Minipillereistä ja kierukasta
Eli nyt jonkin aikaa (mini)pillereitä syöneenä olen alkanut miettimään olisiko hormonikierukka sittenkin parempi?
Siitä kokemuksia kaipaan.
Olen käsittänyt että minipillereitä kun syön niin estrogeenitasot laskee kun keho ei tuota sitä niin paljoa eikä saa pillereistä. Olo on kuin olisi koko ajan menkat😂 normaalisti kun estrogeeni nousee kuukautisten jälkeen olo on hyvä.
Eli onko niin että minipillerit tasaa ja pyyhkii kaikki sun kierron normaalit vaihtelut ja sitten taas kun kierukka toimii paikallisesti, niin vaihteluita tapahtuu kun ei toimi koko verenkierrossa?
Kommentit (8)
Hormonikierukastakin voi tulla mielialavaikutuksia, ei se pelkästään paikallisena pysy. Jos olet herkkä hormonivalmisteille niin suosittelen hormonitonta ehkäisyä. Tietysti voit sitä kierukkaa kokeilla, joillekin sopii, joillakin lähtee hiukset ja järki. Ihan yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukka oli ihan karsea. Piti vähentää vuotoa, kävi just päinvastoin. Loppujen lopuksi jouduttiin poistamaan koko kohtu.
Ikäsi? Keski-iässä vuotomäärä lisäntyy. Joskus päädytän kohdunpoistoon.. se ei itsessään liity kierukkaan vaikka kierukka olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukka oli ihan karsea. Piti vähentää vuotoa, kävi just päinvastoin. Loppujen lopuksi jouduttiin poistamaan koko kohtu.
Ikäsi? Keski-iässä vuotomäärä lisäntyy. Joskus päädytän kohdunpoistoon.. se ei itsessään liity kierukkaan vaikka kierukka olisikin.
Joo olen kyllä herkkä hormooneille, ainakin mielialat vaihtelee usein.
Nyt kokeilussa suht uusi minipilleri Slinda jonka pitäisi olla suotuisampi kuin esim joku desogestreeliä sisältävä valmiste.
Aurallinen migreeni estää normipillereiden syömisen.. Niissä oli se hyvä puoli että ne säännöllisti kierron 😭
Onko kellään kokemuksia esim. Kyleena kierukasta?
Hormonit valuvat vesistöön ja aiheuttavat tuhoa esim. kaloille.
Miksi tuhoat luontoa?
Miksi et ota vauvaasi vastaan?
Et voi tietää kokeilematta mikä menetelmä sopii juuri sinulle. Minulle e-pillerit eivät sopineet millään mutta hormonikierukka on aivan täydellinen (Mirena ja nykyään Kyleena). Jos etsit netistä kokemuksia, niin niitä löytyy aivan laidasta laitaan.
Minipillerit eivät juuri vaikuta estrogeenin määrään. Hormonikierukka vaikuttaa omaan hormonitoimintaan vähemmän kuin esimerkiksi minipillerit. Yleisesti hormonikierukka on hormonaalisista ehkäisyistä parhaiten siedetty, mutta et voi tietää kokeilematta sopiiko se juuri sinulle, siksi tällaiset kyselyt ovat melko turhia.