Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ei käytetä kunnollisia lastenistuimia autossa?

Vierailija
21.05.2014 |

Minua ihmetyttää se, että Suomessa monet lapset keikkuvat autossa miten sattuu. Kun tulemme pienten lastemme kanssa lomalle Suomeen, meille kummastellaan, kun 9-vuotias istuu kunnon istuimessa, jossa on myös selkänoja tai kun 3-4-vuotiaamme ei todellakaan saa matkustaa millään istuinkorokkeella.

Kerran meille luvattiin siellä istuinta lainaan 2-vuotiaallemme, saimme istuinkorokkeen! Tai jatkuvasti selitetään, että kyllä 4 lasta saa olla takapenkillä. No ei meilläpäin saa, eikä meillä (Saksa) alle 12-vuotiaat saa olla ilman istuintakaan.

Vai onko vain mulla tällaisia tuttuja?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä sun tutuista, mutta meillä mennään sen mukaan mitä Trafi ohjeistaa: eli alle 135cm istuinkorokkeella ja ja ne pienimmät meni niiden kilojen ja iän mukaan. Meillä vaan 9v on jo tuon 135cm, niin harvemmin hän sitä koroketta alleen enää ottaa, ne on aika kovia istua kuitenkin useampi tunti esimerkiksi... 6v 125cm on edelleen niskatuellisessa istuinkorokkeessa.

Vierailija
2/10 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on taas se kokemus, että kun esim Saksasta vuokraa auton niin on ihan mahdotonta saada säällistä istuinta lapselle. Vaihtoehdot on umpikulahtanut kaukalo /tosi pieni ja huono lasten istuin tai rupunen koroke. 3v ei mahdu noihin pienempiin ja koroke on, no mitä on sen ikäiselle. Meillä mennään kanssa lakien mukaan ja tuttavilla näyttäisi olevan sama linja. 8v istuu selkänojallisessa korokkeessa, 10v ei omassa autossa käytä. Noiden isompien lasten kohdalla riippuu myös autosta sen penkin tarve. Meillä on matalampi väli penkin ja turvavyön lähtöpaikan välillä ja turvavyö kulkee ok kohdasta alle 140cm lapsella. Esim Skodassa tuo väli taas on hurjan suuri ja turvavyö ei kulje ok kohdasta vielä 11v:kaan. Niinpä tuttavan 11v (pitkä) istuu jollain erikoiskorokkeella, että ei kuristu turvavyöhön jos tulee jarrutus ja pystyy istumaankin, kun noissa pienempien penkeissä on loppunut selän pituus jo aika päiviä sitten ja se penkkikin on onnettoman lyhyt tuon kokoiselle. Että mietä on moneen junaan. Tiedän myös tapauksia, jossa alle kouluikäiset matkustaa ilman turvavöitä penkistä puhumattakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkosessa umpiossa kyllä kuljet.

Kyllä meillä ainakin on ihan viimisen päälle hankitut istuimet molempiin autoihin. Ja olen pitänyt huolen että lapsi ei kulje isovanhempienkaan autossa ilman istuinta. Nyt siis on käytössä selkänojallinen istuin joka kasvaa lapsen mukana ihan tuonne 7-vuotiaaksi asti. Vauvalle on ostettu kaukalo ja sen jälkeen hänellekin sitten selkänojaistuin. 

Ja kyllä ihan kaikilla minun tuttavapiirissä on ihan lainmukaiset istuimet lapsilleen. 

Vierailija
4/10 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen saanut sen kuvan, että Suomessa hankitaan hyvät istuimet pienille lapsille mutta että varsinkin kouluikäiset kulkevat miten sattuu. Meillä lapsi tulee käyttämään selkänojallistaan 12-v. saakka tai siihen asti kun on 150 cm.

ap

Vierailija
5/10 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 10:07"]Minäkin olen saanut sen kuvan, että Suomessa hankitaan hyvät istuimet pienille lapsille mutta että varsinkin kouluikäiset kulkevat miten sattuu. Meillä lapsi tulee käyttämään selkänojallistaan 12-v. saakka tai siihen asti kun on 150 cm.

ap

[/quote]

Meidän lapsi käyttää 15v saakka tai siihen kunnes 160cm

Vierailija
6/10 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on asianmukaiset istuimet vauvoille ja ihan pienille lapsille, mutta tosiaan usein kouluikäiset lapset matkaavat autossa joko ilman mitään istuinta tai pelkällä korokkeella. Sama juttu pyöräilykypärän kanssa, pienellä päässä mutta yläasteikäisillä lapsilla (ja vanhemmillaan) kypärät unohtuneet pois.

Vierailija
7/10 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on turvavyöistuin joka on tarkoitettu 36 kiloon saakka ja selkänoja+päätuki nousevat myös korkealle. Meillä on huono auto niin yritetään turvata istuimella sitten. Ja ilman koroketta turvavyö menisi ihan kaulan kohdalta, mikä on vähän huono juttu.

Vierailija
8/10 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin penskat istunut viisivuotiaasta lähtien etupenkillä ilman vöitä. Kumma kyllä jokainen on vielä hengissä.

Vierailija
9/10 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oudot tuttavat muuten, mutta osa alle 12-vuotiaista on kyllä jo niin isoja, etteivät sovi mihinkään lastenistuimeen (150cm ja ylikin). Johan tuolla logiikalla kaikilla pienikokoisilla aikuisillakin pitäisi olla istuinkorokkeet käytössä.

Meillä 5v istuu turvavyöistuimessa, ei sovi enää turvaistuimeen.

Vierailija
10/10 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tilastojen mukaan Saksassa kuolee ajettuihin kilometriin verrattuna enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Että kannattaakin käyttää hyviä istuimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi