Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista astiastoa keräätte nuorelle?

Vierailija
25.12.2020 |

Laseja? Lautasia? Aterimia?
Meillä 19 vuotiaalla on ultima thulea ja pentikkiä sekä carelia aterimet.

Kommentit (202)

Vierailija
101/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenikään ostella jotain astiastoja teineilleni! Vanhin on 18 v. eikä ole vielä mitään hajua, minne ja milloin täältä lapsuudenkodista muuttaa. Missä niitä astioita oikein säästelisi siihen asti? Nytkin tyttö ostaa kaiken kirpparilta, eiköhän sitten aikanaan löydä astiansakin sieltä. Minä sain opiskelijakämppään muuttaessani lapsuudenkodin vanhoja astioita, aterimia, pyyhkeitä ja lakanoita. Jonkun kattilan ja mukeja sain tuparilahjaksi. Olisi ollut todella outoa raijata jotain tuliteriä astiastoja solukämppään ja kimppakämpästä toiseen. Mun mielestä nuo astiastot sopivat paremmin häälahjaksi. Siinä vaiheessa oli kiva saada keräämäämme astiasarjaa lahjaksi.

Ehkä tää riippuu piireistä, mutta mun tuttavapiireissä on keskimäärin menty sen ikäisenä naimisiin, että oma koti on ollut jo kauan.

Minä muutin omilleni 19-vuotiaana ja menin naimisiin 28-vuotiaana. Siihen väliin mahtui 7 muuttoa, kolme niistä kimppakämppiä. En ihan näe mitä iloa minulle olisi ollut sukulaisten keräämästä astiastosta. Mutta tällainen tapa sopii varmaan vähän konsertiivisemmille nuorille. Itse kartan turhaa materian keräämistä, luovun herkästi turhista tavaroista ja hankin vain tarpeeseen. Ylimääräistä säilytystilaakaan ei kotonamme ole. 18-vuotiaani saattaa lähteä ulkomaille vaihtoon, se on nykypäivää. Pakkaisiko hän astiastonsa sinne mukaan vai vuokraisiko hän varaston arvotavaroilleen siksi aikaa? Luulen, että pistää kirpparikamansa kiertoon ja hankkii tarvitsemansa tavarat uudelleen.

No onhan ne paperilautaset tietty käytännölliset.

Vierailija
102/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenikään ostella jotain astiastoja teineilleni! Vanhin on 18 v. eikä ole vielä mitään hajua, minne ja milloin täältä lapsuudenkodista muuttaa. Missä niitä astioita oikein säästelisi siihen asti? Nytkin tyttö ostaa kaiken kirpparilta, eiköhän sitten aikanaan löydä astiansakin sieltä. Minä sain opiskelijakämppään muuttaessani lapsuudenkodin vanhoja astioita, aterimia, pyyhkeitä ja lakanoita. Jonkun kattilan ja mukeja sain tuparilahjaksi. Olisi ollut todella outoa raijata jotain tuliteriä astiastoja solukämppään ja kimppakämpästä toiseen. Mun mielestä nuo astiastot sopivat paremmin häälahjaksi. Siinä vaiheessa oli kiva saada keräämäämme astiasarjaa lahjaksi.

Ehkä tää riippuu piireistä, mutta mun tuttavapiireissä on keskimäärin menty sen ikäisenä naimisiin, että oma koti on ollut jo kauan.

Minä muutin omilleni 19-vuotiaana ja menin naimisiin 28-vuotiaana. Siihen väliin mahtui 7 muuttoa, kolme niistä kimppakämppiä. En ihan näe mitä iloa minulle olisi ollut sukulaisten keräämästä astiastosta. Mutta tällainen tapa sopii varmaan vähän konsertiivisemmille nuorille. Itse kartan turhaa materian keräämistä, luovun herkästi turhista tavaroista ja hankin vain tarpeeseen. Ylimääräistä säilytystilaakaan ei kotonamme ole. 18-vuotiaani saattaa lähteä ulkomaille vaihtoon, se on nykypäivää. Pakkaisiko hän astiastonsa sinne mukaan vai vuokraisiko hän varaston arvotavaroilleen siksi aikaa? Luulen, että pistää kirpparikamansa kiertoon ja hankkii tarvitsemansa tavarat uudelleen.

Samaistuin tähän kirjoitukseen!

Ehkä tällainen ”pesämunan” ja materian hamstraaminen on nimenomaan konservatiivisten ja maalaisten juttuja. Niissä piireissä ”merkkiastioiden” (siis ne Thaimaassa massatuotantona valmistetut bulkki-iittalat...) keräily nähdään ilmeisesti jonkinlaisena statussymbolina.

Omassa suvussa painostettiin astiasarjan valintaan teininä. Valitsin jonkun sarjan, joita en sitten muutaman vuoden päästä kotoa muuttaessani ottanut edes mukaani. Kova vaiva myydä eteenpäin. Tilalle ostin vähän perusastiastoa, kaikkea tietyn määrän koska niin ”kuului tehdä”.

Osa niistäkin on myyty, osa on ärsyttänyt epäkäytännöllisyydellään ja loppuja on ollut vain ihan liikaa.

Jokaisesta hajonneesta astiasta iloitsen, muutoissa on vähemmän kannettavaa ja jossain vaiheessa voin hankkia pari täsmähankintaa tilalle.

Hankkikaa modernit nuoret oikeasti vain pieni määrä astioita alkuun ja täydentäkää sitten, kun tiedätte mitä oikeasti tarvitsette, kuinka paljon ja millaista haluatte!

Nimenomaan se on tässä astiakeräilyssä se ajatus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa noi teidän astiat. Meillä teini ottaa paljon mielummin tiskikoneen ja pesukoneen sekä imurin. Kunnon sohva myös hyvä ostos.

Mitä teet tiskikoneella, jos ei ole edes astioita? Ja toisekseen miksi nuo ostokset estäisivät ostamasta sitä perusastiastoa? Ei sen tarvitse olla mikään iso astiasto vaan sellainen 4-6 hengen astiasto on juuri sopiva opiskelijalle. Sen verran, että voi kavereitakin kutsua syömään. 

Vierailija
104/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin nuorena valmiiksi kalustettuun yksiöön. Siitä huolimatta jouduin ostamaan mikrouunin, kahvinkeittimen, veitsejä, vedenkeittimen, kattiloita ja paistinpannun, matot lattialle ym. Astiastoksi riitti marketin halvat lasit ja parin kympin astiasto ensi alkuun. Älkää tuhlatko mihinkään merkki astiastoon, on paljon muutakin tarpeellisenpaa. Kannattaa säästää rahaa, millä voi sitten ostaa mitä tarvitsee kotiin. Mun mielestä laadukkaampi astiasto on viimeisimpiä hankintoja kun kaikki muu on jo valmista. Laadukas sänky esim on tosi tarpeellinen.

Vierailija
105/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerää mitään, koska meillä on useampi lapsi. Saavat käydä Ikeasta ostamassa jonkun aloitussetin koteihinsa.

Vierailija
106/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kotoa 6-hengen astiaston ja se oli ihan täydellinen opiskelijalle.

Vierailija
107/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä se taas tuli, äidin mielestä materian hamstraaminen kun on niin kivaa.

Vain silloin, kun se tulee tarpeeseen. Nuori, jolla ei ole astioita, tarvitsee ne astiat. En pidä kertakäyttökulttuurista, joten astioita ja huonekaluja ei osteta Ikeasta, vaan mieluummin hankitaan jotain kestävämpää. 

Asun HOASin taloa vastapäätä ja on jotain järkyttävää se, kun siellä opiskelijat muuttaa. Ne Ikean huonekalut on niin halpoja ja huonoja, että niitä tyrkytetään ennen poismuuttoa vaikka ilmaiseksi, mutta ottajia niille ei ole. Niinpä ne päätyvät taivasalle roskakatoksen viereen. Joka kuukausi siinä on keko halpoja huonekaluja, joita kukaan ei huoli.

Ikean kalusteista hyvä aloittaa. Teinin tv-taso on kuin uusi ja mun saareke on ihan mun suosikkini.

Pelkkä tiskikone ja pesukone maksaa jo yli tuhat euroa.

Parisänky ja sohva myös melko kalliita.

Nojatuolikaan ei halvalla saa.

Ihan sulle tiedoksi että Ikean tietyt tuotteet liikkuu torissa nopeaan tahtiin.

Eikä tuo saareke ole mitään paskaa. Tammea on pöytälevy.

Vierailija
108/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa noi teidän astiat. Meillä teini ottaa paljon mielummin tiskikoneen ja pesukoneen sekä imurin. Kunnon sohva myös hyvä ostos.

Miten ne sulkee toisiaan pois? Mut kiva jos teillä teini tykkää syödä kertakäyttöastioista.

Vierailija
109/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin on kerätty aiemmin astioita. Ajatus on mielestäni sinänsä hyvä, mutta ehkä toteutus vähän ontui. Lapsuudessani äiti päätti, että kaikille lapsille aletaan kerätä Teemaa (se oli silloin kai suosittu ja miellettiin kai paremmaksi?) Olin 9 vuotias ja sain valita itse värin. Valitsin tumman sinisen, koska ajattelin että valkoinen olisi tylsä ja kaikki ne muut värit joita ei silloin vielä kovin montaa ollut, olivat mielestäni rumia. Siitä lähtien sain näitä teema kuppeja ja kippoja aina synttäri-, nimipäivä- ja joululahjaksi kaikilta sukulaisilta. Äiti oli myös laskenut, että kaikkea tulisi 12 kpl, koska niin kuulemma kuuluu ja pitää. Olin tosi tottunut tähän, vaikka joskus olin katellinen kavereille jotka saivat jännittäviä lahjoja jouluna ja minä sain vaan enimmäkseen astioita.

Välillä tietysti kävi niin, että jotain astioita tuli enemmän kuin 12. Minulla on varmaan 30 niitä syviä keittokulhoja. En tiedä kuinka monen vuoden päästä niitä ehtii kaikkia käyttämään, kun edelliset ehtii palautumaan aina pesusta ennen kuin päästään pinon pohjalle (taloudessa 2 aikuista 1 vauva). Äiti oli aina ajatellut, että näistä tulee se hienompi juhla-astiasto. Olen melkein 30 ja olen kutsunut omaan kotiini isomman lössin ihmisiä 1-2 kertaa joten ei kauheasti juhliakaan ole ollut. Käytämme niitä siis ihan arkiastioina, se häntä hieman harmittaa.

Isoin ongelma tässä on mielestäni se, että jos nyt aikuisena valitsisin astiaston en koskaan valitsisi tummansinistä astiastoa se on mielestäni melko ruma, enkä varsinkaan teemaa, sillä sen muotokieli on liian "palikka" makuuni. Lisäksi puolisoni ei pidä niiden käyttämisestä, sillä hän inhoaa Teeman korkeaa reunaa. Hänen suosikkinsa ovat muutamat ikeasta hankitut ne kaikesta halvimpaan kuuluvat pitsa- ja keittolautaset.

Tulevaisuudessa aion hankkia joskus ihan erilaiset astiat jotka ovat vihdoin sellaiset mistä itse pidän. Onneksi en nyt erityisesti kärsi tästä tilanteesta kun ilmaiseksi kuitenkin sain.

Vierailija
110/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne sulkee toisiaan pois? Mut kiva jos teillä teini tykkää syödä kertakäyttöastioista.

Keräättekö astioiden tapaan useita vuosia ennen kotoa muuttoa lapselle kalliit pesukoneet ja ison huonekalut (esim. 12 hlön pöytäryhmän)? Jotka eivät sitten mahdu opiskelijaasuntoon tai olekaan enää kotoa muuttavan mieleen.

Vai ostatteko tarpeeseen, kun muutto on ajankohtaista?

Vierailija
111/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ostamme perheen nuorille astioiden lisäksi kalusteet, kodinkoneet ja elektroniikkaa ensimmäiseen uuteen kotiin.

Sehän on ihan normi käytäntö.

Meillä syödään kauniista astioista ja katetaan kauniisti. Uskon, että lapset tekevät niin myös omissa kodeissaan.

Vierailija
112/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me ostamme perheen nuorille astioiden lisäksi kalusteet, kodinkoneet ja elektroniikkaa ensimmäiseen uuteen kotiin.

Sehän on ihan normi käytäntö.

Meillä syödään kauniista astioista ja katetaan kauniisti. Uskon, että lapset tekevät niin myös omissa kodeissaan.

Haiskahtaapa keskiluokkaiselta fleksaukselta.

Vierailija
113/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni uhoaa ostavansa kaiken sitten suit sait Ikeasta kun nuori tarvitsee. Tai että ”Ostakoon itse sitten”. Tulee kuulkaa yllättävän kalliiksi ostaa ihan kaikki kerralla! Miettikää nyt mitä ihan perusjuttuja tarvitsee, että voi jossain asua: verhot, siivousvälineet, keittiövehkeet, mattoja, ym yms

Me olemme ihan hyvätuloisia (tai lähinnä mies on), mutta kyllä silti vähän hirvitti se rahanmeno siinä kohtaa kun oltiin varustelemassa lapsen asuntoa ja samaan syssyyn tuli lakkiaiset ja sen jälkeen alkoi pukata jo autokoulusta laskuja. Parin vuoden sisään meni lapsen hankintoihin ja juhliin sellaiset 20000€. 

Miksi teidän piti varustella aikuisen lapsen asunto? Miten se auttoi häntä itsenäìstymään? Nuoruuteen kuuluu eripariastiat ja kirppari/kierrätyskeskuskalusteet.

Oma eka asuntoni oli kalustettu solu. Eihän sinne tarvinnut viedä muuta kun lakanat, verhot, matto, omat vaatteet, pari pyyhettä ja yksi setti astioita (lautanen, lasi, muki, aterimet, kattila ja paistinpannu).

Vierailija
114/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaisia enää. Kokemus on osoittanut, että kerätty astiasto ei kelpaa enää siinä vaiheessa kun nuori lähtee omilleen. Ei vaikka itse on aikoinaan valinnut keräilyn kohteet.

Parempi mennä aikanaan kauppaan ja ostaa sellaiset, jotka sillä hetkellä kelpaavat.

Esim. nuo Pentikit meni kirpputori myyntiin.

Vierailija
115/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keräättekö astioiden tapaan useita vuosia ennen kotoa muuttoa lapselle kalliit pesukoneet ja ison huonekalut (esim. 12 hlön pöytäryhmän)? Jotka eivät sitten mahdu opiskelijaasuntoon tai olekaan enää kotoa muuttavan mieleen.

Vai ostatteko tarpeeseen, kun muutto on ajankohtaista?

Meillä käytössä oli säästövakuutus ja sieltä hyvä pesämuna.

Vierailija
116/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö joku tätä tosissaan? Itsellä oli nuorena kyllä kaikki muut asiat mielessä kuin astiat.

Ehkä tämä on joku parempien/hienompien piirien juttu, niin kuin joku aiemmin arveli. Itse vahvasti keskiluokkaisesta taustasta, samoin kuin lähes kaikki kaveritkin. Opiskeluaikana n. 15 v sitten asuttiin kaikki soluasunnoissa ja astiat oli mikä mistäkin. Tai sitten en vaan kiinnittänyt huomiota jos jollain olikin joku yhtenäinen astiasto.

Vierailija
117/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yhdellekään lapselleni ostanut huonekaluja, joitain omasta huoneesta ovat vieneet opiskelu ajan asuntoon ja muutaman lautasen, mukit jne ovat saaneet kaapista ottaa. Siinä kaikki.

Nyt ovat hyvin tienaavia, rahanarvon tuntevia aikuisia, luulenpa että kaikki hyvin sen vuoksi, kun ovat matalasta elintasosta kukin joutuneet aloittamaan ja omalla palkalla hankkimaan kodin ja tarvikkeet.

Vierailija
118/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö joku tätä tosissaan? Itsellä oli nuorena kyllä kaikki muut asiat mielessä kuin astiat.

Ehkä tämä on joku parempien/hienompien piirien juttu, niin kuin joku aiemmin arveli. Itse vahvasti keskiluokkaisesta taustasta, samoin kuin lähes kaikki kaveritkin. Opiskeluaikana n. 15 v sitten asuttiin kaikki soluasunnoissa ja astiat oli mikä mistäkin. Tai sitten en vaan kiinnittänyt huomiota jos jollain olikin joku yhtenäinen astiasto.

Tämä nimenomaan ei ole rikkaiden tai akateemisten sukujen pakkomielle, vaan pienituloisen duunariluokan. Jokuhan täälläkin kommentoi, että tulisi liian kalliiksi ostaa kaikki kerralla, siksi keräävät vuosia jotain edullista sarjatuotantoa.

Ehkä teidän kotonanne ajateltiin asioita pidemmälle ja arvostettiin oikeasti elämässä tärkeitä asioita?

Vierailija
119/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelukämpässä nyt menee vaikka mummon vanhat tai kirpparilta haetut astiat.

==

Juuri näin. Sitten aikanaan kun rikastuu ja vakiintuu, ostaa semmoiset kipot, mistä tykkää.

Vierailija
120/202 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerää astiastoa. Kun hän muuttaa omaan kotiinsa saa ostaa millaiset haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän