinaan senkin vaatekappaleen ostanut ja halunnut auttaa pienituloista ystäväperhettä.
Että on asiassa tämäkin puoli, jonka ymmärtää vasta sitten, kun joutuu ostamaan kaikki lasten vaatteet itse eikä peri tai saa niitä ilmaiseksi mistään.
[/quote]
voi hyvänen aika, ensinnäkään en kertonut anopille tästä vaan miehen sisko. Ja en siis ole edes vielä antanut vaatteita vaan tuttava on tulossa hakemaan kesämekkoa mitä alunperin kysyi. Miehen sisko vaan alkoi mesoamaan mitä saan antaa ja mitä en ja sen jälkeen anoppi on viestittänyt omia ajatuksiaan.
toiseksi meidän lapsilla on ollut hyvä ulkoilla!!!! Vaatteita on käytetty niin kauan kuin vain päälle menevät ja kiitetty isosti!!!
ei oikein nyt osu sun pyllyn pyyhkimis vertailu kun me tosiaan käytetään niitä vaatteita mutta et varmaan itsekään säilö lastesi pieniä välikausivaatteita?
ap
[/quote]
Mä ymmärrän tässä tapauksessa molempia osapuolia oikein hyvin. Kumpikin tekee mielestään palveluksen ja on reilu ja kiva, anoppi sinulle ap kun ostaa kalliita vaatteita, sinä ystävällesi.
Musta on naurettavaa alkaa tähän sössöttämään jotain "mitäs jos mekko menee rikki, pitääkö se korvata"-juttuja, koska aivan varmasti ap saisi käyttää omilla lapsillaan mitä vaan vaatteita loppuun. Mutta sitten olisi tarkoitus että ne, jotka vielä joutavat menisivät omassa suvussa kiertoon. Ei mielestäni kohtuuton vaade.
Jos siitä haluaa ottaa herneen nenäänsä, sitten ottaa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 21:50"]
Miksi et voisi antaa niitä anopin ostamia vaatteita miehen siskolle? Annat ja myyt kaikki muut vaatteet. Tuskin anoppi nyt suurinta osaa teidän vaatteista ostaa ja jos ostaa, niin silloin mun mielestä sun mielesipahoittaminen on lapsellista.
[/quote]
Ap vaikuttaa kyllä aika lapselliselta. Ja vastauksista päätellen täynnä anopin vihaajia tuntuu olevan tämä palsta...
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:01"]
Mä en tajua mikä poru jengillä täällä on KÄYTETYISTÄ ulkovaatteista! Hyvänen aika, jos niitä vaatteita on käytetty yksikin talvi tai välikausi, niin aivan sama mikä niiden alkuperäinen hinta on ollut, käytetyt vaatteet on käytettyjä on sitten Moloa, MaTia, Ticketiä tai Reimatecia.
Tottakai AP saa tehdä vaatteilla mitä haluaa, miksi ihmeessä niitä kukaan edes hinkuu tolla tavalla itselleen. Hirveän noloa ja junttia.
[/quote]
Aivan kaikki uutta vaan aina ostetaan lisää lisää uutta uutta!!
Kun käytit sanaa "ahneus", tulee väkisinkin mieleen että miehesi sisko on ehkä hyvätuloisempi kuin sinä? Ehkä olet salaa kateellinen?
Mutta mieti asiaa siten, että itse olisit mummo, jolla on vaikkapa 5 lastenlasta. Kaupassa pohdit, ostatko eläkerahoillasi vanhimmalle lapsenlapsellesi 5 euron kuluneen kirppisvaatteen vai uuden ja funktionaalisen, laadukkaan 100 euron vaatteen. Päädyt 100 euron vaatteeseen, koska järkeilet että myöhemmin muut lapsenlapsesikin saavat varmasti vuoroillaan hyödynnettyä tuota vaatetta. Jos sinulla olisi vain yksi lapsenlapsi, ostaisit hänelle tuon 5 euron vaatteen. Lapset kun kasvavat niin nopeasti kuitenkin.
Aika kamalaa jos jonkun suvun talous menee nurin parista hassusts käytetystä vaatteesta.
Suosittelen myös kertomaan anopille, ettei tarvitse enää antaa niitä vaatelahjoja, kun menee noin vaikeaksi. Toivottavasti pystyt antamaan huonotuloiselle ystävällesi edes jotain tarpeellista.
Sisko ja anoppi voisivat painua kuuseen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:11"]
Kun käytit sanaa "ahneus", tulee väkisinkin mieleen että miehesi sisko on ehkä hyvätuloisempi kuin sinä? Ehkä olet salaa kateellinen?
Mutta mieti asiaa siten, että itse olisit mummo, jolla on vaikkapa 5 lastenlasta. Kaupassa pohdit, ostatko eläkerahoillasi vanhimmalle lapsenlapsellesi 5 euron kuluneen kirppisvaatteen vai uuden ja funktionaalisen, laadukkaan 100 euron vaatteen. Päädyt 100 euron vaatteeseen, koska järkeilet että myöhemmin muut lapsenlapsesikin saavat varmasti vuoroillaan hyödynnettyä tuota vaatetta. Jos sinulla olisi vain yksi lapsenlapsi, ostaisit hänelle tuon 5 euron vaatteen. Lapset kun kasvavat niin nopeasti kuitenkin.
[/quote]
ahneella viittasin miehen siskoon kun hän kirjoittaa facebook seinälleni että minun pitäisi hänellekin säästää vaatteita juuri kun olen luvannut niitä tuttavalleni.
mistä ihmeestä minä olisin kateellinen, anteeksi nyt meni ihan ohi..
jos olisin itse mummo ostaisin sellaisen lahjan mihin minulla on varaa enkä miettisi sen enempää mitä sille jatkossa tapahtuu, enkä missään nimessä olettaisi että minä määrään lahjan kohtalosta vielä Kahden vuoden jälkeen.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:01"]
[/quote]
Ja sä olet varmaan sellainen, joka ei periaatteesta osta mitään koskaan käytettynä :D (Voiko juntimpaa periaatetta olla?)
[/quote]
ap
[/quote]
Hei, yritin vaan saada asiaan myös toista näkökulmaa, ap! Tottakai saat tehdä lahjaksi saaduille vaatteille ihan mitä itse haluat, mutta ehkä ihan viisasta tehdä se sukulaisten tietämättä, vai mitä? Jos he kerran asiasta loukkaantuvat. Yleensä ristiriidat selviävät sillä, että yrittää asettua toisen asemaan ja miettiä miksi toinen reagoi noin. Tämäkään asia ei varmaan ole täysin mustavalkoinen, vai mitä ap?