Mies kohtelee minua kuin PIIKAA!
En ymmärrä missä vaiheessa tilanne meni tähän, kun suhteen alussa kaikki sujui jouhevasti, tehtävät jaettiin tasan ja mies osasi omatoimisesti tehdä kotihommia. Nyt 5v yhdessäoloa takana, ja mies kohtelee minua kuin piikaa. :(
Minun kotityöt:
-pyykkäys; vaatteiden lajittelu, pyykin valmistelu (nurinpäin kääntäminen, napitus, narujen solmiminen, taskujen siivoaminen roskista)
-imurointi
-pölyjen pyyhkiminen
-ikkunoiden pesu
-vessan/kylpyhuoneen pesu; pönttö, pinnat
-keittiön pintojen, uunin ja laitteiden siivous
-marsun häkin siivous
-tavaroiden järjestely (lukeutuu myös hänen sotkunsa, esim vaatteet pois lattialta, kaljatölkit/astiat pöydällä, karkkipaperi ym roskat roskiin, jne)
-lakanoiden vaihto
-vaatteiden huolto; reikien paikkaus, nukan poisto
Miehen kotityöt:
-ruuan laitto (jonka tekee puolet ajasta yksin, puolet ajasta minä apukokkina)
-lamppujen vaihto
-laskujen maksu
-talon korjaustyöt (pieni kerrostalo kaksio, vuokralla); puolen vuoden ajalta tulee mieleen vaan tietokoneen korjaus, saattaa olla muutakin
Yhteiset kotityöt:
-kaupassa käynti
-tiskaus (näin on sovittu, mutta käytännössä se on minun homma, mies tiskaa kerran kuussa, kun minä lähes joka päivä), meillä ei ole tiskikonetta
-marsun ruokinta
Mies usein toteaa, kuinka meillä on epäsiistiä ja kun ehdotan että siivotaan yhdessä, niin ei tule kauppoja. Aina on johonkin kiire, johonkin sattuu, sitten myöhemmin... Olen yrittänyt puhua, lahjoa, kiristää, nalkuttaa, antaa valita kahdesta kotityöstä kumman tekee, mikään ei auta. Aina sama lopputulos, mies suuttuu, eikä yhtään yritä keskustella asiasta. Pahinta on kun hän toteaa, että siivouksen pitäisi sujua automaattisesti, eikä minun pitäisi valittaa siitä. ARGH!
Kun saan kerran kuussa hänet jonkun kotityön tekemään, hän tekee sen puolivillaisesti, esim laittaa pyykit kuivumaan = heittää pyykit isona myttynä telineen päälle. Joudun korjaamaan hänen jälkiään, ja kun yritän sanoa hänelle kauniisti, hän suuttuu.
Hän pyytää minua päivitittäin tekemään ties mitä puolestaan, hakemaan vettä/paidan/laturin/siivoamaan ja perusteena aina on kuinka johonkin sattuu/on huono olo. Olen ihan kamala, mutta en jaksa enää uskoa, että joka päivä sattuu eri paikkaan, varsinkin kun illalla kummasti parantuu, ja jaksaa lähtä salille/kavereille/harrastamaan ym.
Mies on muuten oikein ihana, huumorintajuinen, ja muilla aloilla ajatuksemme käyvät yksiin. En vaan ymmärrä mitä on mennyt pieleen, kun suhteen pari ensimmäistä vuotta hän ei ollut tällainen pompottaja? :( En minäkään ole täydellinen, mutta kun mies jostain asiasta minulle sanoo, yritän parantaa tapani. Tuntuu että mies ei juuri yritä, eikä häntä oikein kiinnosta.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mikä tässä oikeen auttaa?
Kommentit (86)
61: Voi kun voisinkin olla tekemättä ilman että saan paskamyrskyä niskaan.
Esimerkiksi kahvinkeitto aamulla tuntuu olevan minun hommani, enkä edes juo kahvia! Joka aamu mies huutelee sängystä "voitko keittää kahvia", eikä siihen auta kieltävä vastaus. Kun yritän järkiperustein selittää että nyt en ehdi/en voi/ei ole mun hommani mies suuttuu. "miks oot taas tänään noin hirvee ämmä" "onko sulla menkat" yms yms ja voi useamman tunnin olla kärtyinen aiheesta.
Nyt hän on keksinyt argumentin, johon en millään voi vastata takaisin "mää meen töihin/tulin töistä, sää kyllä ehdit tehdä tän mulle" (joka on ärsyttävällä tavallaan totta?)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein marsu ruokitaan?
Kerran päivässä.
Ap
Itsehän sallit itseäsi kohdeltavan piikana. Nykyaikana naisilla on mahdollisuus valita, ennen ei välttämättä ollut. Ryhdistäyty. Kannattaa miettiä kuinka makeaa se mulkku itselle on, että kuinka paljon sen edestä sietää ja tekee.
59: Ennen mies kuitenkin hoiti siivoushommansa, ja käsitin siitä, että meillä on samanlaiset siivoustottumukset. Jos meille on tulossa vieraita käymään, saan hänet mukaan yhteiseen siivoukseen. Jaamme hommat, mutta se menee yleensä siihen, että mies jättää jonkun tekemättä, esim tiskit, ja toiset hoitaa hyvin suurpiirteisesti, esim pyyhkäisee vessan pinnat, mutta ei jynssää pönttöä. Se on ollut jopa miehen mielestä noloa, että vieraiden saapuessa he hämmästelevät, miten ihmisillä voikin olla niin paljon tiskejä. Mukava siinä selittää, että miehen tiskivuoro yms.
-ap