Puolisoni perhe ajaa mut hulluuteen
Taustaa sen verran, että olemme olleet yhdessä jo kauan. Meillä on oma talo ja omat tavat ja mieheni perhe on ollut hyvin etäinen aina. Eivät kyläile jne. edes lapsemme synttäreillä jne. Eilen heidät oli kutsuttu jouluaterialle kuten myös omat vanhempani, mutta mieheni perhe ei halunnut tulla. Halusivat viettää aattoa keskenään, mikä on tietysti ihan ok.
No tänään heräsin siihen, kun mieheni puhui puhelimessa. Sain sen verran selvää, että kello kolme käy hyvin ja ei tartte tuoda mitään. Puhelun loputtua mulle selvisi, että miehen perhe olisi tänään tulossa syömään! Ja multahan ei oo kysytty mitään. Puolisoni tietää, että joulupäivä on mulle tärkein joulupäivistä ja sen käytän aaton tohinan jälkeen rentoutuessa ja omalla porukalla. En todellakaan ala laittamaan ruokia appivamhemmille jotka oli kutsuttu eilen syömään. Saatiin miehen kanssa riita tästä aikaiseksi. Sanoin että voi ihan itse vanhempansa syöttää, minä en evääni liikauta asian eteen van lähden siksi aikaa pitkälle lenkille ja mökille saunaan.
Olenko kohtuuton kun suutuin että multa kysymättä mennään lupaamaan että voi tulla?
Kommentit (1025)
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset pikkumaiset naiset on juuri niitä, joita sitten lopulta petetään.
Komppaan kaveria. Varmasti mieskin tykkää kun ei tarvitse muijaa mukaan ottaa vanhempien luo, samallahan siinä reissatessa voi törmätä uusiin kivoihin ihmisiin. Alkaa miettimään asioita ihan uudelta kantilta. Ihan hyvä kun kerroit ettet siedä miehen äitiä. 20v avioliitto, eiköhän siinä sama levy ole pyörinyt aika pitkään. Ei sitten pidä ihmetellä jos ei kohtapuoleen mene kuin Strömsössä. Ei toisen pään sisään pääse. Paitsi ap ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen asenne täällä aterian tarjoamiseen. Onhan se muutakin kuin ravintoa. Ateria tehdään ja tarjotaan rakkaudella, se on huomion antamista ja välittämisen osoittamista. Vieraanvaraisuutta. Ravitsemista muullakin kuin pelkällä aineellisella ruualla.
Mutta ehkä tämä ei päde eineksiin..."äitien tekemään ruokaan"..
Minä tein kovasti töitä aattoaterian eteen aatonaattona ja aattona. Siinä on oikeasti kovasti hommaa, kun kaiken tekee itse alusta asti. Katan pöydän kauniisti ja otan parhaat tarjoiluastiat käyttöön. Joulupäivä on minullakin rentoutumiseen. Perinteisesti joulupäivänä ei olla käyty missään kylässä vaan vasta tapanina ja sen tietää vanhempi sukupolvi.
On oma valinta tehdä itse kaikki, ja sitten uhriutua sillä.
Tämä on teidän naisten sairas päänsisäinen pakkomielle ja maailma, ei kenenkään muun
Joulu on meille vuoden tärkein juhla, joten en tarjoile silloin rakkaimmilleni eineksiä. Käytän paljon vaivaa jouluaaton aterian eteen, joten joulupäivänä minulla on lupa ottaa rennosti. Meille ei silloin tule vieraita, jos mies haluaa silloin syöttää tai juottaa jotain, niin hän saa itse järjestää tarjottavat. Minulla ei riitä pokka pistää vieraille tarjolle eilisiä jämiä mikron kautta, mutta monelta ketjuun vastanneelta se tuntuu sujuvan.
Siis mitä ihmeen jämiä? Eikö teillä jouluruokia riitä useammaksi päiväksi? Kyllä meillä ainakin on paistettu kinkkua ja graavattu kalaa useammaksikin päiväksi. Kalat on graavattu ja laitettu vakuumiin. Eivät ihan päivässä eikä kahdessa mene huonoksi. Lisäksi on laatikoita ja rosollia. Meinattiin 3-4 päivää jouluruokia syödä ja kyllä noista muutamalle ylimääräiselle syöjällekin riittäisi. Mikä ihmeen järki on tehdä joulutarjottavia niin niukasti, että joulupäivänä on vain jämiä jäljellä, oli nyt sitten vieraita tulossa tai ei?
Mitä? Yritätkö sanoa, että teillä syldään yli päivän vanhaa graavikalaa? Yök!
suolaaminen on säilömistä. vai sinäkö syöt itse kalastettua lohtakin joka päivä? -eri
Vertasitko juuri graavattua kalaa suolakalaan? 😂
Graavikala kyllä säilyy sen kolme päivää.
T. En silti ottaisi yllätysvieraita jouluna
Säilyyhän se, kun sitä ei voi enää ensimmäisen vuorokauden jälkeen syödä. Tai voi, jos ei ole makuaistia.
Pakko tähän graavikala-asiaan on todeta, että tapoja on monenlaisia. Kun on oma vakuumikone ja laittaa fileoidun kalan suoraan vakuumiin graavautumaan, niin ei tasan tarkkaan kala pilalle mene muutamaan päivään. Kokonaisesta lohesta esim. 4 fileoitua palaa eri vakuumeihin ja aukaisee ja käyttää yhden palan per syönti tai päivä.
Kuinkahan monessa vakuumissa tai jossain muussa säilössä on lohesi ollut ennen kuin sinä vakumoit sen?
jos meille kutsutaan vieraita syömään, oletuksena on, että vieraat tulevat sovittuna päivänä ja aikana eikä vieraat päätä, milloin syömään tulevat - siinä tapauksessa voivat mennä vaikka ravintolaan...
olisi kiva tietää, moniko näistä nurisijoista järjestää omat syömät ja juhlat useamman peräkkäin, kun joku haluaakin tulla eri aikaan? ei yksikään!
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän mies aina pettämiseen löytää jonkun tekosyyn, jos oikein haluaa. Jos mies haluaa vanhempansa syömään, niin miten vaikeaa hänen on valmistaa heille ruoka ja huolehtia muutenkin tapahtuma alusta loppuun itsenäisesti? Kun se vaimon tekemänä on pikkujuttu, niin miksi se miehelle on sen vaikeampaa? Jokaisen pitää osata tehdä ruokaa ja vanhemmat kyllä arvostaa, vaikka mies ei muuta osaisi kuin paistaa kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan kaveria. Varmasti mieskin tykkää kun ei tarvitse muijaa mukaan ottaa vanhempien luo, samallahan siinä reissatessa voi törmätä uusiin kivoihin ihmisiin. Alkaa miettimään asioita ihan uudelta kantilta. Ihan hyvä kun kerroit ettet siedä miehen äitiä. 20v avioliitto, eiköhän siinä sama levy ole pyörinyt aika pitkään. Ei sitten pidä ihmetellä jos ei kohtapuoleen mene kuin Strömsössä. Ei toisen pään sisään pääse. Paitsi ap ilmeisesti.
Jos miehelle on tärkeintä maailmassa hyppiä vanhempiensa tahdon mukaan, niin se vaimo on erossa voittaja.
Vierailija kirjoitti:
jos meille kutsutaan vieraita syömään, oletuksena on, että vieraat tulevat sovittuna päivänä ja aikana eikä vieraat päätä, milloin syömään tulevat - siinä tapauksessa voivat mennä vaikka ravintolaan...
olisi kiva tietää, moniko näistä nurisijoista järjestää omat syömät ja juhlat useamman peräkkäin, kun joku haluaakin tulla eri aikaan? ei yksikään!
Tässä ilmoittautuu yksi joka aivan varmasti laittaa miehen vanhemmille pötyä pöytään vaikka pari viikkoa. Suhde anoppiin oli aluksi nihkeä mutta ystävällisyydellä ja ymmärtämisellä että ihmiset ovat erilaisia, eri aikakauden edustajia, tulemme hyvin toimeen. Ihana anoppi ja appi! Villasukat sain lahjaksi, joku lumihiutale tuhahtelisi moiselle. Minä tykkään mun miehestä paljon, ja anoppi saa tykätä tietysti pojastaan. Näkee että poikaansa pidetään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ilmoittautuu yksi joka aivan varmasti laittaa miehen vanhemmille pötyä pöytään vaikka pari viikkoa. Suhde anoppiin oli aluksi nihkeä mutta ystävällisyydellä ja ymmärtämisellä että ihmiset ovat erilaisia, eri aikakauden edustajia, tulemme hyvin toimeen. Ihana anoppi ja appi! Villasukat sain lahjaksi, joku lumihiutale tuhahtelisi moiselle. Minä tykkään mun miehestä paljon, ja anoppi saa tykätä tietysti pojastaan. Näkee että poikaansa pidetään hyvin.
Passaako miehesi puolestaan sinun vanhempia, jotta näkevät, että tytärtään pidetään hyvin? Vai oletko niitä, jotka kumartelee muita, mutta pyllistelee omilleen? Sinä se vasta oikea lumihiutale olet.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Ei näillä pahimmilla nurisijoilla edes ole ketään, joita kestitsisi.
Nyt jokainen miniä voisi kutsua appivanhemmat syömään uudenvuodenpäivänä, niin mieskin näkee, että vaimo arvostaa hänen vanhempiaan. Aattoilta menee yhdessä siivotessa, leipoessa ja ruokia valmistellessa, niin vieraat voi pyytää aamupäiväksi. Aterian jälkeen katsotaan yhdessä presidentin puhe, sen jälkeen kakkukahvit jälkkäriksi. Kyllähän jokainen mies jättää vuoden vaihtumisen juhlimatta, kun kyse on hänen vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko se pikkumaista, jos ei siedä kotonaan pään aukomista ja vieraita, jotka päättävät itse milloin tulevat? Ei minunkaan mieheni jaksaisi todellakaan katsoa mitään veemäisiä arvostelijoita kotonaan oli ne sitten minun tai hänen sukulaisiaan. Jaksaisitko sinä kuunnella joka vierailulla appiukkosi v**tuilua, kuinka olet laiska ja kuinka et ole tehnyt sitä ja tätä ja huonosti olet tehnyt tuonkin? Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passaako miehesi puolestaan sinun vanhempia, jotta näkevät, että tytärtään pidetään hyvin? Vai oletko niitä, jotka kumartelee muita, mutta pyllistelee omilleen? Sinä se vasta oikea lumihiutale olet.
Voi jeesus tätä joko-tai-sontaa! Superlatiiveja ja äärimmäisyyksiä...en minä ole täällä ollut surkeuttani inisemässä kuten eräät, ja minun oma asiani on kuka kumartelee ja kuka pyllistelee ja mihin. Aikuistukaa hyvät pimatsut, olette noloja vouhkaajia. Erittäin todennäköisesti tuollaisista tulee just niitä vittumaisia anoppeja joille mikään ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus tätä joko-tai-sontaa! Superlatiiveja ja äärimmäisyyksiä...en minä ole täällä ollut surkeuttani inisemässä kuten eräät, ja minun oma asiani on kuka kumartelee ja kuka pyllistelee ja mihin. Aikuistukaa hyvät pimatsut, olette noloja vouhkaajia. Erittäin todennäköisesti tuollaisista tulee just niitä vittumaisia anoppeja joille mikään ei kelpaa.
Sinä se nolo olet, kun moitit ap:ta. Hän ei ole tehnyt mitään väärää, mitä nyt hänen juttujaan on lukenut.
Silloin kun anoppi vielä kävi meillä, niin mieheni kotona ollessaan häipyi hyvin äkkiä puuhastelemaan jotain autotalliin äitinsä pyyhältäessä paikalle ja jätti mut selviämään yksin sen hullun kanssa. Ruokaa ei pyytänyt, vaan yleensä kinuski meidän lasta kylään, kun joku hänen tuttavansa on tulossa. Kun en luvannut tuoda vauvaa paikalle, niin siitäkin saatiin useita sotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs täällä on tehty hienoja johtopäätöksiä meidän suhteesta. Suurin osa toki vääriä.
Huomaa että olin hieman hiilenä kun alkuperäisen tekstin kirjoitin. Kyllä mua suoraan sanottuna vitutti. Eniten ehkä mies, joka ei muistanut tai välittänyt siitä että mulla oli eka vapaapäivä pitkään aikaan ja menee lupaamaan että toki voi tulla. No, se asia onneksi selvisi keskustelemalla.
Mun appivanhemmat ei todellakaan ole mitään hauraita vanhuksia. Ne harvat kerrat kun ne käy, jää mulle aina tympeä olo. Tarjottavista löytyy aina jotain sanomista, lapsen harrastuksista tms. pitää saada mainita jotain negatiivista, miehen työstä valitetaan, mun meneillään olevista opinnoista valitetaan. Toisin sanoen kaikesta ne löytää jotain valittamista. Olen tästä sanonut miehelleni ja hän sanoi että äitinsä on aina ollut tuommoinen ja ei se pahaa tarkoita. ei varmaan, mutta mä en jaksa enää kuunnella hymyssä suin kun se valittaa meidän elämästä ansiosta, jotka ei kuulu sulle. Oon sille väkisin kohtelias, mutta en vietä sen kanssa aikaa yhtään enempää kuin pakko. Ja se pakko on ollut tähän asti aattoillallinen koska se on ollut se lähes ainut kerta vuodesta kun ne täällä käy. Ja nyt kun sain miehelleni todellakin sanottua kaiken, tultiin siihen tulokseen että jatkossa appivanhempia ei kutsuta edes jouluksi.
Minun vanhemmat on miehenikin mielestä isovanhempina ihania, eikä he koskaan puutu meidän elämään. Mieskin on läheisempi heidän kuin omien vanhempiensa kanssa. Eli onko tosiaan niin kummallista, että ollaan enemmän tekemistä heidän kuin miehen vanhempien kanssa? Heidän seurassaan ei tarvitse pahoittaa kenenkään mieltään.
Toisin kuin täällä luullaan, me puhutaan miehen kanssa paljon asioista ja kummankin mielipiteitä kuunnellaan. En ole aiemmin puhunut kuitenkaan näin suoraan hänelle vanhemmistaan, koska en oo halunnut pahoittaa hänen mielestään. Nyt oon puhunut kaiken ja onpa helpottunut olo. Mies sietää vanhempiaan kun on tietenkin siihen niiden tyyliin tottunut, mutta mun ei tarvitse lähteä enää anoppilassa edes käymään jos en halua. Täytyy myöntää että olen helpottunut. Lapsenkaan ei tarvitse mennä mummolaan väkisin kuuntelemaan miten huonosti valitut harrastukset hänellä on. Eli loppujen lopuksi tässä kävi oikein hyvin. Anopin ja appiukon kannalta ehkä ei, mutta ei meidänkään tarvitse sietää enää sitä valittamista.
Vinkumistahan täällä tästäkin tulee. Varsinkin niiltä, jotka on itse joutuneet alistumaan siihen että vittumaisia sukulaisia on vaan kestettävä. Onneksi mun ja mun perheen ei enää tarvitse.
-AP
Hienoa! Ootte saanut todella isosti hankalan asian käsiteltyä on ja siihen on ratkaisukin löytynyt!
Mä jäin tuohon "ei tarkoita mitään pahaa" kiinni. Mun mies väitti samaa, kun äitinsä haukkui suut ja silmät täyteen toistuvasti. Lopulta oli pakko kysyä, että mitä se anoppi tarkoittaa, jos ei pahaa. Kai tuokin on joku defenssi, kun ei halua omasta äidistään ajatella, että hän tietoisesti ja tahallisesti haukkuu lapsensa puolisoa joka tapaamisella. Ja toinen klassikko "aina se on ollut tuollainen". Ok, mutta onko mun tai jonkun muun pakko sietää sitä?
Minä en ole koskaan puolustanut isääni, joka osaa olla niin veemäinen ihminen, ettei tosikaan... Olen käskenyt hänet poistumaan minun ja mieheni yhteisestä kodista, jonne hän päätti yhtenä kertana tulla huutamaan ja haukkumaan pääasiassa miehelleni, jota hän on ihan oikeasti alusta saakka pitänyt pilkkanaan ja kiusannut. Sellaista jatkuvaa nälvimistä ja itsensä korostamista, kuinka HÄN osaa tehdä kaiken paremmin ja hänen tapansa on se ainoa oikea. Siihen kylkeen vielä hiirulainen äitini, joka ei osaa sanoa juuta eikä jaata, vaan jää siihen isän selän taakse hiljaa tönöttämään. Tuota se on ollut ihan lapsuudesta jo.
Eipä olla juurikaan tekemisissä ja olen kyllä sen tehnyt selväksi, ettei minun kotiini tulla arvostelemaan.
Nämä kitisijät juhlivat varmaan synttäreitäänkin kolmena päivänä peräkkäin pe-la-su, kun yksi pääsee vasta lauantaina, kun perjantaina on töitä ja sitten saunailta kaverin kanssa, sunnuntainakin pitää järjestää vielä yhdet synttärit, kun toinen kaveri ei pääse perjantaina eikä lauantaina, mutta maanantai onkin sitten vapaa päivä, niin sunnuntaina voi vetää perseet... ja tietenkin joka päivä samat pirskeet ja asunto laitettu lattiasta kattoon täydellä ruokatarjonnalla!
Vierailija kirjoitti:
Nyt jokainen miniä voisi kutsua appivanhemmat syömään uudenvuodenpäivänä, niin mieskin näkee, että vaimo arvostaa hänen vanhempiaan. Aattoilta menee yhdessä siivotessa, leipoessa ja ruokia valmistellessa, niin vieraat voi pyytää aamupäiväksi. Aterian jälkeen katsotaan yhdessä presidentin puhe, sen jälkeen kakkukahvit jälkkäriksi. Kyllähän jokainen mies jättää vuoden vaihtumisen juhlimatta, kun kyse on hänen vanhemmistaan.
Voi taivas, että tällaisia kaikkien marttyyreiden äitejä vielä löytyykin HUH HUH!
Mikä draama Queen. Katoaa peiliin minkälainen ankea hapannaama sieltä töllöttää.
Miks ap ei avautunut äidilleen? Tänne sitten saamaan paskaa niskaan ja avautumaan lisää...äippä ois saattanut vastata väärin? Kuitenkin tod.näk.enemmän elämänkokemusta.
Kohta saadaan lukea että äitini kyllä on samaa mieltä kanssani, olette täysin väärässä. Hhuohh...
Eiköhän elämä opeta näitä muijia jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Miks ap ei avautunut äidilleen? Tänne sitten saamaan paskaa niskaan ja avautumaan lisää...äippä ois saattanut vastata väärin? Kuitenkin tod.näk.enemmän elämänkokemusta.
Kohta saadaan lukea että äitini kyllä on samaa mieltä kanssani, olette täysin väärässä. Hhuohh...
Suurin osa kommentoijista on ap:n puolella ja jos ap:n äiti on fiksu normaali ihminen, niin varmasti olisi tyttärensä kanssa samoilla linjoilla :) tuota paskaa niskaan taitaa tulla teiltä muutamalta samalta ölisijältä.