Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjestääkö vanhemma yo-juhlat/valmistujaiset??!

Vierailija
24.05.2014 |

Tällä palstalla tuntuu kaikki vanhemmat miettivän ketä kutsutaan, mitä leivotaan jne.. Olen itse tämän kevää ylioppilas ja olen kyllä itse järjestänyt omat juhlani. Vaikka juhlat pidetään vanhemmillani (tila syistä), minä olen laatinut vieraslistan, lähettänyt kutsut ja päättänyt tarjottavat. Tarjoiluita kyllä äidin kanssa yhdessä vähän funtsittiin sillä hän auttaa niiden tekemisessä mutta minä sain tehdä lopulliset päätökset. Musta tuntui tosi kummalta kun saman ikäisen serkkuni ISÄ lähetti kutsut poikansa yo-juhliin!!? (meidän suvussa sähköpostiliikenne toimii hyvin ja juhlakutsut on suuren suvun vuoksi lähetetty yleensä spostilla). Musta tuntuisi kummalta että vanhempani olisivat kutsuneet ihmiset minun juhliini.. Olenko outo vai mitä mieltä te olette? Kaikki valmistuvathan ovat käytännössä jo täysi-ikäisiä (aikuisia) eli pitäisi musta olla itsestään selvää että juhlat järjestetään itse. Kustannukset on meillä hoidettu niin että itse kustannan minkä pystyn (tarjoilut) ja vanhempani sitten loput (äiti olisi halunnut maksaa koko juhlat mekkoani ja kampaajaa myöten). 

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:21"]

Maksatko ap myös omat juhlasi?

[/quote]

Kuten tossa sanoin niin maksan tarjoilut, kampaajan, mekon ja lisäksi mitä en maininnut niin kuvaajan. Vanhempani tarjoavat sitten illalla alkoholia niille ketkä haluavat jäädä iltaa istumaan. Ostivat myös katoksen terassille jos on paahtavan aurinkoinen päivä ja maksavat "keittiöapulaiselle" palkan. Ainiin ja äitini lupasi ostaa lohta savustettavaksi, se jää ruokakustannuksista minulta pois. 

[/quote]

No jos maksat, niin sitten tietenkin itse päätät kaikesta. Yleensä vanhemmat maksaa ja vanhemmat myös päättää juhlista, ainakin osan. Näin se menee.

Vierailija
42/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:23"]Meille tuli hääkutsukin, jossa vanhemmat olivat kutsujina. Kyseessä on kolmikymppiset, jotka ovat jo vuosia käyneet töissä ja asuneet muualla. 

[/quote]

Se on perinne että vanhemmat kutsuvat lastensa häihin vieraat. Helppo ottaa vastauspyynnötkin vastaan eikä tarvitse morsiusparia niillä rasittaa.

Ja joo, se on tosiaan perinne ja erittäin yleistä vielä tänä päivänäkin. Meillekkin tuli sellainen kutsu vaikka pari on asunut yhdessä vuosia ja ovat lähes 30 vuotiaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat maksavat ja juhlittava nauttii juhlistaan. Kutsut kaukaisemmille sukulaisille (siis niille, joille pitää kertoa aikataulu) lähetettiin vanhanaikaisesti postin kautta. Meillä on siis erikseen avoimet ovet noin klo 16.00 asti ja sen jälkeen päivälliset, jonne on kutsuttu isovanhemmat, kummit, jne. Jos joku ei-kutsuttu tulee samaan aikaan, on hän tervetullut, mutta tuossa vaiheessa ruokaa nautitaan pitkän kaavan mukaan eikä vain käväistä.

Pitopalvelu huolehtii kaikesta, koska surullisimpia ovat ne juhlat, joissa kutsuja kökkii kyökissä tai vieraita valjastetaan kahvinkaatajiksi.

Pidän myös itsestäänselvänä, että maksan lapseni vaatteet jne. tähän juhlaan. Käyttäkööt omat rahansa johonkin tärkeämpään. Sama systeemi oli minulla itselläni aikanaan, äidilläni ja isoäidilläni. Ylioppilaan ei itsensä ole tarvinnut juhliaan kustantaa.

Vierailija
44/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:23"]Meille tuli hääkutsukin, jossa vanhemmat olivat kutsujina. Kyseessä on kolmikymppiset, jotka ovat jo vuosia käyneet töissä ja asuneet muualla. 

[/quote]

Se on perinne että vanhemmat kutsuvat lastensa häihin vieraat. Helppo ottaa vastauspyynnötkin vastaan eikä tarvitse morsiusparia niillä rasittaa.

