kysymys vasemmistoa äänestäville: Oletko käynyt lukion?
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:34"]
Lisään edelliseen: sinänsä Yhdysvaltojen tilanne on erikoinen, koska työnantajien niskaanhan siellä terveydenhoitomenot suurelta osin kaatuvat. Että luulisi tiukan linjan oikeistolla olevan sanomista siitäkin. No, ehkä heillä onkin. Tämä ei ole omaa alaani, joten joku muu varmaan tietää paljon paremmin. (:
[/quote]
Se on heille pienempi paha, sillä number one-uhka USA:n oikeistolle on mikä tahansa valtion väliintulo mihin tahansa asiaan. Pohjoismainen malli, jossa on oikeasti julkinen terveydenhuolto ja sairausvakuutus kaikille kansalaisille, edustaa heille suorastaan kommunismia ja jotain hirveän, hirveän pahaa. Valtiolle annettu valta on ykkösvihollinen ja siksi he haluavat pitää kiinni maailman kalleimmasta ja laajamittaisesta heikoimmin toimivasta terveydenhuoltojärjestelmästä.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 11:20"]
kokoomus nyt vain sattuu korostamaan koulutusta ja oman elämänsä hallintaa. Vasurit usein perusduunareita, jotka kadehtivat muiden menestystä, vaikka kaikilla samat opiskelu ja menestymismahdollisuudet.
[/quote]
Ihan huuhaata!
Perinteisesti kaikissa maissa yhteiskunnan älymystö on vasemmistolaista.
Oikeistoa äänestää pintaliitoporukka, joka ei paljoa syvällisiä ajattele, vaan keskittyy materiaan ja ulkonäköön.
Älykkäät ovat siis vasemmistolaisia ja tyhmät oikeistolaisia. Näin tämä jako perinteisesti menee. Voit miettiä kummassa joukossa on koulutetumpaa ja fiksumpaa porukkaa...
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 23:38"]
En henk.koht. Oikeustieteiden maisterin tunne ketään vasemmistoa kannattavaa. Uskon sen johtuvan siitä että yhteiskuntaa ja sen toimintarakenteita yhtään tutkiskelleena ei tulisi kyllä mieleen äänestää vasemmistopuolueita.
[/quote]
Niin, sinähän olet toki oikeustieteiden asiantuntija, mutta et yhteiskunnan ja sen toimintarakenteiden. Yhteiskuntatieteisiin ja etenkin sen tutkimuksiin tutustumalla vaikka edes kandin verran saattaisit saada vähän laajemman perspektiivin ajatuksiisi.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 00:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:34"]
Lisään edelliseen: sinänsä Yhdysvaltojen tilanne on erikoinen, koska työnantajien niskaanhan siellä terveydenhoitomenot suurelta osin kaatuvat. Että luulisi tiukan linjan oikeistolla olevan sanomista siitäkin. No, ehkä heillä onkin. Tämä ei ole omaa alaani, joten joku muu varmaan tietää paljon paremmin. (:
[/quote]
Se on heille pienempi paha, sillä number one-uhka USA:n oikeistolle on mikä tahansa valtion väliintulo mihin tahansa asiaan. Pohjoismainen malli, jossa on oikeasti julkinen terveydenhuolto ja sairausvakuutus kaikille kansalaisille, edustaa heille suorastaan kommunismia ja jotain hirveän, hirveän pahaa. Valtiolle annettu valta on ykkösvihollinen ja siksi he haluavat pitää kiinni maailman kalleimmasta ja laajamittaisesta heikoimmin toimivasta terveydenhuoltojärjestelmästä.
[/quote]
Juu, järkeenkäypää. Kiitos kommentista!
Toki lukio on käyty ja sen lisäksi olen diplomi-insinööri.
kokoomus nyt vain sattuu korostamaan koulutusta ja oman elämänsä hallintaa. Vasurit usein perusduunareita, jotka kadehtivat muiden menestystä, vaikka kaikilla samat opiskelu ja menestymismahdollisuudet.
[/quote]Ei vaan päinvastoin, vasurit ovat monesti juuri älyköitä ja luovia ihmisiä, oman kokemuksen mukaan. Opettajia ja humanisteja aika paljon. Kuvailit juuri persujen äänestäjiä mielestäni!
Ja voi ihme, että Kokkareiden kannustajat ja äänestäjät ovat monesti niitä sairaanhoitajia yms. jotka ihan hirveästi haluavat nuolla persettä ja pyrkyröidä, kumma juttu kun eivät työolot mene kuin huonompaan, samaan porukkaan kuuluu missit. Tavoitteena saada rikas äijä jonkin ihme ajattelukuvion kautta.
Onnea vaan teille kuitenkin. :)
Juu kyllä, hyvin arvosanoin ja lisäksi myös yliopiston. Sen sijaan nämä saavutukset eivät mielestäni oikeuta juuri minua tai muita kaltaisiani kahmimaan kaikkia yhteiskunnan resursseja itselleni. Uskon ihmisarvon universaaliuteen ja siihen, että politiikassa pitää säilyttää idealismi ja ihanteet korkealla. Mielestäni on pöllö ajatus tehdä politiikkaa, jolla ajetaan vain itsensä kaltaisten etuja.
Kyllä. Ja yliopistossa opiskelen.
Olen käynyt lukion ja kirjoittanut ylioppilaaksi. Mikä sulla oli kysymyksen pointti?
Olen käynyt lukion. Lisäksi minulla on akateeminen jatkotutkinto.
Olen käynyt ja kaksi tutkintoa yliopistosta.
Voisin hyvin äänestää vasemmistoa. Olen tohtori. Nopealla mietinnällä: todennäköisesti vasemmistoa äänestävät tuttuni ovat vähintään ylioppilaita, siis suurin osa ainakin.
Olen, ja on oikein ylempi korkeakoulututkintokin. Ja koulutusta vastaava, tyydyttävä työ. Go figure! :)
Mun tuttavapiirissä vasemmistoa äänestää korkeimmalle kouluttautuneet, kokoomusta lähinnä jotkut amiksen käyneet yrittäjät, taksiautoilijat, kampaajat tms.
Olen ja valmistunut sen jälkeen insinööriksi. (ja koulutusta vastaavassa työssä)
Vasurit usein perusduunareita, jotka kadehtivat muiden menestystä, vaikka kaikilla samat opiskelu ja menestymismahdollisuudet.
[/quote]
Noinhan se etupäässä on. Itsekin kunnallispolitiikassa mukana olleen olen tuon todennut.
Sitten kun onkin korkeammin koulutettu vasemmistolainen, niin hiukkasenhan se ihmetyttää.
[/quote]
Kokoomuksen kannattajia on kaksi ryhmää. Se marginaaliryhmä ovat oikeasti rikkaat, joita Suomessa on tosi vähän. Se toinen ja isompi ryhmä ovat sairaanhoitajat ja merkonomit, jotka luulevat äänestämällä kokoomusta ekan ryhmän menestyksen jotenkin tarttuvan. Esimerkiksi pienyrittäjät eivät tähän ryhmään kuulu. Vasemmistoa kannattaa suhteessa erittäin moni yliopistotutkinnon suorittanut.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:44"]
Joku sanoi, että yliopistopiireissä on vasemmistoliiton äänestäjiä erityisen paljon tai ainakin vasemmistoa ja puhui "vasemmistoälyköistä".
Tämä vasemmistoälykkyys ansaitseekin olla lainausmerkeissä, koska korkeaa älykkyysosamäärää vaativat kovien tieteiden professorit eivät saarnaa luennoillaan omia uskomuksiaan tai kirjoita niitä hömppätieteiden oppikirjoihin. Politiikkaa on vaikea ahdata matematiikan, fysiikan, kemian, biologian tai lääketieteen luennolle; siellä kun pitäisi puhua vain asiaa.
'Vasemmistoälykkö' on vain joku normaaliälyinen ihminen, joka istuu pikkurilli pystyssä ja esittää hienompaa kuin on lukiotason humanistisivistykseen varautuen. Status tulee toisilta saman poliittisen maailmankuvan ihmisiltä ja mahdollisesta vallasta.
[/quote]
Luonnontieteellisessä tiedekunnassa on paljon vihervasemmistolaisia, myös "kovissa" tieteissä kuten matematiikassa. Biologiassa taas opiskelijat ovat lähes säännönmukaisesti vihreitä tai vasemmistolaisia.
[/quote]Niin mihin tilastoihin tuo perustuu? Kuten sanottua, kukaan ei tietäisi 'vasemmistoälykköjä' vasemmistoälyköiksi elleivät he yhdistäisi omia poliittisia uskomuksiaan työhön, mitä ei pitäisi tehdä. Se on kuitenkin tämän vasemmistoälykkyyden ydin, eli subjektiivisten tulkintojen vetäminen kaikille yhteisistä faktoista. Yhteiskuntatiede, historia, psykologia ynnä muut sellaiset ovat paikkoja, jonne on pesiytynyt historiallisesti suuri määrä vasemmistolaisia ja se näkyy sitten jo perusopetuksessa asti oppikirjojen sisältönä. Eri mieltä olevien on vaikeampaa päästä piireihin ja noiden alojen henkilöiden on helpompi tuoda itsensä esiin yhteiskunnallisten asioiden asiantuntijana, koska he ovat päntänneet kaikille yhteisiä faktoja ulkoa. Jos vaativien tieteiden asiantuntija tulee esiin poliittisine mielipiteineen, hän ei voi vedota toisten samanmielisten taittamiin tutkimuksiin.