Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raukkamainen anoppi kostaa koko perheelle

Vierailija
25.05.2014 |

Muutama viikko sitten sanoin lopultakin anopille suoraa, mitä hänestä ajattelen. Enite pänni ruoka: olen vegaani, mutta sitä hän ei suostu uskomaan, vaan aina käydessämme (käymme noin kerran viikossa, asuttaan 3 km  päässä) tarjoaa lihapullia, kinkkuvoileipiä jne. eikä vahingossakaan mitään minulle sopivaa.

Sanoin suoraa, mitä hänestä ja tavoistaan ajattelen. Mies tuki minua. Anoppi meni hiljaiseksi. Sen jälkeen välit on olleet kohteliaan etäiset, on käyty yhtä usein kuin ennen.

Tänään mentiin hakemaan peräkärryjä lainaan, aina ennen on ne saatu, mutta appi sanoi, että ne on menossa naapurille huomiseksi, ne on jo lastattu täyteen. Luvattiin, että puretaan kuorma ja lastataan takaisin, koska todella tarvitsimme kärryjä. Ei käy, ei vieraitten (naapureitten!!!) tavaroihin mennä noin vain koskemaan. Ja tiesivät, että kärryjä tarvitaan, kun on autotalliremppa menossa.

Sitten ehdotimme, että lähdetään lasten kanssa kuumana päivänä uimaan mökille, sinne on 15 km matkaa. Kuulemma ei käy, kun heille on tulossa sinne illaksi vieraita. Mies sanoi, että me mennään edeltä ja lämmitetään sauna, ollaan illaksi jo pois. Ei käy sekään jonkun tekosyyn takia.

Kotimatkalla mies päätti, että mennään silti mökille, ehditään olemaan monta tuntia ennen iltaa. Mökkitien puomi oli lukossa, avain ei ollut tavallisella paikallaan. Käveltiin mökille 800 m, mökin vara-avain ei ollut paikallaan sekään. Uimassa käytiin, mutta saunaa ei saatu lämmitettyä, ei grillattua (grilli lukkojen takana). Kun mies soitti isälleen, että avaimet on kadoksissa, niin tämä kysyi, että kenen se mökki on, hänen vai meidän.

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei olis pokkaa alkaa väittää vastaan yhtään kellekään, ellei lainaisi mulle jotain tavaroitaan (ellei asiasta olisi sovittu jo etukäteen: jos vaikka vanhempani olisivat lupaamalla luvanneet mulle pakun lainaan muuttopäiväksi ja sit sitä hakiessani muuttopäivän aamuna selviäisi että se onkin lainattu naapureille, pääsisi ehkä ruma sana!).

Mut en kyllä kauhean usein viitsisi vierailla myöskään paikassa, jossa kaikille muille tarjotaan kyllä heille sopivaa ruokaa mutta mulle ei. Oli erityisruokavalio mikä tahansa, mulle tuo olisi hyvin selkeä merkki että en ole tervetullut. Itselleni ei tulisi mieleenkään kutsua kylään ihmisiä ruoka-aikaan ja sitten jättää kuitenkin huolehtimatta, että kaikille on ruokaa. Jos kokisin, etten jaksa tehdä koko porukalle sopivaa ruokaa, niin en sitten tekisi kellekään seurueessa vaan kutsuisin sellaiseen aikaan, että ovat jo syöneet kotona ja tarjoaisin vaikk vain kahvit! Tai sopisin, että hoidetaan ruoanlaitto yhdessä.

Vierailija
42/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, peräkärry on jo toisilla käytössä, "me halutaan se silti". Mökille on tulossa muita, "mennään silti SALAA". Olisi ihan hauska tietää minkä ikäinen arvon herttuapari on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 22:52"]

Mulla ei olis pokkaa alkaa väittää vastaan yhtään kellekään, ellei lainaisi mulle jotain tavaroitaan (ellei asiasta olisi sovittu jo etukäteen: jos vaikka vanhempani olisivat lupaamalla luvanneet mulle pakun lainaan muuttopäiväksi ja sit sitä hakiessani muuttopäivän aamuna selviäisi että se onkin lainattu naapureille, pääsisi ehkä ruma sana!).

Mut en kyllä kauhean usein viitsisi vierailla myöskään paikassa, jossa kaikille muille tarjotaan kyllä heille sopivaa ruokaa mutta mulle ei. Oli erityisruokavalio mikä tahansa, mulle tuo olisi hyvin selkeä merkki että en ole tervetullut. Itselleni ei tulisi mieleenkään kutsua kylään ihmisiä ruoka-aikaan ja sitten jättää kuitenkin huolehtimatta, että kaikille on ruokaa. Jos kokisin, etten jaksa tehdä koko porukalle sopivaa ruokaa, niin en sitten tekisi kellekään seurueessa vaan kutsuisin sellaiseen aikaan, että ovat jo syöneet kotona ja tarjoaisin vaikk vain kahvit! Tai sopisin, että hoidetaan ruoanlaitto yhdessä.

[/quote]

Ymmärrän tuon ajatuksen, että tuntisi itsensä vähäpätöiseksi, jos kasvisruokavalio ja koskaan ei mitään syötävää anoppilassa,mutta toisaalta ymmärrän anoppiakin, hän haluaa perheen koolle, nähdä poikaansa ja lapsenlapsiaan ja hemmotella heitä, mutta ei osaa tai jaksa tehdä 1, siis yhdelle ihmiselle eri ruokaa. Kyllä minä voisin tuossa tilanteessa syödä vain salaattia ja leipää.

Vierailija
44/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 17:39"]Kuulostaa nyt vähän trollaalllaaa...

Että kerran viikossa käytte eikä ikinä tarjota muuta, kuin lihaa.

Mikset sitten ota omia eväitä mukaan?

Sehän vasta olisikin tollaiselle anopille ja apelle noloa, kun tyynesti kaivaisit omat eväät laukustasi ja toteaisit että aha, taas kinkkuleipiä ja lihapullia. Onneksi tiedän, ettei täällä ole koskaan mitään minulle sopivaa syötävää , joten otin omat eväät. Ja sitten vaan mussuttaisit niitä eväitäsi.

Ja noista peräkärryjen ym. lainailuista.

Eihän kenenkään velvolllisuuksiin kuulu lainailla teille mitään, vaikka kuinka olisi sukulaiset kyseessä. Pitää tosiaankin olla trolli kyseessä, jos kirjoittelee näin tyhmiä.

[/quote] tai jotkut vain käyttävät vanhempiaan hyväksi. Miniän haukkuminen rohkaisi vihdoin appea ja anoppia panemaan rajat

Vierailija
45/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 22:58"]

[/quote]

Ymmärrän tuon ajatuksen, että tuntisi itsensä vähäpätöiseksi, jos kasvisruokavalio ja koskaan ei mitään syötävää anoppilassa,mutta toisaalta ymmärrän anoppiakin, hän haluaa perheen koolle, nähdä poikaansa ja lapsenlapsiaan ja hemmotella heitä, mutta ei osaa tai jaksa tehdä 1, siis yhdelle ihmiselle eri ruokaa. Kyllä minä voisin tuossa tilanteessa syödä vain salaattia ja leipää.

[/quote]

Mistä luit, että anoppi haluaa hemmotella? Entä jos hän on tavallinen vanhanaikaisella tavalla vieraanvarainen ihminen, joka ehdottaa käväisijöille syömistä tyyliin kahvi+sämpylä. Jos vierailuista ei ole sovittu etukäteen, ei siellä välttämättä ole tarjolla mitään erityistä.

Eihän ap nytkään soittanut etukäteen, että saako peräkärryn lainaan. Ehkä heillä on tapana käväistä ohimennen, ei mennä varsinaisesti syömään.

Vierailija
46/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko anoppi edes kutsunut niitä syömään? Veikkaan että meiniki on sama kuin mökin kanssa. Vaikka anoppi sanois että ei käy niin ne tulis silti, koska eihän anopin sanomiset mitään merkkaa. Me halutaan syömään ja me tullaan.

Vierailija
47/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 22:49"]

No provohan tämä on.

Eihän kukaan täysjärkinen oleta että ketään kiinnostaa hänen syömisensä. Ja kukaan aikuinen ei jatkuvasti kulje omien vanhempiensa tai appivanhempiensa kukkarolla.  toisin sanoen käytä heidän palveluksiaan ja omaisuuttaan omin luvin ja säännöllisesti.
 Kuka kehtaa syödä toisten pöydässä säännöllisesti koko perheellä? Ja LISÄKSI käyttää toisten mökkiä ja peräkärriä kuin omaansa.

Ja vielä kiellosta huolimatta väkisin menee toisten mökille.

En usko tähän.

Olemme kysyneet lasten isovanhempien mökkiä lainaan kerran vuodessa pariksi yötä. Jos ei käy/kävisi, niin en pidä sitä kostona. Se on heidän mökkinsä ja heillä täysi oikeus lainata tai olla lainaamatta.

[/quote]

En ole ap, mutta vastaan silti.

Ainakin minä kehtaan syödä äidilläni kerran viikossa. Käydään siellä joka perjantai, aina on tarjolla kahvit ja voileivät, joskus muutakin. Välimatkaa on 800 m. Äiti ei voisi edes kuvitella, että joku lapsista tulee käymään, eikä hän tarjoa mitään. Sama juttu, jos käväisen siellä vaikka viemässä ostoksia, joka kerta kysytään, että keitänkö kahvit, otatko omenapiirakkaa tms.

Vierailija
48/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös vegaani ole sellainen, joka ei käytä myöskään maitotuotteita? En mä ainakaan keksisi/ehtisi joka kerta erikseen valmistaa ruokaa. Mm, leipä pitäisi tehdä itse...

Vierailija
49/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa kun niin monet puolustaa hirveellä raivolla anoppia. Ei vaikuta mummo enkeliltä. Kuinka joku voi olla niin töykeä ettei ota toisen ruokavaliota koskaan huomioon? Ja anoppi on niin lapsellinen, että kostaa siten, ettei lainaa enää mitään, eikä ole aikuisella naisella pokkaa puida asioita suoraan vaan kiukuttelee kuin pikkukakara ja itkee marttyyrihattu päässä nurkassa. Ei silti, miniä kuulostaa kanssa hemmotetulta paskiaiselta kun kuvittelee että voi purra ruokkivaa kättä. Pässejä molemmat.

Vierailija
50/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä av:n junttiosastoa! Vegaaniruokaa on helppo tehdä, herkullista ja terveellistäkin. Kokeilkaa joskus makkaramammat!

Vierailija
51/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 23:18"]

Voi tätä av:n junttiosastoa! Vegaaniruokaa on helppo tehdä, herkullista ja terveellistäkin. Kokeilkaa joskus makkaramammat!

[/quote]

On toki, ap voi ihan rauhassa tehdä ja viedä anoppilaankin mukanaan. Ei vanhoilta ihmisiltä voi odottaa että joka ruokahömpötykseen lähdetään mukaan.

Vierailija
52/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se koko perheelle kostaminen tässä kuviossa oikein on? Sekö että ette voineetkaan lainata peräkärryä juuri silloin, kun se oli jo toisten käyttöön lainattu? Vaiko se, ettette päässeetkään mökille uimaan samana päivänä, kun sinne on muita vieraita tulossa? 

Ymmärrän harmistuksen tuosta ruuasta, mutta en ymmärrä sitä,  miksi peräkärryä tai mökkiä pitäisi saada käyttää silloin kun se ei niiden omistajille sovi. Miten kukaan voi suuttua tuollaisesta, kun syyt kieltäytymisille oli noinkin selkeät ja pätevät?

Vierailija
53/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoi olevansa vegaani, miehen ja mahd. lasten ruokavaliosta hän ei puhunut mitään. Oletan, että he ovat sekasyöjiä. Toisin sanoen ap on omassa kodissaan tottunut monenlaiseen ruokaan. Hän on myös tottunut siihen, että viikottaisilla vierailuilla anoppilassa ei ole tarjolla vegaaniruokaa. Millaista ruokaa ap:n omat vanhemmat hänelle tarjoavat? 

Jestas tätä valittamista ja vaatimista, ihan murkkumeininkiä, kaikkimullehetitähännyt! :D

Ja nää, jotka piipahtelevat vanhemmillaan tuon tuostakin, ja ap myös, kai te kutsutte edes joskus vanhempanne ja appivanhempanne luoksenne syömään/ kahvittelemaan ja tarjoatte herkkuja, joko vegaanisia tai muunlaisia? 

Vierailija
54/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 22:52"]

[/quote]

[/quote]

Entä jos tämä erityisruokavalioinen olisikin yksi lapsenlapsista, löytyisikö silloin jaksamista huomioida?

Se, että anoppi kohtelee poikansa rakkainta ja lastenlastensa äitiä pelkkänä pakollisena kylkiäisenä, jota täytyy sietää, muttei sentään huomioida mitenkään toisin kuin koko muuta perhettä, on minusta erittäin oikeutettu syy loukkaantua.

(En toki väitä, että tuo suhtautuminen isovanhempien omaisuuteen olisi ok käytöstä, mutta tässäkin taisi poika olla miniääkin kärkkäämpi?)

Vierailija
55/155 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisesti tuo mökkiasia kuulostaa kamalalta: teille sanotaan suoraan, ettei tänään sovi mennä sinne ja silti menette. Ilmeisesti röyhkeytenne on jo tiedossa, koska avaimet on piilotettu - ja ihan syystä.

Mökki on appivanhempien, ei teidän. Jos haluatte käyttää sitä, kysytte kauniisti lupaa. Jos ette saa lupaa, ette tietenkään mene sinne.

Vierailija
56/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haluatteko te, jotka olette sitä mieltä niiden joille ei ole "valtaa" olisi parempi vaan nöyränä niellä kaikki paska, tosiaan, että teidän kaverinne tai sukulaisenne mielistelevät teitä? Ettekö te kaipaa tasaveroisia suhteita muihin ihmisiin? Oletteko psykopaatteja? Siis ihan oikeasti?

Siis mihin tämä maailma on oikein mennyt?

Vierailija
57/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:53"]

Henkilökohtaisesti en ymmärrä näitä jotka nimittelevät "ruokapelleksi" tai "ruokahömpötykseksi" jne. vegaanista ruokavaliota, jonka ydin kuitenkin on se että ruoka on tuotettu eettisesti.

Kaikkeen muuhun aikaa ilmeisesti jää, sen sijaan että kiinnostaisi tuotanto-olot.

Viimeisimmissäkin uutisoinneissa todettiin että jopa puolelta lihatiloista löytyi huomauttamista tarkastuksissa. Se on aika paljon ottaen huomioon että näihin huomion kiinnittäminen on "hömpötystä".

En ole itse vegaani mutta arvostan todella korkealle sitä että joku jaksaa vielä kaiken informaatiotulvan keskellä olla kiinnostunut ja nähdä vaivaa.

Jos vegaaniuteen tutustuminen esim. ruokaa laittamalla jollekulle toiselle, vanhemmalle tai nuoremmalle, ihmiselle tarkoittaa omalta mukavuusalueelta poistumista, niin ehkä riski kannattaa ottaa, voi yllättyä jopa positiivisesti.

Soisin ihan jokaiselle ruokavalioon katsomatta, joka uskaltaa perehtyä asiaan eikä vain soittaa suutaan, lukuelämykseksi Singerin Oikeutta eläimille tai Tuomivaaran pamfletin Mitä tehdä eläimille tahi Foerin Eläinten syömisestä. Sen jälkeen voi jatkaa keskustelua uudelleen "ruokapelleilystä".

[/quote]

Tiesitkö, että 75% lemmikkieläimistä hoidetaan eläinsuojelulain vastaisesti: ei tarpeeksi ulkoilua, oikeanlaista ruokaa jne. Lemmikkejä on paljon enemmän kuin tuotantoeläimiä.

Vierailija
58/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:53"]

Henkilökohtaisesti en ymmärrä näitä jotka nimittelevät "ruokapelleksi" tai "ruokahömpötykseksi" jne. vegaanista ruokavaliota, jonka ydin kuitenkin on se että ruoka on tuotettu eettisesti.

Kaikkeen muuhun aikaa ilmeisesti jää, sen sijaan että kiinnostaisi tuotanto-olot.

Viimeisimmissäkin uutisoinneissa todettiin että jopa puolelta lihatiloista löytyi huomauttamista tarkastuksissa. Se on aika paljon ottaen huomioon että näihin huomion kiinnittäminen on "hömpötystä".

En ole itse vegaani mutta arvostan todella korkealle sitä että joku jaksaa vielä kaiken informaatiotulvan keskellä olla kiinnostunut ja nähdä vaivaa.

Jos vegaaniuteen tutustuminen esim. ruokaa laittamalla jollekulle toiselle, vanhemmalle tai nuoremmalle, ihmiselle tarkoittaa omalta mukavuusalueelta poistumista, niin ehkä riski kannattaa ottaa, voi yllättyä jopa positiivisesti.

Soisin ihan jokaiselle ruokavalioon katsomatta, joka uskaltaa perehtyä asiaan eikä vain soittaa suutaan, lukuelämykseksi Singerin Oikeutta eläimille tai Tuomivaaran pamfletin Mitä tehdä eläimille tahi Foerin Eläinten syömisestä. Sen jälkeen voi jatkaa keskustelua uudelleen "ruokapelleilystä".

[/quote]

Arvostan ihan helkkaristi ihmisiä, jotka näkevät vaivaa sen eteen että ottavat selvää siitä mitä kuluttavat ja yrittävät toimia eettisesti elämän eri osa-alueilla. Jättää hyvä jälki itsestään siinä, miten kohtelevat muita sekä suoraan että välillisesti (tehtaat bangladeshissa jne) ja miettivät elälinten kärsimyksiä, joita eläimille aiheutamme suoraan (syömällä epäeettisesti tuotettua) ja välillisesti (kuluttamalla liikaa ja näin aiheuttamalla eläinten elintilan katoamisen koska metsät ja luonnontilat loppumassa).

Mutta vaikea kuitenkaan ymmärtää niin absoluuttista ihmistä, että mitään eläinperäistä ei voi syödä ja sitä että vaatii muiden laittavan itselleen ruokaa, minusta kylässä syödään mitä tarjotaan ja varsinkin kun tässä ei ole selvää että onko aloittajaa edes kutsuttu syömään vai onko itse kutsunut itsensä.

Vierailija
59/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 23:18"]

[/quote]

Mieluummin kuitenkin juntti kuin luonnehäiriöinen sosiopaatti, joka väkisin ottaa toiselta mökit ja kärryt.

Vierailija
60/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän tarinan ap keksi, kirjoita vaan romaani narsismista, onnistuit kuvaamaan itsesi kyllä erittäin tyypillisenä narsistina. Vai tekikö joku sinulle saman ja kirjoitat nyt toisessa muodossa?

Muutamalle ap:n puolustajalle, joilta meni jutun pointti ohi, ja jotka ottivat tämän tosissaan - en nyt vastaa muille jutun tosissaan ottaneille. Meillä ei vanha itä-suomalainen maalaisanoppi tehnyt ikinä salaattia, mikä mulla pitää aina olla ruualla. Mikä tässä on ongelma? Ei mikään, mulla aina salaattiaineet mukana ja väsäsin sen itse ja kyllä anopillekin maistui, oppi syömään. 

Mulla on taas vanhemmilla kasvissyöjä ystäviä, useakin. Hekin tekevät siellä sen kasvisruuan itse. Vanhemmat sanovat, että ihan hyvää ruokaahan se on, samanlaista kuin liharuoka, mutta se liha vaan jätetään pois. Aika yleisesti tekevät keittoa juureksista, eli samalla tavalla kuin meillä on tehty lihakeitto, mutta liha vain jätetään pois. Isäni on oppinut myös itse tekemään kasvisversion hernekeitosta ja sekin on kuulemma ihan hyvää. Myös puuroja silloin syödään lounaalla, kun kasvisyöjiä on paikalla.