Kela on niin perseeeestä!
Hidas laitos asiassa kuin asiassa ja virkailijat oikeita noitia! Samat liput ja laput saa sata kertaa toimittaa sinne.
Kommentit (22)
Esim. työssäkäyvä mieheni lasketaan opiskelijaksi, koska hän ei ole valmistunut. Siksi hän joutuu aina täyttelemään myös opiskelijan tuloselvityksiä. Mistähän tämänkin olisi voinut päätellä itse... Asumistuen tarkistukseen, kun muutimme saman talon sisäisesti, ei virkailijan mukaan tarvinnut kuin vuokrasopimuksen toimittaa. Yllätys yllätys, nyt kirjeellä vaativat myös talokirjaotetta jne. Ja aikaa toimittaa lisäliitteet kelaan about viikko, ja heinäkuussahan kukaan ei ole lomalla poissa postiluukun äärestä...
Ei siis aina riitä että lukee ohjeet huolella, lukee kelan nettisivut huolella ja vielä kysyy virkailijaltakin.
Opintotukea olen nostanut viimeeksi vuonna 2001, vaikka edelleen opiskelen, minulla tuli vain yksinkertaisesti niin mitta täyteen niitä ja sain aina maksaa takaisin jotakin, kun joku pykälä oli jäänyt huomaamatta. (juu, tietenkin on ihan oikein, että maksaakin takaisin ja joutuu maksamaan, mutta Kela ei kai vain sovi minunlaiselleni huithapelille.)
Mutta tämä äitiyspäiväraha ja vanhempainraha hoidettu hienosti ja todella on tuntunut hienolta, että maaassamme tällainen laitos on.
Yhden kerran Kela on mokannut ja olin niiden virheestä johtuen joutumassa maksamaan uudestaan vapaaehtoisesti palauttamani maksun. Siis saman summan kahteen kertaan ja tämä ei millään meinannut ratketa edukseni, ensimmäisestä valituksesta sain hylkypäätöksen. Toiseen valitukseen opiskelin Kelan käyttämän kapulakielen ja sain sitten sen menemään läpi.
Mutta hirveästi tuo Kela voi viedä myös energiaa...:)