Aloitin kausityöntekijänä Fazerilla vihreiden kuulien puolittajana ja on kyllä paskin homma ikinä
Kone syöksee vihreitä kuulia hirveetä pommitusta nenän eteen ja ne pitää sitten leikellä nopeasti ja viedä ne kuulien liimajalle. Olen yrittänyt kysellä, mitä järkeä ne on leikata jos ne liimataan takaisin, niin linjaston johdolle tulee yhtäkkiä kauhea kiire jonnekin. Ihme hommaa
Kommentit (1736)
Vierailija kirjoitti:
minä rypistelen rusinoita
Mä muistan, kun olin vaihto-oppilasvuosinani Sun Maidillä töissä Kaliforniassa. Mä sain hyvää palkkaa, kun olin tiimin paras rusinanrypyttäjä.
Mummo oli Karjalasta ja oli opettanut rypyttämään oikeaoppisesti. Rypytyshän aloitetaan aina keskeltä ja sit käännetään rusina ja rypytetään toinen osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä rypistelen rusinoita
Mä muistan, kun olin vaihto-oppilasvuosinani Sun Maidillä töissä Kaliforniassa. Mä sain hyvää palkkaa, kun olin tiimin paras rusinanrypyttäjä.
Mummo oli Karjalasta ja oli opettanut rypyttämään oikeaoppisesti. Rypytyshän aloitetaan aina keskeltä ja sit käännetään rusina ja rypytetään toinen osa.
Kuivaluumutehtaalla ollaan rypytyksen suhteen paljon suurpiirteisempiä. Meillä riittää, kun vähän nypystelee sormenpäillään. Mutta tää onkin huonosti palkattua hommaa.
Aloittaja voi olla onnellinen, että ei joutunut linjalle, jossa lajitellaan nonparelleja. Pitäisin sitä vielä vähän kuulan halkaisua rasittavampana. No, ehkä joku tykkää siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja voi olla onnellinen, että ei joutunut linjalle, jossa lajitellaan nonparelleja. Pitäisin sitä vielä vähän kuulan halkaisua rasittavampana. No, ehkä joku tykkää siitäkin.
Minä olen ollut nonparellihommissa ja tykkäsin siitä kovasti.
Mun sukujuuret on Raumalta ja olen niin sanotusti geeneiltäni tottunut hienoon ja tarkkaan työhön. Nonparellien tarkistus ja lajittelu on täysin pitsinnypläykseen verrattavaa puuhaa.
Aikaahan siinä menee, kun jokainen nonparelli pitää tarkastaa, mutta onhan työ omalla tavallaan antoisaa. Usein katselen Kinuskikissan kakkuja ja hyväksyvästi havaitsen, miten hän on käyttänyt minun lajittelemiani nonparelleja. Tokihan ne jälkeenpäin tuntee. Kosketus on lyhyt mutta kyllä siinä ehtii syntyä tunneside jokaiseen nonparelliin. Yksilöitähän nekin ovat, hyvänen aika.
Mä veistän konvehdeista oikean muotoisia. Mulla on pienenpieni taltta ja pienenpieni vasara. Edelleen on jotenkin hirveän tyydyttävää nähdä miten tunteella ja ammattitaidolla suklaakuutiot muuttuvat kauniin muotoisiksi konvehdeiksi.
Hei kiva kun täällä on nonparellien lajittelija! Mä olen se, joka pilkon keittiöveitsellä palasiksi ne pötkylänmalliset nonparellit. Kovana niitä ei pilkota, mutta kun ne tulevat uunista niin silloin pilkkominen onnistuu. Ei ole kauheen tarkkaa hommaa, pomo ei nillitä vaikka tulee millin-parin heittoja.
Turun sinappi tehdään Pyhännällä. Turussa tehdään Auran sinappia.
Mä pyörittelen käsin sormissa pyöreät nonparellit, että niistä tulee siis pyöreitä.
Mä olen siellä linjastossa, jossa värjätään nonparellit. Käsin ne värjätään siveltimellä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen yliopstolla vihreidenkuulien liimaus-opintolinjalla ja vielä on 4 vuotta jäljellä maisterintutkintoon ja sitten voikin jo lähteä työharjoitteluun.
On varmaan taiteellista silmää vaativaa. Olet siis Aalto-yliopistossa?
Mä teen vessapaperia Serlalla. Ensin hahmottelen lyikkärillä ja viivoittimella sopivan levyisen ja pituisen pätkän paperia valtavasta arkista, sitten leikkaan sen ja kieputan hylsyn ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen vessapaperia Serlalla. Ensin hahmottelen lyikkärillä ja viivoittimella sopivan levyisen ja pituisen pätkän paperia valtavasta arkista, sitten leikkaan sen ja kieputan hylsyn ympärille.
Hyvät muistot itselläni Serlalta. Olin siellä nuorempana duunissa myös, samoissa hommissa. Silloin tosin vakanssini oli hylsy-mies. Eli pyöritin hylsyä paperi-arkin ympärillä, nykyisin ilmeisesti toisinpäin? Kovaa hommaa oli, pää pyöryksissä aina kotiin.
rarehanu kirjoitti:
Nyt on kyllä pelkästään haisteltu liimoja.
Mitä kautta oot päässyt niihin hommiin?
No lähe lätkiin sieltä,. Laita rukkaset naulaan ja Joku Tuhansista työttömistä on Ilonen kun saa työtä, Se on Sinun valintasi , olla työtön Hänen asemassaan.Pitäs olla Kiitollinen kun on jotakin työtä näinä kurjina aikoina.773
Ihanaa, täällä saattaa olla työtovereita serlan tehtaalta! Itse taittelen nessuja pakettiin. Toivon että saisi joskus ylennyksen eli saisin taitella nessuja niihin matkakokoisiin pikkupaketteihin, mutta tarvitsen vielä muutaman vuoden harjoitusta. Tykkään olla koska meidän osastolla on hyvät työsuhde-edut: jos töissä aivastaa, voi niistä nenänsä ilmaiseen nessuun, ei tarvitse ostaa töihin omia! Paitsi kahvitauolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus kesätöissä tekemässä lakumattoihin niitä reikiä. Seuraava teki niistä rei’istä ”kengännauhoja”. Niitä ei taida saada enää mistään? Tietääkö joku mihin lakumattojen reiät nykyään käytetään? Kehitys kehittyy selkeesti ja työpaikat on vaarassa näilläkin aloilla.
Mitenkähän lakumattokutomoon pääsisi töihin? Eikös siellä louskuteta kutomakoneilla yötä päivää, näin oon ymmärtänyt. Oon miettinyt, että kiva kun saa valmiiksi uudenuutukaisen lakumaton, ja heti seuraava poraa siihen reikiä! Varmasti turhauttavaa.
Mistä te saatte matonkuteita niihin lakumattoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät muistot itselläni Serlalta. Olin siellä nuorempana duunissa myös, samoissa hommissa. Silloin tosin vakanssini oli hylsy-mies. Eli pyöritin hylsyä paperi-arkin ympärillä, nykyisin ilmeisesti toisinpäin? Kovaa hommaa oli, pää pyöryksissä aina kotiin.
Joo, työterveyden määräyksestä muutettiin valmistusprosessia kun jengi valitti että pää on ihan pyörryksissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, täällä saattaa olla työtovereita serlan tehtaalta! Itse taittelen nessuja pakettiin. Toivon että saisi joskus ylennyksen eli saisin taitella nessuja niihin matkakokoisiin pikkupaketteihin, mutta tarvitsen vielä muutaman vuoden harjoitusta. Tykkään olla koska meidän osastolla on hyvät työsuhde-edut: jos töissä aivastaa, voi niistä nenänsä ilmaiseen nessuun, ei tarvitse ostaa töihin omia! Paitsi kahvitauolle.
Terkkuja nessuosastolle! Meilläkin on hyvät työsuhde-edut vessapaperiosastolla 😉
T. 195
Mun tehtävä on maalata siveltimellä kuvioita kuviollisiin vessapapereihin. Saa olla tarkkana, kun kuvioiden pitää toistua täsmälleen samanlaisina. Monta vuotta olen jo tehnyt sitä työtä. Alussa vessapaperirullat vilisivät silmissä öisinkin.
Minä olen ollut nyt puolisen vuotta patjatehtaan koemakaajana. Koko ajan pukkaa uutta patjaa makoiltavaksi. Jokainen patja pitää maata kaikissa asennoissa: selin, oikealla ja vasemmalla kyljellä sekä vatsalla. Jos tuntuma poikkeaa, on kyseessä valmistusvirhe ja kyseinen tuote ei mene jakeluun.
Homma on minulle siinä mielessä hyvä, että tykkään maksamisesta. Ennen tätä duunia olin 5 vuotta työttömänä ja vain makasin sohvalla. Laitoin tuon sohvalla makuun cv:n ja se katsottiin minulle hyödyksi työhön hakiessa. Vaikka työssä maattava tuote onkin nyt eri.