Onko ihminen ihan surkea jos ei pärjää lukiossa?
En ymmärrä matematiikasta yhtään mitään, maantieto takkuili ja biologia myös. Äidinkielessä en tajua miten sen tekstin pitäisi olla parempi... kirjoitusvirheitä on vähän, mutta numero aina vain seitsemän tai kahdeksan.
Olo on ihan surkea, edessä viimeinen koeviikko ennen kesää ja ei huvita lukea mitään. Aikuislukiota käyn. Taidan jättää sen tähän.
Kommentit (39)
Ei ole, älä jätä kesken, hyvältähän tuo näyttää.
Joo, kannattaa jättää lukiot väliin, jos ei lukematta siellä pärjää. Itse kirjoitin hyvät paperit enkä juuri lukenut tai läksyjä tehnyt. En ymmärrä muutenkaan miksi jotkut käyvät ensin lukion ja sitten menevät ammattikouluun. Ihan yhteiskunnan rahojen haaskausta sellainen. Lukiosta kuuluu mennä yliopistoon tai ammattikorkeaan.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:31"]
Joo, kannattaa jättää lukiot väliin, jos ei lukematta siellä pärjää. Itse kirjoitin hyvät paperit enkä juuri lukenut tai läksyjä tehnyt. En ymmärrä muutenkaan miksi jotkut käyvät ensin lukion ja sitten menevät ammattikouluun. Ihan yhteiskunnan rahojen haaskausta sellainen. Lukiosta kuuluu mennä yliopistoon tai ammattikorkeaan.
[/quote]
Siksi minä lukiossa olen, että pääsisin yliopistoon. Nyt vain pelottaa, etten ymmärrä mistään mitään ja kaikki on ihan turhaa. Ap.
Paitsi, että ei se susta surkeata ihmisenä tee. Olet varmasti hyvä jossain muussa kuin lukuhommissa.
Nelonen
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:33"]
Paitsi, että ei se susta surkeata ihmisenä tee. Olet varmasti hyvä jossain muussa kuin lukuhommissa.
Nelonen
[/quote]
Rehellisesti : en ole.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:31"]
[/quote]
Siksi minä lukiossa olen, että pääsisin yliopistoon. Nyt vain pelottaa, etten ymmärrä mistään mitään ja kaikki on ihan turhaa. Ap.
[/quote]
Niin, no moni varmaan ajattelee noin, vaikka oikeasti ymmärtää ja osaa. Mutta jos jutut eivät oikeasti mene päähän helpolla lukiossa, ei ne helpommin ainakaan yliopistossakaan mene.
Nelonen
suoritus ei määritä ihmisarvoa.
Minä onnistuin sinnittelemään läpi lukion vaikka matematiikka oli ihan hirveää.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:33"]
Nelonen
[/quote]
Rehellisesti : en ole.
Ap.
[/quote]
Äläs nyt, ihan varmasti olet. Pidät vähän taukoa, nukut yön yli ja kaikki näyttää valoisemmalta.
Nelkku
Nelkku
Ei sun tarvitse sen lukion jälkeen ymmärtää oikeestaan kuin sen sun oman pääaineen asioita, mitä siellä yliopistossa aiot lukea :) Että menet nyt hampaat irvessä sen lukion ja pääset sit pääsykokeen kautta lukee sitä mistä tykkäät!
Mikäli suoritat lukion niukka naukka niin et pärjää yliopistossa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:40"]
[/quote]
No itse kirjoitin pitkästä matematiikasta A:n (kyllä, surullista :D ), vaikka se peruskoulun oi ollut 9-10. Muuten meni lukio ihan ok, keskinkertaisesti. Kuitenkin nyt biologisaa lukiessa kurssien keskiarvo on 4,5. Että voi sitä pärjätä, jos ala kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:46"]
No itse kirjoitin pitkästä matematiikasta A:n (kyllä, surullista :D ), vaikka se peruskoulun oi ollut 9-10. Muuten meni lukio ihan ok, keskinkertaisesti. Kuitenkin nyt biologisaa lukiessa kurssien keskiarvo on 4,5. Että voi sitä pärjätä, jos ala kiinnostaa.
[/quote]
Missä yliopistossa opiskelet biologiaa?
Äidinkielen aineiden arvosanoihin voi vaikuttaa aika paljon opettajakin. En minäkään tajunnut aina lukiossa, mikä vika mun aineissa oli, kun tuli odottamaani huonompi arvosana, tyyliin kasi. Kirjoitin kuitenkin ällän. Muutenkin lukion ajan numerot heittelivät opettajan mukaan ja toisaalta ihan yleisen mielialankin vaikutuksesta.
Aikuislukiossa myös aineita on suppeammin kuin päivälukiossa, joten voi helposti jäädä huomaamatta, että olisikin jossain toisessa aineessa hyvä. Sulla on kuitenkin varmaan joku ajatus siitä, mitä menisit opiskelemaan sitten yliopistossa?
Lukio ja yliopisto ovat kuitenkin aika erilaisia ainakin niissä oppiaineissa, joita itse olen opiskellut. Ala siis vaikuttaa aika paljon. Jos matematiikka ei tunnu sujuvan, ehkä kuitenkin miettisin pari kertaa matemaattisille aloille hakeutumista. Lukion pitkä matikka on niissä monesti taso, jolta lähdetään rakentamaan pidemmälle.
Jos et tee kielivirheitä, ongelma on tekstin sisältö äidinkielessä. Tekstitaitovastauksen ja esseen kirjoittamisen tekniikkaa voi kyllä ihan opiskella. Sisällön suunnitteluun on paljon hyviä apuneuvoja. Oletko lukenut äidinkielen oppikirjaasi? Siellä on kyllä suunnittelun apuneuvoja ja jonkinlainen tekstitaitovastauksen normisto esitetty.
Arvosana 8 tarkoittaa hyvää.
Äikänmaikka
Opettajilta voit kysyä neuvoa jos et ymmärrä jotain asiaa. Heiltä voi myös kysyä arvioinnin perusteista. Arvosanasii ovat ihan ok, mutta jos parempia haluat, kannattaa miettiä esim opiskelutekniikoita - kaikki eivät opi samalla tavalla. Tsemppiä!
Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo! :)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:40"]
[/quote]
[/quote]
Joensuussa aloitin, nykyään Jyväskylässä
Et todellakaan ole surkea! Harva meistä mitään einsteineja muutenkaan on. On niitä, jotka ovat hyviä kaikissa aineissa ja niitä, jotka eivät tunnu oppivan mitään. Osittain ongelma on opetuksessa. Ihmiset oppivat eri tavalla ja koulussa yleensä opetetaan vaan sillä yhdellä tai kahdella tavalla. Hyviä innostavia opettajia on harvassa. On mahdollista, ettet ole koskaan saanut selville sitä tapaa, millä oppisit parhaiten.
Olen aina ollut huono matematiikassa - tai niin ainakin luulin. Numerot olivat aina seiskoja ja joskus jopa kutosia. Sitten yhdellä luokalla yläasteella meillä oli eri opettaja. Yhtäkkiä aloinkin tajuamaan, tämähän on ihan loogista ja ymmärrettävää! Numerot nousivat yhdeksään. Kerrankin koin olevani hyvä matikassa. Sitten opettaja vaihtui taas ja opetustyylikin ja ne numerot putosivat siihen seiskaan ja kutoseen. Opettajalla on siis oikeasti merkitystä. Valitettavasti monia opettajia ei vaan jaksa kiinnostaa opettamansa aihe eikä muiden opettaminen. Sitä tehdään se vähäinen, millä saadaan ne huonoimmatkin juuri ja juuri läpi kurssin.
Opettajan ammattitaito lasketaan sillä, miten hyvin hän pystyy opettamaan niitä lahjoiltaan huonompia. Ei sillä, miten hyvin lahjakkaat oppivat, koska he oppivat asiat yleensä itsenäisesti eikä opettajan huonolla opetuksella ole väliä, koska he ymmärtävät asiat jo vähästä.
Ja ei niillä numeroilla ole väliä. Kunhan kurssista läpi pääsee. Mutta panosta ylioppilaskirjoituksiin, koska niillä arvosanoilla haet yliopistoon. Valitse kirjoitettavaksi ne aineet, joissa olet hyvä ja joista olet aidosti kiinnostunut. Pärjäät kyllä varmasti yliopistossakin, jos vaan mielenkiintosi riittää. Toki sielläkin on niitä pakollisia matikan kursseja sun muita, mutta niistä täytyy vaan päästä läpi vaikka sillä huonoimmalla mahdollisella numerolla. Kannattaa pyytää tarvittaessa apua joltakin itseään vähän taitavammalta. Esimerkiksi kaverilta tai omalta mieheltä.
15: Nuo mainitsemasi asiat ovat sellaisia, että opettajan pitäisi ne opettaa, mutta kaikki eivät sitä tee. Jos ap:lla ei ole kielioppivirheitä, niin opettajan pitäisi osata kysyttäessä kertoa, miten voi saada paremman numeron.
Minä olen aina pitänyt kirjoittamisesta ja sain hyviä numeroita aineista, mutta omat äidinkielen opet eivät jostain syystä kertoneet arvosteluperusteitaan. Aineita vain kirjoitettiin ja sitten niistä saatiin joku satunnainen numero. Ap:lla saattaa hyvinkin olla tällainen "saamaton" opettaja äidinkielessä.
Mun mielestä seiska ja kasi on ihan hyviä numeroita. Mitkä sun odotukset sit oli?