Puolisoni perhe ajaa mut hulluuteen
Taustaa sen verran, että olemme olleet yhdessä jo kauan. Meillä on oma talo ja omat tavat ja mieheni perhe on ollut hyvin etäinen aina. Eivät kyläile jne. edes lapsemme synttäreillä jne. Eilen heidät oli kutsuttu jouluaterialle kuten myös omat vanhempani, mutta mieheni perhe ei halunnut tulla. Halusivat viettää aattoa keskenään, mikä on tietysti ihan ok.
No tänään heräsin siihen, kun mieheni puhui puhelimessa. Sain sen verran selvää, että kello kolme käy hyvin ja ei tartte tuoda mitään. Puhelun loputtua mulle selvisi, että miehen perhe olisi tänään tulossa syömään! Ja multahan ei oo kysytty mitään. Puolisoni tietää, että joulupäivä on mulle tärkein joulupäivistä ja sen käytän aaton tohinan jälkeen rentoutuessa ja omalla porukalla. En todellakaan ala laittamaan ruokia appivamhemmille jotka oli kutsuttu eilen syömään. Saatiin miehen kanssa riita tästä aikaiseksi. Sanoin että voi ihan itse vanhempansa syöttää, minä en evääni liikauta asian eteen van lähden siksi aikaa pitkälle lenkille ja mökille saunaan.
Olenko kohtuuton kun suutuin että multa kysymättä mennään lupaamaan että voi tulla?
Kommentit (1025)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä miehesi vanhemmat olettivat, että sinun vanhempasi tuovat muhkeat joululahjat. Eivät siksi halunneet tulla aattona ja yhtä aikaa. Seuraavana päivänä kysyivät pitääkö jotain tuoda pojaltaan. Ehkä taloudellinen tilanne heillä eri. Voi olla myös vain ujostelua vieraita ihmisiä kohtaan. Ei aina ole epäkohteliaisuutta
En huomannutkaat, että ap kertoi omien vanhempiensa käynnistä. Mutta jos lainaus olisi pitänyt paikkansa, olisi miehen vanhemmat voineet kertoa jo aattokutsusta kieltäytyessään, että sopisi tulla joulupäivänä.
Aina on epäkohteliaisuutta ensin kieltäytyä ja sitten seuraavana päivänä ilmoittaa, että ollaankin tulossa!
Mun täti teki näin mun yo-juhlissa. "En pääse lauantaina, joten tulen sunnuntaina." Ilmoitti tämän kuitenkin etukäteen eikä sunnuntaiaamuna.
Joo, ei ollut meidän perheessä kukaan iloinen tätini käytöksestä, mutta hän ei tunnetusti ole mikään järjen jättiläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä miehesi vanhemmat olettivat, että sinun vanhempasi tuovat muhkeat joululahjat. Eivät siksi halunneet tulla aattona ja yhtä aikaa. Seuraavana päivänä kysyivät pitääkö jotain tuoda pojaltaan. Ehkä taloudellinen tilanne heillä eri. Voi olla myös vain ujostelua vieraita ihmisiä kohtaan. Ei aina ole epäkohteliaisuutta
En huomannutkaat, että ap kertoi omien vanhempiensa käynnistä. Mutta jos lainaus olisi pitänyt paikkansa, olisi miehen vanhemmat voineet kertoa jo aattokutsusta kieltäytyessään, että sopisi tulla joulupäivänä.
Aina on epäkohteliaisuutta ensin kieltäytyä ja sitten seuraavana päivänä ilmoittaa, että ollaankin tulossa!
Mun täti teki näin mun yo-juhlissa. "En pääse lauantaina, joten tulen sunnuntaina." Ilmoitti tämän kuitenkin etukäteen eikä sunnuntaiaamuna.
Joo, ei ollut meidän perheessä kukaan iloinen tätini käytöksestä, mutta hän ei tunnetusti ole mikään järjen jättiläinen.
Tuossa kohden olisi voinut hyvin sanoa, että ei sovi - jos siis kerran tämä ei oikeastaan ollut ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kohden olisi voinut hyvin sanoa, että ei sovi - jos siis kerran tämä ei oikeastaan ollut ok.
Jos ei pääse kutsuttuna ajankohtana, miksi kutsutaan itse itsensä muulloin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasittaa hirveästi sellaiset vastaajat, jotka selvästikään eivät ole lukeneet aloitusta kunnolla. Tai vielä hirveämpää, jos eivät ole kyenneet sitä ymmärtämään.
Tässäkin ketjussa jotkut eivät ole käsittävinään, että kyllä ne appelatkin oli kutsuttu, mutta eivät halunneet tulla. Sitten heitä pitäisi kuitenkin erikseen kestitä kysymättä sopiiko. Voi yhren kerran.
Ai niinkö? Etkö itse huomannut tuota, että ap kuuli vain sen osan keskustelusta, kun sanoi, että kolmelta sopii ja ei tarvitse tuoda mitään. Sen jälkeen kaikki appivanhempien syytä, vaikka selvästi syy on miehessä, tai enemmänkin pariskunnan puhumattomuudessa. Heitätkö itse vaan keskustelun väliin yhtäkkiä "Ei tarvitse tuoda mitään."? Ei, kyllä se on vastaus kysymykseen tuodaanko jotain? Anoppi ja appi ovat siis mitä todennäköisimmin tarjoutuneet tuomaan syömisiä mukanaan ja mies on kieltäytynyt tästä. Tuskin muutenkaan ovat vaan soittaneet, että me tultais tänään, käykö klo.15? Varmasti tätä on edeltänyt muuta keskustelua joulusta ja miehen toteamus, että voitte tulla toisenakin ajankohtana tai jopa suora kutsu sille päivälle. Ap kuulostaa kyllä tosi lapselliselta oman löhö- ja ruokapäivänsä kanssa nyt kun kyseessä vielä tilanne mikä ei ole tavallinen.
Ilmeisesti tällä palstalla on paljon itse itsensä kutsujia. Ihan sama vaikka oli kutsuttu eilen, eikä mennä niin toki seuraavana aamuna sitten soitellaankin että nyt tullaan.
Miksi se miniän lepopäivä on ihan pahuutta ja huonoa käytöstä?Miksi se on sinulle niin mahdoton ajatus, että mies on kutsunut vanhempansa? Koska teillä nainen päättää kaikesta? Yhdessähän nämä pitäisi sopia. Ja kyllä, mulla on niin läheiset välit, että voin itseni kutsua vanhemmilleni ja he meille. Molemmin puolin voidaan myös sanoa, että nyt ei käy. Tuossa perheessä välit on jäykät niin miten ihmeessä saatte asian käännettyä, että appivanhemmat ovat kutsuneet itsensä? Ei se siihen muottiin sovi. Eikä vastaus "ei tarvitse tuoda mitään" sovi jos ei ole kysytty mitä voitaisiin tuoda.
Ja että miksikö lepopäivä on pahuutta? Siksi, että ei voisi ihminen laiskemmalta kuulostaa, kun noin pieni vaiva ajaa hulluuteen (hänen omilla sanoillaan). Tuollaisten pirttihirmujen ja hullujen kannattaisi elää sinkkuna. Kuten sanoin (sinäkään et viitsi lukea, et aloitusta etkä mitä siitä kommentoidaan), ymmärtäisin jotenkin jos tuota tapahtuisi usein ja/tai jos olisi varmaa, että appivanhemmat on itsensä kutsuneet, mutta tässä tapauksessa, kun välit on ollut viileät ja nyt kun kerrankin olisivat tulossa niin ei käy. Mitähän lapset haluaa mieluummin? Tavata pitkästä aikaa isovanhempiaan vai katsoa, kun äiti makaa ja syö?
Niin aivan, tähänhän ei muuta näkökulmaa olekaan. Lepo voi joillekin tarkoittaa ihan akkujen lataamista oman perheen kanssa (ilman sen kummempia makaamisia ja syömisiä) mutta poislukien kummankaan suvun tulo kylään.
Meillä ainakin mietitään yhdessä, onko ok aika jonkun sukulaisen tulolle etenkin jos se vaatii jonkinlaista panostusta. Kun sitten siivoillaan ja valmistetaan tarjoiluja niin tehdään tämä yhdessä sikäli kun voidaan.
Toki voisin kuvitella että jos jossain parisuhteessa ja kodissa on ok kutsua ihmisiä ilman että juttelee siitä toisen kanssa, niin tämä kutsuja varmaan sitten huolehtii ne ruuat ym. asiat, eikä ainakaan jätä niitä toiselle. Meillä ainakin on molemmilla myös muita menoja ja ei tosiaan ole ok vain olettaa että toinen tarvittaessa skippaa ajattelemansa asiat ja alkaakin sen sijasta kokkailla jotain päivällisiä.
Tietysti asia erikseen, jos kyse on kahveista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pääse kutsuttuna ajankohtana, miksi kutsutaan itse itsensä muulloin?
Joo, ihan samaa mieltä, mutta itse kieltäytyisin karusti tuossa kohtaa jos tuntuisi että nyt ei enää jaksa.
Lasten synttärit on toinen vähän samanlainen esimerkki, vaikkakin pienempi juttu kuin valmistujaiset, rippijuhlat, ylioppilasjuhlat tms. Mutta aina näillekään ei kaikki pääse silloin, kun ajankohta olisi. Ehdottavat sitten toista päivää. Alkuun jaksoin kestitä porukkaa seuraavana viikonloppuna ja vielä sitäkin seuraavana, mutta sitten mies ilmoitti että hänen mielestään riittää, että muuna ajankohtana on tarjolla kahvia ja jotain keksiä, ja että on jopa kohtuutontakin jos joku olettaa kunnon kattauksen olevan pöydässä kun the juhlat on jo juhlittu.
En tiedä, oletteko kukaan edes näin, mutta itse tyhmänä koetin olla ns. hyvä emäntä. Tuloksena vain se, että väsyin. Ei ole kukaan valittanut ja päästään vähällä vaivalla. Ollaan myös sanottu joskus ehdotuksiin, ettei sovi, koska isojen juhlien jälkeen on ollut mukavaa myös rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti koki pienemmäksi pahaksi päästää siskonsa kahvittelemaan. Mä nippa nappa ehdin nähdä tätiäni, taisin lähteä kavereiden kanssa krapulapizzalle.
Vierailija kirjoitti:
Yksi päivä ja yksi vierailu, kannattaako tuosta nyt riitaa kehitellä. Puolison mukana tulee aina hänen perheensä, halusit eli et. Mikä ihme siinä on että aina vain vaimon puolen suku on tärkeä ja miehen aina rasite. Vaimo päättää kaikesta ja miehen pitää joustaa. Joka ainoassa parisuhteessa sama juttu, mies menettää kaikki oikeutensa. Oman poikani perheessä olen huomannut saman asian. Vaimo määrää tai osoittaa mieltään jos ei toinen tottele kaikessa. Lapsellista toimintaa. Kuinka kauan vieraat yleensä viipyy talossa? Ehkä 2-3h kerrallaan. Vuorokaudessa on vielä 20h tai enemmän aikaa levähtää ja olla perheen kesken. Nyt jos lähdet omille teillesi, kerrot suoraan miehesi perheelle ja omille lapsillesi että he eivät sinua kiinnosta etkä heistä pidä. Mitäpä luulet parantaako se teidän välejä? Sinun ja miehesi? Miehesi perheen ja sinun välejä? Lastesi ja isovanhempien välejä? Ilmiselvästi olet jo aiemmin tehnyt heille selväksi että sinä et heistä pidä eivätkä siksi koe itseään tervetulleeksi, koska eivät käy edes lasten synttäreillä. Peiliin katsomisen paikka ja yhdessä teette ruoat ja seurustelette ilman mitään mielenosoituksia. Kyseessä on vain yksi ateria ja yksi vierailuhetki. Pysyt kotona ja teet osuutesi. Lapselliset mielenosoitukset pois, ole esimerkkinä omille lapsillesi.
Osa anopista myös kuvittelee jostain ihmeellisestä syystä, että omalla aikuisella lapsella ei ole mielipiteitä vaan kaikki vähänkään omien vanhempien ajatuksiin sopimaton laitetaan vävyn tai miniän syyksi.
Tietysti onhan se hyvä olla joku syntipukkina, kukapas sitä nyt omaansa haluaisikaan syyllistää.
Joissain perheissä tosiaan on niin, että toinen vie ja toinen vikisee mutta väittäisin että normaalissa parisuhteessa tämä ei mene näin, vaan molempia yhtä lailla kuunnellaan. Normaali parisuhde menee myös molempien vanhempien tahdon edelle. Tässäkin asiassa merkitystä on taustalla: onko sinut opetettu jyräämään tai kenties aina väistymään sivuun?
Osa aikuisista lapsistaan ei myöskään uskalla sanoa avoimesti mielipiteitään vanhemmilleen, vaan sanoo että kun tuo Jyrki/Sirkka ei nyt halua. Tässä kohtaa voikin vanhempana katsoa peiliin, että mistähän mahtaa johtua.
Mikäli parisuhteen toinen osapuoli ei x päivänä kaipaa kyläilijöitä mutta olisi valmis ottamaan heidät vastaan jonain muuna päivänä ja hoitamaan "oman osuutensa", niin miksi tämä on niin hirveä ongelma?
Ap:n kirjoituksessa pisti silmään se, että pariskunta voisi kommunikoida enemmänkin. Varsinkin, jos oletus on että ruokaa on tarjolla ja ne jää sille naiselle. Sitten eri, jos mies hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miniä olisi yhtään saanut huumorintajua, ja rentoa elämänotetta, niin hänen Joulupöytäänsä tultaisiin mielellään. Kyllä miehen vanhempien käytös kertoo, etteivät halua pilata kenenkään, vähiten omaa Joulumieltään miniän nyppyisessä seurassa.
Ei tulla silloin kun kutsutaan, vaan kutsutaan itse itsensä pienellä varoajalla seuraavana päivänä, on puhdasta huonoa käytöstä.
Ei kaikille aina sovi kutsuttu aika. Mutta ilmeisesti ap:n perheessä tanssitaan hänen ja vanhempiensa pillin mukaan?
Voi hyvänen aika. Jos kutsutulle ei sovi kutsujan aika, niin kutsuttu on pois, eikä ala kutsumaan itse itseään kylään itselleen sopivana ajankohtana kutsujan luo.
Joo. Siellä on ap oikein hykerrellyt äitinsä kanssa, ettei tarvitse anoppia nähdä jouluna. Kyllähän sen vitutuksen määrän ymmärtää, kun mies menee pilaamaan hyvät suunnitelmat.
Hyvä itsetunto auttaa tuollaisiin päähän pinttymiin. Ei ole miniän vika, jos pidät itseäsi ala-arvoisena. Anoppiko se siellä hykertelee, että pääsee taas miniää hyppyytämään oikein 1800-luvun malliin?
Ketju täynnä AP:n mollaamista, apinaksi ja huonoksi vaimoksi haukkumista. Jätin puolet lukematta, mutta surkuhupaisaa että sama porukka kehtaa vielä paasata siitä miten jouluna pitää käyttäytyä ja olla kaikille silleen kivasti.
Otsikko on vähän liioiteltu mutta pääpointtihan tässä oli, että mies päätti omin päin järjestää vaimolleen lisätyötä tosi lyhyellä varoitusajalla, vieläpä päivänä jonka tietää perinteisesti olevan perheen emännälle aika rauhoittumiseen ja ihan vaan jouten oloon. Millä oikeudella te mollaajat olette kellekään kertomaan, miten muiden perheissä tulisi elää ja olla? Jos miettii koko joulun aikaa, niin siihen kuuluu tavoista riippuen oman työn lomassa tehtävät joulusiivoukset, budjetoinnit ja suunnittelut, pitkät kauppareissumaratonit, lahjojen ostot ja paketoinnit, koristelut, leipomiset, silittämiset ja laittamiset, aattona vielä vieraiden tuloa varten kokkailut, kattamiset ja muut sekä kaiken päälle siivoamiset ja tiskit iltamyöhään. Yleisesti monissa perheissä ihan leijonanosa tästä kaikesta on sen vaimon vastuulla, usein vielä koreampaa juhlaa varten vaatettaa sekä itsensä että silittää miehensä kuteet ja vaatettaa mahdolliset lapsetkin. Jos tuon ruljanssin jälkeen joku haluaa päivän himmailla pyjamassa passaamatta ketään niin on sen ansainnut ihan huolimatta siitä, mitä joku täysin ulkopuolinen keksii hurskaudessaan haluta asiaan liittyen jeesustella.
Ei ole kyse siitä ettei miehen vanhemmat voisi tulla kylään. Miehellä luulisi sen verran olevan älliä, että olisi itsekin ymmärtänyt ehdottaa vanhemmilleen parempaa ajankohtaa, edes seuraavaa päivää. Tällä hän olisi osoittanut paitsi sitä että ymmärtää miten iso työ joulun järjestäminen on ollut ja ettei yllätys vieraiden kestitys aaton veroisesti ole mikään pikkujuttu jonka toisen syliin voi noin vain nakata, myös kunnioitusta vaimoaan kohtaan, jonka toive ja halu viettää joulupäivä rennosti on varmaan tullut 20 vuoden aikana selväksi.
Kiva että saitte AP sovittua, ja olisit varmaan voinut paremminkin harmituksesi ilmaista, mutta sinulla oli siihen minusta ihan hyvä syy. Te muut saatte vapaasti jatkaa harmituksenne nielemistä, yksipuolisia kompromisseja, miestenne passaamista ja milloin minkäkin älynväläyksen mukaan hyppäämistä, eihän se minulta ole pois.
Korona aikaan tämä vanhemmat ensin ja appivanhemmat seuraavana päivänä oli parempi vaihtoehto. Jos on pakko pyytää ketään syömään.
Vierailija kirjoitti:
Korona aikaan tämä vanhemmat ensin ja appivanhemmat seuraavana päivänä oli parempi vaihtoehto. Jos on pakko pyytää ketään syömään.
No, parashan olisi, että kaikki pysyisivät kotonaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, parashan olisi, että kaikki pysyisivät kotonaan!
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Tästä huolimatta itsensä kutsuminen kylään lyhyellä varoitusajalla on huonoa käytöstä.
Onko AP vielä linjoilla? Miten appikset suhtautuivat siihen, että ensin heidän kyläilylleen näytettiin vihreää valoa, ja sitten kiellettiin tulemasta?
Vierailija kirjoitti:
Onko AP vielä linjoilla? Miten appikset suhtautuivat siihen, että ensin heidän kyläilylleen näytettiin vihreää valoa, ja sitten kiellettiin tulemasta?
No, toivottavasti ymmärsivät omaa nokkaansa pidemmälle, ettei niitä ruokia vaan taiota jostain. Ja jos kerran kieltäytyivät aaton ruokailusta, niin ei heitä varten oltu varattu ylimääräistä ruokaa.
Onpa kyllä hirveätä urakkaa vaimoilla! Kauppamaratonit, budjetoinnit, kattaukset, silitykset jne.
Siis mitä?? Eikö näitä kirjoitteleva yhtään ala ihmetyttämään? Tekemällä tehdään joulusta helvetillinen show, oikein jenkkityyliin. Vähempikin riittää.
Eikö olisi mukava viettää joulua tavallisesti, ilman kiirettä ja painetta?
Sukulaiset käyvät jos käyvät, syövät mitä muutkin ja juovat mitä muutkin. Ei kai nyt appea ja anoppia tarvitse orjailla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä on noin vähän ruokaa varattu jouluksi, että pitäisi lähteä kaupassa käymän.
Ruokamäärä on tietenkin mitoitettu syöjien mukaan. Varaatko sinä kovinkin paljon ylimääräistä yllätysvieraiden varalle?
Ja onkohan kovinkin suositeltavaa, että ruokaa on varmuuden vuoksi niin paljon, että joutuu sitten heittämään roskiin?
Pakastin on keksitty ajat sitten!
Miehen vanhemmat olisi varmaan ilahtuneet kun pakastimesta olisi kaivettu nysssäköitä heidän syötäväkseen. Itse en ilkeäisi tarjota tuollaista vieraille.
Nyssäköitäkö sinulla on tapana pakastaa?
Itse pakastan osan ruuista tuoreina, siisteissä rasioissa, esim laatikot. Sieltä voi ottaa sulamaan tarvittava määrä ja pistää uuniin. Kinkku säilyy hyvänä pari päivää. Tuore salaatti syntyy nopeasti perunoiden kiehuessa. Kaikestako pitää vääntämällä vääntää niin vaikeeta??? Tiedän, että marttyyriys on muotia, varsinkin nuorten naisten keskuudessa.
Lähinnä oksettaa nämä jutut täällä.
Aloittajan mies olisi noin voinut näppärästi tehdä ja heti alkuun ilmoittaa vaimolleen, että hän hoitaa vanhempiensa ja perheen ruokailun alusta loppuun itse. Kyllä minullekin vierailut sopii oikein hyvin, kun välillä minun itseni ei tarvitse laittaa tikkua ristiin. Oma mieskin ensi alkuun kuvitteli, että meillä on aina pakastimessa vierasvaraa tai minä tuosta vaan tekaisen kääretortun ihan milloin vain ja tarjoilen kahvit, kun mies seurustelee vieraiden kanssa. Juuei.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kyllä hirveätä urakkaa vaimoilla! Kauppamaratonit, budjetoinnit, kattaukset, silitykset jne.
Siis mitä?? Eikö näitä kirjoitteleva yhtään ala ihmetyttämään? Tekemällä tehdään joulusta helvetillinen show, oikein jenkkityyliin. Vähempikin riittää.
Sukulaiset käyvät jos käyvät, syövät mitä muutkin ja juovat mitä muutkin. Ei kai nyt appea ja anoppia tarvitse orjailla??
Minulle joulu on vuoden tärkein juhla. Miehelle ja lapsille se on myös tärkeä. Tykkään hemmotella perhettä hyvällä ruualla, jonka valmistan alusta loppuun asti itse. Haluan myös, että koti näyttää jouluiselle. Näen joulun eteen vaivaa ja teen sen mielelläni, koska perheeni arvostaa sitä. Joulun aluspäivät ja jouluaaton aamupäivä on minulla työntäyteisiä, mutta sitten alkaa joulurauha.
Joulupäivän vietän pyjamassa sohvalla lukemassa lahjaksi saamaani kirjaa ja syön suklaata. Ruokaa en erikseen joulupäivänä laita, oma perhe saa syödä mitä kaapeista löytyy. Tapaninpäivänä meillä on usein ollut ruokavieraita ja silloin laitan ruuan viimeisen päälle jälkiruokineen päivineen. Joulupäivä on minulle lepopäivä enkä halua, että meille tulee ketään, korkeintaan lasten kaverit saa tulla. Mieskin tietää tämän eikä kutsu meille silloin vieraita.
Sinulla ei ole mitään oikeutta arvostella, jos joku haluaa viettää joulun eri tavalla mitä sinä. Laita itse kaupan eineslaatikoita pöytään suoraan jääkaapista, jos se on sinusta hyvä tapa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alkaisi monessa perheessä poru, jos ei ole jouluruokaa pöydässä.
T Ä M Ä.