Aloitin kausityöntekijänä Fazerilla vihreiden kuulien puolittajana ja on kyllä paskin homma ikinä
Kone syöksee vihreitä kuulia hirveetä pommitusta nenän eteen ja ne pitää sitten leikellä nopeasti ja viedä ne kuulien liimajalle. Olen yrittänyt kysellä, mitä järkeä ne on leikata jos ne liimataan takaisin, niin linjaston johdolle tulee yhtäkkiä kauhea kiire jonnekin. Ihme hommaa
Kommentit (1736)
Vierailija kirjoitti:
Onko totta mummini tarina, hänkin oli Fazerilla töissä ja vihreiden kuulien nuolijana, niin etuhampaat olivat menneet mäsäksi, kun hän jokaisesta kuulasta napsasi hampaillaan pienen siivun ja kotiin päästyään liimasi ne yhteen ja jakoi ne köyhille lapsille ja yh-äideille. Kuulema vihreät kuulat ovat äitien suurta herkkua.
Itse olen useasti hakenut Fazerille töihin, vihreiden kuulijen nuolijaksi, mutta koskaan en ole päässyt nuolijaksi asti, kun ap. kaltaiset vie työt muilta silmien edestä ja sitten vielä kehua rötöstellään jouluna.
Joo hampaat Fazerin hommissa menee eikä työnantaja maksa yhtään hammaslääkärikuluja.
Itse olen imeskelemässä suklaapaloja silleen, että niistä tulee se valkonen väri esille. Miettikääs sitä ens kerralla kun ostatte valkosta suklaata. Jonku selkänahasta seki herkku on revitty.
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis tekeekö joku oikeesti sitäkin hommaa, missä vessapapereiden väleihin tökitään sellaisella tikulla ihan pieniä reikiä, jotta repeisivät helpommin? Vai onko se vain legendaa?
Meillä Serlalla ollaan edistyksen eturintamassa ja palokärki hoitaa nykyään tuon homman.
Aijaa, no meidän nessu-osastolla naputellaan ne paperin reunaa kiertävät koristekuopat vielä käsin. Eihän siihen tarvita kuin pikkuinen vasara, tylppä puutikku ja ahkera naputtaja joten se kyllä kannattaa tehdä ilman konevoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis tekeekö joku oikeesti sitäkin hommaa, missä vessapapereiden väleihin tökitään sellaisella tikulla ihan pieniä reikiä, jotta repeisivät helpommin? Vai onko se vain legendaa?
Meillä Serlalla ollaan edistyksen eturintamassa ja palokärki hoitaa nykyään tuon homman.
Älä valehtele. Perferointi on erikoissammattitutkinto ja jos perferoi pehmopapereita se on Yamk tutkinto.
Mä rei’itän A4 ja A5 irtoarkkeja. Aluksi rei’itin vihkoja. Välillä saan kyllä tehdä niitä 4 reikäpapereita, ei ole muuten helppo reikä kerrallaan tehdä papereihin niitä samoihin kohtiin kuin ne rengaskirjojen tapit. 2 reikää on vielä helppoa.
Hei, heti kun sieltä Fazerin sesonkitöistä vapaudutte, niin meillä serpentiinitehtaalla olis töitä tarjolla! Vappuun valmistaudutaan jo nyt, ja tarvitsemme useita vakaakätisiä vesivärimaalareita sekä ainakin viisikymmentä näppärää serpentiininrullaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on vielä parempi homma. Porailen reikiä makaroneihin.
Mä taas tykkään hammatikkujen sorvaamisesta. Jotenkin hienoa, kun ison pölkyn sisuksista paljastuu hieno täydellisen muotoinen tikku. Olen työssäni hyvä ja pomo on lupaillut ylentää minut coctail tikku sorvariksi.
Kuka tunnustaa, että vuokraa juuri maitohampaat saanutta taaperoaan pastatehtaalle puremaan muotoonsa Torinon kaurapastoja, niitä pienen purukaluston muotoisia? Härskiä lapsityövoiman käyttöä.
meillä tulitikkutehtaalla vuollaan tulitukkuja haloista. Yhdestä halosta tulee 100000 tulitikkua. On siinä hommaa. Ja sen päälle vielä pitää kastaa niitten tulitikkujen päät siihen aineeseen yksi kerrallaan, että saadaa se sytykepää.
Jokainen työntekijä käy kaatamassa tehtaan viereisestä metsästä puun, halkoo sen ja lopuksi vuolee. On siinä hommaa. Tiättäkö miksei esim. Englanissa ole tulitikkuja? Noh, kun niillä ei ole metsää.
Siinä sadussakin se tulitukkutytttö oli suomalainen oikeesti. Kellään muun maalaisella ei ois ollu varaa tulitikkuihin. Noh, ehkä ruotsalaisilla ja venäläisillä. Niillä on kans metsää..-
Vierailija kirjoitti:
Kuka tunnustaa, että vuokraa juuri maitohampaat saanutta taaperoaan pastatehtaalle puremaan muotoonsa Torinon kaurapastoja, niitä pienen purukaluston muotoisia? Härskiä lapsityövoiman käyttöä.
