Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi karavaanarit ja asuntoautoilijat eivät piittaa jonosta takanaan.

Vierailija
21.05.2014 |

Siis jos minä syystä tai toisesta huomaisin, että takanani on kilometrin autojono eikä edessä olisi muuta kuin mutkainen kapea tie, niin tietenkin pästäisin jonon ohitseni pysäyttämällä seuraavalle bussipysäkille.

En ole kuitenkaan koskaan nähntyt, että karavaaniväki toimisi näin. En tajua, haluavatko he nimenomaan, että heitä ympäröi jatkuva perässäroikkujien ja itsemurhaohittajien vihainen pilvi.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on ketju.

Meillä mies ajaa vaunua vedettäessä ja usein ajaa hetkeksi sivuun jos alkaa kertyä jonoa tai joku on pidempään perässä eikä selvästikään uskalla ohittaa merkeistä huolimatta. Ammatikseen ajaa rekkaa.

Miksi asioista pitää tehdä sellaisia taisteluita ja turhan tähden kerätä ärtymystä? Uskoakseni siitä on ihan ylipäänsä elämässä etua, että opettelee itsehillintää ja miettii mistä oikeasti kannattaa lähteä ärtymään.

Väistämme jatkossakin vaikka olisimme sitten ainoita lajissamme. Ei ole mitään tarvetta tehdä kiusaa (jatkossakaan) kellekään tien päällä, ei autolla, asuntovaunulla, polkupyörällä eikä kävellenkään.

Vierailija
2/91 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun ees tarvii olla karavaanari,riittää henkilöauto joka menee nopeuksien mukaan,niin johan ollaan persiissä kiinni. Urpot menee perseeseen kiinni,kun sitten ei näe kun edellä ajavan valot,eikä yhtään tiedä mitä edessä tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:53"]

Itse ajan sen jonon ohi kun sellainen eteen tulee.

Te ohitustaidottomat  voitte kärsiä sen lasikuitukopin perässä koska näytte siitä niin pitävän, minua moinen ei nappaa.

[/quote]

Olen tänä keväänä hiljentänyt toistakymmentä kertaa vastaantuleva ohittelijan takia. Joku päivä siellä vastassa on samanlainen tollo, joka ei välitä vastaantulijoista ja sitten se on menoa molemmille. Näitä sattuu. 

Alinopeutta ei ole laissa, se on itse keksitty termi. Minä ajan rajoitusten mukaan, ohitan järkevässä paikassa, mutta pitkää jonoa ei ole järkeä ohittaa. Viikko sitten Volvo ohitteli aika holtittomasti, mutta sitten ei enää päässyt ja vielä 50 km pohjoisempana sama Volvo oli minusta vain muutaman auton päässä. Tunnistin sen katolla olevista tavaroista samaksi. 

[/quote]

Minä puikahdan siihen jonoon takaisin hyvissä ajoin ennen kuin vastaantulija on lähellä, ei huolta.

Alinopeutta ajava jono nimenomaan kannattaa ohittaa. Sehän on siinä edessä siksi että se kulkee hitaammin kuin minä itse. Yksi tai kaksi kerrallaan tai jopa yli 20 autoa kerralla.

Nysvärit eivät vaan uskalla ohittaa... :D

Vierailija
4/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI autoa ole ostettu  paskahuussin vuoksi vaan SUOMESSA on luontoon tekeminen rikos..

On kiva poiketa kahfeelle huoltikselle ja käydä wc siellä, tankata tankki täyteen.

Eikä asunto- matkailuauto ole sen kummempi kuin bemari. tai päin vastoin. Kyllä nuo jutut ja asenteet on tosiaan korvien välissä.    MIKSI NÄIN? kysyn vaan.  kuljen myö kauppareissut maalla samalla autolla, koska ei kannata kahta autoa pitää.

HYvää kesää ja syksyä kaikille teillä liikkujille. ja muistakaa turvaväli.

Vierailija
5/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä puhutaan alinopeudesta kun laki ei sellaista tunne? Muutamalta heikkohermolta tuntuu unohtuvan se tosiasia että nopeusrajoitus on todellakin rajoitus, suurin sallittu nopeus. En ole karavaanari ja ajan nopeusrajoitusten mukaan. Muut kaahatkoon ja ohitelkoon miten haluaa mutta kyllä välillä tien päällä näkee todella uhkarohkeita ohituksia. Onko kiire vai mikä vaivaa?

Vierailija
6/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI ihmisen tavitse katkaista välejä harrastusten pohjalta. Varmaankin moni sanoo hyvänhuomenen kohteliaisuus syistä. Veneen sain naapurilta ja kaikki jotka haluaa soudella voivat lainata,

kun vain ilmoittavat , Miksi ihminen on niin kade .... Kyllä pitää olla vakava syy jos huomen jää väliin..

nm.ei kade

Vierailija
7/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän asuntovaunuilijoita ja -autoilijoita omituisena omana lajinaan, varsin vaunuilijoita - raahata nyt sellaista kusista putkaa perässään...ja leirintäalueella yöpyminen. Voi oksu! Siellä sitten jotain karavaanari yhteishenkee, moikkailua kun ollaan "samaa porukkaa", otetaanpa naapurivaunuilijan yhdessä kaljan tässä meidän asuntoauton terassilla..Aaarrrrgghhhhhh!! Kuolisin, viimeistään häpeästä. Kunnon weeteetä :-)!

Onneks on hotelleja. Ja jos asuntoauto/vaunu maksaa noin 50000-100000e, niin aika monta kivaa lento +hotelli -reissua sillä rahalla tekee.

Vierailija
8/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI ihmisen tavitse katkaista välejä harrastusten pohjalta. Varmaankin moni sanoo hyvänhuomenen kohteliaisuus syistä. Veneen sain naapurilta ja kaikki jotka haluaa soudella voivat lainata,

kun vain ilmoittavat , Miksi ihminen on niin kade .... Kyllä pitää olla vakava syy jos huomen jää väliin..

nm.ei kade

Vierailija
9/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua karavaanari haittaa. Eihän siitä mitään tule, jos vähän väliä pysähtymään joutuu, ei pääse ikinä mihinkään. Ne, jotka sen jonon tekee, ovat ne, jotka ajavat sen karavanaarin takana menemättä ohi. 

76: Ei ole hotelleja joka paikassa, esim. mun mies käy kalalla jossain helkutin korvessa, ei siellä mitään hotelleja ole. Eikä ne missään leirintäalueella yövy kuin pakon edessä, jos ei löydy laillista paikkaa muuten matkalla. Muutaman satasen tuo maksoi vuokrata...eikä lentämällä pääse sinne Lapin kala-apajille. Kaikki ei halua mennä sinne minne sinä! 

Vierailija
10/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:08"]

Siis jos minä syystä tai toisesta huomaisin, että takanani on kilometrin autojono eikä edessä olisi muuta kuin mutkainen kapea tie, niin tietenkin pästäisin jonon ohitseni pysäyttämällä seuraavalle bussipysäkille.

En ole kuitenkaan koskaan nähntyt, että karavaaniväki toimisi näin. En tajua, haluavatko he nimenomaan, että heitä ympäröi jatkuva perässäroikkujien ja itsemurhaohittajien vihainen pilvi.

[/quote]

En usko että tekisit noin. Kuinka monta tuntia olisit valmis viivästyttämään matkaasi pysähtelemällä vähän väliä? Näin kesällä on hetken päästä kuitenkin edessä joku toinen asuntovaunu tai rekka tai peräkärry, eikä ne saa ajaa yli 80 km/h eivätkä ne voi koko ajan pysähdellä sen takia, että tampiot eivät uskalla ohittaa. On vain kiltisti tyydyttävä ohittamaan sitten vuorollaan kun paikka tulee, tai varattava tarpeeksi aikaa. Jos ei uskalla ohittaa, sitten ei ehkä pidä ajaakaan. 

Vierailija
11/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoautot eivät yleensä ole ongelma vaan alitehoisella autolla vaunua vetävät. Ylämäessä vauhti hiipuu viiteenkymppiin ja kiihdytys on hidasta. Ilman muuta silloin syntyy jonoa varsinkin, kun on paljon vastaantulevaa liikennettä ja ohituspaikkoja harvassa.

Ruotsissa annetaan aina tietä. Ei ole sellaista tilannetta, etteikö edellä ajava väistäisi pientareelle, jos akana tullaan kovempaa.

Vierailija
12/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:14"]

Karavaanari, karavaanari on kaikkien kaveri :) not.

[/quote]

Ei tod ole. vain toisen tyhmän karavaanarin. Kuka helvetissä haluaa matkustaa ja asua muovikopperossa?

Vierailija
13/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertaakaan nähnyt, että karavaanari vetäisi tien sivuun tai muuten antaisi jonon ohittaa itsensä. Ajokortti on ollut vuodesta 1985 ja ajan säännöllisesti Suomen maanteillä pitkiä matkoja. Ainoat, jotka joskus näyttävät suuntavilkulla ohituspaikan, ovat rekat. 

Vierailija
14/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 08:25"]

Ei minua karavaanari haittaa. Eihän siitä mitään tule, jos vähän väliä pysähtymään joutuu, ei pääse ikinä mihinkään. Ne, jotka sen jonon tekee, ovat ne, jotka ajavat sen karavanaarin takana menemättä ohi. 

[/quote]

Suomessa on tuhansia kilometrejä teitä, missä ohittaminen on todella vaikeaa. On mutkaa, mäkeä ja paljon vastaantulevaa liikennettä. Kun se karavaanari on kuitenkin köröttelemässä lomafiiliksissä, ei se puolen tunnin välein P-paikalle pysähtyminen tunnu missään. Ja jokainen ohipääsevä ajattelee, että olipa kerrankin fiksu karavaanari.

Vierailija
15/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vaan se ongelma, että laki kieltää pientareelle väistämisen, mutta on mulle tullut vastaan niitä, jotka sinne väistävät. Yksi ajoin koko ajan pientareella, se alkaa olla jo vaarallista, jos jono tottuu ja sitten tuleekin pyöräilijä tai mopo kohdalle. 

Vierailija
16/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonon etummaisen lisäksi ainakin yhtä suuri syyllinen jonon muodostukseen on jonon 2. ja 3. ajoneuvo jotka eivät uskalla käyttää ohitustilaisuuksia hyväkseen.

Liikun paljon tiellä hitailla työkoneilla ja harmittaa kun perään jää roikkumaan arkajalkoja jotka eivät tajua että henkilöauto pystyy ohittamaan 40 km/h liikkuvan edelläolijan muutamassa sekunnissa, ei siihen tarvittaisi kahden kilometrin suoraa. Sitten jonossa kirotaan minua vaikka pääsyyllinen jonoon on pari takanani roikkuvaa pelokasta mummoa/pappaa.

Vierailija
17/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä suuremman raivon saa aikaan traktorikuskit. Ne kiilaa tielle eteen, vaikka näkevät varmasti että sieltä tulee auto vähintään 80km/h nopeudella. Ja eivät tasan tarkkaan anna tietä, vaikka perässä olisi kilometrin pituinen letka. En voi käsittää, miksi. Ovat aina liikenteessä juuri samaan aikaan kuin normaalit työssäkäyvät, joten ei niistä helposti pääse edes ohitse kun koko ajan tulee vastaan autoja.

Nimim. vituttaa

Vierailija
18/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaan ymmärrä karavaanaritouhua. Tosiaan muovikopperossa asutaan ja siellä vielä safkatkin laitetaan?.  Ei kiitos, en kokisi lomaksi. Hyvä hotelli, mahdollisesti vuokra-auto alle ja menoksi. Mutta antakaa tietä, kiitos!

Vierailija
19/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin eilen Inarista Tampereelle enkä jäänyt katselemaan yhtäkään jonoa karavaanareiden perässä. Minulle näytettiin vilkkua, jätettiin ohitusväli (vaikka huomasin jälkeenpäin että nopeampi karavaanari oli itsekin ohituspuuhissa hitaammasta), sivullemenoja en huomannut mutta en olisi niitä tarvinnutkaan.

Yksikään vessakuski, corolla-muulipappa, piparipäämummo tai teiniautoilija ei ollut teiden tukko. Jos ne minulle olisivat sitä, kyseenalaistaisin ajotaitoni.

Vierailija
20/91 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 09:21"]

Vielä suuremman raivon saa aikaan traktorikuskit. Ne kiilaa tielle eteen, vaikka näkevät varmasti että sieltä tulee auto vähintään 80km/h nopeudella. Ja eivät tasan tarkkaan anna tietä, vaikka perässä olisi kilometrin pituinen letka. En voi käsittää, miksi. Ovat aina liikenteessä juuri samaan aikaan kuin normaalit työssäkäyvät, joten ei niistä helposti pääse edes ohitse kun koko ajan tulee vastaan autoja.

Nimim. vituttaa

[/quote]

Kyllä traktoreista pääsee aika helposti ohi, mutta ongelma on se, ettei niitä uskalla ohittaa minkäänlaisen pellolle menevän risteyksentapaisen kohdalla. Kerran ajoin traktorin takana ja tuli sopiva paikka ohittaa, niin ilman suuntamerkkiä kääntyi vasemmalle pellolle. Onneksi mulla oli joku mututuntuma, että tuo voi kääntyä tuonne ja odotan viel tuon peltotien ohi. Tiedän, ettei risteyksen kohdalla saa ohittaa, mutta kyseessä oli vain pieni pätkä, mikä meni pellolle, eikä sellaiset risteykset kuulu siihen sääntöön.