Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluverhojen vaihto, yö kinkkua paistaen, joulukirkko... mitä lapsuutesi jouluperinteitä sinä ET ole siirtänyt itsellesi

Vierailija
23.12.2020 |

Meillä on juurikin nuo verhot, parin päivän takia käydä koko kämppää läpi ja vaihdeta joka ikkunaan, myös saunan ikkunaan punaisia tonttuverhoja... Ei ihme että äidillä oli hirveä stressi!

Kommentit (221)

Vierailija
101/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että huhkittiin kaikki yöt ennen joulua ja tehtiin aivan liian suuri määrä leivonnaisia, koska suorittaminen. Teen itse vaan kohtuullisesti leivonnaisia, enkä mitään liian suuritöistä. 

Vierailija
102/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsuuden joulunvietosta mitään muuta jäljellä kuin Joulupukin kuumanlinjan ja Lumiukon katsominen telkkarista. 😁 Kaikki muu on muuttunut.

Joulupukin kuumalinja oli paras. Lapsena saatoin sitä hetken vilkaista, muuten minunkin piti sinkoilla vielä aattona sinne ja tänne. Äiti riehui olohuoneen lattiaa vimmatusti kontallaan pyyhkien. Se joulupukki TV:ssä  sanoi, että eiköhän ole nyt äidinkin aika rauhoittua ja lopettaa luuttuaminen. En unohda koskaan äidin ilmettä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että huhkittiin kaikki yöt ennen joulua ja tehtiin aivan liian suuri määrä leivonnaisia, koska suorittaminen. Teen itse vaan kohtuullisesti leivonnaisia, enkä mitään liian suuritöistä. 

Just, suorittaminen. Arjalais-luterilaiset vaimo parat kyttäsivät toisiaan, että minkölaisen joulun kukakin oli laittanut. Oma äitini nousi aamukahdelta jouluaattona leipomaan pullaa, karjalanpiirakoita ja tekemään jotain leivonnaisia, että saatiin ahkeran äidin tyylinäyte.

Vierailija
104/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtäkään perinnettä. Jo lapsena halusin olla jouluna rauhassa, ja pääasiassa yksin. 

Vierailija
105/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suorita ja autan muita miten pystyn. Hankin juttuja jotka tuottavat mielihyvää minulle.

Vierailija
106/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan nauti joulun juhlavuudesta? Normaalia, harmaata arkea on riittämiin. Joulu on juhlaa, perinteitä, traditioita. Nautin siivota kotia puhtaan raikkaaksi, hakea kuusi metsästä, leipoa torttuja ja paistaa kinkkua yöllä. Nautin tästä kaikesta, ei tosiaankaan ole ahdistavaa pakkopullaa. 

Vierailija
107/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluevankeliumin lukeminen. En ole uskossa.

Vierailija
108/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue jouluevankeliumia, vaikka olikin juhlava perinne. Ei istu luontevasti meidän jouluun. Emme laula jouluisia yhteislauluja koska kahden hengen joulussa se olisi jotenkin koomista.

Vierailija
109/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan nauti joulun juhlavuudesta? Normaalia, harmaata arkea on riittämiin. Joulu on juhlaa, perinteitä, traditioita. Nautin siivota kotia puhtaan raikkaaksi, hakea kuusi metsästä, leipoa torttuja ja paistaa kinkkua yöllä. Nautin tästä kaikesta, ei tosiaankaan ole ahdistavaa pakkopullaa. 

Nauttisin, jos olisi tähän aikaa ja porukka, jossa tehtäviä tulee sopivasti jokaiselle. Tärkeintä joulussa on lepo ja siksi mitoitamme valmistelut voimavarojen ja käytettävissä olevan ajan mukaan.

Juhlavuutta saa onneksi ihan pienillä asioilla aikaan! Pukeudumme yleensä jouluaterialle asteen verran siistimmin ja katamme juhlavasti jne.

Vierailija
110/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee kinkkua, ei haeta kuusta aattona ja koristella vaan muovikuusi joka koristellaan jo joulukuun alussa. En laita jouluverhoja, mutta muuten kyllä koristelen olohuoneen jouluisaksi. Meillä sellaiset verhot jotka sopivat hyvin myös jouluun sillä niissä on myös punaista. Jouluvaloja laitan enemmän kuin lapsuudessa, en kuitenkaan kynttelikköä. 

Vierailija
111/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Joulukuusen koristelu aattona, siis ei missään tapauksessa esim. päivää paria aikaisemmin.

- Ylensyönti "jouluna saa syödä"

- Yletön leipominen. Piparit, joulupullat, pikkuleivät, useampi kuivakakku, täytekakku jne.

- Äitini leipoi pullaa sekä jouluksi että juhannukseksi. Sitä tavallista peruspullaa. Jouluna tosin myös nissejä vai nassejako ne oli...

Vierailija
112/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään koska joulu on rasis tista pskaa, enkä halua loukata muita ihmisiä ja heidän arvojaan.

Samasta syystä on ollut hyvä asia, että kouluissa ei enää veisata virsiä eikä vietetä mitään ras sistista joulu jeesustelu juhlaa. Nykyaikana jolloin väestömme on pikkuhiljaa muuttumassa ja kehittymässä täysin uudenlaiseksi pitäisi muutenkin vähentää kristinuskoon pohjautuvia juhlia ja tapahtumia kuten rippileirit, suvivirret jne. Esimerkiksi K ryhmän kaupoissa sanaa joulu on koitettu välttää mainonnassa ja myymälöissä. Jos olette huomanneet, niin k kaupoissa ei todellakaan soi joululauluja taustamusiikkina. Ihmiset syövät sikaa jouluna mikä on jo uskontojen vastaista ja provosoivaa. Itse olen vegaani ja olen korvannut sianlihan seitanilla jo vuosia.

Vierailija
113/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun vietto on niin persuhommaa kuin olla voi! Kaksin käsin kiskotaan sianpersettä naamaan ja ryypätään glögikännit. 

Vierailija
114/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suursiivous, stressaaminen,leipominen,joulukyläilyt sukulaisten luona vieden joulukukka ja suklaata. Kaikki paitsi suursiivous ja stressaaminen kauniita tapoja,mutta lapsettomana parina emme noitakaan tee. Siivoamme toki,mutta samoin kuten aina. En stressaa,en leivo,nautimme vaan vapaista. Omiin traditioihin kuuluu joulusauna,haudoilla käynti,korttien lähettäminen,lahjojen osto,joulukuusi,jouluelokuvat,hyvät jouluruuat,valmiit laatikot,valmis kinkku,itsetehdyt tortut,glögi.

Vierailija
115/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähetä kortteja, käy haudoilla, mene joulusaunaan, ravaa sukulaisissa ja osta velvollisuuslahjoja. Mutta laatikot teen itse, koska tykkään, että ne maistuvat silloin tosi hyviltä. Piparit leivon äidin vanhalla reseptillä.

Vierailija
116/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perinteistä paistia, rosollia tms.

Ei ramppaamista sukulaisten luona.

Ei jouluruoka mättöä.

Näiden sijaan;

Juoksulenkki rentoillen talvessa

Valittuja herkkuja; sinappi, kinkku, punaviiniä lasi

Pitkään nukkumista

Vierailija
117/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin kotoa että ei tarvi stressata. 

Äiti kyllä vaihtoi verhot mutta minä en.

Ei mitään hullua joulusiivousta.

Ollaan pyjamissa koko päivän niin kuin kotona oli tapana (jos omalla porukalla ollaan). 

Syödään tasan sitä jouluruokaa josta tykätään.

Katsotaan telkkaria jos halutaan.

Vanhemmilla oli molemmilla kolmivuorotyö ja eivät todellakaan saaneet joka joulu vapaita. Avattiin lahjat kun toinenkin vanempi tuli töistä. Ei mitään ongelmaa kun se oli aina niin.

Ei olla pidetty mitään aikatauluja itsekään.

Perinne: Ollaan rennosti.

Vierailija
118/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kierrä sukulaisten luona ennen joulua. En valmista itse rahkavoitaikinaa joulutortuille. En osta järkyttävää määrää lahjoja. 

Vierailija
119/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välitä jouluperinteistä. Joulun aikaan rentoudun, lueksin ja syön omia mieliruokia.

Vierailija
120/221 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä nautin. Nautin myös joulun laittamisesta mutta koitan poistaa siitä kaiken stressin ja ne asiat, joista en nauti. Niinpä meillä kävi siivooja tekemässä joulusiivouksen. Kinkku paistetaan todennäköisesti yöllä jo ihan siitä syystä, että se varaa uunin niin pitkäksi aikaa. Kuusi haetaan ajoissa, eikä viime tipassa niin, että se ehtii hädin tuskin sulaa aatoksi. Haluan ehtiä nauttia myös siitä joulusta lasten kanssa, enkä olla koko joulua varattuna kotitöihin.