Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies kohtelee minua kuin PIIKAA!

Vierailija
23.05.2014 |

En ymmärrä missä vaiheessa tilanne meni tähän, kun suhteen alussa kaikki sujui jouhevasti, tehtävät jaettiin tasan ja mies osasi omatoimisesti tehdä kotihommia. Nyt 5v yhdessäoloa takana, ja mies kohtelee minua kuin piikaa. :(

Minun kotityöt:

-pyykkäys; vaatteiden lajittelu, pyykin valmistelu (nurinpäin kääntäminen, napitus, narujen solmiminen, taskujen siivoaminen roskista)

-imurointi

-pölyjen pyyhkiminen

-ikkunoiden pesu

-vessan/kylpyhuoneen pesu; pönttö, pinnat

-keittiön pintojen, uunin ja laitteiden siivous

-marsun häkin siivous

-tavaroiden järjestely (lukeutuu myös hänen sotkunsa, esim vaatteet pois lattialta, kaljatölkit/astiat pöydällä, karkkipaperi ym roskat roskiin, jne)

-lakanoiden vaihto

-vaatteiden huolto; reikien paikkaus, nukan poisto

Miehen kotityöt:

-ruuan laitto (jonka tekee puolet ajasta yksin, puolet ajasta minä apukokkina)

-lamppujen vaihto

-laskujen maksu

-talon korjaustyöt (pieni kerrostalo kaksio, vuokralla); puolen vuoden ajalta tulee mieleen vaan tietokoneen korjaus, saattaa olla muutakin

Yhteiset kotityöt:

-kaupassa käynti

-tiskaus (näin on sovittu, mutta käytännössä se on minun homma, mies tiskaa kerran kuussa, kun minä lähes joka päivä), meillä ei ole tiskikonetta

-marsun ruokinta

Mies usein toteaa, kuinka meillä on epäsiistiä ja kun ehdotan että siivotaan yhdessä, niin ei tule kauppoja. Aina on johonkin kiire, johonkin sattuu, sitten myöhemmin... Olen yrittänyt puhua, lahjoa, kiristää, nalkuttaa, antaa valita kahdesta kotityöstä kumman tekee, mikään ei auta. Aina sama lopputulos, mies suuttuu, eikä yhtään yritä keskustella asiasta. Pahinta on kun hän toteaa, että siivouksen pitäisi sujua automaattisesti, eikä minun pitäisi valittaa siitä. ARGH!

Kun saan kerran kuussa hänet jonkun kotityön tekemään, hän tekee sen puolivillaisesti, esim laittaa pyykit kuivumaan = heittää pyykit isona myttynä telineen päälle. Joudun korjaamaan hänen jälkiään, ja kun yritän sanoa hänelle kauniisti, hän suuttuu.

Hän pyytää minua päivitittäin tekemään ties mitä puolestaan, hakemaan vettä/paidan/laturin/siivoamaan ja perusteena aina on kuinka johonkin sattuu/on huono olo. Olen ihan kamala, mutta en jaksa enää uskoa, että joka päivä sattuu eri paikkaan, varsinkin kun illalla kummasti parantuu, ja jaksaa lähtä salille/kavereille/harrastamaan ym.

Mies on muuten oikein ihana, huumorintajuinen, ja muilla aloilla ajatuksemme käyvät yksiin. En vaan ymmärrä mitä on mennyt pieleen, kun suhteen pari ensimmäistä vuotta hän ei ollut tällainen pompottaja? :( En minäkään ole täydellinen, mutta kun mies jostain asiasta minulle sanoo, yritän parantaa tapani. Tuntuu että mies ei juuri yritä, eikä häntä oikein kiinnosta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mikä tässä oikeen auttaa?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:39"]

En ymmärrä missä vaiheessa tilanne meni tähän, kun suhteen alussa kaikki sujui jouhevasti, tehtävät jaettiin tasan ja mies osasi omatoimisesti tehdä kotihommia. Nyt 5v yhdessäoloa takana, ja mies kohtelee minua kuin piikaa. :(

Minun kotityöt:

-pyykkäys; vaatteiden lajittelu, pyykin valmistelu (nurinpäin kääntäminen, napitus, narujen solmiminen, taskujen siivoaminen roskista)

-imurointi

-pölyjen pyyhkiminen

-ikkunoiden pesu

-vessan/kylpyhuoneen pesu; pönttö, pinnat

-keittiön pintojen, uunin ja laitteiden siivous

-marsun häkin siivous

-tavaroiden järjestely (lukeutuu myös hänen sotkunsa, esim vaatteet pois lattialta, kaljatölkit/astiat pöydällä, karkkipaperi ym roskat roskiin, jne)

-lakanoiden vaihto

-vaatteiden huolto; reikien paikkaus, nukan poisto

Miehen kotityöt:

-ruuan laitto (jonka tekee puolet ajasta yksin, puolet ajasta minä apukokkina)

-lamppujen vaihto

-laskujen maksu

-talon korjaustyöt (pieni kerrostalo kaksio, vuokralla); puolen vuoden ajalta tulee mieleen vaan tietokoneen korjaus, saattaa olla muutakin

Yhteiset kotityöt:

-kaupassa käynti

-tiskaus (näin on sovittu, mutta käytännössä se on minun homma, mies tiskaa kerran kuussa, kun minä lähes joka päivä), meillä ei ole tiskikonetta

-marsun ruokinta

Mies usein toteaa, kuinka meillä on epäsiistiä ja kun ehdotan että siivotaan yhdessä, niin ei tule kauppoja. Aina on johonkin kiire, johonkin sattuu, sitten myöhemmin... Olen yrittänyt puhua, lahjoa, kiristää, nalkuttaa, antaa valita kahdesta kotityöstä kumman tekee, mikään ei auta. Aina sama lopputulos, mies suuttuu, eikä yhtään yritä keskustella asiasta. Pahinta on kun hän toteaa, että siivouksen pitäisi sujua automaattisesti, eikä minun pitäisi valittaa siitä. ARGH!

Kun saan kerran kuussa hänet jonkun kotityön tekemään, hän tekee sen puolivillaisesti, esim laittaa pyykit kuivumaan = heittää pyykit isona myttynä telineen päälle. Joudun korjaamaan hänen jälkiään, ja kun yritän sanoa hänelle kauniisti, hän suuttuu.

Hän pyytää minua päivitittäin tekemään ties mitä puolestaan, hakemaan vettä/paidan/laturin/siivoamaan ja perusteena aina on kuinka johonkin sattuu/on huono olo. Olen ihan kamala, mutta en jaksa enää uskoa, että joka päivä sattuu eri paikkaan, varsinkin kun illalla kummasti parantuu, ja jaksaa lähtä salille/kavereille/harrastamaan ym.

Mies on muuten oikein ihana, huumorintajuinen, ja muilla aloilla ajatuksemme käyvät yksiin. En vaan ymmärrä mitä on mennyt pieleen, kun suhteen pari ensimmäistä vuotta hän ei ollut tällainen pompottaja? :( En minäkään ole täydellinen, mutta kun mies jostain asiasta minulle sanoo, yritän parantaa tapani. Tuntuu että mies ei juuri yritä, eikä häntä oikein kiinnosta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mikä tässä oikeen auttaa?

[/quote]

Mitäs olet niin tyhmä että ne teet?. Oma vika

Vierailija
62/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun noissa miehen 'töissä' on yksi semmoinen homma, joka oikeuttaa kohtelemaan toista piikana. Huomaako kukaan muu, mikä se on?

Se on kyllä ihan sinun oma valintasi, että teet kaiken miehenkin puolesta. Katsopa peiliin, ja keskustele tovi aiheesta itsesi kanssa, turha sille miehelle on enää nalkuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:03"]

30: Tällaista elämää en halua, mutta en haluaisi erota tuollaisen asian takia, joka on mahdollisesti korjattavissa.

En tiedä miten ottaisin aihen puheeksi niin että mies ei heti ala puollustelemaan tekojaan, vaan kuuntelisi mitä minulla on sanottavana. Miten saisin hänet taas siivoamaan jälkensä? Suhteen kaksi ensimmäistä vuotta hän hoiti kotihommat kanssani ihan täydellisesti.

Inhottavaa jatkuvasti muistutella toista, vie tiskit tiskipöydälle, käännä pyykit nurin kun laitat koriin, vietkö roskat roskiin... Ihan niinkuin asuisi jonkun pikkulapsen kanssa.

-ap

[/quote]

Mikä on se mahdollisuus korjata tuollainen?

Kerro meillekin, kun sen keksit.

Mulla on tekeillä ikiliikkuja ja epäilen, että se valmistuu aikaisemmin kuin sinä saat korjatuksi miehesi käytöksen.

Ajattele nyt ihan ensimmäiseksi sitä, että miksi sinä kohtelet miestä niin kuin lasta, eli siivoat hänen jälkensä. Toiseksi voisit miettiä, miksi hän on sinun suhteesi ikään  kuin työnantajan asemassa, kun syyllistää sinua siitä jos jätät työsi tekemättä.

Vierailija
64/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:27"]

Meillä miehen poikamiesboxi oli ihan tiptop, eikä mistään huomannut merkkejä tulevasta! Hän jopa usein imuroi kämpässään, silloin kun minä tiskasin hänelle.

Ruuanlaitto on iso homma, ja sitä en aikaisemmin tajunnut, ennenkuin mies eräässä sanaharkassa otti asian puheeksi. Hän ei vain suostu ottamaan sitä huomioon, että jos vaatii minut pilkkomaan sipuleita ja porkkanoita, ojentelemaan astioita ja ruoka-aineita, niin olen myös mukana ruuanlaitossa, vaikkakin puoleksi.

[/quote]

Siis mies vaatii sinua tekemään sitä ja tätä - ja sinä autat, kun et halua riidellä? Tämähän se on monen naisen ongelma, että pelkää niin vimmatusti yksinäisyyttä, että on valmis alistumaan mihin tahansa pysyäkseen parisuhteessa.

Entä imuroiko mies aiemmin SINUN asuntoasi, kun sinä tiskasit hänen asunnollaan, ikään kuin vastapalvelukseksi?

Vierailija
65/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhkaa erolla ja ellei ole lapsia vniin lähde kalppimaan ja nopeasti

Vierailija
66/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan itse hoidin kaiken , vein lapsen vasta 3,8 v päiväkotiin, olin sitten työtön. Mies oli iltapainotteisessa työssä. Pääasia että hoiti välillä lasta.

Vierailija
67/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:59"]

Minä olen äitiyslomalla:

Minä

Pyykkäys alusta loppuun

Imurointi

Luuttuaminen

Pölyjenpyyhkiminen

Wcpesu

Tiskit

Lakanoiden vaihdot

Ikkunat

Kaikki yleensäkkin mitä siivoukseen kuuluu.

Teen ruuan joka päivä. hoidan kissat ja koirat. Teen myös kodin korjaus työt.

Kaikkein tärkein myös hoidan lapsen

Mies käy töissä ja kaupassa.

Itse näen sen niin että kun olen kotona niin mikäs siinä touhuessa :)

Ja herranjumala sentään sä saat joka päivä ruuan nenän eteen lopeta valittaminen!

[/quote]pyykkäys siis omin käsin hinkkaat ja ripustat kuivumaan, eiköhän se kone pese, likaiset koneeseen ja puhtaat ulos, mikä ongelma? Mikäli on työtön niin joutaakin tehdä kaikki kotihommat jos miesparka yksin vastaa elatuksesta.

Vierailija
68/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:52"]

Tämän täytyy olla keksitty juttu, tai ap on helvetin tyhmä. Ei kukaan normaali ihminen hyväksy tuollaista.

[/quote]olen normaalin kirjoissa ja hyväksyin

Vierailija
69/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:14"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:59"]

Minä olen äitiyslomalla:

Minä

Pyykkäys alusta loppuun

Imurointi

Luuttuaminen

Pölyjenpyyhkiminen

Wcpesu

Tiskit

Lakanoiden vaihdot

Ikkunat

Kaikki yleensäkkin mitä siivoukseen kuuluu.

Teen ruuan joka päivä. hoidan kissat ja koirat. Teen myös kodin korjaus työt.

Kaikkein tärkein myös hoidan lapsen

Mies käy töissä ja kaupassa.

Itse näen sen niin että kun olen kotona niin mikäs siinä touhuessa :)

Ja herranjumala sentään sä saat joka päivä ruuan nenän eteen lopeta valittaminen!

[/quote]

Sama täällä ja minäkin äp-lomalla. Meillä vain niin, että minä teen ruokaostoksetkin. Mies tekee ruokaa kerran tai pari viikossa. Kaiken muun teen minä.

[/quote]

Ja tuo sama työnjako jatkuu sittenkin, kun te menette takaisin töihin. Kuka nyt saavutetuista eduista luopuisi? Jos mies käykin kaupassa tai vie ja hakee lapsen hoidosta, niin miehen mielestä kotityöt on tasan. Tuo on nähty niin monta kertaa.

Vierailija
70/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi parempi kun mun mies. Minä teen kaiken, myös ruuanlaiton ja tiskauksen aina. lemmikkiä ei ole. Ainoat jutut mitä hän tekee on laskujen maksu (toki jaetaan kaikki kustannukset hän vain suorittaa sen maksutoimenpiteen) ja lamppujenvaihto jos olen viikkoja valittanut kun on pimeää. Muuta ei tee. Yhdessä kohta kuusi vuotta. 

Vierailija
71/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

46: Muutin itse suoraan lapsuuden kodistani, joten ei ole hajuakaan, olisikohan mies siivonnut vastapainoksi minun asuntoani. Hän kävi silloin auttamassa talomme remontissa, en tiedä lasketaanko tätä?

Tiedän että en nyt oikeastaan "saisi" ottaa puheeksi hänen kotitöitään, ne on nyt minun hommani, koska olen työttömänä. Mutta tiedän myös että syksyllä, kun aloitan koulun, tulee olemaan luvassa hampaiden kiristelyä, kun yritän saada miehen osallistumaan taas kotihommiin. Hän ei ole vuosiin hoitanut juuri mitään hommaa automaattisesti itse. Minun on aina pitänyt muistuttaa tai patistaa häntä hoitamaan jotain, eikä silloinkaan välttämättä mitään ole tapahtunut.

Tiedän, että ongelma on siinä, että sallin hänen jatkaa näin. Olen yrittänyt muuttaa omaa asennettani, ja olen koittanut olla korjaamatta hänen jälkiään. Samat roskat on saattanut olla pöydällä viikonkin, ja olen joutunut miehelle taas sanomaan, ennen kuin on tajunnut viedä niitä viedä roskiin. Pyrin sanomaan ei hänen "tuotko sitä/tuotko tätä" -mankumiseen. Välillä tuottaa tulosta, välillä ei.

Minusta meillä kuitenkin on samanlaiset siisteyskäsitykset. Ollaan usein puhuttu kuinka olisi mukavaa, jos pöydät ei olisi täynnä tavaraa, ja yritetään pitää koti siistinä ja kaaoksettomana. Mutta se jää sitten vaan puheen tasolle.

En vain haluaisi alkaa eroamaan näin tyhmän asian takia. Mies kyllä osaa olla huomaavainen ja hellä. Tuntuu, että hän ei vain ymmärrä, miten loukkaavaa sen on, kun hän passauttaa minua. Edelleenkin, siivous on nyt minun hommani, tiedän, mutta ei minun asiani ole kannella hänelle jotain tavaroita ympäri päivää?

Inhottaa myös se, että minusta on tulossa kuin äitini. Hän oli ihan samanlainen marttyyri, joka siivosi aina muiden jäljet, ja passasi isääni pienimmissäkin asioissa. Luulen että olen kotoa saanut mallin, että miestä totellaan ja vastaan ei sanota mitään. Mitenhän nyt lähden muuttamaan ajatusmaailmaani, että uskallan sanoa topakammin vastaan?

-ap

Vierailija
72/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toillainen mies, jonka kanssa myös muutin parikymppisenä yhteen. Oltiin yhdessä 10 vuotta, jonka aikana syntyi kaksi lastakin. Lopulta väsyin olemaan äitinä kahdelle pikkulapselle ja yhdelle "teinipojalle" ja pistin ukon mäkeen. Tön määrä kuin ei siitä lisääntynyt juuri ollenkaan. Myöhemmin tapasin osallistuvan miehen ja nyt menee hyvin. Olisimpa tajunnut nuorempana.

Kolmekymppinen

Vierailija
73/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

52: Meilläkin laskujen maksun suorittaminen on miehen homma. Meillä on yhteiset rahat, kaikki maksetaan puoliksi. Rahankäyttö tavat on niin samanlaista, ja tuntuisi hankalalta laskea "sun rahat" ja "mun rahat".

-ap

Vierailija
74/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä te naiset menette hankkimaan niitä marsuja tuollaisten keskenkasvuisten ja vastuuntunnottomien idioottien kanssa? ???

Vierailija
75/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskunmaksu onkin niin mahdottoman tärkeää hommaa, että ei mieheltä voi mitään muuta sen lisäksi vaatia?

Vaihtakaapa töitä kuukaudeksi. Jospa rouva ihan itse maksaisi ne laskut (joo, on oikein helppoa ja pankista voi kysyä neuvoa jos tuntuu että ei osaa). Mies voisi sitten tehdä kaikki ne muut työt.

Aloittajan on ihan turha kuvitella saavansa jotain aikaan nalkutuksella. Sitähän se jatkuva käskeminen ja toisto on. Asia on nyt siltä osin loppuun käsiteltyl ja nyt voit yksiselitteisesti ilmoittaa PÄÄTÖKSESI, siis ihan omasi ja kerrot kuinka toimit jatkossa: siivoat vain omat jälkesi, osallistut ruuanlaittoon sen verran kuin omat syömisesi edellyttävät ja siivoat VAIN omat jälkesi, niin vaikealta kuin se tuntuukin.

Minä olen yksi niistä työttömistä, jotka itse katsovat velvollisuudekseen tehdä enemmän kotitöitä, kun muutenkin olen kotona. Mutta en minä vaihda autonrenkaita, en korjaa sitä, mutta laskut maksan. Myös miehen, ja rahat yhteisiä siitä riippumatta, kuka ne on hankkinut ja miten.

Vierailija
76/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalainen nainen on laiska!!! Itse teen kaiken ite enkä valita.

Vierailija
77/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään teillä ei ole yhtenevät siisteyskäsitykset. Kumpikin teistä pitää siististä kodista (kuka ei?!) mutta miehesi ei pidä kodin siisteyttä yhtä suuressa arvossa. Hänelle siisteys on mukava juttu mutta ei niin mukava, että hän haluaisi vaihtaa esimerkiksi runojen kirjoittamisen tai polkupyörien parissa askartelun siivoamiseen. Tällainen ero miehen ja naisen siisteyskäsityksissä on aika yleistä.

Ainoa pysyvä ratkaisu ongelmaan on se, että teette yleisesti ottaen vähemmän kotitöitä, ja teette kotitöiden tekemisestä mahdollisimman helppoa. Mies ei tule koskaan tarttumaan moppiin oma-aloitteisesti, mutta omat sotkunsa täytyy jokaisen tietysti itse korjata.

Vierailija
78/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rydistäydy ja heitä se RENKI pihalle. Menköön mammansa passattavaksi.

Vierailija
79/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh no miks oot suostunu tuohon tilanteeseen? :D Älä passaa, ihan yksinkertasta. Joko et tee, tai sit tee mukisematta ja hyvöksyt tilanteen. Eihän se oo tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa.

Vierailija
80/86 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitoselle. Kaikista lemmikeistä on vaivansa, myös marsusta. Ap:n tilanne aika epäoikeudenmukainen, lakkaisin tekemästä enemmän kuin mies, asumusero jos ei muu auta.