Ei meiän lapsi menny tuohon hommaan. Se on testaamassa sitä, että ne pastat on al dente. Ihan hyvä palkka. Saadaan sillä kustannettua aina koko perheelle laskettelumatka Alpeille
Vierailija kirjoitti:
Sulla on Dreams job! T.vihreä kuulahullu XD
No ei tuo nyt ihan dream job ole.
t. vihreiden kullien rakastaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen vessapaperia Serlalla. Ensin hahmottelen lyikkärillä ja viivoittimella sopivan levyisen ja pituisen pätkän paperia valtavasta arkista, sitten leikkaan sen ja kieputan hylsyn ympärille.
Hyvät muistot itselläni Serlalta. Olin siellä nuorempana duunissa myös, samoissa hommissa. Silloin tosin vakanssini oli hylsy-mies. Eli pyöritin hylsyä paperi-arkin ympärillä, nykyisin ilmeisesti toisinpäin? Kovaa hommaa oli, pää pyöryksissä aina kotiin.
Joo, työterveyden määräyksestä muutettiin valmistusprosessia kun jengi valitti että pää on ihan pyörryksissä.
Ok, on tästä ainakin 2 vuotta, kun siellä olin. Taitaa nykyisin hoitaa robotit ton työvaiheen, eli robotti ottaa ihmisen puristuksiin, joka pitää arkkia kädessä, ja robotti pyörittää ihmistä.
Saadaankohan me pääsiäiseksi vihreä kuula-munkkeja?
Vierailija kirjoitti:
Mun tehtävä on maalata siveltimellä kuvioita kuviollisiin vessapapereihin. Saa olla tarkkana, kun kuvioiden pitää toistua täsmälleen samanlaisina. Monta vuotta olen jo tehnyt sitä työtä. Alussa vessapaperirullat vilisivät silmissä öisinkin.
Jos on taitava, voi vuosien kuluessa edetä serviettiosastolle. Me täällä maalataan kuvia servietteihin. Parhaillaan on menossa pääsiäislautasliinasesonki kuumimmillaan ja päivät venyy pitkiksi. Jouluakaan ei pääse viettämään, kun töitä pukkaa päälle. Mä teen tulppaanikuviota ja sitten myös pääsiäispupuja.
Moni muukin täällä siis työskentelee hygieniatuotteiden parissa! Itse muotoilen ja kiinnitän vanupuikkoihin niitä pieniä pumpulipäitä. Hyvin tarkkaa työtä ja laatikollinen vanupuikkoja ei valmistukaan kuulkaas ihan käden käänteessä. Tsemppiä tutuille sinne nessu ja vessapaperiosastollekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on vielä parempi homma. Porailen reikiä makaroneihin.
Mä taas tykkään hammatikkujen sorvaamisesta. Jotenkin hienoa, kun ison pölkyn sisuksista paljastuu hieno täydellisen muotoinen tikku. Olen työssäni hyvä ja pomo on lupaillut ylentää minut coctail tikku sorvariksi.
Todella hieno urakehitys, onnea sinulle!
Terveiset työkavereille Dumle-tikkarilinjalle. Meidän duuni on kastaa toffeetikkari sulaan suklaaseen ja sitten laittaa kääreeseen. Minusta se kastamisvaihe eli dippaus on parasta, sitä jaksaa tehdä koko 8 tunnin työpäivän. Jotain konetta siihen ehdottivat insinöörit kun kävivät tehtaalla mutta luvattiin kiristää tahtia ja tehdä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
mutta koittakaapas tätä: itse olen kolmatta vuotta linjastolla sullomassa rusinoita maksalaatikkoon. urakkahommaa mutta rusinat on saatava hyvin tasaisesti pitkin laatikkoa tai tulee sanomista. en olisi ilman kurssitusta tähän työhön uskaltanut lähteä ja se varsinainenn ammattitaitohan kehittyy vasta vuosien, vuosikymmenienkin myötä. hattua nostan alan konkareille
Tästä muistinkin eka kesätyöni rusinapullaleIpomossa. Juuri niihin aikoihin jotkut nirppanokat alkoivat vaatimaan rusinatonta pullaa ja minä sitten DI harjoittelijana sain kehittää linjastoon jatko-osan, jossa rusinat nypittiin pullista pois.
Tuotteista tuli myöhemmin paljon valituksia, että niissä on rotankoloj. Asiakkaat epäilivät, että leipomo huijaa ja myy heille ilmaa. Niinpä lopulta diplomityönä suunnittelin menetelmän, miten rusinat nypitään pois niin, että pullaan ei jää tyhjää koloa. Vaati paljon tutkimusta ja kokeiluja, ennen kuin selvisi, että missä vaiheessa pullan jäähdytystä rusina pitää poistaa ja minkälaisella työkalulla. Sain diplomityöstä täydet pisteet ja erikoismaininnan.
Jos joskus olette nähnyt kaupoissa liukuportaat, niin esim. Minä Pyöritän käsivoimillani niitä portaita. Hemmetin rankkaa työtä. Viikonloppuisin toimin juna-asemalla äänimiehenä, kuulutan kellonaikoja.
Suosittelen lämpimästi suodatinpussitehdasta kaikille, jotka haluavat monipuolista ja kiinnostavaa työtä!
Suodatinpusseissa on niin monta älyttömän mielenkiintoista työvaihetta. Mä olen edennyt vasta pussinleikkaajaksi. Se on tosi haastavaa, kun pitää halkaista paksu paperi niin, että se muodostaa sellaisen suppilon. Sen jälkeen suodatinpussi siirtyy linjalla eteenpäin Maikille, joka painelee pussin pohjaan ja toiseen reunaan nättejä raitakuvioita terävällä veitsellä.