Ja joo, se on tosiaan perinne ja erittäin yleistä vielä tänä päivänäkin. Meillekkin tuli sellainen kutsu vaikka pari on asunut yhdessä vuosia ja ovat lähes 30 vuotiaita.

[/quote]

Ollaanko me menossa samoihin häihin?

Vierailija
45/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:23"]

Meille tuli hääkutsukin, jossa vanhemmat olivat kutsujina. Kyseessä on kolmikymppiset, jotka ovat jo vuosia käyneet töissä ja asuneet muualla. 

[/quote]

No tätä juuri ajattelin, että järjestääkö vanhemmat myös sitten häät, lasten lasten ristiäiset jne kun kerran aikuiselle ihmiselle valmistujaisetkin. Ymmärrän toki jos valmistuva on pyytänyt vaikka lahjaksi että vanhemmat järjestää ja hänen ei tarvitse kun saapua paikalle :)

-ap

[/quote]

Meillä välitetään kaikista perheenjäsenistä, myös aikuisista. Koska tuoreella ylioppilaalla ei ole samalla tavalla rahaa kuin vanhemmillaan, maksamme mielellämme lapsen juhlat. En edes aio vaatia tytöltä lahjarahoista itselleni osuutta maksuna järjestelyistä.

Miksi en järjestäisi juhlia, jos siitä on lapselleni iloa? En minä rahojani hautaan mukaan saa, parempi käyttää ne nyt, kun olen elossa.

Vierailija
46/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:23"]

Meille tuli hääkutsukin, jossa vanhemmat olivat kutsujina. Kyseessä on kolmikymppiset, jotka ovat jo vuosia käyneet töissä ja asuneet muualla. 

[/quote]

No tätä juuri ajattelin, että järjestääkö vanhemmat myös sitten häät, lasten lasten ristiäiset jne kun kerran aikuiselle ihmiselle valmistujaisetkin. Ymmärrän toki jos valmistuva on pyytänyt vaikka lahjaksi että vanhemmat järjestää ja hänen ei tarvitse kun saapua paikalle :)

-ap

[/quote]

Käytännössä pari itse järjestää häät, mutta jostain syystä haluaa noudattaa perinnettä että vanhemmat kutsuvat. Vähän huvittavaa siinä vaiheessa, kun on asuttu vuosikaudet yhdessä ja on yhteisiä lapsiakin...

Mutta tuo, että vanhemmat järjestävät tai vähintäänkin maksavat ylioppilaan tai ammattiin valmistuvan juhlat on huomattavasti normaalimpi käytäntö kuin että nuori itse hoitaisi kaiken.

Vierailija
47/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilasjuhlat ovat myös vanhempien juhlat: hehän ovat saattaneet lapsensa tähän pisteeseen, hoitaneet, hoivanneet, elättäneet, kasvattaneet melkein 20 v.. Nyt, kun koulu on loppu, lapsi muuttaa omilleen ja aloittaa vastuuntuntoisena nuorena aikuisena oman elämänsä. Älä närkästy, ap, jos vieraat onnittelevat myös vanhempiasi, eivät vain sinua. ;-)

Vierailija
48/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei olisi mun vanhempani edes antaneet vähistä rahoistani maksaa ylioppilasjuhlia. Äidin kanssa yhdessä suunniteltiin ja tehtiin tarjoilut. Tietysti vanhemmat hoitaa tällaset jutut, itse myös jos/kun aika koittaa, aion myös osallistua muihin elämän kustannuksiin jos lapseni haluavat. Ihan kuin oma mutsi auttanut mua nuorena.

Vierailija
49/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä työtä teet? Meillä kuitenkin meni lakkiaisiin aika paljon rahaa, vaikka vieraita ei ollut mitään isoa komppaniaa ja suurin osa tehtiin itse. Poika jos olisi itse maksanut kaiken, hänellä olisi koko kesätyötienesti mennyt siihen. Ei ole käynyt töissä koulun ohessa. 

Vierailija
50/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:29"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kesäkuussa Helsingin tuomiokirkossa? :)

Vierailija
51/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:29"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kesäkuussa Helsingin tuomiokirkossa? :)

[/quote]

No sitten ei ole, mutta kesäkuussa nämäkin, pienellä paikkakunnalla Savossa.  

Vierailija
52/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei no tässä taitaa nyt olla joku "kulttuuriero". Ehkä pääkaupunkiseudulla yms kalliissa kaupungeissa asutaan kotona pidempää mutta kyllä meillä päin lähes kaikki valmistuneet asuvat omillaan. Tämän vuoksi koen olevani aikuinen ja maksavani itse omat juhlat. Olen sitä mieltä että omilleen kun muutetaan niin sitten pärjätään myös omillaan, toki hädässä saa pyytää apua, mutta ajattelen asian niin että jos oma isäni menisi nyt vaikka aikuislukioon niin ei hänen vanhempansa niitä juhlia enää järjestäisi vaan isä järjestäisi ne itse. Miksi mun kohdalla olisi eri asia? 

Vanhempani ei liity tähän mitenkään. Kuten aloituksessakin sanoin niin olisivat halunneet maksaa juhlat ja järjestää muutenkin mutta itse halusin näin. En tiedä miten kavereilla on toimittu mutta mulle tää tuntuu itsestään selvyydeltä. Jos olisi vähän pienempi suku niin olisin järjestänyt omassa kodissani. Vanhemmilla on myös se etu että on kiva piha kun taas itse asun kerrostalossa. Yksi kaverini järjesti ylppärinsä viimevuonna omassa kodissaan. Mutta joo kai se sitten on luonnollista että vanhemmat ainakin maksaa jos valmistuva asuu heidän luonaan mutta kun mun lähipiirissä lähes kaikki asuu omillaan niin en tullut ajatelleeksi asiaa noin.

-ap

Vierailija
53/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vähän hassua, jos meidän nuori olisi muuttanut kotoa pois, kun kouluun oli matkaa kilometri ja riittävästi töitäkin olisi ollut pakko saada, koska meidän tulojen takia ei mitään opintotukea olisi herunut. 

Vierailija
54/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisin tulee vähän brassailun maku. Jos huolehdit itse lähes kaikesta niin kiva. Turhaan morkkaat niitä, joille vanhemmat haluaa järjestää juhlat. Vahempani järjestivät yo-juhlat, mutta ei häitäni tai muita juhlia myöhemmi . Ihan itsenäiseksi ja palkallaan toimeen tulevaksi kasvoin. 

Vierailija
55/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kevään yo on asunut itsekseen jo pari vuotta mutta tottakai juhlat järjestetään täällä ja minä maksan. Ja olemme espoolaisia, kyllä täälläkin muutetaan pois vanhempien nurkista nuorena.

Vierailija
56/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä suurin piirtein ketään ylioppilasta, joka olisi ennen yo-juhlia jo muuttanut pois kotoa. Ja olen pieneltä paikkakunnalta, mutta sukulais- ja tuttavaperheitä on ympäri Suomea.

Vierailija
57/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itse asiassa mäkään en tunne ketään yo:ta joka asuisi jossain muualla kuin kotonaan. Ehkä sit jos olisi valinnut lukiokseen jonkun muun kuin kotikaupungin lukion... mutta miksi joku valitsisi? No kai niitä on jotain urheilulukioita, joihin sit olis mentävä pois kotikaupungista, mutta... kai niitä sit on suhteellisesti aika vähän.

Vierailija
58/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yo-juhlat yleensä järjestää vanhemmat. Itse pitäisin jotenkin jopa naurettavan muka-aikuisuutena, jos yo itse kustantaisi ja järkkäisi juhlat...

(vie siinä sitten 50 euron lahjashekkiä juhlakalulle, joka on laittanut omaa rahaansa jo muutamia satasia tarjoiluihin..)

Vierailija
59/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat järjestivät yo-juhlat, ei tullut edes mieleen ettäkö olisin itse. Häät järjestimme miehen kanssa kaksin, kutsuimme myös vanhemmat. Samoin ristiäiset järjestimme itse, kolmet on tässä talossa pidetty.

Vierailija
60/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:09"]

Joo itse asiassa mäkään en tunne ketään yo:ta joka asuisi jossain muualla kuin kotonaan. Ehkä sit jos olisi valinnut lukiokseen jonkun muun kuin kotikaupungin lukion... mutta miksi joku valitsisi? No kai niitä on jotain urheilulukioita, joihin sit olis mentävä pois kotikaupungista, mutta... kai niitä sit on suhteellisesti aika vähän.

[/quote]

Yksi kaverini ainakin lähti toiselle paikkakunnalle erikoislukioon (ei urheilulukio), mutta asui siellä opiskelijasolussa ja palasi kotipaikkakunnalle heti kirjoitusten jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän