Mies kohtelee minua kuin PIIKAA!
En ymmärrä missä vaiheessa tilanne meni tähän, kun suhteen alussa kaikki sujui jouhevasti, tehtävät jaettiin tasan ja mies osasi omatoimisesti tehdä kotihommia. Nyt 5v yhdessäoloa takana, ja mies kohtelee minua kuin piikaa. :(
Minun kotityöt:
-pyykkäys; vaatteiden lajittelu, pyykin valmistelu (nurinpäin kääntäminen, napitus, narujen solmiminen, taskujen siivoaminen roskista)
-imurointi
-pölyjen pyyhkiminen
-ikkunoiden pesu
-vessan/kylpyhuoneen pesu; pönttö, pinnat
-keittiön pintojen, uunin ja laitteiden siivous
-marsun häkin siivous
-tavaroiden järjestely (lukeutuu myös hänen sotkunsa, esim vaatteet pois lattialta, kaljatölkit/astiat pöydällä, karkkipaperi ym roskat roskiin, jne)
-lakanoiden vaihto
-vaatteiden huolto; reikien paikkaus, nukan poisto
Miehen kotityöt:
-ruuan laitto (jonka tekee puolet ajasta yksin, puolet ajasta minä apukokkina)
-lamppujen vaihto
-laskujen maksu
-talon korjaustyöt (pieni kerrostalo kaksio, vuokralla); puolen vuoden ajalta tulee mieleen vaan tietokoneen korjaus, saattaa olla muutakin
Yhteiset kotityöt:
-kaupassa käynti
-tiskaus (näin on sovittu, mutta käytännössä se on minun homma, mies tiskaa kerran kuussa, kun minä lähes joka päivä), meillä ei ole tiskikonetta
-marsun ruokinta
Mies usein toteaa, kuinka meillä on epäsiistiä ja kun ehdotan että siivotaan yhdessä, niin ei tule kauppoja. Aina on johonkin kiire, johonkin sattuu, sitten myöhemmin... Olen yrittänyt puhua, lahjoa, kiristää, nalkuttaa, antaa valita kahdesta kotityöstä kumman tekee, mikään ei auta. Aina sama lopputulos, mies suuttuu, eikä yhtään yritä keskustella asiasta. Pahinta on kun hän toteaa, että siivouksen pitäisi sujua automaattisesti, eikä minun pitäisi valittaa siitä. ARGH!
Kun saan kerran kuussa hänet jonkun kotityön tekemään, hän tekee sen puolivillaisesti, esim laittaa pyykit kuivumaan = heittää pyykit isona myttynä telineen päälle. Joudun korjaamaan hänen jälkiään, ja kun yritän sanoa hänelle kauniisti, hän suuttuu.
Hän pyytää minua päivitittäin tekemään ties mitä puolestaan, hakemaan vettä/paidan/laturin/siivoamaan ja perusteena aina on kuinka johonkin sattuu/on huono olo. Olen ihan kamala, mutta en jaksa enää uskoa, että joka päivä sattuu eri paikkaan, varsinkin kun illalla kummasti parantuu, ja jaksaa lähtä salille/kavereille/harrastamaan ym.
Mies on muuten oikein ihana, huumorintajuinen, ja muilla aloilla ajatuksemme käyvät yksiin. En vaan ymmärrä mitä on mennyt pieleen, kun suhteen pari ensimmäistä vuotta hän ei ollut tällainen pompottaja? :( En minäkään ole täydellinen, mutta kun mies jostain asiasta minulle sanoo, yritän parantaa tapani. Tuntuu että mies ei juuri yritä, eikä häntä oikein kiinnosta.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mikä tässä oikeen auttaa?
Kommentit (86)
Riiteleminen kuuluu normaaliin parisuhteeseen, sanoi terveydenhuollon ammattilainen minulle.
21: Ollaan joo tossa ikähaarukassa. Muutimme ensin hänen poikamiesasuntoonsa, jossa kaikki sujui hyvin, mutta kun muutimme yhteiseen asuntoon, alkoi kotityöt vähitellen kasaantua minulle. Tässä vaiheessa työttömänä en voi juuri valittaa, mutta pelkään jo tulevaa koulun aloitusta.
-ap
Annatko miehellesi heti pillua tai peppuakin heti kun hän vaatii?
Kaikkeen sinäkin alistut, olet idiootti.
Tämän täytyy olla keksitty juttu, tai ap on helvetin tyhmä. Ei kukaan normaali ihminen hyväksy tuollaista.
Ap on helvetin tyhmä. Kuten sanoin, mies on muuten ihana, mutta tämä passauttaminen on varsinkin viimeaikoina lisääntynyt. Jos jotain sanon vastaan niin kohta alkaa syyllistys kuinka hänellä on huono olo, ja se ei paljoa vaatisi, jos jonkun asian hänelle hoitiasin.
-ap
Kumpi teistä vie marsua lenkille?
Tilanne ei tule muuttumaan, joten joko palvelet tai siedät epäsiisteyttä ja muiden (vieraiden) arvostelua. Teillä on nykyään eri arvot, valitettavasti.
Mitä vittua hyväksy tuollaista, kun ei siinä kysytä mitään hyväksyntää kun toinen ei vaan tee kotitöitä. Jos jättää itse siivoamatta, kämppä muuttuu roskaläjäksi, lattiat on tahmeat ja haisee. Itsellä myös kokemusta, varsinkin nuo pyykit, jos joskus harvoin ripustaa niitä, pistää tahallaan myttyyn kosja ei muka huomannut.
Ei siinä ap auta kun keskustella ja erota jos ei muu auta. Tai sinun pitää miettiä millaista elämää haluat elää ja millaista olet valmis elämäån.
Mies taitaa olla laiska. Toista et voi muuttaa. Voit muuttaa itseäsi vaan. Näin se menee ikävä kyllä. Onneksi ei ole pihatöitä. Kerro miehelle avoimesti tuntemuksistasi. Miehelle pitää puhua kun lapselle;)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:59"]
Minä olen äitiyslomalla:
Minä
Pyykkäys alusta loppuun
Imurointi
Luuttuaminen
Pölyjenpyyhkiminen
Wcpesu
Tiskit
Lakanoiden vaihdot
Ikkunat
Kaikki yleensäkkin mitä siivoukseen kuuluu.
Teen ruuan joka päivä. hoidan kissat ja koirat. Teen myös kodin korjaus työt.
Kaikkein tärkein myös hoidan lapsen
Mies käy töissä ja kaupassa.
Itse näen sen niin että kun olen kotona niin mikäs siinä touhuessa :)
Ja herranjumala sentään sä saat joka päivä ruuan nenän eteen lopeta valittaminen!
[/quote]
Kappas, onpa siinä hyvin suomea taitava Marttyyrian kansalainen. On niin ylpeä omasta nöyryydestään, että käskee muidenkin pitää turpansa ummessa, koska hän on sen oikeuden ansainnut.
Kannattaisikohan vaihtaa elämänuraa, ennen kuin lapsesi alkavat ensin pelätä ja sitten vihata sinua?
Minä olen äitiyslomalla:
Minä
Pyykkäys alusta loppuun
Imurointi
Luuttuaminen
Pölyjenpyyhkiminen
Wcpesu
Tiskit
Lakanoiden vaihdot
Ikkunat
Ja herranjumala sentään sä saat joka päivä ruuan nenän eteen lopeta valittaminen!
30: Tällaista elämää en halua, mutta en haluaisi erota tuollaisen asian takia, joka on mahdollisesti korjattavissa.
En tiedä miten ottaisin aihen puheeksi niin että mies ei heti ala puollustelemaan tekojaan, vaan kuuntelisi mitä minulla on sanottavana. Miten saisin hänet taas siivoamaan jälkensä? Suhteen kaksi ensimmäistä vuotta hän hoiti kotihommat kanssani ihan täydellisesti.
Inhottavaa jatkuvasti muistutella toista, vie tiskit tiskipöydälle, käännä pyykit nurin kun laitat koriin, vietkö roskat roskiin... Ihan niinkuin asuisi jonkun pikkulapsen kanssa.
-ap
32: Nyt onkin paha valittaa kun olen työttömänä. Ongelma on se kun tilanne ei muutu vaikka olemme molemmat töissä. Ja ottaa pannuun sellainen toisten jälkien siivous, jotka pitäisi sujua automaattisesti.
-ap
Kommunikaatio on Se avain... Jos Se ei toimi ei toimi suhdekkaan..
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:59"]
Minä olen äitiyslomalla:
Minä
Pyykkäys alusta loppuun
Imurointi
Luuttuaminen
Pölyjenpyyhkiminen
Wcpesu
Tiskit
Lakanoiden vaihdot
Ikkunat
[/quote]
Sama täällä ja minäkin äp-lomalla. Meillä vain niin, että minä teen ruokaostoksetkin. Mies tekee ruokaa kerran tai pari viikossa. Kaiken muun teen minä.
Ap, minulla samanlainen tilanne. Miehen poikamiesboksi oli karmeassa kunnossa ja olisi pitänyt älytä silloin, että ei ole mikään siisti eläjä. Suuripiirteinen, joskus saattaa imuroida, mutta hyvin harvoin. Rättiin ei koske, tiskikonetta täyttää. Ja siinä siivoukset. Ruokaa laittaa kyllä. Tänään siivosin töiden jälkeen (olemme molemmat töissä, samansuuruisin palkoin) koko talon. Mies valitteli, että onkohan unohtanut ottaa allergialääkkeen, kun niin voimaton olo. Voi voi. Kun olin siivonnut, jaksoi lähteä kaupoille.
Olen päättänyt, etten enää pyytele. Teen itse ja otan lapsen (joo, meillä on lapsi!) mukaan touhuamaan, opetan, miten koti pidetään siistinä. En myöskään pyydä miestä tekemään ns. miesten töitä, vaan vaihdatan esim. oman autoni renkaat huoltamolla. En jaksa pyydellä, kun se tulkitaan nalkutukseksi. Syksyllä mietin, otanko taas viikkosiivouksen, helpottaisi mun elämää.
Aijaa, meillä on melkein sama tilanne, ja olin luullut että se on lähes tasa-arvoinen. :D No, tiskit meillä pesee kone mutta minä sitä enimmäkseen tyhjennän ja täytän, mies oikeastaan vain pyynnöstäni. Ja lakanat vaihdetaan yhdessä, mutta minä käyn kaupassa noin 50% kerroista ja loput puolet sitten yhdessä.
Ja juu, ei se nyt ihan tasan mene, mutta kun mies ottaa vastuun ruoanlaitosta niin onhan se jo aika iso juttu, kun sitä pitää kuitenkin joka päivä tehdä, toisin kuin esim. imurointi. Ja kyllähän hän tietysti usein mua pyytää avuksi, mutta yleensä vetäydyn taktisesti pyykkämään tai tekemään jotain muuta "omaa hommaani", niin mies saa hoitaa ruokapuolen yksin. Mutta se on kyllä harvinaista, että vain makailisin sohvalla kun mies raataa, toisinpäin sitä kyllä tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:15"]
Voi kun olisiki provo. Olen ollut tossunalunen koko elämäni. En pysty riitelemään ihmisten kanssa, koska se laukaisee pienen paniikkihäiriön minulle. Välttelen riitelemistä. :(
-ap
[/quote]
Miehesi kai tietää tämän? Se käyttää sua hyväkseen tietoisesti. Hyi hele mikä saasta äijä.
Voi kun olisiki provo. Olen ollut tossunalunen koko elämäni. En pysty riitelemään ihmisten kanssa, koska se laukaisee pienen paniikkihäiriön minulle. Välttelen riitelemistä. :(
-ap