Jouluverhojen vaihto, yö kinkkua paistaen, joulukirkko... mitä lapsuutesi jouluperinteitä sinä ET ole siirtänyt itsellesi
Meillä on juurikin nuo verhot, parin päivän takia käydä koko kämppää läpi ja vaihdeta joka ikkunaan, myös saunan ikkunaan punaisia tonttuverhoja... Ei ihme että äidillä oli hirveä stressi!
Kommentit (221)
En vietä joulua koko vuosi. Siis siinä mielessä, että erityisesti orientoituisin joulun viettoon leipomisineen, ruoanlaittoineen, koristeluineen jne. Menen ihan fiilispohjalla sen sijaan, että laittaisin joulun, tai pettyisin, jos sukulaisia ei tule, tai jos joulukortteja ei ehdi lähettää. En vaan jaksa sitä sähläämistä. Viime vuonna siirsin joulua. Eli vietinkin sitä sitten 28-29.12.
Jouluverhoja ei ole, joulumattoa ei ole, edes joulukuusta en viitsi lähteä ostamaan, koska olen autoton ja näin minun pitäisi raahata se bussissa. ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
En vietä joulua koko vuosi. Siis siinä mielessä, että erityisesti orientoituisin joulun viettoon leipomisineen, ruoanlaittoineen, koristeluineen jne. Menen ihan fiilispohjalla sen sijaan, että laittaisin joulun, tai pettyisin, jos sukulaisia ei tule, tai jos joulukortteja ei ehdi lähettää. En vaan jaksa sitä sähläämistä. Viime vuonna siirsin joulua. Eli vietinkin sitä sitten 28-29.12.
Jouluverhoja ei ole, joulumattoa ei ole, edes joulukuusta en viitsi lähteä ostamaan, koska olen autoton ja näin minun pitäisi raahata se bussissa. ei kiitos.
huoh... koko vuosi = joka vuosi
Joulukirkko jää käymättä. Lapsuudessa sinne piti mennä ja kaksikielisellä paikkakunnalla se suomenkielinen joulukirkko oli joulupäivän aamuna klo 7. Ihan karmeaa oli herätä niin aikaisin. Sen lisäksi en tee itse laatikoita tai vastaavia jouluruokia.
Ruokapuolella en välitä silleistä, joita vanhempani laittavat useaa sorttia. Kiisselijälkiruuat ovat myös jotenkin arkisia, ja mielummin leivon jonkun kunnon jälkkärin kuin syön rusinasoppaa tms.
Joulukuusen laian omaan kotiini aiemmin. Lapsuudenkodissani haetaan kuusi aatonaattona tai pari päivää aiemmin.
Ei meillä ole muita jouluperiteitä kuin laitetaan hieman joulukoristeita. Eli olemme hylänneet 90 %.
Ennenvanhaan tehtiin laatikot kotona,ja kuusi tuotiin omasta metsästä vasta aattona -en ole ikinä minä tehnyt.
Muuten on ihana joulu, koskaan ei ole kukaan jouluna riidellyt, kuusi ja koti laitetaan joulukuntoon jo muutama päivä ennen joulua. Jouluvaloja on ulkona ja sisällä, Paperiset joulutaulut seinällä- pulat, maustekakku ja tortut leivotaan jouluviikolla, kinkku paistetaan aatonaattona ja laatikot tuunataan aattona.
Lahjoja saa kaikki ja pukkikin käy, aattona leikitään koko perhe joululeikki soihdut sammuu jne ,lauletaan yhdessä joululauluja. Osa käy saunassa . Siis ihan perinteistä.
hautuumaalla ei ole koskaan käyty ,eikä kyläilty muuta kuin perhekunnan kesken . Myöhään aattona taksi vie vanhukset kotiin tutumaan.
Ihan suloisiahan nuo lapsuuden jouluperinteet ovat, ei siinä mitään, mutta kun näin yksin asuvana ja sinkkuna sekä myöskin erakkoluonteisena tykkään viettää jouluni ihan yksin ja syödä vaikka kylmää lenkkimakkaraa keskellä yötä.
Meillä ei käytetä alkoholia yhtä saunareissulla juotua jouluolutta enempää. Ei edes ruuan kanssa. Lapsuudessa vanhemmat olivat aina päissään. Muuten lapsuuden joulut olivat mukavia ja rentoja.
Alkoholin huuruihin pakeneminen.
Minulla ei ole lapsuuden joulunvietosta mitään muuta jäljellä kuin Joulupukin kuumanlinjan ja Lumiukon katsominen telkkarista. 😁 Kaikki muu on muuttunut.
Teen mitä ehdin ja huvittaa. Näin joulusta tulee mukava kaikille.
Leivon jonkun kauniin kakun ja valitsen kauniita koristeita. Loput ostetaan.
Äitini harrastamat älyttömät, useiden viikkojen pituiset joulusiivousurakat, joissa koko kämppä käännettiin aina ylösalaisin. Yleensä operaatioon kuului myös runsas kiukuttelu ja raivoaminen, jos jokin yksityiskohta ei mennytkään frouvan tahdon mukaan. Tätä nykyä vietän joulut mieluummin vaikka omissa p,s,k,o,i,s,s,ani, kunhan se tärkeämpi, eli oikeasti stressitön ja rauhallinen joulu toteutuu.
En kyllä kinkun kanssa yötä valvo vaan paistan sen aatonaattona. Jouluverhoja en ole koskaan omistanutkaan. Tekemistä on ilman niitäkin aivan tarpeeksi yhdelle.
Ei suursiivousta ja siitä aiheutunutta joulukiukkua, ei itsetehtyjä laatikoita, kinkunpaistoa, pullanleivontaa, aitoa joulukuusta, haudoilla käyntiä eikä jouluvieraita.
En ole muita lapsuuden joulunviettotapoja ottanut käyttöön kuin ryyppäämisen ja kinkun paiston ja syönnin.
Äiti ja isä olivat vuorotöissä, me lapset leivottiin ja niitä piparkakkuja oli vielä pääsiäisenä vaikka taikinasta söin varmaan puolet. Piparkakkuja en ole sen jälkeen leiponut. Torttuja teen mitä yhdestä 500 gramman paketista tulee, kotona oli voitaikina jota piti laulua ja niitäkin tuli monta pellillistä. Oikea kuusi oli isälle tärkeä itse olen muovikuusi ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joulukuusta
Ei puuroa taikka muitakaan perinteisiä jouluruokia
Ei joulusaunaa
Ei tule pukki
Ei joulusiivousta
En leivo
Kamalaa, taidat olla työtön köyhä?
Päinvastoin, en vietä jouluja ankeassa Suomessa.
Olet joko jehovantodistaja tai elät maassa, jossa ei saa viettää joulua.
Jouluruoka, se perinteinen on mielestäni menettänyt hohtonsa Ennen oli toisin, kun kellarin pohjalta saatiin viimeiset vielä tolkuissaan olevat juurekset, joista tehtiin laatikot. Henkensä menettänyt sika, toi joulupöytään yläkylläisyyden tuntua. Kertarysäyksellä lihaa jopa yli kymmene kilon kyörä. Eksotiikkaa ja uusia makuja saatiin riisipuurosta ja kuivatuista, ulkomailla kasvaneista oudoista hedelmistä. Kuusikymentäluvulla syötiin purkitettuja herneitä, kuvitelkaa.
Jos nyt menen joulun alla ravintolaan jonkun antama lahjakortti mukanani, en kyllä tilaa jouluruokaa. Vaan jotain herkkua.
Siksi en ole enää erityisen innostunut meille laittamaan perinteisiä jouluruokia.
Muutenkin rennolla asenteella. Kaapit voi vanhan vitsin mukaan jättää siivoamatta. Ei niissä kukaan vietä joulua.
Helpompi kertoa että olen siirtänyt vain tuon kinkun paistamisen yön yli. Eli ostan punkkutonkan ja olutta, laitan kinkun tosi muedolla lämmöllä uuniin ja juopottelen sen varjolla koko yön. Pitäisi olla Uutena vuotena, pääsiäisenä, vappuna, juhannuksena ja itsenäisyyspäivänä jokin vastaava perinne, että voisi harrastella vastaavaa muulloinkin kun jouluna