Järjestääkö vanhemma yo-juhlat/valmistujaiset??!
Tällä palstalla tuntuu kaikki vanhemmat miettivän ketä kutsutaan, mitä leivotaan jne.. Olen itse tämän kevää ylioppilas ja olen kyllä itse järjestänyt omat juhlani. Vaikka juhlat pidetään vanhemmillani (tila syistä), minä olen laatinut vieraslistan, lähettänyt kutsut ja päättänyt tarjottavat. Tarjoiluita kyllä äidin kanssa yhdessä vähän funtsittiin sillä hän auttaa niiden tekemisessä mutta minä sain tehdä lopulliset päätökset. Musta tuntui tosi kummalta kun saman ikäisen serkkuni ISÄ lähetti kutsut poikansa yo-juhliin!!? (meidän suvussa sähköpostiliikenne toimii hyvin ja juhlakutsut on suuren suvun vuoksi lähetetty yleensä spostilla). Musta tuntuisi kummalta että vanhempani olisivat kutsuneet ihmiset minun juhliini.. Olenko outo vai mitä mieltä te olette? Kaikki valmistuvathan ovat käytännössä jo täysi-ikäisiä (aikuisia) eli pitäisi musta olla itsestään selvää että juhlat järjestetään itse. Kustannukset on meillä hoidettu niin että itse kustannan minkä pystyn (tarjoilut) ja vanhempani sitten loput (äiti olisi halunnut maksaa koko juhlat mekkoani ja kampaajaa myöten).
Kommentit (73)
Meillä kyllä vanhemmat maksoivat ja "järjestivät" kaiken, minä pidin huolta siitä että se lakki todellakin tulee. Toki sain päättää itse tarjottavista ym ja olin mukana niitä tekemässä. Kutsut tehtiin yhdessä ja äiti kyllä luetteli kenelle niitä lähetetään. Asuin luonnollisesti vanhempien kanssa yhä enkä ollut töissä. Juhlat olivat "lahja" vanhemmiltani. Juhlien jälkeen äiti otti kuvan kiitoskorttiin ja maksoi painatuksen kuustannukset.
AP:lla kiire aikuistua ja osoittaa olevansa niiin kypsää?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:53"]
Okei no tässä taitaa nyt olla joku "kulttuuriero". Ehkä pääkaupunkiseudulla yms kalliissa kaupungeissa asutaan kotona pidempää mutta kyllä meillä päin lähes kaikki valmistuneet asuvat omillaan. Tämän vuoksi koen olevani aikuinen ja maksavani itse omat juhlat. Olen sitä mieltä että omilleen kun muutetaan niin sitten pärjätään myös omillaan, toki hädässä saa pyytää apua, mutta ajattelen asian niin että jos oma isäni menisi nyt vaikka aikuislukioon niin ei hänen vanhempansa niitä juhlia enää järjestäisi vaan isä järjestäisi ne itse. Miksi mun kohdalla olisi eri asia?
Vanhempani ei liity tähän mitenkään. Kuten aloituksessakin sanoin niin olisivat halunneet maksaa juhlat ja järjestää muutenkin mutta itse halusin näin. En tiedä miten kavereilla on toimittu mutta mulle tää tuntuu itsestään selvyydeltä. Jos olisi vähän pienempi suku niin olisin järjestänyt omassa kodissani. Vanhemmilla on myös se etu että on kiva piha kun taas itse asun kerrostalossa. Yksi kaverini järjesti ylppärinsä viimevuonna omassa kodissaan. Mutta joo kai se sitten on luonnollista että vanhemmat ainakin maksaa jos valmistuva asuu heidän luonaan mutta kun mun lähipiirissä lähes kaikki asuu omillaan niin en tullut ajatelleeksi asiaa noin.
-ap
[/quote]
Mikä on tämä meilläpäin? Lapseni on lukiossa Turussa, ryhmästään kaikki asuvat vielä kotona, mutta lapseni tietää 2 tyttöä, jotka ovat muuttaneet kauempaa Turkuun lukion takia. Varmasti heitä on muutama enemmänkin, mutta ei missään nimessä suurin osa. Sama serkuilla Lahdessa ja Lapualla. Tästä nimittäin puhuttiin juuri suvun piirissä, kun mietittiin opiskelija-asunnon hankkimista: vuokratako heti toukokuun alusta alkaen ja muuttaa pois kotoa vai vasta myöhemmin.
Vaikka otantani on pieni, niin sitä tukevat myös koulutustilastot.
Ihmeellisiä nuoria sitä on olemassa, jos kuvittelevat että juhlat pitäisi ITSE kustantaa. No teillä taitaa olla juuri sellaiset vanhemmat, jotka pakottivat teidät tekemään töitä lapsesta saakka ( rahaa ei annettu) ja jotka heittävät teidät ulos heti yo.kirjoitusten jälkeen. No, tuollaisia kylmiä vanhempia on olemassa.
TOTTAKAI minä järjestän ja maksan yo-juhlat ja mekot ja kaiken. Nuori saa säästää omat rahansa itselleen. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole meillä
Ja tosiaan, yo-juhliin ei tarvitse kutsuja lähettää
vitsi mikä braissailija tuo ap on. "minä, minä olen niiiiiin aikuinen". Vaikka ei oiekasti ole, rehentelee vain. Voi kuvitella tyypin...
TOTTAKAI vvanhemmat järjestävät yo-juhlat ja kommentti että meilläpäin suomea nuoret itse järjestävät ei todellakaan pidä paikkaansa. Missäänpäin suomea ei ole tapana antaa nuoren maksaa yo-juhlia
Vaikuttaa provolta. Toki 18-19-vuotias on aikuinen ihminen, mutta tilastollisestikin aika harva sen ikäinen asuu jo omillaan. Tiedän tuttavapiiristäni vain muutaman tällaisen tapauksen, yhdessä tyttö muutti poikakaverinsa luo lähikaupunkiin, mutta tässäkin tapauksessa yo-juhlat järjestettiin vanhempien suuressa omakotitalossa mieluummin kuin kerrostaloyksiössä. Joissain tapauksissa ylioppilas on mennyt kauemmas lukioon ja asunut siellä paikkakunnalla omillaan tai koulun asuntolassa, mutta tällaisissakin tapauksissa juhlat on järjestetty vanhemmilla, koska ei pienessä soluhuoneessa voi oikein valmistujaisjuhlia järjestää.
Kiinnostaisi tosiaan, missäpäin ap asuu, mistä valmistuu ja kuinka paljon vieraita on tulossa? Esim. omissa yo-juhlissani kävi lähemmäs 100 vierasta, en olisi kyllä pystynyt silloin järjestämään yksin niin isoja juhlia... Kun piti pääsykokeisiinkin lukea.
Mistä nurkkakunnalta oikein olet kotoisin, kun "kaikki" valmistuvat ja lukionsa päättävät asuvat jo omillaan? Vai oletko jo lähes keski-ikäinen "myöhäisherännyt", joka vasta vanhoilla päivillään ymmärsi, että koulut on käytävä ja ammatti opiskeltava, pelkkä hengailu työttömyyskorvauksella ei tyydytä pitemmän päälle.
Meillä täällä maalla ainakin lukiolaiset asuvat pääsääntöisesti kotona koulun loppuun asti, sillä koululaisilla ei todellakaan ole varaa hankkia omaa asuntoa. Aina on tietysti joku yksittäinen pimu, joka on jo löytänyt "elämänsä miehen" romuautoa huudattavasta amisjätkästä ja joka haluaa muuttaa suuren rakkautensa kanssa yhteen just heti nyt eikä huomenna.
Asiallisesti koulunkäyntiin suhtautuvat lukiolaiset asuvat vanhempiensa luona, sillä lukiolaisen opintotuki on niin vähäinen, että ei sillä paljon muualaa hengissä pysy. Ja vanhemmat todellakin järjestävät lakkiaisjuhlat ja / tai valmistujaisjuhlat jopa niillekin lapsilleen, jotka ovat opiskelleet toisella paikkakunnalla.
Kun ap:n viestejä lukee, tulee mieleen, että 18 v. on noussut likkaparalla pahemman kerran nuppiin eikä ole vieläkään alkanut lasehtia. Saman on tainnut tehdä muuten rahakin,vai onko kyseessä kenties Wahlroos junior?
Olet outo :) on tavallisempaa, että vanhemmat järjestää ja maksaa. Tämä koskee siis toisen asteen koulutuksesta valmistumista normaalin ikäisenä eli n. 18-21-vuotiaana. Asui omillaan tai ei. Mitään muuta juhlia ei vanhempien ole yleisenä tapana järjestää, toki monilla vanhemmat maksavat osan häistä..
Toki yo/amis - juhlakalun on hyvä siivota, leipoa ym.
Mutta hienoa, olet reipas, sen kun järjestät itse.
Meillä äiti järjesti, siivosi ja laitto kutsut, sekä palkkasi kolme henkeä keittiöön pyörittämään showta. Iskä sääti pihakatokset ja toi skumppaa työmatkalta. Ilmeisesti tilanteen luonne ja mitoutus oli vähän epäselvää kun sieltä tuli 40 pulloa. Puolet myytiin kaverille, itse sain viedä vielä jatkoille melkein kymmenen pulloa. Paras päivä koskaa omat yo-juhlat, kiitos äiti ja isi :)
En nyt sanoisi 18 vuotiasta vielä aikuiseksi, vaikka toki lain mukaan sellainen onkin. Kyllä minusta tuon ikäinen nuori tarvitsee vielä vanhempien tukea eri asioissa ja mikä sen mukavampaa vanhemmille kuin järjestää oman lapsen juhlat :) Vaikka tuleehan niistä stressiä ja kustannuksia, mutta kyllä se yhtälailla vanhempien juhla kuin nuorenkin. Saavat olla ylpeitä monen kun lapsi on saavuttanut jotain hienoa!
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:23"]Meille tuli hääkutsukin, jossa vanhemmat olivat kutsujina. Kyseessä on kolmikymppiset, jotka ovat jo vuosia käyneet töissä ja asuneet muualla.
[/quote]
Tää ei voi olla totta!
Ihanaa järjestää lakkiaisia !!!
Olen jo pitkin kevättä miettinyt järjestelyjä ja nyt vihdoinkin juhlat ovat ovella. Olemme tytön kanssa tiettineet itse tarjoilut ja aion tehdä kaiken itse (kun osaan ). Huominen ja perjantai ovat täynnä touhua, mutta se on kivaa
Mekkoa ja Jeffrey Cambeleita olemme metsästäneet jo joulusta saakka ja mieleiset löytyivät.
Piha ja kukat ovat järjestyksessä ja shampanjat jääkaapissa. tyttö saa unohtumattomat juhlat ja maksan mielelläni sen ainakin 2000 e joka menee juhliin ja vaatteisin ja lahjoihin
Pääasia että tyttö nauttii juhlista. Säälin niitä muka-aikuisia, joille porukat eivät järjestä juhlia
Mäkin tiedän vaan yhden tyypin, joka muutti pois lapsuudenkodistaan ennen yo-juhlia. Sillä erosi vanhemmat kun se oli lukion kakkosella keväällä ja muutti sit johonkin mummonsa tutun vuokra-asuntoon. Ylioppilasjuhlat piti tän tyypin isovanhemmat, joilla oli iso talo.