Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista astiastoa keräätte nuorelle?

Vierailija
25.12.2020 |

Laseja? Lautasia? Aterimia?
Meillä 19 vuotiaalla on ultima thulea ja pentikkiä sekä carelia aterimet.

Kommentit (202)

Vierailija
81/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä söisi rikkinäisistä astioista, jotain rajaa nyt sentään!!

Olen tässä kyllä samaa mieltä. Astiat on sellaista arjen luksusta. Niitä on vähän pakko katsella joka päivä! Mikäs sen mukavampaa jos ne ovat toisiinsa sopivat ja nätit. No, ainakin ehjät!

Ei tarvitse olla "Royal Doultonia", eikä mitään kallista merkkiä. Kunhan miellyttävät omaa silmää ja ovat arjessa käytännölliset.

Teema paras koska reunat.

Näyttää lasten astioilta, ettei vaan läiky yli. 

Vierailija
82/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en oikein tajua tuollaista vuosien keräilyn pointtia. Maku voi muuttua, jonkun sarjan tuotanto voi muuttua, astiat vievät ihan turhaan tilaa kaapissa... Jos tietää tai aavistaa, ettei ole rahaa ostaa kaikkea kerralla, niin eikö sitä voisi laittaa pikkuhiljaa rahaa säästöön astioita ja muita kodin tarvikkeita varten? Menee ostamaan niillä rahoilla sitten, kun se on ajankohtaista, niin saa varmasti sen hetkisen maun mukaiset. Ja kyllä itsekin voisin ostaa mieluummin jostain Ikeasta alkuun halvemmat astiat. Niitä voi muutoissa mennä rikki, ja nuorten keittiöön ei yleensä paljon mahdukaan. maku muuttuu vielä aikuisena, ja moni saattaa kuitenkin haluta hankkia uuden astiaston sitten, kun oma maku on hioitunut. Jos pikkuhiljaa haluaa jotain hankkia, niin mieluummin ostaa etukäteen jotain aterimia ja kattiloita - nämä ovat kaikki melkein samannäköisiä, eivätkä jotkut haarukat niin paljon vie tilaa kuin astiasto (kattilat tosin vievät). Mutta tosiaan, mieluummin rahaa säästöön!

Jotkut omat kaverinikin keräsivät vuosikausia jotain Arabian Teemaa, ja minusta vähän tuntui jopa, että koska kaikki keräsivät Teemaa, eivät oikeasti olleet löytäneet sitä omaa suosikkiaan, vaan valitsivat jonkun tutun, tavallisen, mitä muutkin keräsivät, sellaisen varman valinnan. Niissä sitten vain väri vaihteli henkilön mukaan. Itse olisin kyllä saanut kotoa rahaa kalliimpaankin astiastioon, mutta minä tykkäsin etsiä kirppikseltä kivoja vanhoja astioita - kaikki yksittäiskappaleita. Jonkun mielestä se on ehkä mautonta, itse tykkäsin niistä ja oli oman tyylini mukaista. Ostin sitten varsinaisen astiaston vasta myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n nuori tulee vielä kiroamaan ne Ultima Thulet. Niitä ei voi pinota ja se on sitten kiva pikku keittokomerossa niitä säilytellä.

Noi on klassikot. Menee takuulla kaupaks jos ei itse haluu pitää.

Makuja on monia. Jos pitää, niin hyvä. Minun silmääni - ja käteeni - harvinaisen kolhot möhkyt ja kömpelötkin vielä.

Vierailija
84/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa noi teidän astiat. Meillä teini ottaa paljon mielummin tiskikoneen ja pesukoneen sekä imurin. Kunnon sohva myös hyvä ostos.

Vierailija
85/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä söisi rikkinäisistä astioista, jotain rajaa nyt sentään!!

Olen tässä kyllä samaa mieltä. Astiat on sellaista arjen luksusta. Niitä on vähän pakko katsella joka päivä! Mikäs sen mukavampaa jos ne ovat toisiinsa sopivat ja nätit. No, ainakin ehjät!

Ei tarvitse olla "Royal Doultonia", eikä mitään kallista merkkiä. Kunhan miellyttävät omaa silmää ja ovat arjessa käytännölliset.

Teema paras koska reunat.

Näyttää lasten astioilta, ettei vaan läiky yli. 

Suomen suosituin ja käytännöllinen. Hyvä pestä siinä uudessa tiskikoneessa

Vierailija
86/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en oikein tajua tuollaista vuosien keräilyn pointtia. Maku voi muuttua, jonkun sarjan tuotanto voi muuttua, astiat vievät ihan turhaan tilaa kaapissa... Jos tietää tai aavistaa, ettei ole rahaa ostaa kaikkea kerralla, niin eikö sitä voisi laittaa pikkuhiljaa rahaa säästöön astioita ja muita kodin tarvikkeita varten? Menee ostamaan niillä rahoilla sitten, kun se on ajankohtaista, niin saa varmasti sen hetkisen maun mukaiset. Ja kyllä itsekin voisin ostaa mieluummin jostain Ikeasta alkuun halvemmat astiat. Niitä voi muutoissa mennä rikki, ja nuorten keittiöön ei yleensä paljon mahdukaan. maku muuttuu vielä aikuisena, ja moni saattaa kuitenkin haluta hankkia uuden astiaston sitten, kun oma maku on hioitunut. Jos pikkuhiljaa haluaa jotain hankkia, niin mieluummin ostaa etukäteen jotain aterimia ja kattiloita - nämä ovat kaikki melkein samannäköisiä, eivätkä jotkut haarukat niin paljon vie tilaa kuin astiasto (kattilat tosin vievät). Mutta tosiaan, mieluummin rahaa säästöön!

Jotkut omat kaverinikin keräsivät vuosikausia jotain Arabian Teemaa, ja minusta vähän tuntui jopa, että koska kaikki keräsivät Teemaa, eivät oikeasti olleet löytäneet sitä omaa suosikkiaan, vaan valitsivat jonkun tutun, tavallisen, mitä muutkin keräsivät, sellaisen varman valinnan. Niissä sitten vain väri vaihteli henkilön mukaan. Itse olisin kyllä saanut kotoa rahaa kalliimpaankin astiastioon, mutta minä tykkäsin etsiä kirppikseltä kivoja vanhoja astioita - kaikki yksittäiskappaleita. Jonkun mielestä se on ehkä mautonta, itse tykkäsin niistä ja oli oman tyylini mukaista. Ostin sitten varsinaisen astiaston vasta myöhemmin.

Fiksu kirjoitus. Kyllä minuakin olisi paljon enemmän lämmittänyt puurokattila, paistinpannu ja kunnon kokkiveitsi kuin se kahdentoista hengen kahviastiasto!

Vierailija
87/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arabian Kirsikkaa poika 20 v

Googlasin tuon Kirsikan. Tosi kauniita. Samalla kyllä löysin artikkelin jossa kemisti sanoi että noissa vanhoissa kirsikoissa on yli 720 kertainen määrä kadniumia suosituksiin nähden.

Vierailija
88/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei varsinaisesti kerätty, mutta ei myöskään kerralla ostettu. Kun nuori oli 16-vuotias ja oli tiedossa, että hän vuoden päästä muuttaa omilleen, aloimme ostaa astioita. Ensimmäiset astiat ostettiin vuotta ennen muuttoa jostain kesäalesta. Vai olikohan minulla se Fiskarsin yhtiökokouksen -30% kuponki, jota hyödynsin? Mutta osa astioista ostettiin tuossa kohtaa ja olin vähän yllättynytkin teinin astiamausta. Sitten Black Friday -tarjouksesta ostettiin lisää ja lakkiaiskeväänä vielä jotain pientä täydennystä. 

Teini valitsi mataliksi lautasiksi valkoista ja vaaleansinista KoKoa. Syvät lautaset tuli 24h Tuokio. Juomalasit ja jälkiruokakipot Kastehelmeä. Mukeja tuli vähän sekalainen kokoelma, pari mukia ostettiin Retronomista, pari Pentikiltä, kotoa sai mukaan pari Taika Tanssia ja Satumetsää. Aterimiksi hankittiin käytettyinä Hackmannin Elegiaa, sitä samaa meillä oli kotona. 

Ei nuo astiat mikään elinkautinen tuomio ole. On ihan ok että maku muuttuu matkan varrella ja astiat menee vaihtoon. Itsekin tykkäsin parikymppisenä Myrna-kahviastiastosta, se oli minun suurin aarteeni ja itkin, kun jossain muutossa sokerikko meni rikki. Nyt viisikymppisenä on ihan toisenlainen maku. 

Minulle kauniit astiat ovat arjen estetiikkaa ja ihan mielelläni hankin kauniit astiat kotoa pois muuttavalle lapselle. Oma astiakaappi oli ollut jo monta vuotta siinä asennossa, että uusia hankintoja ei ole tarvinnut tehdä, joten oli ihan kiva päästä astiaostoksille pitkän tauon jälkeen. 

Vierailija
89/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini kerää Marimekon mustavalkoisia astioita.

Vierailija
90/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni uhoaa ostavansa kaiken sitten suit sait Ikeasta kun nuori tarvitsee. Tai että ”Ostakoon itse sitten”. Tulee kuulkaa yllättävän kalliiksi ostaa ihan kaikki kerralla! Miettikää nyt mitä ihan perusjuttuja tarvitsee, että voi jossain asua: verhot, siivousvälineet, keittiövehkeet, mattoja, ym yms

Me olemme ihan hyvätuloisia (tai lähinnä mies on), mutta kyllä silti vähän hirvitti se rahanmeno siinä kohtaa kun oltiin varustelemassa lapsen asuntoa ja samaan syssyyn tuli lakkiaiset ja sen jälkeen alkoi pukata jo autokoulusta laskuja. Parin vuoden sisään meni lapsen hankintoihin ja juhliin sellaiset 20000€. 

Vierailija
91/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo astiat mikään elinkautinen tuomio ole. On ihan ok että maku muuttuu matkan varrella ja astiat menee vaihtoon.

Ihanaa kerskakulutusta, ostetaan harkitsematta iso astiasto ja vaihdetaan heti kun siihen kyllästyy tai osoittautuu huonoksi. Vaikka useampaan kertaan.

Vierailija kirjoitti:

Oma astiakaappi oli ollut jo monta vuotta siinä asennossa, että uusia hankintoja ei ole tarvinnut tehdä, joten oli ihan kiva päästä astiaostoksille pitkän tauon jälkeen. 

Sieltä se taas tuli, äidin mielestä materian hamstraaminen kun on niin kivaa.

Vierailija
92/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa noi teidän astiat. Meillä teini ottaa paljon mielummin tiskikoneen ja pesukoneen sekä imurin. Kunnon sohva myös hyvä ostos.

Eihän nää mitenkään sulje toisiaan pois. Kyllä meidänkin lapsen asunnossa oli tiskikone jo valmiiksi ja imuri ja pesutorni ostettiin, samaten uusi sänky, ruokailuryhmä, kirjahyllyjä ja muuta pientä kotoa vietyjen kalusteiden lisäksi. Mutta kyllä hän ne astiatkin ja muut tarpeelliset ruuanlaittovälineet sai.

Vierailija
93/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain silloin, kun se tulee tarpeeseen. Nuori, jolla ei ole astioita, tarvitsee ne astiat. En pidä kertakäyttökulttuurista, joten astioita ja huonekaluja ei osteta Ikeasta, vaan mieluummin hankitaan jotain kestävämpää. 

Asun HOASin taloa vastapäätä ja on jotain järkyttävää se, kun siellä opiskelijat muuttaa. Ne Ikean huonekalut on niin halpoja ja huonoja, että niitä tyrkytetään ennen poismuuttoa vaikka ilmaiseksi, mutta ottajia niille ei ole. Niinpä ne päätyvät taivasalle roskakatoksen viereen. Joka kuukausi siinä on keko halpoja huonekaluja, joita kukaan ei huoli.

Vierailija
94/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai astiat huvittaa? Mitä se teini teillä siinä astianpesukoneessa sitten oikein pesee?

Vierailija
95/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain silloin, kun se tulee tarpeeseen. Nuori, jolla ei ole astioita, tarvitsee ne astiat. En pidä kertakäyttökulttuurista, joten astioita ja huonekaluja ei osteta Ikeasta, vaan mieluummin hankitaan jotain kestävämpää. 

Asun HOASin taloa vastapäätä ja on jotain järkyttävää se, kun siellä opiskelijat muuttaa. Ne Ikean huonekalut on niin halpoja ja huonoja, että niitä tyrkytetään ennen poismuuttoa vaikka ilmaiseksi, mutta ottajia niille ei ole. Niinpä ne päätyvät taivasalle roskakatoksen viereen. Joka kuukausi siinä on keko halpoja huonekaluja, joita kukaan ei huoli.

Ei kukaan välttämättä huoli käytettynä mitään 2000 euron nahkasohvaakaan.

Minulla on ilmaiseksi saatu Ikean sohva. En halunnut laittaa pikkulapsiaikana paljon rahaa sohvaan, jonka päällä lapset hyppivät, kaatavat mehulasejaan, murustelevat ruokaa, pulauttelevat äidinmaitoa tai tulee pissavahinko. Ajattelin, että ostan paremman sohvan sitten, kun lapset ovat isompia. Mutta tuo Ikean sohva on ollut kiva - moni kalliimpi sohva on tosi massiivisen kokoinen, ja itse inhoan nahkasohvia. Joten sitten kun tuon laitan vaihtoon, niin joku kompaktinkokoinen toinen kangassohva pitäisi löytää.

Vierailija
96/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksu kirjoitus. Kyllä minuakin olisi paljon enemmän lämmittänyt puurokattila, paistinpannu ja kunnon kokkiveitsi kuin se kahdentoista hengen kahviastiasto!

No tietysti ne kerätään myös, hölmö.

Vierailija
97/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ainakaan huomannut että astiastot kiinnostaisivat tyttäriäni sen enempää kuin minuakaan. Eli ei merkkiastioita meillä, turha kai se on etukäteen keräillä mitään halpiskippoja.

Vierailija
98/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä valkoinen tai yksivärinen astiasto on paras, siihen ei kyllästy niin nopeasti. Vaihtelua siihen saan erivärisillä pöytäliinoilla ja serveteillä. Taidan olla dinosaurus parikymppisten mielestä, monikaan nykynuorista ei varmaan omista yhtään pöytäliinaa.

Vierailija
99/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentikin Vaniljaa tyttärelle ja Finlaysonin astiastoa pojalle. Omien toiveidensa mukaisesti.

Vierailija
100/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä valkoinen tai yksivärinen astiasto on paras, siihen ei kyllästy niin nopeasti. Vaihtelua siihen saan erivärisillä pöytäliinoilla ja serveteillä. Taidan olla dinosaurus parikymppisten mielestä, monikaan nykynuorista ei varmaan omista yhtään pöytäliinaa.

Mulla on Arctica ja haluaisin jotain ihan muuta. Pentikin Ainoa. T:99, 51v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme