Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjestääkö vanhemma yo-juhlat/valmistujaiset??!

Vierailija
24.05.2014 |

Tällä palstalla tuntuu kaikki vanhemmat miettivän ketä kutsutaan, mitä leivotaan jne.. Olen itse tämän kevää ylioppilas ja olen kyllä itse järjestänyt omat juhlani. Vaikka juhlat pidetään vanhemmillani (tila syistä), minä olen laatinut vieraslistan, lähettänyt kutsut ja päättänyt tarjottavat. Tarjoiluita kyllä äidin kanssa yhdessä vähän funtsittiin sillä hän auttaa niiden tekemisessä mutta minä sain tehdä lopulliset päätökset. Musta tuntui tosi kummalta kun saman ikäisen serkkuni ISÄ lähetti kutsut poikansa yo-juhliin!!? (meidän suvussa sähköpostiliikenne toimii hyvin ja juhlakutsut on suuren suvun vuoksi lähetetty yleensä spostilla). Musta tuntuisi kummalta että vanhempani olisivat kutsuneet ihmiset minun juhliini.. Olenko outo vai mitä mieltä te olette? Kaikki valmistuvathan ovat käytännössä jo täysi-ikäisiä (aikuisia) eli pitäisi musta olla itsestään selvää että juhlat järjestetään itse. Kustannukset on meillä hoidettu niin että itse kustannan minkä pystyn (tarjoilut) ja vanhempani sitten loput (äiti olisi halunnut maksaa koko juhlat mekkoani ja kampaajaa myöten). 

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:27"]Mistä ap:lla on noin paljon rahaa? Ilmeisesti käyt töissä, mutta iso osa käy vain kesällä ja tienaa vain vähän. Milläs he maksavat? 

[/quote]

Porvoolaisilla on erilaiset tulot kuin meillä muilla. :)

Vierailija
22/73 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs mitä olette mieltä siitä, kun minä en aikoinaan saanut ollenkaan yo-juhlia? Äiti vaan kysyi (täsmälleen näillä sanoilla): "et kai sinä vaan mitään juhlia sitten halua", ja mitäpä siihen muuta voi sanoa kuin että en kai sitten... Itsekin asuin silloin jo pois "kotoa", ja rahat oli todella vähissä luonnollisesti. Ei mulla ollut varaa tai mahdollisuutta itse niitä juhlia järjestää. Harmittaa vielä näin 15 vuotta jälkikäteenkin.

Että olkaapa todella onnellisia te joille vanhemmat on juhlat järjestäneet, ja jopa halunneet järjestää! Kuulostaa ihan utopistiselta meikäläisen korviin :(.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mä sain viime vuonna päättää mitkä matot laitetaan lattialle... Oisin halunnut leipoa kakun yms, mutta ei. Veli opiskeli leipuriksi niin tottahan veljen piti saada leipoa _kaikki_. Mua ei myöskään kuunneltu siinä mitä siihen kakkuun tulee täytteeksi, leivotaanko keksejä, mikä voileipäkakku tehdään jne jne. Veli ja äiti työnsi mut täysin syrjään koko hommasta. Pakotettiin myös kihartamaan hiukset, vaikka näytän kiharoissa ihan järkyttävältä ja laittamaan huulipunaa (vihaan huulimeikkiä). Oli tosi itsevarma olo olla hirveissä kiharoissa ja huulipunassa juhlissa joiden järjestämiseen olisin halunnut osallistua. Leivoin omin nokkineni sitten jotakin suklaamuffineita, jotka äiti työnsi mahdollisimman piiloon.

Vierailija
24/73 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan valmistun amiksesta vuoden päästä niin todellakin leivon ite kakun, kun suku haluaa kuitenkin tulla kahville. Vituttaa niin ankarasti, koska tykkään leipoa, mutta kaikkiin juhliin ainoat hyväksytyt jutut on leipuriopiskelijan tuotokset. Onhan ne hyviä, mutta ärsyttää vaan, kun ite ei saa enää leipoa mitään ja jos leivon niin vertaillaan heti ja todetaan, että "on tää lähes yhtä hyvää". Kiitti mummi...

Vierailija
25/73 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kymmenen vuotta sitten pois lapsuudekodistani lukioikäisenä, koska pidin yhteensä n.100km päivittäisiä bussimatkoja liian rasittavana. Mieluummin muutin omaan yksiööni ja käytin päivittäiset "bussitunnit" ihan työssäkäymiseen. Koulun ohella siis.

Vanhempani kuitenkin järjestivät ja kustansivat pienet YO-juhlani, vaikka mulla oli kyllä itsellä pieniä säästöjä kesätöistä, sillä elin säästäväisesti. Nosta suuresti hattua ap:lle, että hän on noinkin viitseliäs ja haluaa toimia omalla tavallaa. Hieman ihmetyttää tämän palstan äitien asenne ap:ta kohtaan :/ Ettekö voisi hyvät ihmiset olla hieman kunniottavampia nuorta ihmistä kohtaan, joka ei edusta pullamössösukupolvea selvästikään! Vai kirjoitteleeko täällä tuoreita ylioppilaita, jotka on vanhempiensa toimesta passattu piloille..? Muuten en voi tämän ketjun yleistä asennetta ymmärtää.

Kannustakaa (sen sijaan että syyttelette brassailusta) hyvät vanhemmat nuoria ja viitseliäitä ihmisiä sekä omia että muiden. Heissä on tämän maan toivo. 

Onnittelut ap:lle ja muille uusille ylioppilaille!

Vierailija
26/73 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 02:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 01:52"]

Lähdetäänpä liikkeelle ettei kyse ole siittä aikuistumisessa tai itsenäisyyden toitotuksessa, joidenkin vanhemmat tienaavat vain niin vähän, että kelat ja sossut työntävät rahat oikein taskuihin. Itse lähdin kotoa jo ylä-asteella enkä nähnyt siinä mitään poikkipuolista (miksi pitäisi?). Lukion olen juuri nyt käynyt ja olen tuore ylioppilas. Täällä tampereen nurkilla on helppo muuttaa opiskelijakämppään, koska koko tampereen vuokrakämpät omistaa TOAS. Itse tyttöystäväni kanssa, jonka kanssa on koko toinen aste asuttu, järjestämme pienimuotoiset juhlat. En tiedä yhtään minkä kokoisista juhlista tämä koko palsta on täynnä, joka hivenen ihmetyttää. Paljon teillä ihmisillä sitä sukua ja juhlakansaa on? Katsottuani ylioppilaslistaa alkoi jo hävettämään, 28 000 "uutta" ylioppilasta taas, ja kaksi kertaa vuodessa se sama! En raaski juhlia sitä että olen kituutellut tulevasta siwan kassapaikasta kolme vuotta ja nyt kilpailen siittä 28 tuhannen muun kanssa. Nyt haen jatko-opiskelupaikkoihin täyttä kyytiä ja ylioppiluuteni kunniaksi järjestän pienimuotoiset kahvit tietenkin. En ole noussut ketään ylemmäksi minkään johdosta. Edessä minun todelliset suoritukset vasta ovat! Vanhempani tukevat minua kaikin muun tavoin kuin rahallisesti, ei taida olla enää muodissa tänäpäivänä.

Kiitos ja kuittaus,

On normaalia kumpikin vaihtoehto, mutta tämä palsta on selvä merkki miksi kokoomus on suomen suurin puolue.

[/quote]

Pidän asenteestasi, mutta korjaan kuitenkin. Lapsuudenkodista muuttaminen ennen täysikäistymistä ei ole normaalia. Ei se väärin ole, mutta hyvin poikkeuksellista. Ja vaikka valkolakki ei mikään elämän lakipiste olekaan (toivottavasti), on se tai ammatillisesta oppilaitoksesta valmistuminen siirtymäriitti, raja lapsuuden ja aikuisuuden, lapsuuden perheen ja itsenäisen elämän välillä. Näin siis suomalaisessa kulttuurissa. Siksi useimmille ylppärijuhlat ovat ensisijaisesti perhejuhla. Rahasta tai sen puuttesta ei ole kysymys vaan tapakulttuurista. Vapaamuotoisempia bileitä voi toki järjestää siinä sivussa.

[/quote]

Tämä kirjoittaja on oikeassa. En tunne yhtään ylioppilasta joka ei asuisi kotona. Ehkä jos opiskelee jossain erikoislukiossa kaukana kotoa tai asuu jossain lapin perukoilla tai on riidoissa vanhempien kanssa.  Joka tapauksessa todella harvinaista !

Ja vaikka yo ei ole ammmatti niin se on nimenomaan siirtymäriitti aikuisuuteen ja tärkeä juhla !  Ja haluan järjestää sen mahdollisimman hyvin ja maksaa kaiken, jotta tyttöni voi juhlaa muistella myöhemmin.  Itsekin muistan, kuinka kivan juhlan äiti järjesti.  Vaikka valmistuin aikanaan yliopistosta niin ei se ollut sama asia kuin yo-juhla.

Siksi säälin näitä muka-aikuisia, joiden äidit eivät järjestä juhlia ( siksi heidän pitääkin täällä päteä ...)

Vierailija
27/73 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajaa taitaa olla jo yli 20 vuotias aikuislukiosta valmistunut.

Yleensä 18 vuotta edellisenä vuonna täyttänyt ja lukion käynyt ei ole ehtinyt vielä työelämään ja tienaamaan rahaa jolla voisi juhlia järjestää.

Vanhemmat järjestää kotona asuvalle lapselleen valmistujaisjuhlat ja maksaa myös kulut. Vanhemman kukkaron mukaan suunnitellaan juhlat.

Meille on tulossa yo-juhlat joulukuussa. Ei tulisi mieleenkään että lapsi ne kustantaisi.

Yhdessä suunnitellaan tarjottavat ja pääosan tulen minä valmistamaan. 

Vieraslistaa laaditaan yhdessä.

Vierailija
28/73 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:12"]

Muutin kymmenen vuotta sitten pois lapsuudekodistani lukioikäisenä, koska pidin yhteensä n.100km päivittäisiä bussimatkoja liian rasittavana. Mieluummin muutin omaan yksiööni ja käytin päivittäiset "bussitunnit" ihan työssäkäymiseen. Koulun ohella siis.

Vanhempani kuitenkin järjestivät ja kustansivat pienet YO-juhlani, vaikka mulla oli kyllä itsellä pieniä säästöjä kesätöistä, sillä elin säästäväisesti. Nosta suuresti hattua ap:lle, että hän on noinkin viitseliäs ja haluaa toimia omalla tavallaa. Hieman ihmetyttää tämän palstan äitien asenne ap:ta kohtaan :/ Ettekö voisi hyvät ihmiset olla hieman kunniottavampia nuorta ihmistä kohtaan, joka ei edusta pullamössösukupolvea selvästikään! Vai kirjoitteleeko täällä tuoreita ylioppilaita, jotka on vanhempiensa toimesta passattu piloille..? Muuten en voi tämän ketjun yleistä asennetta ymmärtää.

Kannustakaa (sen sijaan että syyttelette brassailusta) hyvät vanhemmat nuoria ja viitseliäitä ihmisiä sekä omia että muiden. Heissä on tämän maan toivo. 

Onnittelut ap:lle ja muille uusille ylioppilaille!

[/quote]

Mua ainakin ärsyttää ap:n ylimielisyys ja kysymyksenasetanta asenteella "järjestääkö MUKA vanhemmat ylioppilasjuhlat jollekin, ei meillä ainakaan"

Kyllä täytyy olla aika pihalla asioista, jos ei tajua, että 99 % YO-juhlista järjestetään kotona ja vanhempien kustannuksella.  Poikkeuksia toki on, mutta omilla rahoilla kustantamisen brassailu ja "tietämättömyys" normaalista elämästä kyllä kertoo aika paljon

Vierailija
29/73 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta äitiä jotka ottaneet tämän viikon lomaa järjestääkseen lapsensa lakkiaisjuhlat.

En voi käsittä miksi äiti ja isä ei juhlia järjestäisi asuuhan lapsi vielä kotonaan. On normaalia asua kotonaan lukioaikana ellei halua johonkin erityislukioon toiselle paikkakunnalle.

Vierailija
30/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistujaisiin ja varsinkaan ylppäreihin ei perinteisesti kutsuta lainkaan, vaan niihin voi tulla onnittelemaan ihan noin vaan. Mutta on ihan tavallista, että vanhemmat niitä juhlia järjestää ja kutsujakin lähettää. Yhtä tavallista on, että juhlakalu itse kutsuu.

Vierailija
31/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika harvalla abiturientilla on tällaisena taantuma-aikana rahaa juhlien järjestämiseen.

Vierailija
32/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lungisti babe. Relaa hei vähä.

Käy hakee skumppaa ja jädee ja kyl se siit rulaa.

Volat kaakkoon ja tanssilattialle. Imet sun setäs munaa, kyl se siitä kimma.

Onnea baby.

Vierailija
33/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatko ap myös omat juhlasi?

Vierailija
34/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli hääkutsukin, jossa vanhemmat olivat kutsujina. Kyseessä on kolmikymppiset, jotka ovat jo vuosia käyneet töissä ja asuneet muualla. 

Vierailija
35/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:21"]

Maksatko ap myös omat juhlasi?

[/quote]

Kuten tossa sanoin niin maksan tarjoilut, kampaajan, mekon ja lisäksi mitä en maininnut niin kuvaajan. Vanhempani tarjoavat sitten illalla alkoholia niille ketkä haluavat jäädä iltaa istumaan. Ostivat myös katoksen terassille jos on paahtavan aurinkoinen päivä ja maksavat "keittiöapulaiselle" palkan. Ainiin ja äitini lupasi ostaa lohta savustettavaksi, se jää ruokakustannuksista minulta pois. 

Vierailija
36/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme lähettäneet mitään kutsuja. Sanottiin vaan ihmisille, että juhlat on siihen ja siihen aikaan. Poika itse sanoi sekä minä ja isä sanottiin, mutta toki kysyin pojalta, ketä hän haluaa paikalle. Muutamalle on jäänyt sanomatta ja kai vähän loukkaantuneet, mutta yo-juhliin voi tulla vaikka niin, että kysyy milloin ne ovat. 

Tarjoilusta huolehdimme me vanhemmat, mutta poika teki vain valintoja mm. kakun suhteen ja osasta sanoi, että päätä sinä. 

Vierailija
37/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm, koska mä olen emäntä meidän talossa, mä järjestän juhlat tyttäreni kunniaksi. Näin se meillä menee. Tietysti tyttö itse saa itse päättää ketä kutsutaan, hän laittoi tekstareita kummeille yms. Mutta mä leivon. Koska en halua päästää ketään melskaamaan MUN keittiöön ja olen sitä paitsi niin hyvä leipoja, että oksat pois =). Suolaiset ostetaan, en välitä tehdä sellaisia kun en syökään niitä. Mä teen kakkuja, piirakoita, pipapareita, tuulihattuja, lusikkaleipiä, simaa... ja paljon!!

Vierailija
38/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap:lla on noin paljon rahaa? Ilmeisesti käyt töissä, mutta iso osa käy vain kesällä ja tienaa vain vähän. Milläs he maksavat? 

Vierailija
39/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähetin kyllä itse kutsut valmistujaisiin, mutta yhdessä vanhempien kanssa mietittiin vieraslista ja tarjoilut. Vanhemmat myös maksoivat juhlat, ihan normaalia mielestäni. Järjestelyt hoidettiin yhdessä ja myös sisarukseni osallistuivat niihin, samoin kuin minä sitten myöhemmin autoin sisarusten juhlien järjestelyissä.

Vierailija
40/73 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 19:23"]

Meille tuli hääkutsukin, jossa vanhemmat olivat kutsujina. Kyseessä on kolmikymppiset, jotka ovat jo vuosia käyneet töissä ja asuneet muualla. 

[/quote]

No tätä juuri ajattelin, että järjestääkö vanhemmat myös sitten häät, lasten lasten ristiäiset jne kun kerran aikuiselle ihmiselle valmistujaisetkin. Ymmärrän toki jos valmistuva on pyytänyt vaikka lahjaksi että vanhemmat järjestää ja hänen ei tarvitse kun saapua paikalle :)

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän