Mitä luonnon eläimiä olette nähneet
Meidän pihapuissa kiipeilee oravat ja olen ajanut hirven yli.
Kommentit (72)
Näin ilveksen kolme kertaa lyhyen ajan sisällä, kahdesti oli melkein auton alla.
Tosi pitkä lista tulisi, jos alkaisin luettelee niitä.
Itseäni hämmästyttäneitä ihan luonnossa nähtynä on:
- Haikara Ikaalisissa
- Lumikko mökillä alle metrin etäisyydellä
- kärppä rantakivikoilla
- mökillä astuin rantakäärmeen päälle
- paljon kuoveja mökin läheisyydessä olevalla pellolla
- pari ilvestä nähnyt pellon laidalla
- lepakko keskellä kirkasta päivää
Siinä vähän itseäni yllättäneitä tilanteita.
Myyräansa pitänee käydä tarkistamassa autotallissa. Sankon päällä on semmoinen akselissa oleva tölkki joka on sivelty maapähkinävoilla. Siihen kun myyrä tai hiiri hyppää niin "rulla" pyörähtää ja otus hukkuu pohjalla olevaan veteen. Toimii erinomaisesti
Ihan peruseläimiä luonnossa: lintuja, kaloja, hyönteisiä (kesällä etenkin runsaasti itikoita), kettu, jänis, orava, lumikko, piisami, saukko, hirviä ja muita sorkkaelukoita.
Saimaannorppa ehkä harvinaisin.
Eläintarhassa olen nähnyt pingviinejä ja apinoita ja muita kameleita ja alpakoita.
Ja isoista maapedoistamme karhun eläintarhassa. Sutta ja ahmaa ja ilvestä en muista tavanneeni lainkaan.
Kissoja ja koiria muutaman.
Näin viime talvena lumikon. Yksi harvinaisimmista mitä olen nähnyt.
Ilvestä en ole tunnistettavasti vielä nähnyt vaikka niistä pyörii tässä paljon. Tietty myös susia ja karhuja on aina aika ajoin, kumpakaan en ole livenä nähny.
Korppi, kurki, lehtokurppa, kuovi, tilhi, varmaan ne erikoisimmat linnut mitä on luonnossa nähnyt.
Tampereella n. 5km keskustasta on näkynyt kettuja, yksi tuli aika lähelle, supikoira, lumikko, kärpän poikanen, tikli lintuja 2 kpl, palokärki, joutsenet, yksittäinen haikara, kurkia taivaalla, tilhiä parvissa, päästäinen, metsähiiri, hiiri, rotta, metsäjänis, rusakko, värikkäät viitasammakot, peura tai kauris 2 kpl kauempana ja muutama erikoinen yöperhoslaji. Myös haittalajina vältettävä pelimies 2000-luvulla nähty.
Leila Koo kirjoitti:
Kaikki ne tavallisemmat, mutta lisäksi liito-orava, näätä, manteri, kontiainen, mäyrä, susi ja villisika.
Linnuista harvinaisempia ovat olleet ruisrääkkä, keltavästäräkki, lapinpöllö, mandariinisorsa, valkoselkätikka, pikkutikka ja pohjantikka.
Noista ei yhtäkään voi sanoa harvinaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Myyräansa pitänee käydä tarkistamassa autotallissa. Sankon päällä on semmoinen akselissa oleva tölkki joka on sivelty maapähkinävoilla. Siihen kun myyrä tai hiiri hyppää niin "rulla" pyörähtää ja otus hukkuu pohjalla olevaan veteen. Toimii erinomaisesti
Taivutetaan "sangon".
Helsingissä omalla takapihalla nähty lumikko, kettu, orava, kanahaukka, kani, rusakko sekä tietenkin iso liuta pikkulintuja.
Hirvi ja peuroja bongattu autosta mökkimatkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Kaikki ne tavallisemmat, mutta lisäksi liito-orava, näätä, manteri, kontiainen, mäyrä, susi ja villisika.
Linnuista harvinaisempia ovat olleet ruisrääkkä, keltavästäräkki, lapinpöllö, mandariinisorsa, valkoselkätikka, pikkutikka ja pohjantikka.
Noista ei yhtäkään voi sanoa harvinaisiksi.
Ei ne erityisen harvinaisia ole, mutta ovat sattuneet kohdalle ihan normaalisti omassa kotiympäristössä ulkoillessani koiran kanssa. En siis ole varta vasten lähtenyt bongaamaan. Linturetkillä olen kokeneempien harrastajien opastamana nähnyt kunnon harvinaisuuksia, mutta en laske niitä "itse nähdyiksi".
Jänis
Orava
Ilves, (pihassa, ja se mittaili minua, jäi vähän orpo olo kun ei ollut kättä pidemää)
Kettu
Supi
Varis, Naakka, yms.
Pikkulintuja
Haukka
Hirvi
Lagarto tizon Canario
Villiintyneitä kanoaja Kanaria
Dolphin (meressä)
Luonnossa pingviinejä, merileijonia, delfiinejä, Suomessa hirviä, kettuja, rusakkoja, oravia, en jaksa muistella enempää.
Harvinaisemmasta päästä on lumikko, jonka näin lapsena 60-luvulla Pohjois-Savossa, sekä ilves, joka loikki nelostien yli autoni editse Viitasaarella muutama vuosi sitten. 70-luvulla ketunpoikanen lähti yhtenä kesäyönä juoksemaan kiekkaan pellolla meidän collien kanssa, silläkin on valkoinen hännänpää, kettu luuli kai kaverikseen. Ne ihan leikki keskenään.
Kyynkin olen kerran nähnyt vuoren kalliolla. Mukana ollut koirakin jähmettyi paikalleen tuijottamaan, ei lähtenyt saalistusvietti päälle. :)
Hirviähän ja peuroja nyt näkee vähän väliä, samoin lepakoita. Sisiliskot sen sijaan ovat käyneet tosi harvinaisiksi ainakin Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa, viime kesänä näin sellaisen Korpilahdella pitkästä aikaa.
Ulkomailla nähdyistä eläimistä ehkä kolibri on mainitsemisen arvoinen, Jamaikalla.
Surullista omin silmin ja korvin todeta lajien häviäminen, esimerkiksi kotikulmiltani on hävinnyt taivaanvuohen kiehtova mäkätys.