Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä äiti olen. Uhakasi lasta, että muutetaan, kun ei siivoa huonettaan.

Vierailija
22.07.2014 |

Olen yh ja työmatkoihin menee 50 minuuttia suuntaansa. Vanhemapani ovat auttaneet mm. lapsen hakemisessa ip-kerhosta, jotta lapsella ei olisi niin pitkät päivät. Tuossa on kuitenkin se ongelma, että vanhempieni mielestä sääntöni lapselle ovat aivan typeriä: lapsen ei tarvitse esim. siivota huonettaan itse (omien lelujensa, piirrustustensa ym. kerääminen). Tästä syystä niin ohänen oma huoneensa kuin muutkin huoneet alkavat olla hävityksen kauhistus. Itse en jaksa työpäivien ja työmatkojen päätteeksi siivota kaikkia leluja, vesivärejä pitkin poikin, muovailuvahapalloja jne, jne.

exkin on useaan kertaan lasta puhutelut, että siivousasiassa äitiä totellaan, ei isovanhempia. Hänestä ei ole arkeemme apua, koska asuu töidensa takia monen sadan kilometrin päässä. Mutta joka kerta vanhempani lyövät kiilaa: esim. perjantaina sanoin lapselle, että nyt on siivouspäivä. eikähän vanhempani soita ja pydä lasta uimaan ja jätskille kanssaan. Kun sanoin, että nyt meillä siivotaan, eikä tulla minnekään huvituksiin, niin sain kuulla huutoa, että pilaan lapsen loman ja olen liian ankara ja ties mitä muuta.

Nyt sitten sanoin lapselle, että olen katsonut asuntoa työpaikkakunnaltani. Sitten minulla on melkein 2h päivässä enemmän vahtia hänen siivoustaan ja siivota hänen kanssaan. Olen itse lapsena joutunut vaihtamaan kouluja, mikä oli minulle hirveää. Kerroin omista kokemuksistani ja sanoin, että tuskin tulee hänellekeään olemaan mukavampaa.

Nyt meni siivoamaan.

Olen paska äitia, eikö niin.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tehtävä on tuottaa pettymyksiä. Ihan oikein.

Vierailija
2/6 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Jos muutatte, se on sinun päätös, nyt lapselle voi jäädä käsitys että vastuu on hänellä.

Lisäksi perusasioita on, että uhkaukset ovat aina sellaisia, että ne voi kanssa toteuttaa. Tyhjät uhkaukset on sama kuin tyhjät lupaukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös se olisi ihan hyvä ratkaisu, se muutto. Tämä nyt vaan oli sellainen sysäys muutolle. Kyllä lapset sopeutuvat uuteenkin kouluun. Oleellisempaa olisi kai päästä pois vanhempiesi "vallan" alta. Oman huoneen siiivoaminen kuuluu lapsen tehtäviin. Sen sijaan tapa, jolla asian esitit (uhkailu ja pelottelu) ei ollut kovinkaan rakentava. Lapsi on lapsi ja jos valittavana on siivoaminen tai huvittelu, lapsi valitsee huvittelun. Asia pitäisi ratkaista siellä aikuisten tasolla. Keskustele vanhempiesi kanssa tai uhkaile HEITÄ mutta älä odota lapselta kykyä käsitellä tuollaista ristiriitatilannetta. 

Vierailija
4/6 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 09:34"]

Kyllä. Jos muutatte, se on sinun päätös, nyt lapselle voi jäädä käsitys että vastuu on hänellä. Lisäksi perusasioita on, että uhkaukset ovat aina sellaisia, että ne voi kanssa toteuttaa. Tyhjät uhkaukset on sama kuin tyhjät lupaukset.

[/quote]

Ap:han se päätti, että he muuttavat, ei lapsi. Muuttaminen on ihan aiheellista, jos pääsee työmatkoista eroon. Miten sitä ei voisi toteuttaa? Itse asiassa ap:ta neuvon muuttamaan, elämänsä varmaan helpottuisi kovasti, jos ei työmatkoja ole, eikä tarvitsisi turvautua isovanhempiin, jotka eivät pidä lapsen etua tärkeimpänä.

Vierailija
5/6 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei onnistu (vanha selain), mutta: vaikka ap ja lapsi muuttaa, uhkailu muutolla jos ei siivoa, on se mikä ei ole oikein. Se täytyy lapselle tehdä selväksi, ettei hänen siivoaminen/siivoamattomuus liity aikuisen päätökseen muutosta ihinkään. Ja näitä asioita eli asialla uhkaamista siivoukseen vedoten ei pidä tehdä.

Vierailija
6/6 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette ole jo muuttanut lähemmäs työpaikkaa tai etsinyt työpaikkaa lähempää?6529 Itse en edes haluaisi vapaaehtoisesti noin pitkää työmatkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi