Millaista astiastoa keräätte nuorelle?
Laseja? Lautasia? Aterimia?
Meillä 19 vuotiaalla on ultima thulea ja pentikkiä sekä carelia aterimet.
Kommentit (202)
Olen ihan unohtanut. Täytyy alkaa keräämään. Pitää vaan kysyä mitä haluaa. Mulla kaksi aikuista lasta.
Miksi nuorelle pitää kerätä astioita? Olen nuori aikuinen ja minulle ei onneksi ole kerätty mitään. Haluan itse päättää mitä astioita käytän ja eipä tuollaiset asiat hirveästi vielä opiskeluaikoina kiinnostaneet. Ostan haluamani astiat mielellään itse kun asetun omaan kotiin. Ja voinhan toivoa niitä vaikka häälahjaksi jos menen naimisiin.
Kolmen aikuisen pojan äitinä voin sanoa, ettei kannata. Laittakaa astiarahat ennemmin rahastoon.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen aikuisen pojan äitinä voin sanoa, ettei kannata. Laittakaa astiarahat ennemmin rahastoon.
Mistä sinun poikasi sitten syö? Meillä poika on kyllä käyttänyt valitsemiaan astioita. Ja aterimia. Samoin tytär.
Opiskelukämpässä nyt menee vaikka mummon vanhat tai kirpparilta haetut astiat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuorelle pitää kerätä astioita? Olen nuori aikuinen ja minulle ei onneksi ole kerätty mitään. Haluan itse päättää mitä astioita käytän ja eipä tuollaiset asiat hirveästi vielä opiskeluaikoina kiinnostaneet. Ostan haluamani astiat mielellään itse kun asetun omaan kotiin. Ja voinhan toivoa niitä vaikka häälahjaksi jos menen naimisiin.
No vaikkapa siksi, että kovin monella ei ole sitä rahaa ostella omia astioita, kun muuttaa omaan kotiin. Ei mulla ainakaan mitään rahaa ollut, vaan vanhemmat ostivat mulle astiat. Mulla oli omilleen muuttamisen (19 vuotiaana) ja naimisiinmenon (30-vuotiaana) välillä aika monta vuotta, jona tarvitsin astioita. Häitäkään en järjestänyt, joten eipä tullut sitten astioita häälahjanakaan.
Yleensä on kaiketi tapana sopia nuoren itsensä kanssa, mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse muutin omilleni, niin kaikki astiat oli jo olemassa.
Olihan se kiva juttu.
Sincc
Siksi ostan nuorille ..
Yleensä maku muuttuu ajan mittaan, jos teiniltä kysyy mitä haluaa, voikin muutaman vuoden kuluttua katua silloista valintaa. Tai malli voikin olla epäkäytännölliset käytössä, esim. liian isot/pienet tmv.
Itse esim. inhoa ns. tavallisia syviä lautasia, haluan syödä keitot/pataruuat ymv. mielummin "kuppimaiselta" lautaselta, joita ei edes kaikissa sarjoissa ole.
Vierailija kirjoitti:
Totta munassa teini itse päättää mitä sarjaa haluaa ja sitä hänelle ostetaan sitten pikkuhiljaa.
Nyt ilmoitti että haluaisi iittalan viinilaseja joten niitä seuraavaksi annan lahjaksi.
Ei mitään, ei kerätä muutakaan rompetta valmiiksi odottamaan ja viemään tilaa.
Poika sai juuri 5000€ YO-lahjaksi ja tietää ennestään, että kun muuttaa kotoa niin pankkikorttimme kattaa hankintoja tiettyyn rajaan asti. Siinä vain 99,9%sti käy niin, että saan väkisin häntä pistää valitsemaan jotakin muuta(kin) kuin mahd edullista, ne kun on vain astioita joilta syödään/juodaan, pätee mm vaatteisiinkin, ei ole koskaan "vaatinut" tai halunnut esim.jotain tiettyä merkkiä vaatteissaan.
Paljon parempi laittaa rahat säästöön. Mukavampi ostaa astiat sitten, kun asia on ajankohtaista. Ekaan asuntoon ei välttämättä edes kannata hankkia mitään parempaa astiastoa. Omista kaapeista löytyy joutavia tavaroita nuoren tarpeisiin sen verran, että pääsee alkuun.
Eivätkö nuoret saa edes astiastojansa ostaa itse? Hirveää.
Vieläkö tuota tehdään? Vein jo 40 vuotta sitten äitini keräämät astiat kellariin ja ostin mieleiset tilalle. Mummon antamat huonekalut lahjoitin Keltaisessa Pörssissä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä maku muuttuu ajan mittaan, jos teiniltä kysyy mitä haluaa, voikin muutaman vuoden kuluttua katua silloista valintaa. Tai malli voikin olla epäkäytännölliset käytössä, esim. liian isot/pienet tmv.
Itse esim. inhoa ns. tavallisia syviä lautasia, haluan syödä keitot/pataruuat ymv. mielummin "kuppimaiselta" lautaselta, joita ei edes kaikissa sarjoissa ole.
Eihän astiasto mikään avioliitto ole. Äitini osti minulle yhden kun lähdin opiskelemaan. Se on melkein 30 vuoden jälkeen vielä päivittäin käytössä. Lisäksi vuosien varrella on ostettu kolme muuta täyttä astiastoa, ja viidentenä täydellinen jouluastiasto. Mikään näistä ei ole ongelma. Samoin omilla lapsillani on astiastot nyt, ja kun maku muuttuu, voi ostaa uuden. Ei kaksi astiastoa ole liikaa. Tai viisi, kuten meillä on.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö nuoret saa edes astiastojansa ostaa itse? Hirveää.
Meillä kyllä lapset ovat ihan pyytäneet ja kiittäneet kun on ostettu. Paljon muutakin heille on ostettu, ja ne rahastotkin säästetty ja annettu. Eivät ole valittaneet. Ja tottakai lapset itse valitsevat astiansa.
Tytär toivoi omaan asuntoon perus Teema-astioita. Niitä sitten vein (kuten myös isovanhempansa) tupaantuliaisiksi. Niiden ympärille nuori saa koottua ihan kivan astiaston ja ostanee varmaan jossain vaiheessa jotain muita.
Nuorille kelpaa huonommatkin.
Royal dultonia ja Villeroyta olen ostellut joululahjoiksi suvun nuorille ..
Sincc